Poštarina plaćena u gotovu. Br. 18. _Narodna _Svijest DUBROVNIK 17. aprila 1923. Cijena Je listu 4. Plativo i utuživo u Dubrovniku Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrvat. Tiskare. Din. mjesečno; za inozemstvo 80 Din. godišnje. 4 k t ika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni zi i og Za ii urednik A. FI&. — Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Pojedini broj 1 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, —- Rukopisi se ne vraćaju Ne sila, već sporazum! Na zadnjim izborima vladajuća stranka Pašićevih radikala nije iznijela toliki broj poslanika, da bi mogla sama ili u društvu koje manje grupe da dalje vlada, 'Opozicijonalne stranke u Hrvatskoj, Sloveniji i Bosni izišle su iz izborne borbe ojačane : Slovenci okupili “se oko Slovenske pučke stranke, Hrvati oko Radićeve, a Muslimani u Bosni oko Spahine jugoslavenska mu- slimanske organizacije. U Srbiji odnijeli su radikali samo relativnu većinu, jer su demokrati izišli znatno jaki. Tako gospodin Pašić našao se na raskršću: ili da se sporazumi sa Hrvatima, Slovencima i Muslima- nima, a to znači reviziju vidovdanskog ustava i napuš- tanje srpske prevlasti — ili da se odluči na uspostavu 'rradikalsko-demokratske koalicije, preko koje bi ujedi- jeno srpstvo, uz pomoć vojske te bijele i crne ruke, a Orjune, ,Narodne Obrane“ i drugih tajnih sila, pokušali , jakom rukom“ da provode centralistički ustav i da produže sa prevlašću Srba nad Hrvatima i Slo- vencima. Ako to ne bi mogli da provedu sa sadašnjim parlamentom, raspisali bi i ,jakom rukom“ proveli nove izbore, a ako i ovi ne bi doveli do željenog rezul- tata, onda bi se u zadnju imalo da pristupi uvagjanju vanparlamentarnog režima i diktature. = To su zagovarali neki šovinistički srpski krugovi, | dsobito beogradska ulica,. koja je davala vidnog oduška u zagriženoj beogradskoj štampi. Njima se je tidružio i po koji glas iz prečanskih krajeva sa strane ifarističkih sinekurista, koji se kite srpskim imenom. a i zadnji žučljivi uvodnik mjesnog »Dubrovnika« nije nego kriještavi pandant takovih očajnika, koji se oje, da im se iz ruku ne istrgne silom prisvojena vlast i stane na put njihovom bahatom pašovanju. | Ali megju vodećim radikalima, ma kako im bilo vratno i teško svako popuštanje Hrvatima i Sloven- ima, prevladava ipak stanovište sporazuma, jer se e da bi produženje režima sile moglo da urodi osljedicama pogibeljnim po Kralja i po Državu i a ugrozi privilegovani položaj radikalne stranke u amoj Srbiji. U S druge strane Radić je svijestan svoga položaja svoje velike odgovornosti. On uvigja, da ako može a nešto učini za narod, to mora da učini sada, kad on uistinu predstavnik hrvatskog naroda. I on se je učio | Našao je, da je Hrvatima pravi put k sreći u tiskom sporazumu sa Srbima i Slovencima u jednoj avi. S toga je prvi pružio pomirnicu ruku za bratski razum. S druge strane prihvatiše ponudu i već stižu sti, da će sporazum megju braćom uspjeti. Za “je majljepše zadovoljstvo, da će, kako izgleda, razum uspjeti baš na autonomističkom programu e Pučke Stranke. Ako je bio nuždan poraz naše e u prošlim izborima, da pobijedi njezin pro- m, te donese narodu dobra, tada najradosnije zdravljamo taj poraz! i Naš narod u ovim danima proživljuje historične ve i dao Bog da u svemu prevlada zdrav razum, iam imperativno dovikuje : k sreći i napretku vas e prkosna sila, već bratski sporazum ! n Frani lvaniševiću — na odgovor! Na naš člančić: ,Zajedrio put čirilice“ oda- se naš valjani don Frane osebnim člankom u »Prosvjeti«, i, kao da to ne bi bilo dosta, poslao Splitsko >Novo Doba« odulji članak, gdje je o da se opravda i obrani od našega, kako on li, ,napađaja“, prihvativši u isto doba prigodu, Sprede svoje poznato mišljenje o tome, kako bi la se riješi “pitanje u jedinstvu pisma i knji- narječja kod nas. lazi tim svojim dvjema. člancima, navlaš u onome od natpisom , Neopravdana mržnja“ (I?) iza- »Novo Doba«, odabrao je naš vrli don Frane, Stitu obranu, najkomodniji metod. On je, naime, ekaže ve one, koji u ovoj stvari ne nekakve separatiste, i mrzitelje ne samo ćirilice, nego čaki ,svega što je srpsko“, držeći, valjća, da će time naići na aplauz kod onih, koji misle, da se svaka nedosljednost, svaka ludorija, pače i svaka mahnitost lasno dade opravdati ili zabašuriti, samo ako je učinjena pod inače krasnom i zamamlji- vom lozinkom ,za narodno jedinstvo I“ Mi smo već u našem listu više puta u više raz. nih prigoda izrijekom naglasili i izjavili, da mi mrzi- telji ćirilice nijesmo. Mi ćirilicu smatramo našom, ali ne damo reći da latinica nije naša! Ako se kaže, da latinica nije naša za to, što joj porijeklo nije slaven- sko, onda to isto valja reći i o ćirilici, jer ni ona nije postankom slavenska, već grčka. Svakako, oba pisma, iako nijesu postankom naša, postala su naša vjekov- nom upotrebom, pa stoga ne smije da u ovoj našoj državi jedno pismo goni drugo sa motivacijom, da je jedno ,narodno“ a drugo tobož, gnenarodno“. Mi stojimo ma stanovištu, da ova naša država, uzme li se onako kakva jest, jednom nogom, da tako rečemo, sežući u zapad, a drugom u istok, ne može da se progje bez oba pisma, latinice i ćirilice, To je , za našu državu u sadanjim prilikama (koje niko ne može znati, koliko će trajati) politička nužda, koju sam izuzetni megjunarodni njezin položaj zahtijeva. Raču- nanje pokojnog Jovana Skerlića, (prije rata !) da ćeći- rilice nestati kroz kakvih dvaestak godina ispostavilo se pogrešnim. Dogagjaji koji su nastupili, pomrsili su njegovo računanje, Ali i bez tih dogagjaja valja reći, da je nagoviještanje pok. Skerlića o skorašnjem nesta- janju ćirilice preuranjeno bilo, buduć da je izvan sumnje, da će upotreba ćirilice kod srpsko-pravoslav- nog dijela našega naroda postojati sve dotle, dok se Rusija i Bugarska tim pismom budu služile. Ovakovo shvaćanje općenitog pitanja o podrža- vanju jednog i drugog pisma: kod nas, držimo da je ispravno. Zaludu je zanositi se idealom o jedinstve- nosti pisma kod nas, kad realnost ubija idealnost ! Što su vijekovi napravili, ne da se kroz kratko vrijeme promijeniti. Uostalom nijesmo mi jedini narod kod kojega postoji razlikost u pismu: istu stvar vidimo i u Njemačkoj. Nego stvar poprima drugo lice, kad se kod nas, pozivom na načelo o ,jedinstvu naroda“, izazivlju i pokreću pitanja o općoj upotrebi ćirilice, uz potpuno napuštanje latinice, ili o općoj upotrebi latinice, uz . potpuno napuštanje ćirilice. Tu onda mora da dogje do borbe i reakcije, bilo s jedne ili s.druge strane, što, mjesto da pospiješi, može samo omesti i otegnuti proces narodnog jedinstva. I baš zbog toga, biva, jer.smo uvjereni da na- bacivanje sličnih pitanja i vogjenje propagande u ta- kovu smjeru može samo da urodi zlim plodom po narodno jedinstvo, mi, kao što smo nedavno ustali bili protiv pisanja izvjesnih beogradskih. listova, koji su latinicu proglasili bili ne samo nenarodnom, nego čak i ,antidržavnom“, (a sve u ime ,narodnog jedin- stva“ i , jedinstvene državne misli“ l); kao što smo ustali bili protiv pisanja profesura Šare u bivšem »Na- rodu«, koje je za tim išlo da baci omrazu na latinicu, obož kao na nešto tugjinsko, čega bi nam se trebalo otresti: tako smo cijenili: da nam je ustati i protiv članka ,velecijenjenog suradnika“ don Franine »Pro- svjete«, što ga je don Frane onomadne, bez ikakve svoje primjedbe, u svoj list dao uvrstiti, primajući time saodgovornost za njegovu sadržinu.; i Kao iglom uboden skočio on sada, da se pravda ; ali šta će ti, bolan ne bio, sve pravdanje, kad se ljč ne opravda! Jer ne samo mi, nego svak ko je onaj članak imao prigodu da pročita, dobio je isti utisak ko i mi, biva: da se ondje govori o ćirilici kao o pismu, koje bi trebalo da postane općim narodnim pismom. Sva don Franina izmotavanja i pravdanja, da je njegovu -»velecijenjenom suradniku“ bila samo »plemenita misao, da uspostavi jednu nepobitnu istinu O uporabi kod Slavena i savršenosti ćirilskoga slova“ i da ,tim otupi onu bijesnu i neopravdanu mržnju proti svemu što odaje srpstvom“ — ovdje nimalo ne ' pomažu, jer već sam matpis koji je dan članku (Naš jezik i naše pismo“) očito odaje njegovu ten- denciju. ,Naše pismo“ — ćirilica, dovodi se navlaš u svezu s ,našim jezikom“, da se pri svrsi članka može reći da ,njegujemo i čuvamo ćirilicu isto onako kao naš jezik — i u sadašnjosti i u budućnosti, Suština članka, u kratko izražena, jest ova: jedan narod — jedan jezik; jedno pismo i to — ćirilica. O zapadnom pismu, latinici, udešenoj od pok. Gj. Daničića prema osobitim potrebama našega jezika, kojom pišu Hrvati i Slovenci, nema u cijelom onom članku nigdje ni spomena, kao da kod nas ne bi ni postojala, i po svemu se može zaključiti da članak nije nipošto napi- san i I'st uvršten u onoj namjeri, kako bi sada htio da prekaže don Frane, već da je ono onako navlaš napisano, da bude služiti kao uvod i inauguracija pisanja ćirilicom u »Prosvjeti«, buduć da bi naš vrli don Frane želio da u njegovu listu bude od prilike onako, kako u »Novoj Evropi«. Po tome se i tumači, zašto on nije odmiah onome članku od svoje strane nikakve primjedbe dodao, već tek sada, kad su ga, kako veli, ,iz pokrajine pismenim upitima“ zaskočili. Računao je on po onoj: ,,se la passa, la passa ; se non — scherzavo !* (Suršetak u došastom broju.) Protićev list o srpskim težnjama. »Radikal« u članku »Gdje je izlaz“, razmatra položaj stvoren u državi težnjom Srba za hegemonijom, koju hoće provesti preko centralizma. Članak megju ostalim kaže: Hrvatima čudno izgledaju ti unitarci, Po njihovom Hrvati i Srbi su jedan narod i zato treba ukloniti sve, što bi moglo podvojiti to jedinstvo, ali istodobno ti pobornici jedinsiva tvrde, da je Lika i Banija srpska i zato da ne može biti u Hrvatskoj, pa niu Hrvatskoj -kao administrativnoj pokrajini jugo- slavenske države Srba, Hrvata i Slovenaca, jer Srbi u toj državi ne podnašaju, da budu pod vlašću admi- nistrativne poglavice bana, sve kad toga bana imenuje zajednički vladar i ma da je on organ zajedničke stedišnje vlasti, Jedno smao, ali Srijem je samo srpski i ne smije biti administrativno u Hivatskoj, i ako u Srijemu ima 188.304 Srba i 221.703 ne Srba. Jedno smo, ali Vojvodina je samo srpska, pa kako smo jedno treba da sva historijska prava i historijske tvorevine iščeznu, ali za Vojvodinu konstruišu se nova histo- rijska prava. Jedno smo ali Bosna je samo srpska i ako od 1,898.044 stanovnika ima samo 325.000 pravo- slavnih, koji se priznaju neprikornim Srbima. Jedno smo, ali Južna Dalmacija je srpska, jedno smo, ali ako Bunjevci i Šokci kažu: Mi smo Hrvati, onda im se kaže: To ne smijete biti, Možete biti Srbi, ali ako nećete biti Srbi, ošstanite Bunjevci i Šokci, ćirilicu pak na svaki način moratć prihvatiti, Jedno smo, ali ako jedan dio bosanskih muslimana kaže, da se osjećaju Hrvatima, odmah im se kaže: ne, vi ste Srbi, pa ako baš nećete biti Srbi ostanite Turci. Jedno smo, ali svagdje se pita najprije: jesi li Srbin. Tako n. pr. u Srijemu ni zadnji podvornik na pošti ili želieznici ne smije biti Hrvat, a pogotovo šefovi ureda moraju biti Srbi. Tako u praksi izgleda jedinstvo naših unilaraca Pribićevićeva kova. Kulturne vijesti. Novo katoličko akademsko društvo u Zagrebu. Na zagrebačkom sveučilištu osnovali su slovenski ka- tolički sveučilištarci posebno katoličko akademsko društvo »Danica«. U proglasu, što ga je društvo izdalo prigodom svoga osnutka, navode se razlozi, zašto je društvo osnovano: ,Naše je društvo nastalo iz žive potrebe, da sačuvamo naš visokoškolski naraštaj; iz ljubavi prema radu u onim sinjernicama, što su nam ih zacitali u svojim programima još živi, i u svojim oporukama već pokojni Evangjelisti; iz želje, da raspi- rimo u sebi vatru i da iskujemo gvožgje, tako da će se kresati život o nama.“ Megjunarodni euharistički kongres. Stalni od- bor za priregjivanje megiunarodnih euharističkih kon- gresa ispitivao je nedavno ponude raznih velikih gradova, koji su zamolili, da se u njima održi naredni veliki 27. megjunarodni euharistički kongres. Odbor je je- dnoglasno zaključio, da se ima godine 1924. održati kongres u Amsterdamu, (Holandija). Sveti je Otac odobrio ovu odluku. NA l i !