DUBROVNIK 7. augusta 1923. “Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 100. Din. godišnje. PLATIVO 1 UTUŽIVO U DUBROVNIKU. : Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Izlazi svakog 'Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. Oglasi, Zahvale i IO po e RI urednik A.. FI&. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, — Rukopisi se ne ME — — Odgovorni — Vlasništvo Odbora ,,Narodne Svijesti“. — Plodovi. Politiku apstinencije mi smo uvijek uapadali i nikad se nijesmo mogli 'složiti.sa principima te poli- | tike. Hrvatska Pučka Stranka svojim neumornim radom u konstituanti i kasnije u saboru dala je dovoljno do- kaza, da je najžešća protivnica zapećarske politike. Hr- | vatski je: narod na zadnjim izborima oduzeo mandate poslanicima HPS, nije ove poslao ponovno u sabor, već \je izabrao ljude, koji u Zagrebu lijenčare i igraju se — sabora. Moguće je i bolje što se je ovako desilo. Da- | mas vidi svaki onaj, koji ima zdrave oči dokle je do- “vela hrvatski narod Radićeva apstinencija. Mi smo u \mašem članku poslije izbora obećali našim čitaocima, | da ćemo ih izvještavati o plodovima Radićeve politike, pa evo sada hoćemo da se odužimo našem obećanju, | Treba upamliti, da danas Radić snosi svu odgovornost “za sudbinu Hrvata. Više nema u Beogradu ni Dulibića ni Simraka ni Barića, na koje je Radić bacao anatemu, jer da su prodali Hrvate Beogradu. Danas je on sam diktator hrvatske politike. Iza izbora parlamentarna je situacija bila takva, da su bile moguće jedino dvije kombinacije. Ili radi- kalsko-demokratska koalicija, ili sporazum sa Hrvatima i Slovencima. Radikalsko-demokratska koalicija je zna- čila baciti zemlju u još (gore stanje, nego je to bilo do sada. Ona je značila nastavak sitne partizanske po- itike, partizanskog nagagjanja, partijskog ključa. Ra- dikalsko-demokratska koalicija jednom riječju značila je slabljenje i mrtvljenje čilavog državnog života, s njome e prijetilo državi jedno veliko zlo. S druge strane ra- dikalsko-demokratska koalicija značila je formalno na- viještenje rala Hrvatima i Slovencima. Sa radikalsko- | demokratskom koalicijom bila bi potpuno osjegurana vidovdanska linija Sv. Pricićevića, sa kojom se Hrvati Slovenci ne mogu nikada pomiriti, Radikali, koji su iz zadnjih izbora izašli kao najjača partija i sami su dobro uvigjali, što bi sve za zemlju značila radikalsko- demokratska koalicija i nijesu se mogli odlučiti nataj korak. Ali, ako se nije htjeja koalicija sa demokratima, rebalo je praviti sporazum sa Hrvatima i Slovencima. A i to radikalima nije išlo u tek, ta njihova je glavna izborna parola bila Vidovdanski Ustav i Velika Srbija, pa kuda sada na jednom da prave nekakve sporazume. A trebalo je nekako izaći iz teške situacije, koja je “stvorena na izborima. I radikali izabraše Sporazum“. | Kako su radikali iskreno mislili na sporazum dokazuje ve, čemu smo mi svi bili svjedoci. Sporazumijevanje e počelo na taj način, što je Radić poslao u Beograd dva svoja izaslanika, da ponude radikalima sporazu- mijevanje. I radikali šalju u Zagreb Gjuričića i Janjića u Zagrebu radikali prave sa Radićem, Korošcem i Spahom nekakav , protokol o preduvjetima sporazuma“: |U tom protokolu Radić je za zdjelu leće, — drukčije |\se ne mogu nazvati oni sitni i neznatni zahtjevi ssa njegove: strane, — prodao braći redikalima homogenu ladu i homogeno predsjedništvo sabora. A radikali i nijesu tražili ništa “drugo. Oni su samo snovali na koji će način sami da se dočepaju vlasti, pa briga ih za sve. U tekstu famoznog protokola nigdje se ne nalazi ička o tome, da li dotični potpisi izaslanika radikal- skog kluba vežu radikalski klub u njegovom daljnjem držanju, i ako ne vežu tekom koliko vremena treba \da se radikalski klub izjasni, dali prima obveze, koje iz protokola izlaze ili ne. Svejeto izostavljeno u pro- lokolu, jedino Radićeva obveza, dotičnno obveza fede- ralističkog bloka, jasna je: radikalima treba omogučiti | komogenu vladu i homogeno predsjedništvo sabora, sve pomoću Radićeve zapećarske apstinetske politike. Radi toga Radić, da bi Pašić mogao sam neograničeno a vlada, ne dolazi u sabor već pušta nesmetano Pa- ića da gospoduje, da udara poreze i kuluke i da lada sa Hrvatima onako kako mu to njegova veliko- rpska duša diktira. Poznato je, da Pašić o protokolu ije htio niti da čuje, čim je dobio vladu i predsjed- ištvo sabora. Radić je na ovaj način počinio veleiž- aju proti hrvatskog naroda. Jer Radić je mogao davno ia dovede našu situaciju na čistac. Radić je mogao oči u sabor, dati verificirati mandate i položiti za- kletvu, pa radikalima 'stati kao Damoklov mač nad glavom i neprestano im dovikivati: ili će te se spo- razumijeti i dati Hrvatima što ih ide, ili vaše pirovanje prestaje. I radikali ne bi više imali izgovora, pa neka Hrvati dogju u parlamenat i tu ćemo drage volje da se sporazumijemo. Ne, radikali'bi bili stavljeni pred izbor: ili miran, poštea i pravedan sporazum sa Hr- vatima i Slovencima, ili navještaj, formalni navještaj rata. A onda, onda bi i Evropa znala ko u ovoj državi hoće da vlada ne pravdom i ljubavlju, već silom i ugnjetavanjem. Ovako svak ima pravo kada kaže, pa Hrvati sami hoće da se s njima ovako vlada. Oni vole malo da buče, ali su zadovoljni, jer da nijesu zado- voljni, oni bi u saboru već odavna oborili vladu, koja im nije po ćudi. Tako eto svijet sudi. Ali Radić kaže, da će ga u Beogradu ubiti. G. Radiću, Vas mogu iu Zagrebu ubiti ako hoće, a ako nijeste spravni da i svoj život date u borbi za sreću hrvatskoga naroda, sagjite sa položaja na kojem ste. Ako Vam je Vaš ži- vot draži od sreće i slobode naroda, onda nijeste do- stojni povjerenja narodnog. Dajte g. Radiću ostavku ! Radićeva zapećarska politika najveća je nesreća za hrvatski narod. Jedna za drugom izmiču prilike za poboljšanje stanja narodnog, a Radićevo , hrvatsko na- rodno zastupstvo“ lijenčari i igra se. Hvala Radiću i danas nam'/na vratu jaše radikali i nameću kuluk, po- reze i daće. Da, svijesno kažemo, Radić i samo Radić im je omogućio pašovanje. Zar nijesmo imali pravo kad smo pred izbore opominjali: Ko glasuje za Radića, pomaže Pašića ? Euharistijski kongres. Prema dosadašnjim vijestima' bit će Euharistijski kongres veličanstvena vjerska manifestacija hrvatskih. i slovenskih katolika od najveće važnosti po katolički vjerski život u našoj državi. Odaziv će biti upravo ogroman iz gornje Hrvatske i Slavonije, a i Dalmacija i Bosna će biti časno zastupane. Doći će i nekoliko tisuća Slovenaca s mnogim zastavama i glazbama u posebnim vlakovima. Na prvi dan kongresa u subotu 18. kolovoza služit će tihu misu u 7 i po sati izjutra u nadbiskup- skom sjemenišnom vrtu papinski zastupnik na kon- gresu nuncij msgr. Pellegrinetti. Tom će se prilikom pričestiti više tisuća djece. U 9 sati bit će svečani otvor. kongresa s pontifikalnom misom u katedrali, koju će služiti nadbiskup dr. Ante Bauer, a kratku će propovijed izreći pomoćni biskup dr. Josip Lang. (U 10 i po sati bit će javno zborovanje u glazbenom zavodu, na kojem će se nakon iscrpivih referata _raspra- vljati o rezolucijama, koje će se prihvatiti na svečanom zborovanju u nedjelju. Dvojica referenata bit će iz provincije, a dvojica iz Zagreba: dva svjetovnjaka i dva svećenika, U 4 sata posl. p. bit će propovijedi posebno za Marijine kongregacije, posebno za treći red sv. Franje, posebno za djevojačka društva, omla- dince, katoličke muževe i žene. U katedralci će pro- povijedati jedan od biskupa. U 5 i po p. p. nastavlja se zborovanje u glazbenom zavodu o rezolucijama. Noćno klanjanje od subote na nedjelju otvorit će nad- biskup dr. Ante Bauer u katedrali s propovijegju. U ponoći će biti svečana pontifikalna misa, na kojoj će propovijedati šibenski biskup. Kianjanje traje do 6 sati ujutro. Istodobno će u noći biti izloženo Sveto- tajstvo u svim zagrebačkim crkvama, te će se u svim crkvama držati svečane ponočke. U nedjelju u 10 i po sati služit će Papin zastu- pnik svečanu misu u Stolnoj Crkvi. Nakon toga će biti svečano zborovanje u sjemenišnom vrtu, na_kojem će u ime Slovenaca govoriti ljubljanski biskup dr. Ant. Bon, Jeglić, a u ime Hrvata hrv. književnik dr. Vel. Deželić i križevački vladika dr. Dion. Njaradi, :Iza. govora proglasit će se rezolucije o obnovi kršćanskog života u vezi s presv. Euharistijom. Nadalje će se \stvoriti zaključci o vjerskim dužnostima, o čestom primanju sv. pričesti, o zabrani kletve i t. d. Poslije podne u 4 sata razvit će se velika procesija gradom, koja će kretati putem, više od pet kilometara dugim. Vjernici će koracati u procesiji po 8 osoba u jednom redu. Sudjelovat će više glazba i pjevačkih zborova. Po svim pripremama vidi se, da će Euharistijski kongres u Zagrebu biti pravo slavlje i euharističnog Isusa i vjere naše, Neka budeii vijesnikom i početkom vjerskog preporoda i obnove domovine naše! Još ,,Česi gosti i Česi zakupnici“. Primamo. iz Praga od brata Čeha, kompeteninog u stvari, koji seje i onomadne osvrnuo na. ovo pitanje u našem listu, te donosimo radi bistrenja : »Vaš članak od 10. jula o. g. pod istim naslo- vom, potpisan od ,Župljanina“ ne odgovara istini, što dokazuje, da pisac ili nezna tačno šta piše (pak neka ne piše) ili“je tendencijozan, dakle neseriozan. U tom slučaju radi se baš — na žalost — o jednom od tih »lokalnih patriota“, koji uzajamnim odnošajima nanosi samo štete, kako sam pisao u prvom mom članku. Nije istina, da je ciglana bila kupljena za 800.600 jugosl. Kr., nego kako smo. se osvjedočili na mjero- davnim mjestima, zapada po današnjem tečaju oko jugosl. Kr. 10,000.000—. Kako je mogao pisac doći do toga, da predratnih Kr. 400.000 danas rapresentira Kr. 30,000.000 (možda austrijskih ?), neznam. Govori li pisac, da su dionice českog društva bile kada po 500 jugosi. kruna, to je pak najbolji dokaz, da ne samo nema niti jedan komad, nego da ih niti nije vidio, jer ma njih je štampana vrijednost čehoslov. Kr. 500, budući da je sjedište društva bilo uvijek u Pragu. Kad kaže, da je društvo kupilo u Srebrnome zemljište po 3 Kr. jugosl., niti ovo ne odgovara istini, jer je na primj. moralo društvo! još za vrijeme rata platiti Kr. 7 predratnih za 1 m? prodavaocu, koji nije dakle pisac “tendencioznog članka. Piše li jedan , Župljanin“, da ciglana nije imala zemlie, tad moram sumnjati, da je pisac iz dubrovačke Župe, jer svaki zna, da je ciglana imala vlastitog zemljišta još barem za 2—3 godine, da pravi cigle i osim toga cijela okolina ima gnjilu, zgodnu za cigle za vjekove. Da se ne prave rupe opasne za malariju, posao je stručnog i racijonalnog kopanja zemlje. *: Toliko da odbijem tendencijozne nepravde“. Na tobožnje napadaje , Jugoslavena protiv Čeho- slovaka“ osvrnula se i »Narodna Republika« iz Uh. Hradišta (Čehoslovačka) u br. 27. »Nar. Republika« veli, da se ona ne čudi braći Jugoslavenima, ako pokazuju ua pogibelj od Čeha, te imadu strah pred njom. Imade naime raznih pustolova, koji su svojim ponašanjem ozlojedili Jugoslavene i u strah ih natjerali. Naša tako zvana inteligencija griješi u tom, što unosi neumjesne novotarije u mala mjesta i nova kupališta dalmatinska, štono su nastala na seoskim općinama, koje.su dosada dobro proniknute religioznošću, i tim svojim djelima škodi inteligencija u velike važnim gospodarskim i političkim uzajamnim odnosima. Tako je neki kulturni Čeh smjestiv se negdje kao općinski liječnik, provokatorno izjavio mjesnom župniku koji ga je pitao, kada li će dati dijete krstiti, da je on jur dijete pokrstio šampanjcem ! Pa kad mu jeisto dijete malo iza toga umrlo, on ga je na sablazan svega susjedstva pokopao pod prozorima svoga doma. Pa i prema općinstvu, koje je u njega tražilo liječničke pomoći, pokazivao se je nadasve neusluživim i nemar- nim. — List navagja i druge slučajeve, pa zaključuje : Valja dakle da mi pogrješke ispravimo, te se vladamo kako treba, a ne da se grozimo braći Jugoslavenima bojkotom ! Takav bojkot bila bi golema pogrješka za -uzajamnost cijeloga slavenstva ! Kulturne vijesti. - Broj osnovnih škola u Jugoslaviji. Po službe- nim podacima bilo je prošle godine u cijeloj državi 6.660 osnovnih škola sa 8.741 učiteljem i 7.484 uči- tetjice. Te je škole polazilo 600.089 muške i 387.981 ženske djece. Od toga otpada na Dalmaciju 450 osnov- nih škola sa'350 učitelja i 464 učiteljice. Broj djece 'u tim školama iznosi 29.012 muških i 20.722 ženskih. Najmanje škola ima Crna Gora (260), a najviše Hr- vatska i Slavonija (1.726).