ti Br. 37. Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK 28. augusta 1923. e == c ijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 100. Din. godišnje. I lazi. : i E NI o livale i pri ć bno ijenil pi o govorni ži O zlazi svako Utornika. glasi, zahvale i priopćena po posebnom. cijeniku. dgovorni a PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. E g 1 urednik A. FIe. — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“, — ki Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. — ZAGREB, 19. kolovoza. Gosp. Uredniče ! i Već sam Vam poslao opis euhar. slavlja prvog dena. Sada nastavljam, da Vam oplšem dugi dan ovog elebnog slavlja, koje je jedinstveno u vovijesti hrv. maroda, a rijetko kada i drugi veći narodi dožive ova- kova što. Samo ću u kratko ob onom što je najglav- nije, jer bi potanji opis zapremio desetak čitavih »Nar. Svijesti«. U ostalom izići će posebna knjiga kao spo- men na ovu velebnu manifestaciju - katoličke hrvatske svijesti, pa će iz nje svatko moći razabrati, kakav je to bio kongres u Zagrebu. Polnočka u svim crkvama. Danas u 6 sati ujutro završeno je noćno klanjanje zagrebačkim crkvama. Presveti. Sakramenat bio je svečano izložen sinoć od 9 s. do jutros u 6 sati. Mo- ljene su litanije i obavljane druge pobožnosti. U svim kvama služena je pjevana ponoćna sv. misa. U prvo- stolnoj crkvi pjevao je svečanu Foatifikalnu misu bis- kup dr. Premuš, a propovijedao Žibenički biskup Mileta. Sinoć su nebo pokrili gwšti, tmasti oblaci. Sa h strana spremala se olujna kiša, Nebom su krsta- ile munje i tutnjili gromovi. Upravo, kad su se u čikvama svršavale pelnoćne mise, spustila se nad gra- m jaka kiša, koja je s kratkim prekidom lijevala do lanas u 9 s. pr. podne. Onda su se oblaci razišli, a iza podneva opet izliju malo kiše nad Zagrebom. Papinski blagoslov. Radi nepogodnog viemena bila je jutros u 8 s. čana poiitilikalna-sv. missi samoj: prvostolinoj erkvi. u je pjevao apostolski nuncij H. Pellegrinetti. Pri- itno je bilo preko 30 biskupa, svećenstvo, predstav- lici gragjanske-i vojničke oblasti te gradskoga pogla- \arstva. Nakon otpjevane sv. mise podijelio je izaslanik “Oca svim učesnicima kongresa papinski blagoslov. čanu prigodnu propovijed izrekao je ovom zgodom kovački biskup dr. Akšamović. Svečano zborovanje. U 11 sati. počelo je na Kaptolu svečano zboro- lje svih učesnika kongresa. Na velikoj tribini zauzeli su mjesta izaslanik sv. Oca nuncij Pellegrinetti, nad- sup dr. Bauer, kr. namjesnik dr. Čimić, min. vjera Janjić, sav episkopat, svećenstvo i centralni odbor za kongres. : Predsjednik spomenutoga odbora biskup dr. Lang avio je izaslanika sv, Oca, ministra vjera, epis- opat i ostale nazočne predstavnike, pa je za pred- nika zborovanja predložio dra Velimira Deželića 1, za prvog potpredsjednika protonotara Strahin- a, za drugoga potpredsjed. kan. Stroja (Ljubljana.) Dr. Velimir Deželić pozdravio je takogjer nuncija fellegrinettia i sve ostale prisutne predstavnike, kao i icuze i Engleze, koji su stigli na ovaj naš prvi i euharistijski kongres. : _ Po tom je pročitano pismo sv. Oca Pape, koje predmetu euharistijskog kongresa upravljeno na cija Pellegrinettia. jubljanski biskup dr. Jeglič pozdravlja uime Slo- ca kongres. Govorniku su živo povlagjivali. Predsjednik dr. V. Deželić javlja, da je westmin- ki nadbiskup Bourne pozdravio kongres. Na to. je u ime Engleza pozdravio kongres O. Ćiril Martindel, a u ime Francuza O. Gabrijel e, profesor ecole Gerson u Parizu. Na koncu toga govora kliknuo je Gasque hrvatski: “, Živila slavija“ ! i i Predsjednik dr. Velimir Deželić održao je po tom at o rezolucijama ,Euharistija i Crkva“ i ,Narod a 'Svećenstvu“. Tajnik kongres. pripravnog odbora dr. Dostal pro- 'je obje rezolucije, koje su jednodušno prihvaćene, | Biskup križevački dr. Njaradi referira o rezolići- »Obnova kršćanskog života po Euharistiji“ i dba obnove“. Dr. Dostal čita odnosne rezolucije, jednodušno prihvaćaju. U svemu je bilo pred- i prihvaćeno 14 rezolucija. : : Veličanstveno Euharistično slavlje u Zagrebu. (Od našeg posebnog izvjestitelja iz Zagreba.) : Za tim je izaslanik sv. Oca nuncij Pellegrinetti podijelio papinski blagoslov. Govorio je hrvatski. Time je svečano zborovanje oke 1 s. posl. pod. dovršeno. sia Svečana teofopička procesija. Poslije podne u 4 s, krenula je iz prvostolne crkve svečana teoforička procesija. Već oko 2 i pol sata počele su na Kaptol prido- laziti pojedine grupe učesnika teoforičke procesije, koje su onda razvrštavane i udijeljivane. Tim je načinom od župne crkve sv. Marka u gornjem gradu do zgrade »Narodnih Novina« na Prilazu Gjure Deželića u do- njem gradu, dakle Markovom, Mesničkom ulicom, Ili- com, Krajiškom ulicom i Prilazom, postavljen prvi dio procesije. Ovaj dio ustrajao je u najuzornijem redu, na svojim mjestima, dok nije sa Kaptela stigao drugi dio procesije s izaslanikom sv. Oca. Čim je ovaj dio stigao na Markov trg stavila se je čitava svečana po- “vorka u gibanje, Iza križa stupala je školska omladina; za tim glazba 33. pješ. puka; seljaci i seljakinje iz Vojvodine, Djakova (prekrasne i bogate ženske nošnje), Osijeka, Zemuna, Hrvatskog Primoria, Bosne i Hercegovine ; slijedi druge glazba (Salezijanski pitomci) Megjumurje; seljaštvo iz zagrebačke. biskupije. Dubrovčani sa barja- kom sv. Vlaha, kojemu su se osobito Zagrepčani ra- dovali i pozdravljali ga; Sinjani sa zastavom Gospe Sinjske, pa ostali iz Dalmacije. Slijedi treća glazba ; za tim Slovenija (lepe narodne nošnje); zagrebačka društva; cehovi; kongregacije; , Hrvatska Žena“ ; dje- vojčice u bjelini sa.simboliras. sv. Euharistije ; Fran- cuzi; redovni i svjetovni kler; episkopat; ,nebo“ sa pontifikatom ; iza: ,neba“ predstavnici vlade, vojne i civilne vlasti; gradski načelnik sa zastupstvom i ko- načno redovnice i milosrdnice. Nuncij Pellegrinetti nosio je presveti Sakramenat samo do crkve sv, Marka, gdje je sa. ministrom vjera drom_Janjićem i pomoćnikom zapovjednika armije ge- neralom Srećkovićem i namjesnikom Čimićem ostavio svečanu povorku. Gradski načelnik arh. Heinzel ustra- jao je kroz čitavi put. Da se vidi kako je veličanstvena i kod nas do- slije nevigjena procesija bila, neka pokažu slijedeće brojke : Procesija se kretala u duljini od šest kilome- tara. Sama povorka (od pivog križa do zadnjeg učes- nika na procesiji) kretala se po istom mjestu puna dva sata, a cijela procesija trajala je četiri sata. U njoj se nosilo preko 150 barjaka crkvenih, (od tih preko 30 slovenskih), mitraša je bilo 30 što biskupa, što opata i prelata, redovnog svećenštva (sviju redova, najviše iranjevaca) oko 400, a svjetovnog isto toliko, dakle usve oko 800 svećenika, redovnica (najviše Milosrd- nica) oko 500. U ophodu je sudjelovalo oko 80.000 osoba, a gledaoca je bilo po ulici preko 100.000 Vri- jeme je bilo vanredno ugodno, nebo vedro, premda je ujutro pljuštila kiša. Narod je bio razdragan, što je došla blaga potrebna kiša, a ipak je za vrijeme pro- cesije bilo posvema vedro. Neopisiv je bio prizor, kad “je papinski nuncij podijelio blagoslov sa Presvetim na Jelačićevom trgu, koji se napunio tisućama vjernika sve glava do glave, pa onda vojnička glazba intonirala: , Do mebesa nek se ori“, a sva ona golema masa (oko 100.000) jednodušno prihvatila pjevati: muški i ženski, starački i mlade- nački, djevojački i mladički glasovi stopili se u jednu harmoniju, da je odjekivalo diljem svega Zagreba: * mlsukrste Srcu Tvom — Snama #aš se kune dom — Dušom tijelom vijek sam tvoj — Za krst časni bijuć : boj.“ Bio je to momenat, koji se rijetko doživljuje, a nikada ne zaboravlja, koji je. na sve učesnike. i gle- daoce, pa bili ovi i najrazličitijeg vjerskog osjećaja, proizveo dubok utisak, kako su to jednoglasno istakli svi zagrebački listovi. Bio je to divni finale veličan- stvene pjesme slavlja i vjere, koju su ovih dana Hr- vati katolici pjevali euharist. Isusu u svom glavnom gradu Zagrebu, koji se opet sa svoje strane krasno ponio i sve učesnike ljubazno i toplo primao u svoje krilo, te ovi poniješe sobom najmilije uspomene na lijepi naš Zagreb. Premda je bilo mnoštvo naroda, premda velika stiska, ipak nigdje ni jedinog neugod- onog incidenta, nigdje nikakve nesreće, nigdje posre- dovanja policije ili žandarmerije. Tako uzorni red i megjusobna ljubav može vladati samo megju onima, koje prožimlje vjera i ljubav Isukrstova. i Euhar. Isusu slava u vijeke! Za klasičnu kulturu. U više smo navrata <istaknuli, kako je golemi nesmisao, da je Dubrovnik, ta ,slovinska Atina“, koji svoju slavnu prošlost duguje poglavito klasicizmu, izgubio od jednom svoju humanističnu, a dobio realnu gimnaziju. Naš glas ostao je nažalost glas vapijućeg u pustinji. Dubrovnik se je odavna podao nekoj resi- gnaciji, pak kao da mu se malo haje, što više neće davati svijetlu i narodu svomu učenjaka-velikana, kako- vima se danas diči i ponosi. Moguće da bude imao raznih stručnjaka, ali teško književnika-literata. Da bi se ovo vitalno pitanje za prestiž slavnog našeg grada maklo s mrtve tačke, prenosimo iz spljetskog »Novog Doba« vapaj Kotorana, da im se spasi humanistična gimnazija : »WNeki dan stiže naredba ministra prosvjete, da se stara humanistička gimnazija u Kotoru ima u sadašnjem obliku ukinuti i pretvoriti u realnu gimnaziju, kakove postoje u Srbiji i Crnoj Gori. Treba znati, što huma- nističke gimnazije znače našim primorskim dalmatinskim gradovima. Nikli na klasičnome tlu, gdje je jednom cvala rimska i grčka kultura, poprimiše izmegju prvih u Evropi humanizam ne kao eksotičnu biljku, nćgo jer su ih na to nukali ostaci rimskih spomenika, koji se u njima sačuvaše i svaki dan im lebdijahu pred očima, bio je to dakle pravi ,genius loci“. Nije zato čudo, ako je Dalmacija od 15. vijeka amo pa sve do danas dala znamenit broj čuvenih humanista, ako su svi njezini veliki ljudi bili prožeti klasičnom kulturom. Pa i Kotor, premda izmegju najmanjih, nije zaostao u tom pogledu. Klasična se je naobrazba u njemu uvijek gojila, pa kad je obuka prešla iz privatnih u javne ruke, bilo je potpuno opravdano, da se je u njemu god. 1864, dakle pred skoro 60 godina, ute- meljila gimnazija. — Ovu su Bokelii uvijek čuvali Kao oko u glavi, pa kad se je god. 1887. radi nedovoljnog broja djaka ukinula gornja gimnazija, sve se općine bokeljske jednodušno opriješe iz petnih žila, a iz Kotora krenuše oba biskupa, katolički i pravoslavni, skupa s načelnikom u , da isposluju da im se gimnazija uzdrži. A kad neumornim trudom uspješe, cijelu Boku obuze veliko zadovoljstvo. Boka je time dokazala koliko zna cijeniti vrijednost kulturnog zavoda, kakva je gimnazija, pa je i prošle godine, kad se svečano proslavila pedesetgodišnjica njezina opstanka kao viša gimnazija, učešće svih slojeva pučanstva bez razlike bilo veliko. Zato je glas o ukidanju humani- stičke gimnazije izazvao opće negodovanje u Kotoru i u cijeloj Boki. : Koji su pak razlozi naveli ministra prosvjete, da Jednim potezom pera naredi tako duboku promjenu karaktera kotorske gimnazije ? — ,Eda se izjednače sve gimnazije u oblasti i da bude lakše njima upra- vljati“. — Moramo priznati da se nismo nikad nadali, da će tako, meopravdani razlozi, da ne rečemo iako lakoumlje, odlučivati u ovom važnom pitanju. Moraju li se zbilja sve gimnazije izjednačiti ? Ne postoje li u svim državama raznovrsni tipovi gimnazija ? Pa jesu li na odmet državi? Ne bi li ova naprotiv crpila koristi iz toga što, uz realne gimnazije, imade i nekoliko humanističkih, koje bi mogle mladiće za neke struke bez dvojbe bolje pripraviti od onih drugih, a da ne govorimo o činjenici, da su humanističke gimnazije odgojile čak i glasovitih inžinira i tehničara. Ali, pri- govara nam se, lakše je upravljati gimnazijama, kad su sve jednake. Nego budući da je administrativna uprava srednjih škola uvijek jednaka, zvale se one gimnazije, realke ili liceji, to se taj prigovor može samo na to odnositi, da valjda sada nema u mini- starstvu prosvjete nadzornika, koji su dovoljno klasično vaspitani, da bi bili kadri pregledati humanističke gimnazije. Ali mi imademo dosta vrsnih pedagoga, koji bi bili dorasli toj zadaći. Ne bi se napokon moglo ni prigovoriti, da je učiteljski zbor kotorske gimnazije manjkav ili sastavljen od neispitanih i nekvalifikovanih nastavnika. On se sastoji dapače većinom od potpuno ispitanih i stalnih profesora, koji su dorasli svojoj teškoj zadaći, kako to i uspjeh dokazuje, a ima izmegju i starijih prokušanih i vrsnih sila. Podižemo stoga svoj glas proti ukidanju huma- nističke gimnazije u Kotoru i tražimo, da se ta skroz neosnovana, dapače škodna naredba povuče, a Kotoru sačuva stari njegov zavod, koji je dao, a nadamo se, i dat će još valjanih ljudi marodu i domovini“. Tako Kotorani pravom i pišu i rade, Ali i Dubrov- čani za gajenje klasične kulture i za ponovno vaskrsenje humanističke gimnazije poduzeše shodne korake. — Za pitanje zainteresovali su se najugledniji naši gragjani te na kompetentno mjesto upravili prjed- stavku potpisanu od velikog broja mjesne inteligene je. Nadamo se, da će predstavka našeg gragjanstva naići na razumijevanje kod odlučujućih faktora i povratiti Dubrovniku izvor njegove veličine — humanističnu gimnaziju.