Poštarina plaćena u gotovu. Nar Cijena je ovom broju 2 Dinara _ DUBROVNIK 25. decembra dna God. V. bjedom Poljaci su u.ono doba bili stekli velikih'sim- Cijena je listu 5. Dih. Db. za inozemstvo 100. Din. godišnje. Izlazi i a ' glasi, zahvale i priopćene š ijeniku. — 1govorni : u 103 i zlazi svakog Utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. Odgovorni PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. č Os g a š urednik A. FI&. — Vlasništvo Odbora ,,Narodne Svijesti“, — Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, — Rukopisi se ne vraćaju. — : ć a O ikog induliće ji tvora »Osmea VG j- e] ožićne refleksije Zgodna riječ. likog Gun ćevog pjesmotvora »Osmeana«. Ovom po Vijekovi su Ga zazivali moleći: Rosite nebesa odozgor i oblaci neka dažde Pravednika ; rastvori se zemljo i podaj nam Spasitelja. Pokoljenja lutajući u tami vapili su za Njim i sva im utjeha bijaše nada u Njegov dolazak. Napokon u punini vremena On je došao. Rasvi- jetlio je noć; i puk, koji je hodao u tminama «vidje svjetlost veliku; i onima, koji su živjeli u kraju smrtne sjene, granu svjetlost. Prost, neznatan bio je Njegov dolazak na svijet ; ta rimski se državnici i pisci niti ne obazreše na Nj, a ipak mi danas u Njemu gledamo najveći i najzamašitiji dogagjaj svijeta. Leži ko nejako dijele na slami, a naviješta boj svjetskim mćrama: mamonizmu, gruboj sili i nacijo- nalnoj megalomaniji. On će iz njihovih pandža da istrene potlačene, isisavane, barbare i sve one, ko- jima se niječe ljudsko pravo na opstanak. On navi- ješta ljudima bratstvo, slobodu, jednakost, ne onu sa barikada, već uma i srca. Njegov glasnik glasom ra- dosti upravlja svima glas: Navješćujem vam radost veliku, koja će biti svemu narodu, jer vam se danas porodi Spasiteli, koji je Krist Gospod u gradu Da- widovu !... To je program, koji će da spasi narode, koji ginu, kulture, koje se ruše. Godine Gospodnje 1923. pred betlehemskim jasli- cama stoje — klečati nijesu navikli — tri kralja moderne kulture: profesor, trgovac i ministar. Pro- .matraju jaslice i u njima Dijete; sa kulturno-histo- ričkog stanovišta stvar ih interesira ; ta Dijete izgleda _ tako dražesno u krugu pastira i ovaca. i Ali ide li se korak naprijed i ustvrdi li se : Ovo je — Dijete Sin Božii, sam Bog, Otkupitelj svijeta, tri | kralja gledaju jedan drugoga. Bacaju oko na inven- | tar Djeteta: jasle, sijeno, povoj i... dosta ! A onda svi ko jedan: Inventar jednoga Boga, jasle, sijeno, povoj !! To je naprosto neshvatljivo ! To je protest | proti cijeloj modernoj kulturi! Ako ima pravo ono Dijete, tada je cijela naša kultura jedna zabluda. nesmisuo, varanje i sebe i drugoga! — Jer šlo je moderna kultura 2 Megalomanija, mamonizam, sila ! A njezine posljedice 2... Današnje stanje ljudstva ... A što su jaslice 2.. Poniznost, siromaštvo, slabost !. . A posljedice ?... Pjev: Slava Bogu na visini, a na zemlji mir ljudima koji su dobre volje ! Tko ima pravo 2... Povijest od 20 vijekova daje pravo Djetetu. Hajdemo i mi, da Mu se poklonimo ! Sarajevski »Natod«, u komu pišu pogotovu sve sami Srbi, veli: ,Mi ne identifikujemo niti Beograda sa Sipstvow, nili dijela Beograda s dijelom Srbije. Mi dobro znamo, da je u Beogradu 12 Cincara, koji hoće da budu neograničeni gospodari nad 12 mili- juna Srba, Hrvata i Slovenaca. Vjerujemo pak ne- pokolebivo u stari slobodarski duh Srbije, koji je iz Beograda odagnao Turke i Austrijance. Srbija je jedno, a današnja beogradska vlada deseto. Dužnost je svih patriola, da ta dva pojma vazda razlučnju, i. prema tomu postupaju“. I bivši poslanik Jovan Gjonović ust2o je ovih dana u svome »Glasniku« proliv toga, da se pogre- ške današnje vlade tovare na legja cijelomu srpskomu narodu, Ustao je i protiv loga, da se za pogreške bilo koje hrvatske stranke optužuje cijeli hrvatski narod. Nadovezujući na njegove riječi, zagrebačka »Narodna Polilika« napisala je ovih dana vrlo umjestan članak, pod natpisom: ,Glavno taktično pitanje hrv. politike“. Žao nam je što, radi tijesnog prostora, ne možemo taj članak donijeti u cijelosti, pa prenosfimo samo nešto: »Reći će kogod da su sve struje jednake i da je radi toga opravdano, ako gdjekoja luv. stranka raši- ruje frontu svoje borbe protiv cijeloga srpstva. Mi to odlučno poričemo. Imade megju Srbima već sada do- sta jakih skupina, koje priznaju da se Hrvatima čine najveće nepravde... Generališući pogrješke današnjih srpskih stranaka, mi bismo Hrvati samo produživali ovaj protuhrvatski režim i sprječavali miroljubivim i sporazumaškim srpskim elementima ne samo sadaš- nji nego i budući razvoj. Hrvati trebaju saveznika sa srpske strane, i zato je pravi zločin protiv samoga hrvatstva, kada se prema srpskim strankama vodi ta- kva politika, koja ragja izolacijom Hrvata... »Ne treba radi toga da šutimo.... Možemo i moramo napadati velikosrpstvo, možemo voditi borbu protiv radikala i demokrata, možemo napadati, ako baš hoćete, i najistaknutije predstavnike sadašnjeg protuhrvatskog režima, ali pustimo srpstvo i Srbe na miru. Nemojmo jačati svojih protivnika, nemojmo okupljati u jednu protuhrvatsku frontu svih Srba, ne- mojmo generalisati! — Naravno da to isto vrijedi i za Srbe“. Poljaci i Gundulićev ,Osman“. U Poljskoj je nedavno proslavljen dan poljske po- bjede uad Turcima kod Chocima g. 1621. Ova poljska“ pobjeda, kako je poznato, sačinjava glavni sadržaj ve- patija megju Jugoslovenima. I do tada je kod naši starih dalmatinskih i dubrovačkih pjesnika slave ideja igrala neku izvjesnu ulogu, ali uvijek -»u fanta- stičnoj i maglovitoj« formi, kako kaže izvrsni pozua- valac ove cpohe proi, Vodnik-Drechsler u svojoj stu- diji »O Gundulićevom panslavizma«. (»Obzor« 1906). Gundulić je naglasio jedinstvo slavenskog jezika i istaknuo ve prostranstvo slavenskih plemena, Po- ljake je st :vljao na čelo Slavenstvu i proricio im _ve- liku biidućeost, uvijek u namjeri, da ih predobije za veliko djelo oslebogjenja Slavena, koji su bili pod turskim jarmoim. Ova polonofilija zvuči još i u pje- smi o oslobogjenju Beča od Kanavelovića i u pohvali, kojom Ignjat Gjorgjić uzdiže velikog poljskog pie- snika iz doba renesanse Kohanovskoga. Pad peljske moći imao je za posljedicu, da su Jugosloveni počeli đa svoje nade poslavljaju u rusku državu, koja se tada počela da diže i tako pjesma Dubrovčanina Ignj Gradića »Plam sjeverski« nosi rusofilsko obilježje. Gundulićev »Osman« nedavno je preveden na p ski od »Jerzy-a Pogonovskoga, nakon što je pregjašnji prevod Karla Brzozowskoga u rukopisu propao pii- godom jednog požara. (»N. Doba«). Nov nacrt vlade glede hrv. pitanja. Prošlih dana čuli su se glasovi, da Pašić hoće da digne s dnevnog reda hrv. pitanje. Svak je naga- gjao u tim vijestima da će se napokon režim otrije- zniti i ispuniti pravedne želje hrv. naroda. Nu sve je drugo po srijedi. Sada se doznaje kakav nacrt sprema radikalska vlada za riješenje“ hrv. pitanja. O lomu nas podrobno informiše beogr. dopisnik »Slovenca« od 18. o. mj. Vlada je zaključila zatvoriti Radića, ako se vrati kući. Radić bi bio pozvan pred sud zbog krivnja poči- njenih u Zagrebu i radi čina, koje je počinio proti državi sada u Londonu. Radi londonskih grijeha bio bi Radić sugjen u Beogradu, uslijed čega bi se u Beogradu izvršila i delegacija radi zagrebačkih. Biti sugjea u Beogradu — to za Radića mnogo znači. Stoga se opravdano sumnja, da je vlada to zaključila baš zato, da bi Radića preplašila te ga zadržala u tugjini. Da Radić ostane vani, te se ne vrati u Hrvat- sku, lo je u nužnom interesu najnovije vladine polilike. Vlada hoće pod svaku cijenu razbiti jedinstvenu frontu hrvatskog i slovenskog naroda. Za Hrvatsku je stvoren plan, da se slome Radićeve mase pomoću dijela hrv. inteligencije. Motor cijele te akcije u Hrvatskoj Posvetilište Abrahamovo. (Osvrt i utisci nakon ljetošnjeg prikazivanja u Zagrebu.) Neoborivu je istinu istaknuo onaj mudrac, koji je rekao, da je svijet pozornica, a filozofi motrioci. Jer što je razvoj svjetskih dogogjaja, nego dramatski prikaz; što kruglja zemaljska nego golemo pozorište, a što su filozofi (to jest misaoni ljudi), nego motrioci? Na ovoj temeljnoj pretpostavci osniva se i ona poznata tvrdnja, da je povjest učiteljica. života. Na svijetu se sve mijenja i razvija, a pojedine se faze mijene više ne vraćaju. Uzalud ćemo htjeti, da ih ponovno razmo- irimo i poučimo ; one su prošle i više ih nema; druge = su nastupile i već prolaze, a nove će opet nastupiti i proći, Nepregoriva je dakle potreba, da barem u vjernoj slici ponovno vidimo ono, što ne može da se pred nama cpet razvije u realnosti. Tako od svijeta činimo pozornicu, od pojedinih ljudi glumce, a od sebe mo- trioce. Izmjenjujemo u gornjoj mudračevoj rečenici subjekt i predikat, ali ujedno mjenjamo i glagol ,biti“ | u glagol ,morati“; tako mjesto suda: ,svijet je po- zornica“ izričemo sud ,pozornica mora da bude svijet“. Samo je ovo mišljenje i djelovanje ispravno. Dramat- = ska radnja, ako ne prikazuje realan život, imat će i * Predavao g. prof. K. Krile u društvu »Bošković« dne 28. = pr. mj. Predavač je zahvalan g. D.ru Ljubomiru Marakoviću, koji — mu je svojim lijepim iscrpnim “člankom štampanim u IX. broju = Hrvatske Prosvjete“ od 25. IX, o. g. pružio nekoliko dragocije- nih podataka. oblik drame, ali drama nije, Drama je ponavljanje svjetskih dogogjaja, a svrha joj je uzaojno poučna. Nije moj posao da vam g<vorim o drami, ni o njezinom postanku ili razvitku; natuknut ću samo svakomu poznatu činjenicu, da se je sredovječna drama razvila iz vjerskih misterija, što se je zvalo ,officium“. Pri glavnim crkvenim svečanostima prikazivao se je Spa- siteljev porod iii njegova smrt ili dolozak svetih triju kraljeva ili koji drugi nabožni momenat, pri čemu su se uloge najprije pjevale, a kasnije govorile. Tu u prvom 1edu. treba istaknuti tako zvane ,božićne“ i ',velikosedmične“ igre, koje su najprije prikazivali svećenici u crkvama, a od XIII. vijeka dalje i laici u vancrkvenim prostorijama; zatim tako zvane ,moralne“ igre, u kojima se ističu i alegorične figure kreposti i opačina s njihovim megjusobnim borbama. Kako se je za takovo prikazivanje zahtjevala neka vještina, to se kasnije pojedini predstavljači nijesu sakupljali u predstavljačke zborove, nego su se uzimali iz već postojećih društava ili ,bratovština“ (spominjem samo glasovitu bratovštinu ,la Basoche“ u Francuskoj; ime joj je od grčko-latinske. riječi ,basilica“,“ jer su čla- novi te bratovštine bili gotovo isključivo sudbeni kan- celarijski. činovnici). — Historičke su dakle činjenice pravi temelji drame, a sporedno se mogu tek da ističu i izmišljeni, ali mogući i vjerojatni dogagjaji. Dobro shvaćena drama mora da ima uzgojnu ili * Što znači ,sudbena palača“. poučnu svrhu. Samo dekadentski duh lakomislene moderne pseudokvlture mogao je da stvara pozorišne igre u svihu ugagjanja strastima ili tjeranju dosade. Tim nije rečeno, da treba osuditi i zabaciti svako prikazivanje zla i svako zbijanje šale. ,Marcet sine adversario virtus“, rekli su već stari, pa i dobro ljepše i sjajnije odskače iz pozadine zla; a šala u mnogo slučajeva doprinosi, da se zamrzi zlo, a prigrli dobro, po onoj Horacovoj: ,ridendo castigare mores“. 1 jed- nim je dakle i drugim sredstvima uzgojna svrha drame postignuta. Sredovječni su dramatski auktori dakle dobro bili shvatili pravu svrhu drame iznoseći pred publiku religijozna misterija, da joj bade i jačaju religijozna i s njima usko skopčana moralna čuvstva. I ako se mnogim od njih može štošta da zamjeri u pogledu nedotjerane a kadšto baš i naivne tehnike, osnova im se ne može nego hvaliti. A neka se ne reče, da su ovakova uzgojna sredstva dobra za djecu i neuke, jer jakih pobuda na dobro trebaju i odrasli i vaspitani. Prirodno je da čovjek ostaje čovjek i da kultura u njemu oplemenjuje, ali ne ukida njegove slabe strane. ,Homo sum“ (rekao je Terencij u svojemu ,Heauton- timorumenos“), humani nihila me alienum puto“. Upliv je dobro shvaćene drame velik, a to je vrlo uputno imao na umu , Hrvatski katolički narodni savez“, kad se je latio teškoga posla, da prigodom prvog narodnog euharistijskog kongresa prikaže u