J

Br. 15.

Poštarina plaćena u gotovu.

Narodna.

x

DUBROVNIK, 14. aprila 1927.

 

0 - God. IX.

 

 

\ PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv, Tiskare,

čijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno,

Izlazi -svakog Utornika.
Pojedini broj 1:50 Din.

 

Vlasnik - izdavač - urednik:

za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik.
Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Dubrovnik

 

Oovršeno je!

Vječni zagasivač žegje, koji je toliko puta žedne
apojio i na svijetu ostavio Nepresušivo vrelo života,
dakle utrugjeni crpe okrepu, gdje rastrojeni nalaze
ladost, a nemirni postizavaju mir — taj je vječni
agasivač žegje uvijek žegjao neutaživom žegjom
ubavi. Pa i usred goruće predsmrtne vrućine nije
dan vode, nego riječi milosrgja, koja bi oblakšala
eskobu beznadne osamljenosti, Rimljanin, mjesto
mu dade bistre vode iz galilejskih orutaka ili O-
epljiva vina sa zadnje večere, pruža mu kiseli
pitak: ali taj susretljivi i dobroćudni čin nepozna-
ga roba upozoruje umirućega, da se je jedno srce
ilovalo njegovome srcu.

Ako je stranac prije onog trenutka nevigjen
što milosrdno učinio, pa bila to i tako mala stvar,
ak je, da umirućega Otac nije zapustio. Čaša je
apljena : sva je gorčina potrošena. Sa svršetkom
činje vječnost. Sakupljajući zadnju snagu viče u
ini jakim glasom :

 

— Oče, u tvoje ruke preporučam svoj duh /

Isus, zavikavši iznova snažnim glasom, prigiblje
vu i predaje duh. Ovaj moćni krik, koji je dušu

lobodio od tijela, zagrmi u tminama i izgubi se
rostoru. Na onaj krik, pripovijeda Matej, ,zastor
hrama s vrha na dno raskine u dvoje, zemlja se
trese, pećine se raspukoše i grobovi se otvoriše ;
tjelesa mnogih sveto preminulih, koja spavahu
rtnim snom, uskrsnuše i izašavši iz grobova pri-
izaše se mnogim“. Ali srca gledalaca bijahu tvrgja
pećina ; ovi mrtvaci, koji prividno bijahu živi,
uskrsnuše na skrajnji poziv.

Prošlo je gotovo 1900 godina od dana, kada
odjeknuo onaj krik, a ljudi su postrostručili buku
ega života, da ga više na čuja. Ali su magli i
u naših gradova, u sve gušćoj tmini, gdje ljudi
e vatre svoje bijede, onaj užasni krik radosti i
obogjenja, onaj gromki glas, što vječno pozivlje
koga od nas, grmi još u duši onoga, koji nije
o da zaboravi,

Krist je umr'o. Umr'o je na križu kako su ljudi
li, kako je Sin odabrao, a Otac prihvatio. Smrtna
ie borba dovršila i Židovi su zadovoljni. Žrtvovao
e do kraja i umr'o je. Sada se počinje naše
štanje — i još nije dovršeno.
_ Krist je umr'o, a njegovo probijeno tijelo visi

onog dana o nevidljiva Križu zasagjenu
jed zemlje. Pod onaj orajaški Križ hodočaste u
ču svi duševno raspeti, jer silne gomile izdajnika
su uspjele, da ga istrenu.....

(Giovanni Papini: ,Storia di Cristo“)

vw e ..e ..e
Naša spoljna orijentacija.

Cijela evropska štampa bavi se već toliko vre-
mena našim sukobom sa Italijom. Prave se razne kombi-
nacije, stvaraju se planovi i davaju nam se savjeti na
koji ćemo način najbelje riješiti taj spor.

Mi vjerujemo, da će se spor ovaj mirno izgladiti,
Da li na našu štetu, ili korist, to još ne znamo. Ali
jedno znamo, uregjenje naših megjusobnih odnošaja
ne može da bude definitivno. Kad- tad ono će opet
iskrsnuti. A za tada moramo biti pripravni.

Ponajprije moramo dobro znati da se politika ne
vodi sentimentom. Još manje možemo misliti, da se u
Evropi vode o mama posebne brige. Velike zemlje
imaju svoju koncepciju svoje spoljne politike i mi tu
dolazimo u obzir samo u koliko možemo biti od ko-
risti ili smetnje provogjenju te koncepcije u djelo.

Nosioci svjetske političke orijentacije danas su
Rusija i Engleska. Stari rivali, koji su se tek silom
prilika našli zajedno u svjetskom ratu. Ta prinudna
zajednica bila je diktirana potrebom obrane od za-
jedničkog neprijatelja. Megjutim, čim je opasnost mi-
nula, rivaliteti su opet izbili na javu.

Starom sukobu interesa pridošao je i novi. Ru-
sija, nosioc novog socijalnog i društvenog poretka,
vidi u Engleskoj najveći stup kapitalističko - buržujskog
društva i vjeruje da sa bi padom tog stupa, pao i ci-
jeli kapitalističko - buršujski sistem. Stoga je ona i
udarila Englesku u Aziji, gdje su njeni kapitalistički
interesi najosjetljiviji.

Francuska se nije mogla solidarisati sa Exigles-
kom, radi različilih interesa i ma Istoku i u Sredo-
zemnom Moru. Nije se mogla solidarisati stoga što je
Engleska uvijek naslojale; da se Francuska puno ne
ojača, jer u tom slučaju kontinenat bi se mogao eman-
cipovati od engleske politike, a to bi za Eoglesku
bilo veoma opasno.

Engleski su napori išli za tim, da se Njemačka
spasi, da ne umre. Nije Engleska htjela, da Njemačka
živi punim životem, već da životari, ali tako, da uvi-
jek bude visjela nad glavom Francuske poput Damo-
klova mača.

Megjutim i Francuska i Njemačka kao da su
prozreli ovu englesku igru i u posljednje vrijeme čine
se veliki napori za zbliženje ovih dvaju do jučer krvno
zavagjenih zemalja.

Uz Englesku se jedino čvrsto drži Italija, koja
nastoji, da sve reakcijonarne zemlje srednje Evrope
okupi u jedan blok preti nama. Sigurno je da u toj
igri ima Engleska svoje prste, jer nas se smatra ne-
pokolebivim prijateljima Francuske; za ruski narod se
zna što osjećamo, a takogjer se vidi i to, da naši od-
nošaji sa Njemačkom postaju sve bolji. S toga nas se
nastoji privezati uz Italiju, ako ne iskrenim prijateljstvom,
a ono barem nekom vrsti kolonijalnog odnosa.

Politička situacija u Evropi još nije iskristalizo-
vana. I baš zato nam se nameće dužnost, da velikom
obazrivošću spremamo puteve našoj konačnoj orijen-
taciji. Sigurno je da mi ni u kom slučaju nećemo ići
tamo gdje je reakcija i imperijalizam, već da ćemo
biti na strani progresa i demokratije, Tamo nas upu-
ćuju naši životni interesi. :

 

U amerikanskom domu za ratnu siročad,

(Od našeg E izvjestitelja).

Na svom misijsk putu, što ga je poduzeo ove
korizme po želji beogradskog nadbiskupskog Ordina-
rijata O. Petar Vlašić po srednjoj i južnoj Srbiji, svra-
tio se i u Vranje, da posjeti katoličku djecu, koja
se nalaze u ondješnjem ,Amerikanskoin Vaspitom
Domu za ratnu siročad“, Vaš dopisnik saznao je od
O. Vlašića slijedeće potankosti o tom domu:

Vranje je osrednja varoš u južnoj Srbiji, daleko
4 sata željeznice od Niša, a od Beograda 12 sati.
Broji 9.000 stanovnika. Sijelo je velike županije isto-
imene oblasti, a osim osnovne škole ima i gimnaziju
i zanatlijsku školu. Osobite znamenitosti nema, a ni
posebne ljepote. Ali je spomena vrijedan , Amerikan-
ski vaspitani dom za ratnu siročad“. Taj dom _sa-
stoji se od četiri velike zgrade sa više manjih. Podig-
nut je g. 1921. doprinosima bogatih Amerikanaca, a
zauzimanjem dviju plemenitih Amerikanka Miss King
i Miss Matheson, koje su tu sada direktorice i duša
svega zavoda. Nadzor nad djecom vrše četiri Miss
Amerikanke i g. Aleksij Durakov, vaspitač,

U domu vlada uzorni red i čistoća, te vojnička
stega. Svake večeri moraju djeca oprati noge, a svake
siibote uzina ioplu kupelj. Prije i poslije jela mole
zajednički ,Oče naš“. Ustaju u 6 s. a lijegaju u 7
uvečer. Na praznike ustaju u 7 s. Djeca polaze osnovnu
školu, ili zanatlijsku ili gimnaziju već prema dobi i
sposobnostima. A u samom domu uče se postolar-
skom, bravarskom, drvodjelskom i drugim zanatima.
Odjevena su sasvim dobro, imaju dobru hranu, ai
sve što im ireba. Njihovi uzgojitelji gledaju ih kao da
su njihova vlastita djeca.

Sada imade u domu 65 djece: sve sama srpska
siročad bez oca i matere, osim osmorice katolika, koji
su svi iz dubrovačke biskupije i to : 2 iz Dubrovnika,
2 iz Veleluke, 1 iz Stona, 1 iz Cavtata, 1 iz Račišća
i I iz Dube kod Trpnja. Trojica pohagjaju gimnaziju,
jedan zanatlijsku školu, a četvorica osnovnu školu.

Ova kat. djeca bila su vanredno vesela, kad su
vidjela ovog kat. svećenika, koji je s njima ostao tri
dana, susretan velikom ljubežljivošću od uprave i svih
u domu. Sva su tatri dana kat. djeca slušala sv. Misu,
koja se govorila u jednoj sobi u domu, a na Blage-
vijest su primila uskrsnu sv. Pričest. O. Vlašić ih je
ispitivao i podučavao u vjeronauku, koji oni privatno

 

 

 

 

 

 

 

ilka Gospodinova u Glazbi.

Već u prva doba kršćanstva slavilo se je na
ojanslven način kroz sedmicu prije Uskrsa uspo-
u ma muku Gospodinovu. To svetkovanje, spo-
kroz prve kršćanske vijekove sa strogim posto-
, bilo je uveličano tim, što su katekumeni pola-
javno u četvrtak veliki svoje ispovijedanje vjere,
noći pred Uskrs krštenjem bivali primljeni u
inu ,svetih“. :

Drži se za sigurno, da su se za ovih svečanosti
u. najranija vremena pjevali psalmi, i to prema
kam milanskog biskupa Ambrozija '(340—397)
uo od cijele općine, pa i od žena i djece, i tako

rvi kršćani, slaveći skupa božanskog Spasitelja

ravljali na svagje i megjusobna neprijateljstva.
Djakon bi zatim u običnom, strogo liturgijskom
pročitao život Gospodinov, a zatim: je slijedilo
o pjevanje, koje je duboko djelovalo na osjetljiva
vjernika, 4

Iz ovih najstarijih pjevanja razvile su-se već od:
eka divne himne, koje su imale mnogo. harakte-
ih oblika, 4 bile su bogate dubokom melodij-
obradbom i izrazitim ritmom.

 

Sačuvan je megju himnama Španjolca Prudentiuša
(oko g. 400) jedan pijev muke dubokog izražaja.

Škot: Sebulits (oko 450) sklopio je pjevanje
»0 patnjama Kristovim“, koje djeluje svojom uzviše-
nom jednostavnošću.

Nešto kasnije nastade gregorijanska koralna »passio“,
koja se i sad pjeva po cijelom svijetu u katoličkim
crkvama kroz veliku sedmicu, te koja svojim duboko
izraženim sadržajem i karakterističnom formom dje-
luje jako na srca vijernika.

Spomena su vrijedne pasijske himne biskupa
Fortunata iz Poitiers (| 609) i svetoga Notkera (i 912
u St. Gallen).

U srednjem vijeku nalazimo mnoštvo pjesama
o muci Gospodinovoj, od kojih je najljepša ,Salve
mundi salutare“ od sv. Bernarda od Clairvaux (t 1158.),
po riječima Paula Gerharta ,O glavo puno krvi i rana“,

U ovoj pjesmi ispoljava sva tragika najvećeg
dogagjaja u svjetskoj povjesti, koji je donio čovječan-
stvu novo lice i novi duh. EEE

Počimljuć od 13. vijeka koralne pasije obragii-
vale su se i dramatski. a

= Pri prikazivanju muke Gospodinove svećenici su
pjevali riječi Spasitelja i apostola, dočim je puk'pjevao
korove, koji su kasnije bili i dvostruki.

Glasovita su ,lmproperian“ (tužaljke Otkupite-
ljeve prema svoin puku), uglazbljene 1555. od Palestrine;

U 17. vijeku muka prima formu oratorija. Prvi je
»otac njemačke muzike“ Henrik Schiitz (1585.—1672.)
sklopio u umjetničkoj formi svoje ,četiri pasije“ i
»sedam riječi Kristovih“.

Zatim slijede: Richard Kaiser, Georg Telemann,
Ivan Mathison, ali osobito Georg Friedrich Handel sa
svojim snažnim remek-djelom  , Messias“ pa Ivan
Sebastian Bach sa svojim znamenitim pasijama po
Mateju i po Ivanu, koja su djela pronijela ime slavnog
njemačkog velikana po svem svijetu, a i danas se ta
djela izvagjaju, jer su duboka i snažna. |

Iza njih slijede Josip Haydn sa ,Sedam riječi
Otkupitelja na križu“, Ludvig van Beethoven sa orato-
rijem ,Krist na maslinskoj gori“, Fridrih Kiel i Frano
Liszt sa oratorijima ,Krist*.

, Cijela ta muzika muke Gospodinove stoji na

čvrstom temelju najdubljeg religioznog osjećanja.

Pravo pobožna srca stvorila su ova umjetnička
djela, koja su plodovi duboke vjere i često djeluju
kao Božja objavljenja s neba, na uspomenu i na čast
Krista pribijena na križ, (Po članku Al. Wagner
u ,»Universum“ od 31/3.

 

NEEE: