' Poštarina plaćena u gotovu.

 

_Br. 20.

Narodna Svijes

DUBROVNIK, 19. maja 1927.

 

 

jena | je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU,
Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare.

Katolici i politika.

Masonerija je svijesna ako joj uspije, da pribavi
ebi neograničenu vlast na političkom polju, da će joj
ako biti provesti svoje ideje o dekristijanizaciji društva.
Nije dakle ni malo čudno, ako vidimo da u skoro
vim evropskim i svjetskim civilizovanim zemljama,
masonerija u političkom životu igra veliku ulogu.
ek jake i solidne organizacije kršćanskih demokracija
| pojedinim državama uspjele su, da paraliziraju tu
moć masonerije i prisilili svojom organizacijom, da
sposluju poštivanje kulturnih težnji i načela kršćan-
kog dijela naroda, specijalno katolika, od strane države,

Iskustvo nas uči, da masonerija u glavnom pušta
ja miru kulturne organizacije katolika, kada one ne-
naju tendencije, da se afirmišu i na političkom polju.
Mi iskustvo nas uči još i to: sve kulturne organiza-
lje katolika nijesu bile kadre da izvojuju ravnoprav-
post katolika u javnom životu, da spriječe zakone, koji
loje u protivnosti sa božjim i crkvenim zakonima, te
la progonjenoj crkvi izvojuju slobodu. Sve te organi-
acije nijesu mogle spriječiti, da se sa parlamentarnih
ibina dirigira kulturom pojedinih naroda u čisto aka-
pličkom duhu. A moramo priznati, da je današnja
ržava skoro monopolizirala čitavu kulturnu akciju u
voje ruke, osobito školstvo, i da se predominantan
Politički položaj jedne grupe u državi ogleda i na kul-
umom polju. U Meksiku je moguće da jedna neznatna
manjina teroriše ogromnu katoličku većinu samo zato,
er katolici nijesu marili, da i na političkom polju a-
limišu svoju moć i jačinu. U Francuskoj, uprkos sil-
lih i jakih katoličkih kulturnih organizacija, masone-
ji uspijeva da održi sve lajičke, protucrkvene zakone
jedino stoga, što francuski katolici ne mare da
izmu svoja mjesta u parlamentarnoj areni.
| Najogorčenije borbe masonerija je vodila sa kato-
itima, koji su uz svoje kulturne, ekonomske i soci-
e organizacije imali i svoju jaku političku organi-
ju. Ali u tim borbama svuda su katolici odnijeli
lobjedu. Borba centruma sa Bizmarkom, česke i slo-
čke pučke stranke sa husitizmom, belgijskih katolika
iberalizmom svršavaju se samo pobjedama katolika.
orbi fašizma sa talijanskom pučkom strankom, ma-
pnerija je najizdašnije podupirala fašizam i udružene
le fašizma i masonerije uspjele su momentalno, da
še veliku organizaciju talijanske kršćanske demo-
cije. Ali, mi vjerujemo, da će kršćanska demokra-
sa don Sturzom na čelu biti ona, koja će iskopati
D apsolutističkom # militarističkom fašističkom režimu.
kod nas je masonerija započela borbu, da uguši
oličku političku organizaciju. Način na koji je Slo-

  
  
   
  
   
 
  
 
 
  
 
   
  

 

Izlazi svakog Četvrtka.
Pojedini broj 1:50 Din.

 

venska Pučka Stranka izgurana iz vlade kaže nam, da
u toj borbi masonerija ne bira sredstava.  Nastojanja
oko formiranja ,naprednog bloka“ u Sloveniji takogjer
nam kaže, da masonerija u prvom redu želi tući ka-
tolike na političkom polju. Pokušaji, da se povede
kulturni boj proti katolika u našoj državi, i ako su na
mnogim poljima imali uspjeha, uvijek su bili, barem
u nekeliko, paralizovani akcijom Slovenskih pučana,
Masonerija bi se s toga rado otresla lih mrskih .kle-
rikalaca“, da bude potpuno slobodna u kulturnom ratu,
koji ona proti katolika sprema.

Ali masonerija se vara. Katolici u Jugoslaviji svi-
jesni su važnosti svoje političke organizacije. Zaludu
se formiraju ,napredni blokovi“, slovemački katolički
iront ostaje neprobojan. Jačanje redova Hrvatske Pučke
Stranke, koje u posljednje vrijeme i »Obzor« mora da
priznaje, svjedoči nam, da se i hrvatski katolici bude.
Frontu masonerije suprostavit će se front katolika i borba
će se vodili bez pardona. Mi u pobjedu ne sumnjamo.

 

.. wat
Radićevština.

Kad koji hrvatski povjesničar bude proučavao
najnoviju hrvatsku političku i kulturnu povijest, nikako
neće moći da mimoigje jednu od najznačajnijih pojava
u hrvatskom narodnom životu zadnjih vremena —
radićevštinu.

Već odmah početkom 20. vijeka Radićevo ime
povlači se u hrvatskoj javnosti, Oko tog imena sku-
pilo se toliko pojava, s njime je vezano toliko doga-
gjaja, da bi novi Ante Starčević već mogao tačno u-
tvrditi, što je to radićevština i koje su njezine karak-
teristike onako kao što je stari opisao ,slavoserpštinu“.

Da i mi doprinesemo koji ,kamenčak“ prikazu te
pojave, navest ćemo nekoliko riječi kao prilog za po-
znavanja radićevštine.

Radićevština je danas rad Stjepana Radića, nje-
gove familije (žene i djece) njegovih zetova, kumova
i prijatelja u svrhu eksploatacije hrvatskog naroda
napose seljačkoga staleža u lične svrhe a pomoću de-
magogije. Kao svaki pokret i radićevština manifestirala
se na svim poljima javnog i privatnog života, pa već mo-
žemo prikazati njezine karakteristike na svakom posebno.

Počnimo sa političkim, Danas već nitko me može
kazati, koji je politički program radićevštine, da li ca-
revina, kraljevina, konfederacija, federacija, autonomija,
južnoslavenska, jugoslavenska, hrvatska, zagrebačka ili
sajmišna republika, ali tačno može ustvrditi, da je to
savršeno mijenjanje svih programa bez obzira na prin-
cipe, prema rupi, zatvoru, ministarskom fotelju i sa-
lonskom vozu.

za odbor ,NARODNE SVIJESTI“
Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Dubrovnik

Vlasnik - izdavač - urednik:

Antun FI& — Dubrovnik,

Nastavimo sa socijalnim programom. To bi imao
biti pokret za seljačko osvještenje, za seljačku soci-
jalnu političku i kulturnu emancipaciju. Megjutim ni-
jedan pokret nije dao manje seljaku od radićevskog.
a opet nijedan nije dao više ,gospodinu“ od ovoga.
Radić je dao seljaku laskanje, nauku, da je seljak iz-
vor svega znanja i svake pravde; »Dom« i Božićnice,
svoje zetove za narodne poslanike i ministre, a seljak
je dao Radiću dolare iz Amerike, seljački dom u Za-
grebu, ville na Pantovčaku, vagone purana, jaja i ma-
slaca. Nikada seljak nije teže stenjao u neznanju, de-
magogiji i siromaštvu, a nijedan feudalni gospodin ni
spahija nije dobio više podavanja od seljaka od Radića.

Ekonomski rezultati radićevštine : Sve što je Ra-
dić osnovao n zadružnom interesu: tiskaru, zadruge
itd., sve je likvidiralo i propalo, a sve što je Radić
osnovao za sebe i za obitelj: »Dom«, Božićnice, tako
napreduje, da otuda može Radić lijepo živjeti.

A što bi rekli o kulturnom djelovanju radićev-
štine? Radić je započeo i nastavio time, što je na-
prednjaštvo, koje je donio iz Praga, dao seljaštvu u
najgoroj formi, Svojim dvadesetgodišnjim radom de-
kristianizirao je seljaka, stvorio je osnove starokatoli-
cizmu i svakom pokretu, koji ide i koji će ići za tim,
da u hrvatskom narodu razbije vjersko jedinstvo. Uni-
štio je svaki auktoritet, da na njegovo mjesto postavi
svoj: vjerski, svećenički, inteligencije u kratko svega
što bi smetalo njegovu. Plodovi te radićevštine jesu
ubitačni za Hrvate onako, kakvi su bili provale Tatara
ili Turaka. Nijedan pokret počevši od ilirskog, jugo-
slavenskog, pravaškog itd. nije dao manje rezultata
od radićevskog. Što je književnost dobila : možda vjež-
banja radićevskih starih, mladih i dječačkih pristalica
u pravljenju stihova ? Što znanost ima? Valjka Hik-
čevu studiju o Stjepanu Radiću. Što politika? One
silne parlamentarce u Beogradu i u oblasnim skupšti-
nama, koji ne znadu ni čitati što im drugi napišu ?

Koliko li je energija, nada, stradanja i patnja ulo-
ženo u taj pokret?

Ukratko bilansa radićevštine su u našoj kulturi
sami minusi i nule.

Hrvatski se narod mora čim prije otresti parasita,
izliječit se bolesti i dati se na gragjenje novoga dru-
štva. Taj će proces dugo trajati, jer su rane teške,
Treba graditi iz temelja i treba raditi na dobrom te-
melju : Radić je samo u jednom pogledu ostao dos-
ljedan, a taj je, da je sistematski rušio auktoritet, koji
daje vrijednost svakom drugom, a to je Božji. Samo
onaj rad, koji se osniva na nauci katoličke Crkve, bio
taj ma bilo kojem polju, dovesti će do ozdravljenja
hrvatskoga društva. »N. P«.

 

Jedan dogagjaj iz okultizma.

_ Ove godine mjeseca ožujka bio sam u Dubrov-
ku i jedan moj kolega upozori me, da m. p. O.
ja želi sa mnom govoriti o jednom dogogjaju, koji
je zbio u mojoj župi. — Pošto ja nijesam imao
emena, da osobno govorim tom zgodom sa O. Ta-
0m, a osim toga 'dogagjaj mi ne bijaše u tančine
nat, to odlučih, stvar potanje ispitati.

Zahvaleći gosp. Marku Jurinoviću Markovu iz
bjave, koji je bio ispisao tačno cijeli dogagjaj u
ba kad se je dogodio, te provjerivši mi sve činje-
€ osobno, to sada hoću da ga priopćim javnosti.
U selu moje župe, Osobnjavi, na Poluotoku Pe-
šou, žive još i danas starica Tereza udova Matije
dina od 75 godina života.

| Rečena starica otišla je dneva 28. siječnja 1925.
dine oko 11 sati prije podne od svoje kuće noseći
pom uže i kosor u šumu povrh luke Osobjave, jedno
vrt sata udaljenu od njezine kuće, da tamo ubere
lo drva.

Pošto je već bila blizu noć, a starica se ne vraća
I i, njezini i susjedi posumnjaše, da joj se nije HO
godilo u gori i pogjoše je tražiti.

| Tražili su je, zvali, ali od nje ni traga ni glasa.
Povrh luke, malo metara povrh mora, nagjoše nje-
0 breme drva, i uže, ali starice nigdje.

tra dan čitavo selo stalo je tražiti i dozivati, —

   
  
   
   
   
 
  
   
   
 
   
  
   
  

Ali sva potraživanja i ovog dana ostala su bezuspješna.
Tražili su je i treći dan pa i četvrti do podne,
te već izgubiše svaku, madu da bi je više živu našli,
Bila su obavještena i sva susjedna sela o njezi-
nom iščeznuću, ali niko za nju nije ništao znao. —
Oko dva sata po podne četvrtog dama, Niko Vi-
doš, seoski listonoša, vraćajući se kući iz Osubjave
put Kune, čuje negdje daleko u brdo, kako neko zove :
Baldo. — Obavijesti seljane o tome i odoše prema
glasu. Glas se je dobro čuo i idući tako kroz gustu,
zaraslu, nisku šumu, bez ikakve staze, stigoše, ispod
samoga brda u visini oko 600 m. nad morem, na
mjesto, izmegju ,Vilinske špilje“ i jame ,Medvjedice“.
Izmegju visokih hridina na jednom zaravanku ugle-
daše staricu. — Teškom mukom pristupi k njoj sin
joj Baldo, koga je zvala, misleći da je sva iznemogla.
Netom ga je ona opazila reče: Gdje si, sinko, ima
tri dana, da te zovem, — i odma počne da ide kući,
Kad su je donijeli kući, pitali su je: Jesi li gladna ?

— Nijesam, samo sam žedna.

— Je li te bilo strah?

— Nije me bilo strah.

— Gdje si noćila ?

— Prvu večer, kad sam se odalečila od bremena,
odma sam došla u nekakvu draču, kad sam prošla
draču, došla sam pod nekakve stijene, kao u neku pe-
ćinu i tu mi je bilo lijepo pa sam prenoćila.

— Jesi li što vidjela ?

— Jesam tri male svijećice, pa mi se je od njih
prilično vidjelo.

— A što si činila?

— Drugi dan sam cijeli hodila, i došla sam pod
nekakve guste smrče, pa mi se je tu činilo kao da
sam u sobi, i tu sam prenoćila; a treći dan i noć ne-
znam gdje sam bila.

— Jeli ti bila zima?

— Nije mi bila zima.

— Pa kako ti je bilo tamo?

— Bilo mi je prilično, bolje nego doma.

Kad sam ja neki dan bio kod nje, da je pitam o
stvari i upitao je: — Kako si?

Odgovorila mi je: — A tako, gosparu,. — Bila
je uprav na vratima od kuće, odakle se je vidjelo brdo
i mjesto, gdje je bila zalutala, pa mi reče, prije ne-
gosam je ja išta upitao: — A vidite gdje sam ja bi-
la, — i pokaže mi rukom prama brdu.

Kad sam je ja upitao, kako je tamo došla, reče
mi: Gospare, ja sama neznam.

Primjetit mi je, da je starica uvijek bila nor-
malna kao što je i danas.

Iznosim ovaj doista tajanstveni dogagjaj. Kad se
uzme u obzir: doba starice, neprohodnost puta kroz
gustu, nisku šumu, čiča zima, koja je u to doba vla-
dala, sve druge okolnosti, koje dolaze u obzir na
proučavanje. —

U Kuni travnja 1927. Lovro Totić župnik.