id

| Br. 80.

Poštarina plaćena u gotovu.

DUBROVNIK, 28. jula 1927.

Narodna

God. IX.

 

 

Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.
Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare,

Izlazi svakog Četvrtka.
Pojedini broj 1:50 Din.

 

 

za odbor
Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I. Birimiša) — Dubrovnik

Vlasnik - izdavač - urednik :

»NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik,

 

Kongres Hrv. Kat. Narodnog Đaštva u Splitu.

Koja gjačka organizacija u našem narodu može
da se pohvali onakovim kongresom kakav je 22.—94,
i mj. održalo Hrv. Kat, Djaštvo u Splitu ? Koja djačka
organizacija može da pokaže onoliko jedinstvenosti u
shvatanjn i načelima, onoliko mladenačkog zanosa i
ozbiljnosti, onoliko pregora i prave kršćanske ljubavi ?
Koja djačka organ. može da nam pokaže svoju dva-
desetipetogodišnju tradiciju, svoj sistematski rad i pro-
gres kao J. K Đ. Liga, koja je onamo od prve dobi »Hr-
vatske Straže« kroz cio niz pokušaja i borbi i uspjeha
bila prvi pionir organizovanja kat, laika kod nas, prva
klica jednog Pokreta, na kojem su iznikli raznoliki
ogranci: , Domagoj“ : organizacija srednjoškolaca, a-
kademičara, bogoslova, — hrv. kat, literatura sa svojim
tusopisima i novinama, kulturno-prosvjetne i socijalno-
karitativne org. muške i ženske, Orlovstvo i omladinska
udružeuja, ekonomsko-privredne zadruge i štedionice,
litička org. it.d.? — Glavni uvjet njezinog uzpjeha
bl su čvrsti temelji, koje je postavio jasno i odregjeno
hjezia osnivač, blagopokojni biskup Mahnić, i koji su
te izgragjivali i ispoljavali sad kroz jednu sad kroz
lugu formu prakse prema zahtjevima vremena i pre-
ma lokalnim kondicijama. Cijelo oduševljenje, a pre-
ma tome i cijeli uspjeh, bili bi nemogući da nije na
inu svega toga ostao čvrsti temelj osnivačevog progra-
ma: sve obnoviti u Hristu, i privatni i javni život;
ia inteligenciju intelektualno obrazovati po kršćan.
lkoj filozofiji, a naš narod u smislu triju naših ideala :
og, narod i socijalna pravda“.

I opet se je sastalo to gjaštvo, da obnovi svoj
jet vjernosti Crkvi, biskupima, Narodu svome i nje-
vom Prestavniku ; sastalo se je, da se bolje upozna
bliži, da fiksira strujanja, težnie i potrebe i bolesti

m tijelu marodnog života tražeći pri tome prikladne
ekove i naglašavajući nove primjene svojih ideoloških
i incipa ma savremene prilike. Sastalo se je u gradu,
pentru megju jadranskim gradovima, koji se je izdigao
a ruševinama trulog poganstva u svijetlu kršćanske
iulture ; sastalo se da baš na tom klasičnom tlu Ma-
ulića i Tomislava naglasi vjernost amanetu svojih
gja; mnacijonalnom i vjerskom, da naglasi kako je
ono vjerni i pravi pobornik naših narodnih ideala.
talo se je, da slaveći, iza XI. vjekova svijetlu uspo-
enu velikih naših apostola, koji su prvi unijeli vjeru
ulturu megju Slavene, naglasi svojim drugovima
o dublje proučavanje i nastojanje okolo zbliženja
tikava, što ljepši i življi kontakt s pravoslavnom bra-
n želeći da se ispune riječi iz Evangjelja: ,Da budu
jedno“. Sastalo se je da pri 700 godišnjici jubileja
brijskog Poverella upre prstom u život tog refor-
tora i dobrotvora čovječanstva kao u. uzor svojih
uišljenika zbog čiste ljubavi k:ščanske koja sve
ašta, zbog iskrene jednostavnosti i socijalnog osje-
| za sva pitanja siromašnika, potlačenika, jadnika i
ova. — Sastaii su se; i lijep je bio njihov boravak
plitu sa svečanim i pobočnim zborovanjem, sa in-
nim razgovorima i pobožnom sud elovanju pri sve-
\obredima u starinskoj katedrali, sa marljivošću i
l0som kojim su pratili ideološka predavanja svojih
lora, sa izletima u Solin i Trogir, sa oduševljenjima,
tljem i odlukama i rastankom, koji je u isto doba
težak i radostan, jer je dijelio braću i jer ih je
lio na najrazličitije strane, da šire svoju ideju, da
agjuju svoju individualnosti da rade u svom pod-

u i sa svojim snagama za Boga, za narod i za
tijalnu pravdu.

| O, recije mi, koja se gjačka organizacija kod nas
že da ponosi sa jednim kongresom kakvog je imalo
. N.-Đaštvo u Splitu?
: 1. Generalne rezolucije.

 

)

i :1. Hrvatsko katoličko narodno gjaštvo sakupljeno -

'sastanku: Jugoslavenske katoličke gjačke Lige u
tu uoči dvađesetipete godišnjice Mahnićeve ,Hr-

Straže“ u vezi s tradicijama svih svojih dosa-
njih sastanaka ponovno izriče sinovlju odanost i
okolebivu vjernost glavi rimokatoličke Crkve i nje-
m zakonitim predstavnicima, u želji da svim silama

uju na: obnovi svoje domovine, u Hristu po upu-

 

tama Sv. Stolice i pod vodstvom svoga episkopata.

2. Nastavljajući tradicije svojih ranijih sastanaka
hrvatsko katoličko narodno gjaštvo obnavlja zavjet
vjernosti svomu narodu u borbi za njegova narodna
prava i za njegovu dobrobit na svim poljima kultur-
nog i socijalnog života, te šalje bratske pezdrave svo-
joj braći izvan kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca, po-
zivajući ih da održe budnu narodnu svijest u odcije-
pljenim krajevima, a svakom svom članu stavlja u duž-
nost, da svim silama i sredstvima podupre rad oko po-
dizanja narodnog i prosvjetnog života megju braćom
preko granica.

3. Kao baštinik nauke i rada svojih velikih uči-
telja Mahnića i Kreka hrvatsko katoličko natodno gjaš-
tvo ponovno naglašuje potrebu žive i što dublje su-
radnje gjaštva sa svim slojevima i staležima za uspo-
stavu socijalne pravde na načelima kršćanske etike i
traži od svakoga svoga člana, da nastoji oko ličnog
što dubljeg socijalnog obrazovanja kao i oko praktičnog
rada u narodu, naročito u katoličkim organizacijama.

4. Videći golemu opasnost za sadanju i buduću
intelektualnu generaciju u današnjem velikom metežu
vjerskih i moralnih pojmova hrvatsko narodno gjaštvo
ističe potrebu, da se svaki pojedinac živo zadube u
vjerske istine i u načela kršćanske filozofije u smislu
radnog programa. ,Hrvatske Straže“, koji je katoli čkoj
inteligenciji kod nas pokazao Mahnić, te poziva sve
svoje organizacije, da što intenzivnijim radom oko sa-
moobrazovanja u narednoj šk. godini dostojno završe
prvu četvrtinu stoljeća hrvatskog katoličkog pokreta.

5. Duboko želeći mitvilo i nehaj, u koji je zapao
velik dio našega gjaštva poziva sve gjake katolike, u
kojima ima smisla za velike ideale i zanosa za nese-
bičan rad, da se priključe njegovim redovima, naročito
ondje, gdje još nema nikakva katoličkog giačkog druš-
tva, a sve svoje članove poziva, da primjerom svoga
života i rada, kao i bratskom susretljivošću i ljubavlju
pokažu put u svoje redove onima, koji bi se inače ne-
minovno izgubili u vrtlogu današnjeg moralnog rasula.

6. H. K. Narodno Gjaštvo sjeća se na svom
sastanku jubileja Božjeg Viteza i asiškog siromaha sv.
Frane s toplom zahvalnošću za sve cno što su nje-
gov veliki primjer i neumorni rad njegovih sinova dali
našem narcdu na svim poljima njegova vjerskog, kul-
turncg i sccijalnog života, te stavlja svim svojim čla-
novima, pred oči svijetli uzor sv. Frane, plemenitog
kršćanskog Viteza, mnesebičnog siromaha i pjesnika
Božje ljubavi, po čijim će krepostima Bog obuoviti
kršćanski život u n:šem narodnom duhu Kristove
ljubavi i socijalne pravde.

7. Slaveći jubilejsku godinu velikih slavenskih
apostola sv. Cirila i Metodija, hrvatsko katoličko na-
rodno gjaštvo iz dubine srca zahvaljuje Providnosti,
što je slavenskim narodima pokazala put do Istine i
kroz vjekove štitila djelo velikih apostola, slavenski
obredni jezik i pismo, kao zalog slavenske zavjetne
misli ,da svi jedno budu“. Poziva svoje drugove, da
molitvom i živim radcm za Apostolat sv. C rila i Me-
todija uskori čas mira, ljubavi i sjedinjenja svih Sla-
vena u jedinstvenoj Crkvi Hristovoj.

2. Prvi dan kongresa.

U petak 22. srpnja u 7'/a sati držao je u kate-

drali veleč. Dr. Josip Carević sv. M su, na kojoj je
govorio franjevački provincijal Dr. Petar Grabić, koji
je zgodno iznio razliku izmegju naših ideala i pseudo-
ideala u tendencijama savremenog društva kritikujući
materijalizam, motuistički panteizam i nauke koje hc će
da čovjeka postave na pjedestal jedinog božanstva. —
Malo kasnije u punom “je kazalištu pozdravio u. ime
pripravnog odbora drugove i dostojanstvenike Dr. Drago
Bartulica predlažući ovaj odbor sastanka :' za predsje-
dnika g. Fiano Sentinella, apsolvent filozofije, za pod-
predsjednika g.ca Ljubić, st. phil., za zapisničare aka-
demičari Ivo Bogdan i Mužinić, — Zatim uzima. riječ
pokrovitelj kongresa dijecezanski biskup presvij. Dr. Bo-
mefačić, koji se veseli, što megju idolima sadašnjice
egoizmom i materijalizmom kat. djaci se sastaju da

trade ,u nesebičnoj ljubavi za vječne ideale“. On po-
zdravljajući kongres u ime našeg kat. Episkopata, ističe
kako je baš ,zasluga djačkih organizacija, ako ima
uopće u hrvatskom narodu katoličkih organizacija“ i
preporučujući jedinstvo H. K. Pokreta želi, ,da nas vodi
za ciljem prava Kristova ljubav, a ne osobeni interesi“
i da širimo svuda ,načela Evangjelja, jer su ona za
sve narode i sve staleže“.

U ime slovenskih kat. gjaka govori akademičar
Veble, u ime Ćirilo-Metodske Lige u Pragu prof, Še-
divy, u ime Kat, Ženske Sveze, kat, žena i kat, majki,
kojima najviše moramo zahvaliti uvjerenje što nas je
na taj sastanak dovelo, pozdravlja g.gja D. Bedeković.

Nakon toga prof. Matija Petlić održao je preda-
vanje: ,Vjerske i filozofske osnovice hrv. kat. pokreta“,
Vrlo je lijepo iznio i motivisao glavne principe u ideo-
logiji pokreta, osvrnuo se je prirogjenom jasnoćom
na neke sadašnje potrebe i neriješena pitanja pa je
završujući naglasio potrebu jedinstvenosti u htijenju i
djelovanju u našim redovima: ,sloga i ljubav u pro-
blemima katolika kod nas nek nam bude program |“
— Dr. Lj. Maraković, vrijedni naš senior, govorio je
zatim kratko predavanje: ,Naš pokret u svojim estetsko-
umjelničkim smjernicama“, gdje ističe, kako naš knji-
Ževni program treba da bude bitno socijalan t. j. da
se bazira na religiji, jer je jedino ona bitno socijalna ;
ali pri tom ne postavlja nikakva formalna pravila za
čistog umjetnika, jer bi cna imala tek relativnu vri-
jednost. Osvrnuo se je na liberarne struje i na neke
istaknutije ljude kod nas, koji teže k tom savršenstvu umjet-
nosti, ali njihova akcija se zaustavlja na samim ape-
lima i na frazerstvu, jer nemaju što da kažu, jer ne-
maju bitno socijalni temelj: ,umjetnost je sugestija ; i
ako nema što da sugeriše, lebdi u zraku.“ Naš pokret
je od umjetnosti gajio ponajviše literaturu, koja je od
svih umjetnosti možda najmanje bitno socijalna, pa
nije možda stoga ni uspeo se do savršenstva, zato će
sve organ. nastojati zainteresovati svoje članove za sve
grane umjetnosti. — Svi su govori i predavanja bili
pomljivo saslušani i srdačno aplaudirani,

Poslije podne bila su pobočna zborovanja :

1, Za akademičare i bogoslove predavao je veleč,
Ivo Bučić o ,Ćirilo-Metodskoj ideji“, gdje je iznijevši
rad i život sv. braće pomnjivo ispitao njihov kulturni
i vjerski značaj i ulogu megju slavenskim narodima
kritizirajući neke pogrešne napade, koji se od neupu-
ćenih pridjevaju uspomeni sv. velikana. — Zatim je
g. prof. Sedivy prikazao kulturno, nacionalno i vjersko
stanje kod drugih Slavena te razliku izmegju zapad-
nog i istočnost svijeta, koja se očituje u računarstvu
i imperjalizmu jednih i u mekoti duše, pacifizmu i
požrtvovnosti drug h. Za praktično djelovanje na du-
ševno kulturnom jedinstvu Slavena ističe nekoliko vrlo
važnih tačaka. Važnost Ćirilo-Metodske ideje potvrgjuje
i presvij. biskup Dr. Bonefačić, koji je kao pravi pastir
dolazio na sva zborovanja, da čuje riječi mlagjih, da
ih potakne i savjetuje. i

2. Na ženskom zborovanju predavala je g.gja
Mirka Pš kryl: ,Kat. djevoika u organizacijama i prak-
tičnim zvanjima. Zatim su slijedili izvještaji pojedinih'
organiz. o radu kroz prošlu godinu, koji su bili od
posebnog interesa, koji su pokazali raznolikost, po-
žrtvovnost i agilnos naših drugarica i od kojih su
jedni bili kao podstrek drugima.

3. Na srednjoškolskom zborovanju izvjestilo se
je takogjer o radu u organiz., iza čega je srednjoškolski
sekretar, st. phil. A f rević, podnio osvrt i kritiku ma
te izvještaje i na sam rad. Gimnazijalac A, Matekalo
predavao je o ,Praktičnom radu u org.“. Debata je
bila vrlo živahna, rasprave o ,Luči“ vrlo umjesne.
Sredjnoškolci su sa svojiu zanosom, marljivim nasto-
janjem okolo individualne izgradnje i poznavanjem
prilka u pokretu i izvan njega, potvrdili kako su is-
pravne nade, koje u njih polažu stariji,

4. Na posebnom zborovanju bogoslova o. Dr. P.
Grabić g vorio je o ,Svećeniku u kat. pokretu“, gdje
je izmo kako oni treba da budu duša pokreta, kakovu
ulogu ima svećenik a kakovu ima blagoslov u na-
šem pokretu.

Zatim je slijedila šetnja po lijepom Marjanu.

(Nastavit će se.)