Poštarine gplaćona u gotovu. DUBROVNIK, 27. oktobra 1927. God. XI. cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din, mjesečno. Izlazi svako etvrtka Vlasnik - izdavač - urednik: PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. g Č i g za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik. _ Uredništvo i Uprava: Kod Dubr. pir ibkare Svetkovina Krista Kralja. (Nedjelja 30. oktobra.) Što je htio sveti Otac papa, kad je prošle go- dine ustanovio tu svetkovinu ? Htio je da ona daje nauk. U današnjem svijetu ima već velik broj ljudi, koji neće da znadu za Boga i za Krista njegova, Aoće da unište sve što je sveto i Božje u duši svakog pojedinog čovjeka, u društvu ljudskom, u politici, u znanosti, umjetnosti, ukratko, u čitavom ljudskom šivotu. Protiv te lude i kobne težnje hoće sveti Otac da nas sjeti, kako je za svakoga čovjeka i cijelo ljudsko društvo potrebno priznati Boga, vjerovati u Nj i slušati Ga. Svetkovina Krista Kralja ima da svake godine napominje katolicima tu istinu. No ovaj blagdan ima da bude ujedno naknada. Zastupnici naroda i država na svojim sastancima neće ni da se spomenu Onoga, koji je najveći dobro- tvor roda ljudskoga, sramotno prešućuju slavno ime našega Spasitelja. Zato treba da mi to više dovi- kujemo svijetu Njegovo ime, Njegova prava, Njegovo kraljevsko dostojanstvo i moć. Krist je vječni kralj našega razuma; on traži da mu podložimo svoj razum, da vjerujemo, što kaže, jer je on Istina. (lv. 14, 6.) On je kralj naše volje, treba da vršimo, što nam zapovijeda sam ili po Crkvi. On je naš kralj, jer će nas on suditi. Ako je Isus Krist kralj svakog pojedinoga čo- vjeka, onda je on i Kralj ljudskoga društva. Ono i nije drugo nego skup sviju ljudi. Isus je po tom kralj obiteiji: on je naredio sakramenat že- nidbe, on utvrgjuje zajednicu muža i žene i vlada nad njihovim savjestima. On traži sa sebe dijete, koje roditelji moraju da dadu krstiti i učiti istine i dužnosti kršćanskoga života. Isus je kralj općine, jer je ona sastavljena od obitelji, koje živu u istom mjestu. I vlast pogla- vara u općini, bili oni postavljeni ovako ili onako, dolazi na kraju kraja ipak od Boga. I općina dakle mora priznati i častiti Krista. Prema tome i rade mnogi gradovi i općine širom svijeta, njihovi pogla- vice sudjeluju kod vjerskih svečanosti, posvećuju se Presvetomu Srcu ili mu podižu kip na javnom mjestu. Isusje kralj države to više, što je vlast države mnogo veća od vlasti općine i što država, ako se na zlo služi tom vlasti, može kud i kamo više ško- diti dušama. Država mora priznati i braniti prava Božja i prava Kristova. Krivo misle i griješe, koji hoće, da država ne bude ni za Krista ni protiv njega. A istom oni, koji hoće, da država istjera Krista iz obitelji, iz škole, iz sudnice i uopće iz javnoga Ei- vota ; oni koji hoće da proturaju zakone protivne kršćanskoj savjesti i pravima Crkve Kristove ! Kršćani imaju pravo i dužnost, da se bore protiv takvih zakona. Svetkovina Krista kralja ima nas poticati na žilavi 1ad, da Isusu potpuno podložimo svoju dušu weto kršćanski živući, da bez kukavičkog straha tražimo poštovanje prema našoj vjeri i Kristu Kralju državnim zakonima i svemu javnom životu. lagdan Krista Kralja u prvom je redu potom blagdan atolika muškaraca ; oni imaju da stanu kao jaka Vojska Kristova uz svoga Kralja i bore se za Nje- ovo Kraljevstvo. : knfeencje katoličkom eniskogata 0. Zagre. Katolički Episkopat Kraljevine SHS držao je u agrebu svoje redovite godišnje konferencije, koje su apočele 11. listopada, a svršile se 18. listopada. | Iz konferencije poslani su brzojavni pozdravi Sv. cu Papi Piju XI. u znak sinovske odanosti i Njegovu eličanstvu Kralju Aleksandru I, u znak vjernosti. Iz ima i Beograda stigli su odgovori, koji su saslušani |dužnim počitanjem, Predsjednik je najprije priopćio rješenja, koja su igla na predstavke upravljene s prošlogodišnjih kon- rencija, a zatim su referanti raspravljali o pitanjima, ja su im bila povjerena, da ih prouče i obrade. Pojedini broj 1'50 Din. Osobita je pažnja posvećena Katoličkoj Akciji. Savezno sa zaključkom biskupskih konferencija iz go- dine 1926. podvrgnuta su reviziji: Pravila Središnjeg Katoličkog Narodnog Saveza. Po tom je obavljena de- finitivna redakcija: Poslovnika za Središnji Kat. Na- rodni Savez, za Dijecezanski Katolički Narodni Savez i za župska vijeća Kat. Narodnog Saveza. Pravila i poslovnik će odmah biti predan u štampu, pak će se nakon toga razaslati svim interesovanim organiza- cijama. Budući da je poradi bezobzirnoga provogjenja agrarne reforme u Kraljevini SHS pretrpjela goleme štete nesamo Crkva katolička nego i država, to je episkopat imenovao posebni odbor, koji će poduzeti shodne mjere, kako bi se sačuvala crkvena imovina. Kako katoličko dušobrižno svećenstvo zapadnog i istočnog obreda gotovo u svim krajevima Kraljevine SHS živi u velikoj materijalnoj bijedi, to je episkopat i s ovih konferencija upravio na ministarstvo vjera i na ministarski savjet predstavku, u kojoj traži za sve- ćenstvo sve ono, što je tražio i prošle godine. Budući da se za vrijeme zasjedanja iznio na kompetentnom mjestu u Beogradu prijedlog, po kom se nainjerava smanjili budžet za katoličku Crkvu, to je episkopat odlučno tražio od ministra predsjednika, od ministra financija i ministra vjera, da ne umanjuju budžeta, već da ga urede u smislu presdtavaka kato- ličkog episkopata. Članovi su konferencije s radošću primili na zna- nje izvještaj predsjednikov, da je staroslovenski lati- nicom transkribirani misal već tiskan i uvezan i da je poznati slavista Dr. J. Vajs sveučilišni profesor u Pragu imenovan začasnim kanonikom prvostolnoga zagrebač- koga kaptola i stclnoga kaptola splitskog za zasluge, što ih je stekao priregjivanjem toga misala. I hrvatski se obrednik počeo tiskati. Kada bude ovaj obrednik izašao, pristupit će se k izragjivanju priručnog ili malog obrednika. Zato je od potrebe, da svaka biskupija do budućih konferencija dostavi pred- sjedništvu izragjene formulare, za koje želi, da ugju u mali obrednik. Kako se razabira iz izvještaja predsjedništva Hrv. kat. katehetskoga društva u Zagrebu, ovo društvo sa svem revnošću radi na tom, da se što prije dogotove srednjoškolski udžbenici i zajednički katekizam. U interesu vjerske obuke na srednjim školama upravio je episkopat kraljevskoj vladi ove predstavke : a) Predstavka na ministra socijalne politike radi ukidanja vjerske obuke na zavodu za gluhonijeme i na državnom centralnom sabiralištu siročadi u Zagrebu b) Predstavka na ministra poljoprivrede i voda, da se u poljoprivrednim školama uvede vjeroučna bu ka, a u nižima zadrži. c) Predstavka na ministra prosvjete, da se u VII. i VIII. razredu sredijih škola cpet uvede dvosatna sedmična obuka. d) Predstavka radi madzora vjerske obuke u dr- žavnim školama po crkvenim organima. e) Predstavka na ministra prosvjete radi ukidanja vjerske obuke u osnovnim školama. i) Predstavka na ministra trgovine i industrije, da se u dvogodišnjim trgovačkim i obitnim školama uzede dvosatna sedmična obuka, a na trgovačkim aka- demijama da se i dalje ostavi ekshorta i vršenje vjer- skih dužnosti. Na konferencijima je odlučeno, da se sastavi permanentni odbor, koji će voditi brigu oko priregji- vanja nacionalnog euharistijskog kongresa za katolike Kraljevine SHS. i Episkopat je zaključio, da treba potpomagati društvo za šireuje vjere megju neznabožačkim naro- dima, promicati apostolat sv. Ćirila i Metoda, uvesti proslavu Materinskoga dana i osnovati odbor za zaštitu javnoga morala kod središnjeg i kod dijecezanskih ka- toličkih narodnih: saveza. : Konačno su uzeti u pretres svi podnesci i spo- menice, koje su stigle predsjedništvu bilo od korpo- racija, bile od pojedinih lica. Lisak Dubrovačke rvatske slikare (zast. I. po = Bio ochopenhauer, Nietzsche, Wagner. (U svezi s odnosnim predavanjem Dra Dvornikovića) U čovjeku postoji prirodna težnja da dogje do spoznanja istine. No ako pogledamo na razne filozof- ske sisteme, što su u novo doba bili izneseni od raz- nijeh velikijeh mislilaca, naći ćemo da megju njima postoji taka opreka i taka grdna pometnja, da čovjek može još i danas pitati s Pilatom: ,Što je istina?“ Evangjeoske riječi: ,Noge onijeh koji će te zakopati, već stoje pred vratima“, mogle su se do sada primi- jeniti na tvorce pojedinijeh filosofskih sistema. Za Kant-ovom naukom o autonomnom razumu nadošla je Fichte-ova tako zvana ,Ja — filosofija“, koja je za čovječje ,Ja“ tvrdila, da je ono ,jedino božansko“, i kao takovo stvaralac moralnog poretka u svijetu. Schelling je htio nadvisiti subjektivni idealizam Kanta i Fichtea i postaviti prirodu iznova u njezina prava. On je prirodu označio objektivnim postojećim ,Ne ja“. On je naučavao, da su priroda i duh, duša i tijelo, identični. Pošto Schelling bješe proglasio da su ,Ja“ i ,Ne ja“ identični, uzeo je filosof Hegel kao temeljni dogmat apsolutnu istovjetnost bivstva i misli, Dos- pjetno i nedospjetno njemu je identično. On vidi u svemu Boga. Priroda, duh ljudski a navlastito država, to je njemu stvarni nazočni Bog. Za tijem obožavanjem svijeta i države nastupio je, kao prirodna reakcija, panteistički pesimizam Scho- penhauera i njegove škole, prema kojemu svekoliko zemaljsko bivstvovanje može imati izvor samo u jed- noj velikoj pogreški otajstvenog svjetskog osnova (Weligrund). Stoga je on cilj ljudskoga života formu- lisao negativno, kao blaženstvo putem uništenja. Prema nauci Bude, zadnji cilj čovjeka jest njegovo prelaženje u ,Nirvanu“ umrivljenjem nagona za životom. Artur Schopenhauer, razmatrajući bijedu i nevolju ljudsku, dolazi do zaključka, da samo potpuno odricanje volje združeno sa zanijekanjem nagona za životom donosi oslobogjenje (Erlosung) i blaženstvo. Na to je Nietzche dospio do zabacivanja svijeh vrednota, do onog po- znalog ,Umwertung aller Werte“, dakle do tačke na kojoj su stali prije nekoliko tisuća godina čuveni ,so- fisti“ sa svojim radikalizmom. I tako se može reći da nema niti jednog modernog filosofskog sistema, koji bi se pokazao bio upotrebivim i tvrdo osnovanim. Schopenhauer, jednako kao i Hartmann, opisali su živijem bojama i potresnijem riječima nevolju biv- stvovanja i svu bijedu ljudskoga života, koji je bez Boga, bez nade, bez jednog izbavitelja. Oni su rekli istinu ! Već je Fichte rekao bio sam o sebi: ,Povijest mojega misaonog sistema povijest je moga srca“. Isto se ima reći o Schopenhaueru i Nietzsche-u. Ovaj pos- ljednji kao da je mislio na sebe kad je jednom pisao : »Kad god koji čovjek glasno govori protiv religije, može se smjelo reći, da nije njegov razum, već da je jedna strast preobladala njegovim vjerskim uvjerenjem. Grešno življenje i čista vjera nepodnošljivi su i ne- mirni susjedi“, (Biogr. I, str. 130.) Još je značajnije njegovo priznanje: Ateizam bio je onaj, koji me je Schopenhaueru priveo (,Eece homo“, 71). Koliko je pak on trpio pod pustom prazninom svoga protukrš- čanskog i protavjerskog naziranja, pokazuju njegove vlastite potresne riječi: ,Der tolle Mensch“ (Frohliche