Poštarina plaćena u gotovu. Br. 46. DUBROVNIK, 17. novembra 1927. God. XI. Narodna Svijest cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. mjesečno Izlazi svakog Četvrtka. Pojedini broj 1:50 Din. za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I, Birimiša) — Dubrovnik Vlasnik - izdavač - urednik: Antun FI& — Dubrovnik, Upravni sud u Dubrovniku. +— Apel Dalmacije — Član 102. ustava odregjuje, da će zakon odrediti sjedišta upravnih sudova. Zakon o upravnim sudovima kaže u članu 6, da će upravnih sudova biti koliko a- pelacijonih sudova t. j. Viših Zemaljskih sudova. Mi imamo u Dalmaciji apelacioni, dakle moramo imati i upravni sud. Član 48. istog zakona veli, da upravni sud u Dubrovniku postoji za Dalmaciju i Crnugoru. Ovo se ne može mijenjati, ako se ne promijeni član 102. ustava. Dakle, treba promijeniti ustav, ako se hoće | ukinuti upravni sud u Dubrovniku. Čekamo, da vidimo, dali će vlada protiustavno odrediti ukinuće npravnog suda u Dubrovniku. Vlada ga misli radi štednje ukinuti i pre- llujestiti u Sarajevo. Bilo bi protuustavno ukinuće upravnog suda u Dubrovniku, ako se ne promijeni član 102 ustava. Ako se taj član promijeni, onda se može ukinuti upravni sud Dubrovniku. U tom slučaju * zašto da se premješta u Sarajevo ? Kakav je to centar? Čast Sarajevu, eli što nam pruža Sarajevo. Šta ima Dalmacija u sudstvu s Bosnom ? (| Jedini je Zagreb centar i kulturni i vrhovnog suda [za Dalmaciju. Tu je vrhovni i kasacijoni sud za Dal- |maciju, za svu Trojednicu, pak bi morao biti i upravni \|sud. Tu su visoke škole, gdje bi suci bolje prolazili, nego u gradu Sarajevu, U ostalom Zagreb je glavni grad Trojednice Dalmacije, Hrvatske i Sla- onije, pa u tem slučaju je opravdano, da upravni sud pregje jedino u Zagreb, u koliko se odnosi na almaciju, a poslovi Crnegore mogu preći na upravui “lud Beograda ili Sarajeva, to prema želji Crnogoraca. Korošec o situaciji. Predsjednik Slov. Pučke Stranke Dr, Antun Kor ošec dao je novinarima slijedeću izjavu o političkoj ituaciji : 1 — Situacija _je normalna i stabilna i ne pred- tigja se, da bi se skoro promijenila, Kod svih gla- lanja u plenumu Narodne Skupštine i u odborima lada raspolaže sa dvije trećine Skupštine. | — Rekonstrukcije nijesu isključene ni kod jedne Mlade i vrše se, ako to zahtjeva parlamentarna situacija li svršavanje državnih poslova. Tako je i kod vlade : Vukićevića. Ako bi se rekonstrukcijom još učvrstila lituacija vlade u parlamentu ili ako bi se pokazala )otreba druge podjele rada s obzirom na osobe go- 0vo niko ne bi bio protivan rekonstrukciji. Takav kt rekonstrukcije ne bi promijenio sliku sadašnje vla- e koalicije, nego bi je samo unutra kongolidovao Megjutim, pitanje rekonstrukcije, nije aktuelno. Što se tiče koncetracije, to je želja opozicionih lranaka, kojima nije uspjelo ostvariti Blok cjelokupne : ju zbog učestvovanja u državnim il ili ona tli ma taj način da strmoglavi sadašnju vladu, jer E: uspjela. sa osnivanjem bloka. Dosadašnje držanje kod saziva svake nove Narodne Skupštine. Tek pošto je prošao jedan mjesec, došli smo do toga da otpoč- nemo sa normalnim radom. Uskoro će se viditi hoće li opozicija da sabotira svaki pozitivan rad ili neće, Ako opozicija hoće samo škandale i sabotažu kao do sada, onda je svaka koncentracija suvišna, jer mi mo- ramo narodu da damo pozitivan rad a ne uvijek ne- kakve nove krize. Parlamernat takogjer ne smije da postane bojište, iz koga bi opozicija boljševizirala narod i zato će se morati da nagju shodne odredbe, kako bi se sabotira- nje parlamenlarnog rada onemoćilo promjenom po- slovnika. Nezdrave pojave parlamentarizma treba uklo- niti, da spasimo parlamentarizam. Škandalozni doga- gjaji, koje je opozicija počela da sprovodi, ubijaju ugled parlamenta u marodu i narod se pita da li dai dalje teškim parama plaća parlamenat za škandale, koje narod može besplatno da vidi u posljednjim seoskim gostionicama. Sadašnja vlada želi da se protegne i na Hrvate, ali razoran 1ad S. Radića mora da prestane. Da li je uopće moguće, da bi se Radić promijenio i da bi od ueuračunljivog Radića postao ozbiljan držav- nik i pomirljiv saveznik ? Na fo pitanje mcže javnost sama da odgovori. Sigurno je, da hrvatstvo nije krivo, što Hrvati nisu u vladi. Kriva su lica, koja sada vode poliliku hrvatskog naroda, a koja nisu sposobna i voljna solidno i stvarno da rade. U. svakom slučaju i sama pomisao na kakav antihrvatski kurs sadašnje vlade apsolutno je isključen. Prancusko-jugoslavenski ugovor sigurno ni u jed- * nom dijelu naše države nije izazvao toliko zadovolj- stva i srđdačnog veselja kao u Sloveniji . Sloveniji je odahnulo i ona sada može da bude mirna. Mi, Slo- venci, naročito smo zahvalni mudrosti našeg Kralja i njegovog savjetnika ministra spoljnih poslova g. Ma- rinkovića za ovaj pakt i čestitamo im na sjajnom us- pjehu. Spoljno politička situacija na Balkanu i u Sred- njoj Evropi toliko će se odteretiti, da možemo sada sa još većim nadama da radimo na kulturnom i eko- nomsknm razvoju naših unutrašnjih prilika, kao i na ostvarenju srdačnih odnosa sa svim našim susjedima.“ Budizam. U godinama što su pretekle svjetski rat razvila se je bila u zapadnoj Europi, madasve u Njemačkoj, jaka propaganda za tako zvani budizam, to znači za nauku indijskoga monaha Bude (Buddha), koji je živio krajem VI. vijeka prije Isukrsta. Ta je propaganda doprla bila dotle, da ih se našlo, koji su u raznijem budističkijem novinama pisali i na odnosnijem kongre- sima već glasno govorili: ,Kršćanstvu je odzvonilo, budućnost pripada budizmu !“ Protiv širenja te budističke religije, bolje reći filozofije, ustala je bila jednodušno sva kršćanska ja- vnost, kako katolička tako i nekatolička, u Njemačkoj i drugdje; a sada je došao red na nas, da i mi kao kršćani i katolici ustanemo, buduć da ono što je dosad našoj široj javnosti bilo tek slabo ili nikako poznato, počelo se je sada i u nas širiti, navlaš od kada je poznati profesor Dvorniković inaugurirao svoju ,tur- neju“ po Jugoslaviji, te u Spljetu i Sarajevu, uz veliku reklamu izvjesnog novinstva, držao predavanja o Budi i budizmu, u kojima je obasuo velikijem hvalama iu indijsku filozofiju, koja da je i ,praktična filozofija života“, a njezin začetnik da spada ,megju najveće genije i titane čovječanstva“. ...! Za nas je ovdje glavno to, da vidimo: da li se uopće može ličnost i mauka toga ,velikog genija i titana čovječanstva“ omjeriti s ličnosti Isusovom i nje- govom naukom. Otrag petnaestak godina, u vrijeme najjače budi- stičke propagande u Njemačkoj, jedan njemački mje- sečnik, koji stoji na kršćanskom osnovu, donio je bio “ jedan dosta opširan i vrlo trijezan članak pod naslo- vom: m/sus i Buda“. *? Iz toga članka zaslužuje da prenesemo zadnji dio, koji u prijevodu glasi ovako : 1 Vidi o tome kritični članak preč. Dr. Josipa Carevića, Boli je bio prisutan spljetskom predavanju (u , Jadranu“ od 22. prošl. listopada). 2 Pisac članka : R. Falke, u mjesečniku ,Der geisteskampi der Gegenwart“ g. 1910. str. 103., 104. »Kršćansivo je stupilo u duševnu borbu s budi- zmom. Kako ono dokazuje svoju apsolutnost ? Je li naše kršćanstvo samo jedna religija uz druge, koje su svekolike jednako opravdane kao i naša, ili je kršćan- stvo ona religija, ona istina, pred kojom sve druge treba da se uklone kao: zablude? Zacijelo su sve velike duševne struje nastale dopuštanjem ili propu- štenjem Božijim, te imadu u osnovi svijeta svoje oso- bito značenje. Priznati je i to, da u nekršćanskijem religijama nije sve samo tmina, već da ima i jasne svjetlosti. Božija istina svijetli i kroz prozore religijskih sistema što su ih ljudi izgradili. No ipak je budizam, isporegjen s kršćanstvom, velika zabluda! Samo kršćanstvo apsolutna je religija. Dokazi za to ne stoje u većerti broju njegovijeh pristalica, nego u ličnosti Isusovoj, i u izbavileljnom djelovanju našega Spasitelja na ljude. Do božijeg posinovljenja, do pokoja duše s Bogom izmirene, koja stalno očekuje vječno blažen- stvo, dovodi nas samo religija od Boga nam u Isusu objavljena, a ne nipošto ateistički i nihilistički budizam. Uzmimo oboje i oštro suočimo jedno s drugijem ! Buda je bio asket, koji je nakon raskošna života, prekinuo sa svijetom; Isus je bio sin Božiji, ostajući u nutarnjosti svegj sebi jednak, i razvijajući se k uvijek većoj ljepoti i dici. Buda se je odstranio od ljudi, Isus je stupio usred njih i ljubio je i najnevoljnije ljude. Buda nije imao smisla ni sica za socijalne rane svoga naroda; Isus je plakao nad svojijem narodom. Buda je uraro u velikoj starosti od otrovana mesa, Isus je umro na križu za grijehe svijeta. Indijski samotnik vezao je bio obećanja svoje religije na monaštvo, kome svak nije mogao pristupiti; Isus je proglasio Vangjelje za sve ljude, ne vezavši svoja obećanja na bilo koji stalež ili na koje zaslužno djelo, nego na iskrenu vjeru. Buda je naučavao ateizam, Isus je svo- jijem životom i smrti pokazao da je Bog ljubav i otac naš. Budizam hoće da oslobodi čovjeka: od boli života i uopće od života; Isus je osloboditelj od grijeha; onamo treba da ličnost bude uništena, amo treba da ona bude sačuvana za vječnost. Budizam hoće apso- lutnu smit duše; kršćanstvo, maprotiv, vječni život. Put i cilj jedne i druge religije diametralno su oprečni. Budizmu je ljubav okov na život, kršćaninu je ljubav život u Bogu i udjelotvorenje njegove volje. Zatuplje- nje i indiferentizam zadnji su plodovi monaškog ži- vota u budizmu, dok u kršćanstvu raste, jača i razvija se personalnost sve do naličnosti savršenomu idealu Isukrstu. Ondje vlada smrt, ovdje život i rastenje. Kulturno stanje u budističkijem krajevima, lijeni život neobrazovanijeh i zatupljenijeh monaha, propadanje djelorednosti, slijepo vjerovanje u sablasti i demone, što postoji kod svijeh budističkijeh naroda, dokazuje da nije dobro stablo na kome taki plodovi dozrijevaju. Od početka do kraja budizam nosi na sebi pečat neprirodnosti; on i nije religija, već jedna etika radi- kalnog nihilizma, koja dušu ubija. On nije drugo nego pasivni patnički moral (Duldermoral), koji ubija svaku radost života i zaustavlja svaki napredak. Baciti se u maručaj budizma znači žrtvovati svoju zdravu pamet maštanijama jedne metafizike nedokazive i pune kontrakdicija, i pri tome uzeti prosjački štap, da se za vazda odbiješ od svijeta i od svakog kulturnog na- pretka. Nasljedovati religiju Isusovu znači postati mc- raluo-religioznom ličnošću, punom života, koja već na ovome svijetu uživa mir u združenju s Bogom. Uzmeli se dobro pod oko sve što se je reklo, ne može biti sumnje o tome, komu će pobjeda pripasti — kaže pisac, završujući svoj članak. Megjutim, dok je slavodobiće Isusova barjaka više nego stalno, pita se: kako se je ipak mogao bu- dizam uvući u kršćanske zemlje? Ako se reče da je Schopenhauer sa svojijem pan- teističkijem pesimizmom bio onaj koji je budizmu pri- pravio ulaz u Evropu, teklo se je dosta, ali ne sve. I drugi su uzroci tu djelovali. Ima, naime, budizam i svojijeh simpatičnijeh strana. Njegova etika prividno je 1 Za Schopenhauera zna se daje nazivao budiste svojijem drugovima po vjeri; u njegovoj sobi stajao je kip Bude, ,da svak već pri ulasku može vidjeti ko vluda u ovijem svetijem dvorima“, —