Br. 32. Narodna S Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK, 10. augusta 1926. God. VII. Cijena je listu 5. Din. mjesečno ; PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Mehico docet! Nijedna institucija u cijeloj povijesti čovječanstva nije tako ljubljena ni tako mržena kao Katolička Crkva, Ljubav njene djece tečajem cijele njene povijesti bilježi bezprimjerne žrtve, koje sile i najljuće protivnike da im odadu poštovanje, Mržnja s druge strane bilježi sve pothvate, hoje je mogla da izmisli pokvarena ljudska narav da oblati ono što satanski mrzi. Katoličke dogme, katoličko svećenstvo, redovi, sve katoličke institucije stalni su predmet napadaja onih, čijim duhom vlada samo jedna sila: mržnja. Njihova logika, pravo, | moral, razum, dobrobit čovječanstva, napredak i sve moguće krilatice, kojim operiše napredna ulica i napredni intelektualizam, napredna politika i znanost, ima samo jedan izvor: mržnju. Ovo treba da imamo | ma umu, kod prosugjivanja sviju pothvata proti Kato- ličke Crkve bilo kada i bilo gdje. Povijest je jasna za | onoga, koji umije da čita. Jasna je i sadašnjost za | onoga, koji ne spava. A spava ih mnogo. Dobro organizovana tamna iramasonerija, koja iz raspolaže kapitalom i novinstvom, koja posjeduje po- | litičku jakost, koju tvore »Draća“ najraznovrsnijih stra- | maka, čija borba ne uništuje njihovo bratstvo, u svakoj | državi pripravlja teren ostvarenju svoga ideala: uniš- _ tenje katolicizma. Radenici ,Neimara“ spravljaju teren | služeći se u raznim prilikama i kod raznih naroda različitim metodama. Veliki internacijonalni , Orijenti“, | prosugjuju da li je teren dobro obragjen i odregjuju | napadaje, koje pomaže framasonerija cijeloga svijeta : _ politikom, novcem i štampom. Framasonski brat Calles, rogjeni židov, kasniji | protestantski propovjednik, a sada uzurpatorski pred- "sjednik Meksika, držeći da je za »naprednost“ teren | dobro uzoran, započeo je takovu borbu protiv katoli- _ cizma u Meksiku, kakvu još ne pamti nijedna kulturna | država. Meksiko je u ogromnoj većini katolička zemlja a ipak se Katolička Crkva u Meksiku nalazi u teškom _ položaju, ne od straha pred bijesom protivnika, već od straha pred vrelom ćudi meksikanskih katolika, koji hoće da ma: fizičke napadaje fizički odgovaraju. _Kušnja je meksikanskih katolika uprav strašna: vlada “je silom: konfiscirala sva crkvena imanja, prognala re- dovnice i milosrdne sestre, izbacila Boga iz škola i zatvorila. sve privatne škole. Svećeniku je zabranjeno "da'poučava bilo u školi, bilo izvan škole. Vršenje sva- : oga vjerskoga kulta izvan crkve zabranjeno je, a u rkvi mogu vršiti službu Božju samo svećenici, kojima 0 država dozvoli, Svećenici, redovnici i redovnice ba- ju se “u tamnice. Sve križeve i oznake vjere, sve spo- enike katoličkih muževa, sve slike i umjetnine, koje \ podsjećaju na katolički život, vlada silom odstranjuje. za inozemstvo 10 Din. mjesečno. Vlasnik - izdavač - urednik: za odbor ,NARODNE SVIJESTI“ Antun FI& — Dubrovnik. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare (zast. I, Birimiša) — Dubrovnik Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. Meksikanski katolici ispaštaju grozno svoje nehaj- stvo, Politički rascjepani i dizorjentirani doživjeli su da im jedan uzurpator stavlja nož pod vrat. Katolička Crkva živjet će i dalje u Meksiku. Vojujuća crkva ne propada, jer ima obećanje Uteme- ljitelja i ljubav djece. Meksikanski katolici uvigjaju već svoju pogrešku i brzo će ju popraviti. Hrvatska liberalna štampa, paiona koja inače za sebe reklamira katolicizam, nije našla nijedne riječi da osudi krvavi bijes framasonstva, A kako da to i učini, kad mu je i ona sluškinja ? U nas , teren još nije uzoran“ i zato je ona oprezna. »Obzor« se ipak opoštenio, on ne krije svoju bratsku ljubav prema bratu Callesu. Katolici treba da upamte: ko nije s nama, protiv nas je. Gledajmo bistro u svijet i okolo sebe i upam- timo da nam neće slobodu ostaviti oni koji nas mrze, već da je moramo sami sačuvati i učvrstiti, Sloboda se danas brani u prvom redu političkom organizacijom i zato smo dužni da svim silama za nju radimo. Mehico docet ! zalazi u dalmatinska sela fra Mijo ga je raskrinkao i pokazao narodu u pravom svijetlu. Lorković, Šurmin i Wilder 'iuže ga sudu, ali fra Mijo pobjedonosno izlazi iz suda nastupajući dokaz istine. Poslije rata su ga htjeli uništiti oklevetavši ga da je radio nenarodno. Ali na sudu mu klevetnici moraše priznati da je vazda radio pošteno i nesebično. Došlo je doba teških iskušenja. Radićevština za- razi Sinj i ira Mijo ostane sam, usamljen. Ali ne popusti. Ko ga je čuo i vidio, kako je energično tražio samo- stalan istup HPS-e na posljednjim izborima, taj je tek mogao znati, koliko je žilavosti i mačelnosti ležalo u srcu ovog uistinu dostojnog sina asiškog Siromaha. Umro je u Zagrebu, ali je doživio da se je nje- gova sinjska krajina ponovo okupila oko njega i oko ideja koje je on zastupao. Nije doživio jednu svoju živu želju: dovršenje monumentalnog katol, doma u Sinju. Koliko sam puta čuo iz njegovih usta: ,Da do- višim dom, pa Bože evo me!“ Ali Svevišnji je htio da ga još prije pozove u svoje dvore. Sinjski seljak -je u sjajnon sprovodu pokazao, omu koliko je ljubio i cijenio fra Miju. A visoko razvijeni Š. PIRAMA PININERRAEEIZINNINOI k barjak HPS u Cetini bit će živi spomenik, koji će i 0. fra MIJO KOTARA i pričati pokoljenjima o ira Miji. PRIGORJA ZADZAVERNJNO i ! U kroniku naših mrtvih velikana moramo sa ve- Ki likom tugom i bolju da zapišemo i fra Miju. Sestra smrt pokćsi ga u času, kada je imao da vidi obilat plod svoga žilavog rada. Dugo se je on sa smrću bo- rio, dugo joj je odolijevao, ali konačno i kršno ira Mijino tijelo moralo je da popusti. Popustilo je, ali sve do kraja života ira Mijo je ostao radin i zadnje riječi su mu bile: ,Radile za Boga i Hrvatsku“ ! Sin kršne daimatinske zagore on je prototip ži- lavosti i borbe. Rogjen od pravoslavnih roditelja i odregjen za pravoslavnog sveštenika, mali Nikola Ko- taraš vogjen putevima Božje Providnosti postaje kato- likom, franjevcem i neustrašivim braniteljem hrvatske i katoličke misli. Razočaran neiskrenom pravaškom politikom, on je poslije rata prigrlio sa mladenačkim žarom ideju Hrvatske Pučke Stranke i postao njen prvoborac u Dalmaciji. Jer ira Mijo je vidio, da je tek HPS ona stranka čiji program je izvagjen iz duše hr- vatskog katoličkog naroda. Dok je većini pravaša služio katolicizam kao cimer pod kojim su sticali pristaše, ira Mijo, koji je bio beskompromisan i načelan, uvi- dio je odmah da HPS-i katolicizam nije cimer niti plašt, već program i ideja. I stoga mi vidimo ira Miju sa Dr. Dulibićem i VI, Kulićem, sve stari pravaški borci, u prvim redovima HPS. «:Liberalcima je on uvijek bio trn u oku. Kada je Smodiaka počeo sa svojom bnzvjerskom politikom da —Vil. Franjevački samostan u Beogradu. (Od našeg beogradskog izvjestitelja) Već iamo od ujedinjenja, otkako je Beograd postao glavni grad Jugoslavije, pomišljali su naši Franjevci, da podignu u Beogradu samostan svoga Reda. Ta namisao eto ostvarit će se baš ove godine, kad se slavi 700 godišnjica smrti Utemeljitelja iranje- vačkog Reda. To će biti najvažnija i najplodnija tačka programa jubilejskih svečanosti, koje će se i u Beogradu prirediti ove jeseni u počast velikoga Sveca. Samostan se već počeo zidati i bit će dovršen u oktobru ili novembru t. g. Franjevački samostan u Beogradu, ako i jest za sadašnje Beogrogjane novost, to on ipak nije drugo nego uskrisenje starodavnog irani. manastira, koji je bio u Beogradu. Spominje se u povijesti već u 16. vijeku. Bio je svojina bosanskih iranjevaca; kako se to razabire iz dokumenata »Propagandae fidei“, koje iznosi ,Archivum iranciscano-historicum“ u Quaracchi. *Zanimivo je istaknuti, kako prvi iranjevci, koji su iz Bosne došli u Beograd, da budu na dohovnu pastvu svojim zemljacima Bošnjacima, kojih se tu nalazilo + nekoliko stotina, nijesu imali svoje crkvice, gdje bi obavljali službu Božju. Bošnjaci su bili većinom siro- mašni radnici, pak nijesu imali srestava, da ju sagrade. U parku gospara Gozze..... i + Ne znaš je li ljepše ući u ovaj park ranim jutrom, kad se bude ptice i pozdravljaju zoru ili u predvečerje, u smiraju sunca, kad ono uranja tamo u stonskoj sivali miluje park svojim crvenkasto-zlatnim tracima. Zapravo i nije park. Ovo je botanički Eldorado, ovo je botanički raj; ovo je komadić indijske džungle ; ovo vijenac neispisanih soneta, $ dubrovačke republike.. : o O kad bih ja samo znao sva imena ovoga“ nolikog tropskog, subtropskog i mediteranskog bilja: i cvijeća! Magnolija, adansonija, eukaliptus; grčki, talijanski i kineski cipresi; bambusi, raznovrsne palme i kaktusi ; kineski gingko, agave, libanonski cedar, ruž- arin, lotosi, naranče, limuni..... nalazim u njemu nove ljepote. Negda je ovdje lučao život: u alejama, oko 'umjetnog jezerca, na andama i oko kamenih stolova u okruglim kuti- “tektori; biskupi, diplomate, pjesnici i admirali iz Već nekoliko dana lutam po ovom parku i svaki den i a, nad kojima su se nadvile guste, krošnje. Ovdje O ozze mislili o probicima i budućnosti svoje napokon ovo je Versai _ Danas u njemu nemia ni pjesme ni života ; jedino iotono šušti lišće i ptice proigravaju kroz grmlje; 192 pojedine jarke, uz aleje, preko puteljaka, kroz ustik parka, teku jaki mlazovi vode odozgor sa vrela :ali baš ta zapuštenost još jače afirmira romantiku starog , dvorac, kapelica i veranda. Stari mrki zidovi okruženi “Nad vratima je plemićki grb obitelji Gozze, a: nad grbom lik Ivana Krstitelja. Latinski natpis na dvorcu veli nam, kako je umjetnost ovđe natkrilila divlju prirodu. naokolo su mačevi, slike, grbovi, a na stolovima starin- | ske vaze, svijeće i lukjernari. Na zidu visi skupocjeni gobelin s grbovima dubrovačkih plemića; na njemu su ujedno utkana gradska vrata, tvrđave Minčeta i Lo- vrjenac, te lik sv. Vlaha. pokriva krošnja ogromnog stabla. Malo zvono zavezano je i ovito paučinom. Ja nisam ni pokušao da zazvonim, da ne bi narušio mir i tišinu samotnoga parka, nje- govih zakutaka i ptica, tih njegovih jedinih stanovnika, Ovdje u blizini je jedna popločana \aleja, a oko nje su zidovi prekriveni oleandrima ; nju osobito volim, jer me sjeća na Ulicu između vrta u Dubrovniku, gdje sam u jedno predvečerje našao tišinu, intimu, a u plavim očima jednoga djeteta opazio ljepotu, dobrotu i radost. Visoko nad morem uspela se veranda, puna cvi- jeća, s koje se pruža divan pogled na more i bližnje otoke. Dolje uz more stoji visoki, vitki bor kao po- časni stražar ovoga usnuloga parka. Mnogi su glasoviti ljudi ovdje barem na neko- liko vremena uživali mir, daleko od bučnoga grad- skoga života ; jer ovdje je istina, ljepota i mir, a tamo lažna konvencijonalnost i izvještačena civilizacija. Ovaj romantično-idilični kraj uzdizao je duše umjetnika pera i kista; ovdje su nikle mnoge romance, soneti i pjesni ljuvene ; ovdje je majstor Tizian slikao Fauna, poriret jednoga Gozze i sliku sv. Mihajla ; ovdje je sa otočića sv. Andrije zalazio i isposnik Mavro Vetranić, autor slavnog ,Pelegrina“. Na koncu mojih šetnja po parku, dolazim u naj- ljepši kutić, gdje je'. jezerce s lotosima, lik Neptuna, Amora i zmajeva i žalim što nema sredovječnog viteza da pjeva: I kad sumrak padne ispunjen bjelinom Mjesečeva svjetla, što se na nas lije, Ja ću doči k tebi sjetnom violinom, Svirat ću ti, draga, lirske melodije. Trsteno, početkom augusta 1926. ispod: gorostasnih platana, tih botaničkih kraljeva ovoga kraja, I'onda se svi ti mlazovi. sastaju na hridini i kao brzica padaju more. Sve'je zapuštetio“: i drvoredi i vodnskoci i veranda, plemićkog parka, što je posut kamenim pločama i grbo- vima, stupićima i razbijenim vazama. Ondje gdje je najbujnija vegetacija stoji plemićki a bršljanom, agavama, kaktusima i vinovom lozom. d U prizemlju dvorca u kutu šuti starinski sat; Sa sjeverne strane dvorca stoji mala kapelica, koju Marko Vunić.