Broi.

 

 

arc

 

 

Dubrovnik 26 studenoga 1919.

 

 

 

 

 

= = em I :

jena je Jistu sa aša ii š ca : go o po

Cijena je listu sa Ski ER E poštom do konca Izlazi svake srijede ća Ra iu plaća se el petić redak. O O

a 1 si s 8 gov: rni uredn “antela

— Plativo i uluživo u Dubrovniku DANA EA a: Za Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Tisak Dubrovačke
Uredništvo Kunićeva ul. 290. Uprava kod Dubr. Flrvat. Tiskare. I ojedini bi 9) 60 para Hrvatske Tiskare. — Rukopisi E e Gi Gu

 

I. prosinca.

Na obalama smo Mrtve Slobode sjedili i

plokuli — sjećajući se ropske Slavije naše.
Ruke i noge bile su nam sputane- debelim
lancima — teški olovni križ pritiskao je k zem-

lji šije naše.

Žene naše bile su osramoćene, djeca naša
odvedena u roblje — oganj naše sv. Lade bio
je ugašen od barbarskih susjeda naših.

Dolazili su k nama krvnici naši, koji su
nam iskopali grob pod nogama, govoreći — za-
pjevajle nam pjesmu slavsku, da zaigramo kolo
svoje !

Mi da pjevamo
zgazili duše naše?

Osušile nam se
prsti gusala za vas, :

Prilijepio se jezik uz mebnice naše
demo li vas pjevati usnama našima !

Slijepi smo. hodali svijetom, suraćali
smo se u podrte: kolibe — da s Markovim pje-
smama tješimo surobove svoje,

vama — vama, koji ste

ruke naše dirnu li se

i

Da pridižemo duše njihove, da pridigneiio \

čela njihova — dan uskrsnuća našega da je blizu.
Cvijet naših bolnih grudi čulo je Nebo —
diglo se na osvetu pogaženog roblja.
Silnike je naše izbacilo sa prijestolja pod noge
naše — nas je izmučene podiglo na prijestolje . . .
Slavu svemožnome Nebu, slava velikim ju-
< goslavenskim--Qcima i Sinovima,  noji nijesu
žalili krvi svoje — koji nam _ prigotoviše Taj
teško očekivani Dan !
Sramota, prokletstvo izdajicama svima
koji svijesno ruše dan ujedinje ja našega,
koji okreću pogled svoj k Mamoni ili E-
giptu — voleć novac i trbuh nego li Jugosla-
viju našu !
Na kostima, na krvi palih junaka Slobode
kunemo s. Tebi, Jugoslavijo, Majko — Ti ćeš
biti naša pjesma, naš idejal do vijeka ! V.

 

Glas maloga posjednika
- o pitanju novca.

Nema pitanja, koje danas više zanima ma-
log posjednika-težaka, što je pitanje valute. Ovo
je- pitanje na selu dnevni razgovor, jer težak u-
vidja, da o dobrom riješenju ovog pitanja ovisi
njegov opstanak i mapredak. Neiko će možda
misliti, da težak nije sposoban da o ovom go-
vori, ali težak ima zdrave oči i bistar razum, pa
vidi, da će se za malog posjednika ovo pitanje
nepovoljno riješiti.

Stoga mi mali posjednici, koji sačinjavamo
i uzdržavamo državu, tražimo da vlada vodi ra-
čuna o interesima seljaštva u našoj zemlji, koja
je agrarna, te tako uredi valutu, da ne bude te-
žački stalež od toga najveću štetu, trpio. Traži-
mo, da nam se omogući živjeti, da ostanemo
živi i ne moramo opet pasti u dug i seliti u
svijet.

No naša vlada baš obratno radi, kao da
želi najviše, da malog posjednika-težaka utiče.
Kao'da naumice oteže sa uredjenjem valute, sa-
mo da se što više nevaljalog novca uveze iz
Madjarske i Austrije, pa onaj novac, što ima te-
žak neka izgubi i onu vrijednost, što ju je imao.
I sada kod novog biljegovauja, koje je naredjeno
i pri kojem će se oduzimati 20%, najveće će gu-
bit seljaci-težaci. Veliki su kapitalisti već uložili
svoj novac tako, da oni pri biljegovanju ne će

trpjeti. Mali pak posjednik drži svoju prištednju
kod sebe za pokriće potreba kroz čitavu godinu.
Trgovci su povisili odmah cijenu robi za 20% i
tako ti, težače, plati sve. Težak, ako. i ima par
hiljada kruna to je on dobio na rekviriranoj
stoci, posudju, kotlovima, a.to će on sve trebat
da opet kupi i ne samo to, nego i druge stvari,
koje en kroz ovaj rat nije kupovao, kao odijelo,
alat, bačve. Novca težaku dakle treba, čim se pri-
like malo uređe, eli gospoda ministri toga ne
znadu, kako će i znati, kad sela valjda ni vi-
ajeli nijesu, nego moguće u vrijeme izbora.
A niti parlamenta ne sazivlju, u kojem ima ba-
rem nešto težaka iz Slovenije (pučke stranke) i
koji bi ih mogli na to upozoriti, (nego sve ure-
diuju po svojoj volji. Op. uredništva.)

Što će biti sutra, kad težak bude morao da
nabavi sve što mu treba, a ne bude imao no-
vaca ? Kako će naša zemlja moći da napreduje ?

Gospoda bi ministri ipak morali znati koja
je korist domovini od slobodnog i dobro stoje-
ćeg seljaštva a šteta od zaduženoga.

Da je naša vlada u istinu narodna, uvažila
bi narodne želje i to:

1. Zbog interesa malog posjednika imao bi
se odredit odbitak pri biljegovanju samo iznad
4,000 K, a priznangama bi imala dati moć is-
plaćivanja za poreze.

2. Budući narod nije kriv za loše pečatanje
nema ni trpjeti posljedice, ako prikaže novac sa
slabo čitljivim pečatom.

a Novo se biljegovanje i ima provesti na na-
čin, koji isključuje patvorenje.

4. Nakon sigurnog biljegovanja mali narod
(me vidi razlog, da se krune zamjene s mepokri-
werim dinarima, nego ako bude »al pari« t. j.
dinar za krunu, jer nepokriveni dinar nema veće
vrijednosti od nepokrivene krune.

9. Kad država bude u stanju izdati pokri-
«vene dinare, nek se izmjene u razmjeru pokrića,*
ali istodobno nek se vlada pobrine da i cijene
svemu padu u istom razmjeru.

6. Za poboljšanje valute i drž. dohodaka
nek se udari progresivni porez na one, koji su
u ratu innogo stekli, na luksusne stvari, nek se
podigne domaća proizvodnja i industrija, una-
prijedi pomorstvo i popravi promet.

Za konavoske težake . &#

O iz Čilipa.

Op. Uredništva. Naše je mišljenje, a i mišljenje je
seljaka iz Slovenije, Hrvatske i Slavonije, koji su udruženi
u »seljačkoj demokraciji: da se i kod konačnog uredjenja
valute dade malim posjedaicima-težacima 1 dinar za 1 Krunu
u iznosu od barem 10.000 do 20.000 Kr., da im se tako
omogući, da pridignu svoje gospodarstvo i nabave potrebiti
alat, bačve, kotlove i ostale moderne sprave potrebite za
racijonalno gospodarstvo.

 

Pokušaj dekristijanizacije naših škola.

V. Još samo koju o ukinuću vjeronauka
u višim razredima srednjih škola, i tim završa-
vamo ovaj niz članaka, u kojima smo ukratko
raščinili namjeru novih maučnih osnova. Kod
srednjih škola osnova je jasna i iskrena, te čisto
i bistro traži ukinuće vjeronauka u_ višim. razre-
dima, dočim su načela' za marodne i učiteljske
škole nekako puno obzirna, pak svoku krivicu
nanešenu vjeri i crkvi hoće da 'opravdaju, kao
da je to tobože učinieno iz ne*e ljubavi orema
vjersko! stvari.

Gdjekoja su bivša »gjačka. vijeća«- dačila
ukinuće vjeronauka i eto im ministarstvo n:o-

svjete došlo u susret novim svojim predlogom.
Ako sutra gjaci zatraže još složnije i energičnije,
da se ukine učenje matematike, kakono ti onog
predmeta, koji tolike stavlja na najgoru torturu
i nemilosrdno ih strmoglavijuje, hoće li onda
»piosvjetni odbor« biti toliko jak, da se odupre
ovom postulatu ?

Kakovi su pak motivi vodili ministra pro-
svjete, da se nabaci ovim novim predlogoni ?
Zar želja, da učenici prošire šlo više svoju izo-
brazbu, dobivši dva sedmična sata obuke, u ko-
jem drugom predmetu mjesto katekizma? A ne
dolaze li U pretres upravo kod včenja vjeronauka
u višim razredima: sva filozofska i kulturna pi-
tanja ? Koji drugi predmet širi toliko opću izo-
brazbu kao katekizam u višim razredima ? Nema
struke, nema perijode, nema zemlje, ni naroda,
u koii on ne zasijeca. Zar da biago tolikih kr-
šćanskih veleuma kroz punih 20 vijekova ostane
izobraženom čovjeku »terra incognita«, da baš
o tom ni pojma ne bude imao? Hoće li izo-
bražen čovjek bez poznavanja kršć. dogmatike,
moralke i crkvene povijesti moći razumjeti Danta
i ostale klasike modernih naroda ?

Kako će se snaći taj abiturijenat srednjih
škola u ma kojem društvu bez glavnog pozna-
vanja bogoslovnih struka, kad svak hoće da go-
vori o religijskim problemima, a ponajviše oni,
koji su najmanje u tom upućeni. 'U književnosti,
u umjetnosti, u svim granama ljudskog znanja
i umieća izbijaju neumoljivo na površinu religi-
jozna pitanja, tako da je istinita ona: »nema
pitanja, gdje se na dnu ne bi krilo religijozno
pitanje«.

Nije li zločin trgnuti mladiću iz ruku nafj-
jaču moralnu potporu baš u najkritičnijim nje-
govim godinama kad strasti bukte i on ima
poput Herkula da se odluči, da li će odabrati
za stazu života put kreposti ili put opačine ? —
Kako će učeni mladić odgovoriti na prigovore
proti vjeri i crkvi, koje svagdano i sluša i čita;
kako li će se riješiti vjerskih sumnja ne bude li
poznavao bar glavna načela apologetike? Sve je
ovo imalo uzeti u obzir mlado naše ministarstva
prosvjete, a ne lancirati ovakove i sličue predlo-:
ge, koji su najjače uzbunili duhove.

Nije stoga čuda, da su jednodušno ustali
na obranu vjeronauka u školama i katolički i
pravosiavni i muslimanski crkveni /poglavice sa
svojim vjernicima, te uložili energičan protest,
koji u najdemokratičnoj državi mora da se uzme
u osobiti obzir..

Da je kojom srećom. ovako revno
ministarstvo finansija kao ono _ prosvjete,
zaista naša valuta tako nisko pala; a da se je
toliko zauzeo ministar prehrane kao onaj pros-'
vjete za vjeronauk, mi bi danas bili u slasti i
masti i ne bi tako skupo plećali kruh uaš svag-
dašnji. Upadna je ova naglost u uregjenju nauč-
nih osnova a donekle pohvalna bi bila, da nema
onog otrovnog repa proti vjerskom obilježju na-
šii, škola.

Na koncu ne možemo, a da ne predloži-
mo Nobelovu nagradu sastavljačima načela za
osnovne škole, ta& oni su je zaslužili više no
itko na svijetu. Otkrili su naime moral bez reli-
gije; stvoriti će učitelje, koji će u potrebi pou-
čavati vjeronauk iako se za to ne osposobe;
amalgovati će sve kopfesije u Jugoslaviji jedino
ukinućem konfesionalnih škola; spasit će ugled
crkve i sveštenstva / izlučujući zastupnika 'crkve
iz svih šk. odbora, tako da Crkva nema nad
štolom nikakova upliva; proglasili su svečano,

radilo
ne bi