o Br. 41. S GE IH : SEE | m - - Poštarina plaćena u gotovu. Narodna _ DUBROVNIK 80. septembra 1924. i PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv, Tiskare. Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. Izlazi svakog Utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni BER a I urednik A, FI&, — Vlasništvo Odbora ,,Narodne Svijesti“, — Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. — Koncentracija katoličkog kapitala. k Ob ovom predmetu počelo se je življe rasprav- ljati i u novinama i na sastancima. Na to svraćaju pažnju ne samo svećenici već i svjetovnjaci — odu- evljeni katolici. Ugledni »Katolički List«, što izlazi u [Zagrebu već punih 75 godina, prošlih se je dana više puta na to osvrnuo, Iz br, 37. od 11. rujna prenosimo ovaj članak : »Danas ne treba, hvala Bogu, više dokazivati, da apital nije samo ekonomski nego i vrlo važan socijalno- llkulturni faktor, i da prema tomu moraju posjednici kapitala paziti, kakvu socijalno-kulturnu misiju vrši onaj, komu su povjerili svoj kapital. Posve je ništetan izgovor, da ova ili ona novčana institucija nije protu- atolička. Mi znamo da postoje uz peccata commi- tionis i peccata ommissionis. Nije dosta, što neka banka pije protukatolička. Nas ne zadovoljava njezin indife- ltentizam, Banka, u kojoj je katolički kapital, mora slu- Witi katoličkim interesima. Nije dosta što eventualno ne pomaže izrazite bezvjerce, ona mora da pomaže katolička nastojanja. U pogledu ulaganja crkvenog i katoličkog kapitala uopće, griješilo se kod mnas do sada jako. Zlo je u prvom redu u tomu, što je katolički kapital u najvećem dijelu rasparčan. Imade ga gotovo u svim novčanim institucijama, i naravski, da katolici nijesu nigdje mogli doći do odlučnog utjecaja, kad je riječ o razdiobi dobitka iih institucija. Drukčije bi to bilo i do sada da je taj novac bio koncentriran samo u jednoj ili najviše dvije — tri banke. | Zlo je. — a o tom smo već češće pisali — u ldrugom tedu u tom, što je crkveni i katolički kapital uložen u novčane institucije, koje otvoreno ili prikri- lveno služe liberalizmu, Ima crkvenog novca nažalost u takvim : bankama, koje su notorno framasunske, i koje prema tomu otvoreno rade, da dekristijaniziraju naš narod. Ima crkvenog novca u bankama, koje nisu doduše framasunske, ali koje u obliku oglasa pomažu liberalnu štampu, koje novčanim prinosima pomažu liberalne, često otvoreno protuvjerske institucije. Iskustvo las pak uči, da ie banke redovno nemaju pokrića, kad ih se traži, da oglase u katoličkim listovima i kad na njih apelira koja katolička institucija. Ima još i lakvih banaka, koje su prononsirane kao katoličke zato, to u upravi ili nadzornom odboru te banke ima po oji svećenik. U tim bankama imade najviše crkvenog, katoličkog kapitala, a ipak i.te banke služe liberalizmu, nikako ne pomažu katolicizmu. I te banke pomažu liberalnu štampu, liberalne institucije, a ako kid što Nadu za koju katoličku instituciju biva to nakon mnogog Imoljakanja, i redovno je onda prinos daleko manji nego što ga običaje takva. banka davati liberalnim Hinstitucijama. Znademo pak za jednu takvu banku, da [e ma pr. unatoč protesta, unatoč i usmenih i pismenih lintervencija katolika iz jednog pokrajinskog grada, ipak la banka namjestila u tom gradu u jednom svom podu- eću činovnika, koji je notorni starokatolički agitator. [Bto više starokatolici su u Zagrebu intervenirali ked lje banke, da ga tamo nainjesti, jer im je baš tamo hotreban. A ta banka hoće da bude katolička. |. Katolici dakle, ulažući novac u banke, koje nisu U izrazito katoličkim rukama, ne samo što ne uživaju direktnih i indirektnih koristi, koje nužno donosi uložen kapital, nego sudjeluju makar i indirektno u radu oko jačanja liberalizma kod nas. Katolici time pomažu lampu, liberalne institucije, koje su preduzele, da Mlinesu u čitav naš javni život protukatolički duh. | > Još bi mogli da nabrojimo nekoliko zlih poslje- lica ulaganja crkvenog i katoličkog novca u liberalne itobože indiferentne banke. No dovoljno je i ovo, lo smo nabrojili, da se vidi, kako katolici sami sebi paju grob. gllhslitucija, koje mogu ulagačima kapitala pružiti i leću financijalnu sigurnost nego što to mogu pojedine lanke, u kojima sad leži crkveni kapital. Povrh toga le su institucije katoličke, koje već danas pomažu ka- ličku prosvjetnu akciju, katoličku štampu, i u kojima Mi danas imademo hvala Bogu, gospodarskih. su ljudi, koji su praktični katolici. Danas se u svim novinama piše o potrebi katoličkog dnevnika. Kukamo i jadikujemo, predlažemo, da odkidamo od svojih usta, i ima ih koji to i čine. Ta je, požrtvovnost lijepa i hvale vrijedna, no bila bi posve nepotrebna, kad bi katolici ulagali svoj novac u katoličke gospodarske institucije. Novčani zavod, gospodarska institucija do- nosi sa sobom toliko indirektnih koristi jednoj novini, da ona ne treba meceria. Uz novčani zavod kupe se: obrtnici, trgovci — i oni će bezuvjetno oglašivati u katoličkoj novini, ako im je kredit dao katolički zavod. Najbrže ćemo do katoličkog dnevnika doći onda, ako katolici svoje kapitale ulažu u katoličke novčane zavode, i taj dnevnik. ne će ovisiti od nesigurnih dobrovolj- nih prinosa. Danas mi imađeimo novčane zavode, koji su kato- lički i po svojem ustrojstvu, i po svom ekonomskom radu, i po svom socijalno-kulturnom djelovanju, ai po svom personalu. U Zagrebu imademo ceniralu se- ljačkih zadruga »Zadružnu Svezu« i Hrvatsku Pučku Štedionicu, u Splitu Gospodarsku štedionicu, u Mostaru Hrvatsku katoličku štedionicu, u Sarajevu, Djakovu i Sidu takogjer naše štedionice — i tu treba ulagati katolički kapital. U financijalnom pogledu imade ulo- ženi kapital potpuno jamstvo, a ulažući u ie zavode naš novac pomažemo izgragjivati našu hrvatsku kato- ličku kulturu“. Vjeronauk i škola. Ovih dana dobavili smo »Narodnu Prosvetu«, organ UJU, što izlazi u Beogradu dvaput sedmično i tu smo u br. 65. od 7..septembra našli izvorne rezo- lucije prihvaćene na glavnoj skupštini u Dubrovniku, a u br. 68. i 69. dva članka g. Josipa Škavića na a- dresu našeg lista. Danas prenosimo doslovno spome- nute rezolucije, a u idućem broju poslužit ćemo od- govorom g. Škarića, jer nam danas prostor lista toga ne dopušta. Rezolucije glase: ,1. S obzirom na veliku vaspitnu vrednost religijske nastave u narodnoj školi i uticaju ove na razvitak religijskih osećaja, veronauka mora biti u interesu je- dinstva nastave, u celoj državi sastavni deo nastavnog plana, u kome uz ostale predmete čini jednu celinu. 2. S obzirom na potrebu da Narodna Škola služi u prvom redit učvršćivanju narodnog i državnog je- dinstva, učiteljstvo traži: da zakon o narodnim škola- ma odstrani sve uticaje, koji bi mogli ometati ideju o narodnom i državnom jedinstvu, odvoditi separatizmu i verskoj isključivosti, već i ona da posluži ciljevima oličenim u jedinstvu narodne i državne misli. 3. Program iz Veronauke, stavljene u službu na- cionalnog vaspitanja — državne misli, imaju praviti stručni ljudi — pedagozi, koji najbolje poznavaju za- kone dečjeg duhovnog razvitka. (Nikako samo crkvena lica i ne iz materijala apsolutnog dogmatizma, već iz materijala, koji će služiti Etici, a ne Kanonima.) 4, U školu se nikojim zakonskim propisom ne smeju uvoditi za nastavnu obuku dece i omladine ne- stručna lica van škole za ovaj predmet — baš iz raz- loga, koji zahtevaju neminovnu popravku današnje srozale moralnosti i religioznosti u narodu. U Nar. Školi po pravilu i redu nar. učitelj treba da predaje sve predmete pa i Veronauku. 3. Učitelji su službeno obavezani prema crkvenim obredima jedino onim, koji su vezani iz službu crkvi i veri još i Narodu i Državi. Za sve ostale prilike nji- hova se obaveznost ostavlja proceni njihovog ličnog uverenja i ugleda, koji žele zauzeti u masi svoga na- roda u kojoj žive. 6. Nad učiteljima postoje u oceni njihovog vaspi- tačkog .i nastavnog posla samo školsko prosvetne “vlasti — i niko više! : Iz ovoga se jasno vidi, da UJU smatra, da vje- ronauk uvodi u škole ,uticaje, koji bi mogli ometati ideju o narodnom i državnom jedinstvu, odvoditi se- paratizmu i verskoj isključivosti“, a nije li baš vjero- nauk koji uvodi zakone prave i idealne bratske ljubavi. Svećenici spadaju u ,nestručna lica“, jer imaju širu akademsku izobrazbu nego li učitelji i jer su specialno pripravljeni za predavanje vjeronauka i djeci i odrasli- ma. E se non ridi?! Program vjeronauka imali bi praviti stručni ljudi — pedagozi UJU, e da spase ,današnju srozalu moralnost i religioznost u narodu“. Čovjek mora da se divi ili bolje čudi tolikoj! preuzet- nosti UJU. Nad njima valaj nitko ne može da bude, oni lete visoke sve do... smješnosti ! Ove su rezolucije uvijeno sastavljene te kako nami tumači u svom odgovoru sam referent g. Josip Škavić pod ,religijskom obukom“ nema se razumiti konfe- sionalna religija t. j. katolički ili pravoslavni kateki- zam, već opća čovječanska religija ili neka vrst etike. Pravom su dakle ove rezolucije pobudile ono ogorče- nje i u našem gradu i u čitavoj katoličkoj javnosti. Proti ovom naumu UJU već su prije skupštine pro- testirali svi katol. biskupi Jugoslavije sa svoje konfe- rence u Djakovu održane od 18—23. augusta o. g. Proti ovim rezolucijama počeo je dizat svoj glas i naš narod. Na dan Male Gospe održana je veličanstvena skupština u Slunju (Banovina) i tu je do 10.000 ka- toličkog seljačkog naroda, pomajviše roditelja javno protestira!o proti naumima UJU. Svećenstvo dubrovačke biskupije okupljeno dne 26. IX. o. g. na glavnoj skupštini svoje organizacije »Uzajamnosti« jednodušno je prihvatilo slijedeću pro- svjednu rezoluciju : »Žaleći zaključak prihvaćen od većine jugoslaven- skog učiteljstva na njegovoj skupštini držanoj u Du- brovniku dne 28. VIII. o. god., da: i nauku vjere u osnovnoj školi predaje svjetovni učitelj a nikako sve- ćenik, u koliko taj zaključak dovodi .neminovno do rascijepa izmegju svećenstva i učiteljstva, što je protiv svakog dobro slvaćenog interesa naroda, a s druge strane Haperea je protiv prava katoličke Crkve i roditelja kao i protiv svećeničkog uzvišenog zvanja, kojemu na- meće strogu dužnost, da poučava djecu u vjeri —— odlučno prosvjeduje protiv rečenog prihvaćenog zaključka. Ujedno moli Savez Uzajamnosti, da u dogovoru sa svim Uzajamnostima u našoj državi, uloži na mje- rodavnom mjestu energični prosvjed“. Kad jednom govorimo o rezolucijama nije na od- met da još jednom spomenemo i rezoluciju glavne skupštine povjereništva UJU za Dalmaciju od 4. au- gusta ove godine 1924, a glasi: ,Religijsku nastavu, kakova je danas, učitelj ne bi mogao poučavati u os- novnoj školi radi psiholoških, logičkih i- didatičkih razloga. Religijsku nastavu neka poučava svećenik kao i dosada, ali pod strogim nadzorom šk. vlasti, eda se ta pouka ne bi mogla izroditi u nereligijske ciljeve“. Tu je rezoluciju donio »Pokret«, organ dalm. učitelj- stva i mora da je obvezatna za sve dalm. učiteljstvo, ako je ovo iole samo sebi dosljedno. Kulturne vijesti. Veličanstvo ! Moja je savjest čista“. Poznate ove riječi našeg velikana biskupa Strossmayera, što ih je odrapio caru Franu Josipu I. sada su urezane na posebnoj ploči, koja je postavljena na onoj kući u Bjelovaru, gdje se je taj prizor odigrao 12. septembra 1888. godine. Taj veliki historični momenat zaslužio je takovu spomen-ploču, koja je svečano otkrivena prošle Nedjelje 28. o. mi. Važna odluka ministra prosvjete. G. dr. Koro- šec uništio je Pribićevićevu naredbu od 25 jula, po kojoj je bilo zabranjeno profesorima i učenicima stu- piti u kakovu drugu gimnastičnu organizaciju osim jugosl. Sokola. Ujedno je izdao opomenu, da nije do- zvoljeno nikoga siliti u sokolska društva. Donosimo ovo javnosti do znanja i ravnanja. Jakost irancuskog tjelovježbenog saveza. Organizacija francuskih katoličkih gimnastičara raste po broju članova i po svojoj unutarnjoj izgragjenosti, tako da će doskora postati najjačom francuskom omla- dinskom organizacijom. Godine 1920. mogao je ovaj Savez na sletu u Metzu da postavi samo 6000 vjež- bača; god. 1921. bilo ih je u Strassbourgu 15.000, a prošle godine u Parizu već 28.000. Ove godine pri- regjuje ovaj Savez bezbroj nastupa po različitim kra- jevima Francuske,