Poštanina plaćenu ua gotovu. DUBROVNIK 15. aprila 1924. Narodna Svijest God. vr. m je listu (a Do mjesečno ; za inozemstvo 10 Dir. PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Wie i pUDravA kod Dubr. Hrv. Tiskare. i mjesečno. BRA svakog "UI Oglasi, ić: i priopćena po PO oo _ Odgovorni urednik A. FI&. — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“. — _ Pojedini broj 1:50 Din. | Tisak BUIE Hrvat ske JE = PGA se ne ET = Veliki &etak s Veliki je to dan: najerniji u povijesti čo- čanstva : najsvijetliji u povijesti Neba. Toga dana čovječanstvo pokazalo svoje pravo dignulo je krinku, razotkrilo svu svoju 2 evnu golotinju i učinilo je djelo, nad kojim ie i nijema priroda zerozila i potresla... o naprotiv dalo je svjedočanstvo najveće javi i skrbi za to isto propalo čovječanstvo... | Na Veliki Petak došao je On, najsvetiji ineviniji i uzašao je na Golgotu sa križem \legjima. O je On, najbolji, da ga je na križ i... umro je smrću najeđđ ge roba. A sve samo i jedino, da spasi.. ma — Čovjeka, koji će odsad križem na a tačivati svoju slobodu i spas... Veliki Petak je sinonim Križa . Križ na Golgoti ne čine dva drva unakrst | su samo simbol čina, foji stoji sam i ni otkad je svijeta i vijeka. Pokoljenja će redati u nedogled, ali ni jednome neće i golgotski simbol neopazice. Pače i po- 1ci, ako i neće, moraju da zauzmu staja- prema Križu na Golgoti. Bit će ih, koji ignutom šakom i kletvom u ustima proći bo njega. Ali bit će mnogo više onih, koji ovim strahopočitanjem prignuti pred njim ja koljena, kao pred simbolom svog spasa vota. Proći će i jedni i drugi, ali to neće njihov zadnji susret sa golgotskim znakom.. | Kad se bude sakupilo čovječanstvo svih ikova i zemalja u zadnji dan svijeta, i opet biti golgotski znak, prema kojemu će se podijeliti. Oni, koji su za života u tom u častili i gledali svoj spas, dobit će ga a ; oni naprotiv, kojima je on bio povodom gira i hule, čitat će na njemu svoju osudu, retnu, vječnu i neopozivu . = 4 y i u Zo će biti drugi Veliki Petak : najerniji o alih ; najsvijetlijih u povijesti dobrih. i Zdrav, Križu, nado jedma U dane muke Gospodnje, Umnoži milost dobrima Krivicu digni s grješnika ! Riječ onima, koji je trebaju. "Neka su se gospoda od Radićeve stranke ,sa- a“ na zadnji članak Dra Janka Šimraka u ovom , jer da ,mapada“ Radića i time tobože slabi hrv. i Stoga svakojakim pogrdama napadaju Dra Ši- k Hrv. Pučku Stranku i »Narodnu Svijest«. Si- da tu ne govori razbor, nego strast, pa treba st malo svijetla u to pi'anje. Izgleda, da ta gospoda zovu konstatovanje činje- napadajima. Što je Hrv. Pučka Siranka kriva da a konsiatovati činjenice, koje nijesu nimalo mile ćevcima ? Rekoh mora, jer je Hrv. Pučka Stranka \ i njegovih agitutora proglašena izdajicom kog narada, a njezinim se je vogjata, tobože imicima, prijetilo vješalima sa strane Radićevćača, m) što se je njezinim pristašama prijetilo, da će im lk potpaliti i drugo. A zašto sve to? Jer je Hrv. i Stranka vodila aktivnu poliliku, uvjeravajući na- a zastupnici narodni neće politikom apstinencije dobra učiniti, već moraju ići u Beograd i u sa- dami hrv. interese. O tome je elo napokon i evce razbor uvjerio, le se danas svi njihovi za- ici naloze u saboru, na onom istom mjestu, gdje i zastupnici Hrv. Pučke stranke, boreći se kao za prava hrv. riaroda, kada su ih Radićevci radi toga proklinjali, g. Barić, Dr. Šimrak i H. P. S. imaju danas prava, da se činjenicama u rici brane od csvada, kole im je bila nepravedno naprliia na legja Radićeva demegogija, Gospoda bi Radićevci sada željeli, da H. P. S. danas mukom muči, a najbolje bi za njih bilo, da H. P. S. zauvijek umukne i da je nestane. Ali uza- lud im takove made. H. -P. S. nije slučajna politička grupa, ona je moćni savremeni pokret megju Hrvati- ma praktičnim katolicima, koji su duboko uvjereni, da vitalne interese katol. hrv. naroda neće na odlučnom mjestu nikada dostojno zastupali bezvjerci, krivovjerci i svakojaki liberalci (njegova nesreća!) nego jedino čelični njegovi siuovi: pravi Hrvati i praktični katolici, koji su djelom i žitvom dokazali svoju hrv. i kat, svijest. Ako pak Dalmacija danas ima probugienu i živu hiv. svijest, čija je to zasluga ? Zar nije odmah poslije ujedinjenja H. P. S. prva počela buditi uspavane Hr- vate, dok su se naši danas grlati liberalci Hrvati krili po raznim rupama ? Ako je pak Radićeva demagogija prouzrekovala H. P. Stranci jedan poraz u zadnjim izborima, ne znači da ona mora zato zauvijek položiti oružje i živa leći u grob, jer jaka životna snaga nje- noga programa silom se nameće hrv. kat, narodu, koga neće spasiti nikakova demagogija već razbor i požitvovni rad najboljih njegovih sinova ! I za danas dosta. Pučanin. Svijetao primjer katol, omladine, Dok su njemački nacionalisti upotrebili i nedavni Ludendorifov i Hitlerov proces u Mirchenu, da megju zavagjene Nijemce i Francuze posiju novo sjeme neuta- žive mržnje, dotle se u Njemačkoj, u redovima idealne katoličke omladine formira četa mnovovjekih križara, koja je svojim nastupom, zadahnutim najčišćim vjer- _ skim osjećajem, kadra da zadivi cijeli svijet. Izabrana četa njemačke katoličke omladine uzela je sebi za cilj, da u duhu Kristovih načela poruši opreke izmegju dvaju susjednih velikih naroda, njemačkim i francus- kim, i da utre staze izmirenja u Kristu. Evo kakvu su herojsku križarsku vojnu zamislili ovi plemeniti učenici Kristove ljubavi. Oni se ponudiše, da će krenuti u francuske kra- jeve od rata opustošene, da svojim rukama podižu porušene kuće i tako da činom dokažu, da su iskreno pripravni popraviti krivnju svojih sunarodnjaka i opros- titi uvrede. Ova je odluka naišla na bjesomučne napadaje iz redova starog mentaliteta; idealnu se mladež naživlje lugjecima. Dok je naprotiv čuveni njemački pedagog Foerster upotrebio sav svoj upliv, da novovjeke križare obodri te izvedu što su zasnovali. Dakako, da je ovaj korak njemač. katolič. omla- dine našao isltrenog razumijevanja i dubokog odjeka i u redovima firanceskih katolika. Izmegju mladih Nije- maca i mlad.h Franceza razvila se je korespondenca, u kojoj nalazimo veličinu ljubavi kao megju prvim kršćanima. Poznati vogja kršć. demokracije i narodni poslanik Mare Sangnier preuzeo je na sebe posredo- vanje kod francuske vlade i njemački miadići stoje pripravni da otputuju. Frančezi su im velikodušno ponudili nadnicu, što je prima franceski radnik, ali su je katolič. njemač. mladići jednakom velikodušnošću odbili i zadovoljili se samo s otlim, što im je dovolino za uzdržavanje. Križari će po mogućnosti sprovoditi zajednički život, nadahnut koliko je. više moguće vjerskim duhom. Do suza ganjava stavka u njihovu pozivu: ,Mlađići, poriesite sobom svoje kitare, Nasljeduj Krista i Evan- gjelje“. Ovdje se radi o onom savremenom. velebnom omladinskom katol. pokretu, koji je na svojim zasta- vama napisao: Vjera i mladenačko veselje — to je naša mladenačka filozofija. Na čelu ove zlatne omla- dine nalazi se mladi prof, Nikola Ehlen. Ni Francuska neće da bude nadvišena u veliko- dušju. Gospogja soissonskog načelnika Malaterre sakupila je 50.000 franaka za gladnu njemačku djecu. Ženska katol. udruženja pozivlju Franceze, da «prime. pod svoj krov po jedno gladno njemačko dijete. Ko bude gledao njemačke katoličke mladiće, kako vesela lica grade, što su strast i mržnja porušile, moći će da usklikne kao u doba prvih kršćana: Gledajte kako se ljube! Ova ljubav u Kristu naviješta zoru onog mira, za koji svi kršćani mole sjedinjeni sa Kristovim namjes- nikom na zemlji. Kulturne vijesti. Značajno pravoslavne vjersko gibanje. ,Vestik«, pravoslavni sedmični crkveno — politički list, piše u svom 6. broju, da neki profesori u Beogradu drže ,bez- božna predavanja“, u kojima napadaju vjeru. Dopis kaže, da vjeri nijesu mogli naškoditi ni Hackel ni Daiwin, ni Regan ni drugi ateistični filozofi, pa je neće srušiti ni ovi filozofi. Upozoruje dalje na velike svjetske učenjake : Newtona i i. d, koji su bili vjernici, kaošto je bio i najveći ruski genij“ Dostojevski ,najbolji ko- mentator biblije“. Proti takovom ,rušenju vjere“ kaže notica, ulažu se protesti, Megju drugima uložiše pro- test .Hrišćanska zajednica mladih ljudi“ i , Ženski po- kret“, — Zuačajno je, da se ti pravoslavni laici iako živo zauzimaju za svoju vjeru. Kolumbov grob nalazi se od g. 1899. opet u se. villskoj katedrali. Zanimivo je i začudno kako Kolumbo nije ni u grobu našao zasluženog mira. Kolumbo je umro u Valladolidu 1506, tada glavnom gradu Špa- njolske. Ne dugo iza toga bilo je njegovo tijelo pre- neseno u Sevillu i pokopano u iamošajoj samostan- skoj crkvi. Nakon 90 godina bile su mu kosti prene- sene u San Domingo na ctioku Haiti, gdje je ostao 280 godina. Iz San Dominga bio je prenesen na otok Kubu i pokopan u katedrali u Havani. A kad su 1898. Španjolci u ratu izgubili Kubu, koja je pripala Sjedi- njenim Državama, bio je Kolumbo opet prenešen u Evropu i pokopan 1899. opet u sevillskoj katedrali. Nešto iz čehoslovenske crkve. Vodjačslov. crkve biskup Farsky izjavio se je na sastanku u Brnu za profestantizam. Oa je proglasio, da je njegova crkva prošla već nutarnju krizu, kad je zabacila pravoslavije, ali se je iza toga pokazao smjer k protestantizmu. Kod toga je ujedno pohvalio misao o federaciji protestant- skih crkava — Čudnovato je to zašto se zapravo sve razne protestautske sekte ne sliju u jedno već se udilj medju- sobno taru i hrvaju ? Prvi crkveni koncil u Kini. Dne 15. maja otvara se u Šangaju prvi katolički koncil u Kini. Msgr. Con- stantini odregjen je za papinskog poslanika. Na kon- cilu bit će kojih 60 kineških misijskih biskupa. Ujedinjenje kršćanskih crkava. Kardinal Bourne izjavio je redaktoru lista »Corriere d' Italia« svoj nazor, da se anglikanska crkva ne će nikada sjediniti sa ka- toličkom. ,Računati se može“, veli on , jedino sa osob- nim konverzijama, čiji broj raste svakim danom“. U westminsterskoj dijecezi bilo je u jednoj godini 2000 obraćenja, u sedam godina 80.000. Lastavica ima sve manje tvrdi prirodoslovac Collinge. Osobito ovih zadnjih godina broj se je la- stavica vrlo umanjio. Collinge tvrdi, da su mnogo tomu krivi morski svjetionici i stražeći parobrodi, čija svjetlost lastaviće :zaslijepljuje, te se u velikim ninoži- nama tope. I vrapci, koji: se vilo množe, otimaju la- stavicami njihova stara gnijezda. Najgore je pak io, što su počeli stanovnici južnih krajeva, da ih za nji- hova zimskog boravka u velikim količinama love i jedu. Ako ovako pogje dalje, bit će ova imila i toli korisna ptičica rijedak gost naših krajeva. Zrakoplovstvo u Engleškoj bez svake je pogi- belji, dakle posve sigurno i tamo se ljudi povjeravaju zrakoplovu ili aeroplanu, kao kakvomu osobnomu vlaku na željeznici. Kod gozbe, što ju je priredila u Londonu mluistone Air Line* svojim namještenicima, konstatovalo se, da za cijelo vrijeme djelatnosti ovog društva nije stradao niti jedan ljudski život, premda su njegovi aeroplani prevalili više nego jedan milijun milja. ,IT O“ pasta krasno čisti zube i daje zubima sjaj.