E: je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. i ; PLATIVO 1 UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i i Uprava god Dubr. try; Tiskare. Poslije deset godina. »O miru, božanstvena harmonijo, ra- dosna glazbo oslobogjene duše u kojoj se tope bol i veselje, život i smrt i ljube neprijateljska i bratska plemena. Ljubim te, čeznem za tobom, ti ćeš postati moj...“ (Romain Rolland u »Jean Christofe“), Deset godina je prošlo od kada je Evropom bi- sni nacijonalizam zavitlao krvavim mačem i milijone ao u smrt da bi mogao da u iznurenom i izmr- enom čovječanstvu jače robi i pljačka. _Milijoni i jilijoni najsposobnijih morali su da svoje živote po- ije na oltar nezasilive želje za blagom, a miljarde rodnog imanja morale su biti žrtvovane da bi se za- lili džepovi nekolice. Plač i jauk je morao zavladati javim svijetom, jer svemoćni eksplostatori čovječan- ja nijesu mogli dovoljno da prošiie svoje pijace. Njemački ,draug nach osten“ nekima je prijetio h ekonomski nadjača, svijetke pijace istrgne iz ovih ruku, a drugima da ih pregazi, da preko njiho- ešina korakne pobjedonosno tamo, odakle je mislio | može crpsti nepresušne izvore bogatstva, 1 jedni i ugi morali su da se opru namelljivcu, koji hoće da ništi. Da li i jedni i drugi sa istim pravom ? U to jećemo ovdje upušlati, jedino mislimo da s većim istenciju, [ naš narod je bio jedan od onih rijetkih, ji su u ovom ratu branili i obranili svoje i čiji je ipor krunisan velikim djelom narodnog oslobogjenja jjedinjenja. “Ali nama je na ovom mjestu u prvom redu stalo toga da_ vidimo, kakvo je stanje u svijelu danas, kako su narodi osjelili strašan bič rata. Dali mi užamo u svijelu da se ide na bolje, da se ide miru jubavi, a da se udaljavamo .od rata i mržnje? Po- davši na današnju situaciju u svijetu to ne možemo i Sami ugovori o miru nijesu diktovani ljubavlju i mirljivošću već mržnjom i osvetom. I bezbrojne kon- gncije, megju kojima i poslijednja londonska, bez- ješno izgleda nastoje da unesu mira i spokojstva svijet. Kapitalistički nacijonalizam, koji neće da gvi nacijonalni osjećaj na put konstruktivnog rada čovječanstvo, već ga upotrebljava u avoje egoističke le, danas gospodari svijetom. Njegova je deviza: bi svoje, mrzi i uništi tugje“. Talijanski fašisti, imački nacionaliste, naši orjunaši, hanaovci, srnaovci wd. prestavnici su tog šovinističko- kapitalističkog tijonalizma. Ali šovinističko-kapitalistički n&cijonalizam kao e sam slidi svojih plodova. Društvo Naroda, to pa- ličko nedonošce današnjih militaristički nastrojenih ida, napreže sve svoje sile da spriječi pokolj u bu- linosti. Ali izgleda bezuspješno jer naoružavanje je limelna pojava svih današnjih država i svagdano jetu prijeti kakav novi požar. | Jedna velika nadnacijenalna, altruistička ideja ja da prožme čitavo čovječanstvo. Pacii stički rad emelju Kristovih načela ljubavi jedino je kadar da tavi današnje čovječanstvo i du uvjeri narode da at barbarski zločin, žalostan oslatak najta:nijih 1% čovječanstva. ,Pax Christi in regno Christi“, mir iov u Kraljevstvu Kristovu, to geslo velikog pape li XI. želimo da prožme čovječanstvo o desetgodiš- ki Mi najbarbarskijeg rata u historiji čovječanstva. S. | — Vjeronauk i škola. |]. Organ učit. povjereništva u Spljetu »Pokret« da unaprijed pripravi tlo i duhove, kako da dgovori na postavljena pitanja : dali se vjeronauk li smatrati kao predmet obuke u pučkim školama, ga ima predavati učitelj ili svećenik. Uza sve lo se je učiteljskih društava, koja su na oba odgovorila jesno, a neki na prvo pitanje jesno, rugo niječno t. j. da vjeronauk ostane u školi, ga predava učitelj a ne svećenik. a odnosni članak učit. »Pokreta« izišao je od- u »Jadranu«, katol. časopisu u Spljetu. Ovu om oni, koji su.branili svoju nacijonalnu neovisnost . Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK 29. jula 1924. Izlazi svakog Utornika. _ Pojedini broj 1 :50 Din. polemiku ne možemo ovdje iznijeti, samo znamo to, da su neki pisali uredništvu »Jadrana«, e je prava šteta, da onaj odgovor nije izišao kao letak te do- stavljen svakom učitelju, da malo stvarnije i ozbiljnije promotri to pitanje. Na ovaj odgovor »Jadranov« »Pokret« je donio repliku u broju od 28. juna o. g. pod naslovom , Vjeronauk i škola“ potpisanu od , Jole“. Kako se tu argumentira proti vjeronauku, zaslu- žuje da se neke stavke prenesu, e da se vidi peda- goška uobraženost dotičnog gospara , Jole“. Tu izmegju ostalo stoji crno na bijelu: ,Kada pitanje pouke vero- nauka u školama promatramo sa psihološkog gledišta, slepci bismo bili, kad ne bi videli svu prazninu, što je takova pouka stvara u dečjim dušama. | upravo za to učitelj vogjen psihologijom mora da sve svoje sile uloži kako bi ća gnjavatorska moć iz škola već jednom nestala“, »Ta svaki je veroučitelj (l) iskusio, da predmet, koji bi morao da bude deci najsvetiji, on je prava dečja nevolja, muka i pokora. Pa i naravno je da deca po psihološkim zakonima mora da zamirze vero- nauk i veroučitelja .... Veroučitelj svojim vercnaukom neće nikada uspeti da deluje na srce itd. itd, ild.“ Sve ovo napisa g. ,Jole“ i ostade živ; sve ovo donosi organ učiteljstva bez i jedne opaske, da su ova valjda lična ,uverenja“ i nova psihološka izna- šašća g. pisca. G. ,Jole“ puno bi zadužio naše učiteljstvo, kad bi pokazao, koji je predmet djeci zanimiviji, koji im donosi više veselja, koji više djeluje na njihovo srce nego li uprav vjeronauk. Jeli g. ,Jole“ došao kada u razred poslije sata vjeronauka ? Zar nije gdjekad opazio još tragove ganuća, što su djeca oćutila i preživjela sa Abelom, Abramom i Izakom; Josipom, Tobijom, Danijelom, rasipnim sinom, milosrdnim Samaritancem ?! Jeli g. ,Jole“ ikada zapazio radost djece prigo- dom kršć. svetkovina : (Božićne jasle, sv. grob). A ka- kav je dan veselja za djecu prva pričest, sv. Krizma itd. Može li tu da bude ,praznine“, ,gnjavatorske moći“, »prave dečje nevolje, muke i pokore“. Zar nijesu drugi predmeti i teži i suhoparniji nego li je uprav vjeronauk. Zar je za sve to ,slepac“ Jole“ ? G. ,Jole“ puca iz velikog kalibra, ali čisto zračne bombe, kad ono piše ,Ta svaki je veroučitelj iskusio, da je predmet itd.“ Zar baš ,veroučitelj“ i a ma baš svaki 2!! — Čudna li je i psihologija g. ,Jole“, koja kod vjeronauka ne nalazi ništa, što bi bilo kadro dje- lovati na dječje srce. Ej onda ni more nije slano! G. Jole“ zaletio se je puno daleko i naglo, džilitnuo se je jakim zamahom al do cilja još daleko. Mi ćemo mu pomoći, da se izvuče iz ovoga ćor-sokaka e da drugi put prije ispeče, pak onda reče. Da je g. ,Jole“ pregledao malko povijest meto- dike, ne bi zaista bio izvodio onako debeiijeh... Kao kod drugih predmeta, tako i kod vjeronauka nastavnik može da se posluži raznim melodama prema naravi predmeta, prema raspoloživom vremenu, prema ličnom ukusu i sposobnosti, Ima dapače epoha, u kojima prevladava jedna metoda a zabacuje se druga. Svaka sxsroa nxxazsĆEa» God. VI "Narodna Svijest oz zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Gizi urednik A. FI&. — Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju. — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“. — metoda ima svojih dobrih strana, a može da ima i zlih, a najviše stoji do sposobnosti onoga, koji se istima služi. Pisac je ovih redaka prisustvovao učit. konferen- cama, gdje se je preporučivalo koso pismo, pak nakon nekoliko godina uspravno, pak sada opet koso, a uspjeh je bio, da ko je imao dobar rukopis uspio je dobro i u kosom i u uspravnom pismu, a ko nije imao tog dara, nije postigao velike vječne ni jednim ni drugim načinom. Bilo je vrijeme, kad se je kod vieronauka upo- trebljavala dosta verbalna analiza, analitični put, logična metoda. To je udobnije za nastavnika i dobro za odrasle, ali teško za djecu. I već je ta metoda davno zabačena, a naslavne osnove za vjeronauk zahtjevaju, da se dj ci tumače vjerske istine na temelju bibličnih štiva. Tako su izragjeni i razni rukovogji katekeza, tako su izragjeni i školski udžbenici i da je g. , Jole“ preletio novije ,Male katekizme“, bio bi opazio, da tu nema gotovo ni jedne definicije, a da su pitanja tako rasporegjena, da se djete od poznatog dovodi do nepoznatog pri čemu se traži saradnja sainih uče- nika i pobugjuje najveći interes. Nema tu dakle ,dogma i definicija, koja guše dečji duh“, kako piše g. , Jole“, već se tu nalazi jasan odgovor na vitalna pitanja, koja se nameću svakom misaonom čovjeku pak i malom djetetu, nelom stupi na dobe razuma. Odakle? čemu? i kamo? i čovjek i cijeli svijet? Koliko su se mučili poganski mudraci da dadu odgovor na ta pitanja i do kakovih su izvoda pri tom dolazili, valja da znade i g. mJole“. Nije li sretno dijete kad odmah nagje gotov odgovor na ta životna pitanja i kad ima nekoga, komu može da povjeri svoje sumnje i od koga očekuje jasan odgovor ne po mišljenju kakove filozofske škole, već prema od Boga objavljenoj istini. Dignuti vjero- nauk iz škole znači poniziti samu školu, jer nema uzvišenijeg predmeta do nauke, koju je sam Bog lju- dima za spasenje objavio. Učitelji, kad izgube kate- hetu, osjećat će neku prazninu u svojoj sredini, jer u mnogo slučajeva nalaze u njemu ne samo kolegu i prijatelja već i savjetnika i pomagača. A nije li dobro učitelju, da ga za dva sata sedmično netko izmjeni? G. Jole“ ne vidi tu nikakove dobre strane, sve gleda kroz neke čudne mnaočare, pak nije čuda, da mu je sve tako crno. G. , Jole“ plovi drugim vodama, o čemu ćemo drugi put. Mr. St. Danev o srgsko-bugarskom izmirenju. Iz New-York-ške »Srbadije« prenosimo ovaj tri- jezni članak: ,U pojave najvećega značaja uvršćujemo govor, koji je dr. St. Danev u bugarskom Sobranju držao, pri- likom pretresanja budžeta Ministarstva Inostranih Dela, o srpsko-bugarskom izimirenju. Dr. Danev prethodno je kazao da on. govori u svoje ime, htjevši tim osloboditi i vladu, i svoju stranku od angažovanja za svoje mišljenje. Megjutim ime: dr, Daneva ima take važnosti i toliko autoritativne konpe- tencije u pitanju spoljašnje politike, a osobito u pita- nju sipsko-bugarskog izmirenja, da njegovo iskazano R zazesonam az k : »Pravog :PRANCKOVOG: yoi, smedje-plavo-bijeloj etiketi, za kutije. »Fravi :FRANCK: s mlincem« nenadkriljiv je u aromi, teku i izdašnosti, — dodatka kavi« i to: ime »€ranck« i »mlinac« naročito se ističu na JRRRDK sžEiEDADESEA