=== = lm DUBROVNIK 7. februara 1922. God. IV. Plativo i utuživo u Dubrovniku Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrvat. Tiskare. Cijena [e listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 12. i Izlazi svakog utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. a Odgovorni raka g urednik A. FIe. — Viasništvo Odbora Narodne Svijesti, — Pojedini broj 4 Kr. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. —- Rukopisi se ne vraćaju Kršćanski socijalizam. II. Stari se kršćanski socijalni pokret bazirao na priznanje postojećeg društvenog reda, htijući ga samo preosnovati u duhu pravoga kršćanstva. No uslijed tehnničkog i gospodarskog napretka njegove dobe išao je razvoj naprijed svojim putem, dok se nije nepo- sredno pred svjetskim ratom i naročito za njegova tra- janja jasno pokazalo, da je slari društveni poredak neizlječivo bolestan, da ga treba srušiti, te na njegovu ki sagraditi novi poredak, koji će odgovarati mo- I dernim socijalnim i gospodarskim potrebama. Stoga naravno nije moglo zadovoljavati samo općenito naglašavanje načela kršćanske ljubavi i soci- | alne pravednosti. Trebalo je postaviti nu njegovu te- \melju konkretne, odlučne i jasne zahtjeve, koje bi mo- \ rao ispunjavati svatko, pai onaj, koji se malo ili ništa ne brine za kršćanstvo i njegova načela. Tako je po- red nauke o općenitoj dužnosti rada nastao zahtjev za ograničenjem privatnog vlasništva, za socijalizacijom producijskih sredstava i poduzeća, te, kao jamstvo, da e više ne vratimo u stari kapitalistički tok, i zahtjev za najvišom imovinskom granicom, koja,bi doduše bila dosta visoka, da ne ubija privatne poduzetnosti, ali bi usprkos toga onemogućivala ono bezgranično nakupljanje imutka u rukama pojedinaca, koje je glav- (ni uzrok najvećega kapitalističkoga zla. Ako uzmemo te glavne i najvažnije zahtjeve krš- anskoga socijalizma, tada je na prvi pogled jasno, da tu ne može biti govora o komunizmu ni o mate- \rijalističkom socijalizmu, koji već po svojemu bivstvu odi u komunizam. Gospodarski iemelji kršćanskog ocijalizma su — neka to bude opet i opet naglašeno rivatno vlasništvo (i na produkcijskim sredstvima, oliko nisu za društvo tako važna, da se moraju so- ijalizirati) te slobodu u izboru rada i kofisuma. Cilj kršćanskog socijalizma nije odstraniti privatno lasništvo, nego koliko je moguće, pomoći svima, da ogju do njega. Zato on nalaže vlasniku važnih pro- uktivnih sredstava, da ih upotrebljava tako, kako ahtijevaju opće potrebe, zato hoće uporabu i upravu ajvažnijih megju njima potpuno podrediti društvenom odstvu i nadzoru (socijalizacija). Zemljište i njegovo lago, sutovine, tvornice i strojevi ne smiju biti orugje rukama kapitalista za iskorišćivanje konsumenata i adnika, nego moraju služiti svima, da najširi slojevi zmognu što boije zalovoljiti svojim potrebama. Zato eka onaj koji ima dovoljio svega za svoj život i za ajkorisniju upotrebu svoje snage i sposobnosti, pusti drugima, da svojom marljivošću lako postignu, što rebaju za se, te da i oni lako razviju i pokažu svoje posobnosšti. : Kršćanski socijalizam gradi na osobnoj marljivosti poduzetnosti te na posebnim gospodarskim silama i lasništvu. Zato pušta — naravno u granicama, koje pći interesi nužno zahtjevaju — da svatko sloboduo sam sebi izabere poziv i svoj rad, te da slobodno ravna i uredi svoju potrošnju. Privatna inicijativa ; odgovornost neka vrijedi kao pravilo, što ga vanjski Ipropisi i norme samo dopunjuju te stavljaju u sklad s općim težnjama i koristima. Jasno je, da se tako zamišljen društveni red mora oslanjati na društvo, kao na svoj glavni temelj. Dok (materijalistički komunizam i socijalizam ruši osnovnu socijalnu jedinstvenost te ju mora rušiti, jer mu inače eštaje tla ispod noga, kršćanski socijalizam goji pravi Haruštveni život te mu hoće u domu, za svaku, družinu posebno osigurati sve preduvjete zdravog razvoja i ljiapretka. = atolicima Jugoslavije. Čehoslovački Orao, najveća kulturno:odgojna or- \ganizacija u čehosiovačkoj republici, pripravlja za |evogodišnje ljeto veliki orlovski tabor u Brnu g. 1922. tla neće biti samo prvi tabor cjelokupnog čehoslovačkog gorlovstva iz republike i inozemstva, negoće biti ujed- o JI. šlavenski orlovski tabor. Tabor će se razviti u ogromnim dimenzijama. Čehoslovački Orao, koji o- kuplja oko sebe već 120.000 članova, članica i nara- šlaja, namjerava postavrti na vježbalište pred množinu od najmanje 80.000. gledalaca, po 5000 članova i čla- nica, po 2000 dlece i po 3000 muškog i ženskog na- raštaja. Svečanost će trajali u glavnom od 11.—15. augusta, a na nedjelju prije toga bit će utakmice i ta- bori naraštaja i djaštva. Uz tabor bit će i utakmice, gdje će se osim čehoslovačkih Orlova natjecati braća Oslovi iz Jugoslavije i katolički gimnastičari iz Ame- rike, Francuske, Belgije, Švicarske i Nizozemske. Uz tabor će se vršiti takogjer veliki zborovi i svečanosti katoličkog naroda Čehoslovečke, a gosti iz inozemstva moći će da vide najvažnije krajeve republike i da u- poznaju čehoslovačke prilike. Čehoslovački Orao brat- ski i srdačno poziva k tim svečanostima sav vijerni narod Jugoslavije i tvrdo se nada, da će onako, kako je g. 1920. orlovski tabor u Mariboru, i ovogodišnji orlovski tabor .u Brnu biti silna manifestacija pobra- timstva dvaju najbližih slavenskih naroda, Jugoslavena i Čehoslovaka. Dogjite k nama, pohitajte u velikom broju. Čeka vas orlovsko i slavensko bratstvo. Do vi- dova u augustu 1922. na tlu Velike Morave sv. braće Ćirila i Metoda ! Zdaf Buh! Bog živi! Presjedništvo čsl. Orla. P. S. Izlet u Brno organizira i sve informacije daje Jugosl. orlovska sveza u Ljubljani (Ljudski dom). Izletnici iz Hrvatske neka se obrate na naslov: ,Pri- pravni odbor za tabor u Brnu“. Kaptol 27, Zagreb. Posjet 400 katoličkih Čehoslovaka g. 1920. u Ma- ribhoru dužni smo vratiti, Naša čast i korist domovine zahtijeva da pogjemo dobro. pripravljeni i-u mnogom broju utvrgjivati bratske veze s čehoslovačkim kato- ličkim narodom. Tko ne može ići sam, neka materi- jalno ili bar moralno podupre druge kao zastupnike naših organizacija. Bog živi! ; Kulturne vijesti. Narodi ne uiniru! Oni poniženi i pogaženi stenju i nose jaram, pod koji su skučeni; ali jednako spremaju i odmazdu i premose od pokoljenja na po- koljenje tužnu baštinu mržuje i osvete, Pak zašto da se već jedamput savjesno i ozbiljno ne uvaže prava i pravedni zahtjevi naroda?! (Benedikt XV. u opomeni na zaraćene narode 28. VII. 1915.) Egipktski muslimani o smrti pape Benedikta XV. Kardinal Gaspari primio je izmegju ostalih sažalnica, i od muslimanskoga odbora za egipatsku nezavisnost u Parizu telegram, u kojein se u ime egipatskih mu- slimana izrazuje ,sažalnica cijelom Kršćanstvu“ t& se veli da će spomenik Benediktu XV. u Carigradu ,uvijek pričati o njegovoj bogoljubnoj duši, zauzimanju za svjetski mir i dubokom osjećanju pravde. Popravak koleđara. Franc, astron. društvo ras- pišalo je u svoje doba nagrade za popravak sadanjega gregorijanskoga koleđara. Prvu nagradu dobio je tada Gaston Armelin, koji je koledar pojednostavio ovako : Prvi dan u godini — nova godina — dobiva iznimni položaj te se ne broji ni kto dan u sedmici, ni kao dan u mješecu. Ostala.364 dana razdijele se na 4 četvrt godišta, svako sa 91 danom -i sa 13 sedmi- ca. U četvrt godištima — svako po 3 mjeseca — imađe svaki prvi mjesce 31 daa, a oba ostala po 30 dana. Prestupni dan, štono se vraća svake četvrte go- dine, dobiva isti iznimni položaj, kao i prvi dan u godini. To su od prilike glavne točke maumljenoga popravka. Sve godine bile bi jednake, sva četvrt-go- dišta ista, nejednaki mjeseci slijedili bi u pravilnom redu a pojedini dani u mjesecu pali bi u svakoj go- dini vazda na isti dan u sedmići. Osobitu vrijednost imao bi taj popravak za crkveni koledar, koji se ravna po uskrsnim blagdanima (po prvom proljetnom uštapu ili punom mjesecu). Iza popravka naime, kada bi ne- gjelje pale vazda na ustanovljeni dan, moglo bi glede uskrsnoga doba biti tek 5 promjena. Tim, što bi ne- gjelje bile vezane na točni datum u mjesecu, izbjeglo bi se slučajevima, da na isti dan padne kakovi blag dan i nedjelja itd. Jedan rimski časopis opaža tomu, da je takav popravak koledara bio već god. 1835 u glavnim crtama objelodanjen u knjizi abbea Metossini, ali ujedno dodaje, da je Armelin u mnogom doijerao taj nact popravka koledara. Prema najnovijim vijestima ima da bude u aprilu o. g. megjunarodna konferen- cija u Rimu, nz kojoj bi se imala raspraviti nova u- redba koledara. — Glavna je točka te konferencije urediti koledar. Kongres kršćanskih publicista. Nakon kongresa kršćanskih publicista, koji je nedavno održan u Parizu, bio je priregjen diner, kojemu je predsjedao, nuncij Cerretti. P. Janvier pozdravio je nuncija i uvjeravao ga, da će se Udruženje kršćanskih publicista uvijek držati instrukcija Sv. Stolice i njezinih direktiva. Gla- soviti Renč Bazin jednako je pozdravio monsig. Cer- rettia i slavio zasluge monsgnora Baudrillarta, na što se ovaj zahvalio krasnim govorom. Rekao je, da će nastaviti svoj književni rad zajedno s ostalim francus- kim kršćaaskim piscima, čiji je rad od. osobite važno- sti u sadašnjoj duševnoj krizi. Na koncu je progovo- rio i nuncij. Kazao je, da je uz neki duševni nemir došao da predsjeda ovom dineru. Jedan se poslanik mora uvijek držati po strani prema novinarima, ali vi ste, reče nuncij, kršćanski publicisti, te adjektiv isprav- lja supstantiv. Na kraju je čestitao Udruženju na nje- govoj obrani interesa Crkve i Francuske te držanju di- rektiva sv. Stolice i vjernosti crkvenom auktoritetu. Spomenik Jeanne d'Arc. U Washingtonu je u prisutnosti predsjednika Hardinga otkriven veličajan spomenik djevice Jeanne d' Arc. Kod otkrića su su- djelovali i predstavnici Francuske, te je ovo bila sjajna manifestacija kršćanske misli i narodne slobode. Tunel u kanalu Ia Manche. Još prije rata ra- dilo se oko gradnje tunela u kanalu la Manche, premda engleška vlada nije nato definitivno pristala. Preko rata nije se moglo raditi. Nu i poslije rata, evo već pro- tekle tri godine, a da se nije ništa učinilo. Ipak u najnovije vrijeme došlo je to pitanje opet na dnevni red. Presjednik komisije za izgradnju tunela istakao je važnost tunela za Eogleške. O je pokazao evi- dentnu stratešku korist ovog komunikacionog sredstva izmegju Eugleške i Francuske. Dokazao je nadalje, da bi baš tim radom svršila strašna kriza nezaposle- nosti radnika, koja vlada u Engleškoj. Ovaj exposč pokazuje poseban interes, u času, kad su Engleška i Francuska u diplomatičkim diskusijama o svojem uza- jamnom odnošaju. Fraucuazi prate velikom simpatijom ovo nastojanje, dok bi Njemci najčolili pomrsiti posao. Sinovska ljubav. Neka gospogja u Londonu morala se nedavno podvrći teškoj operaciji. Liječnici izjave, da operacija može uspjeti i ona ostati u životu jedino, ako joj se prelije u žile žive čovječje. krvi. Njezin 24-godišnji sin izjavi se odmah spremnim da spasi svoju majku. Liječnici na to preliju tri litre si- novljeve krvi u majčine žile. Operacija je tako uspjela, da je bolesnica nakon dvije sedmice ostavila bolnicu. Hipnotizam i poremećenje uma. Znameniti li- ječnik Dr. Siemerling smatra hipnozu i sugestiju u- zročnicima poremećenja uma. Ona navagia iz svoje liječničke prakse osam ovakovih slučajeva. U tri slučaja radi se o hipnoiičnom liječanju izrazito umobolnih ljut- > di. Druga trojica su se sami bavili hipnotizniom i spiritizmom, te time prouzrokovali poremećenje uma. Ističe se slučaj do tada potpuno zdravog mladog čo- vjeka, kojemu se uslijed bavljenja hipnotizmom pore- metio um, te sada trpi od halucinacija i živčanih na- pada. Kao posljedica hipnoličkih eksperimenata postala je jedna žena histerična. Dr. Siemerling ne smatra hipnotizam, magnetizam i sve srodne im pojave sigur- nim metodama liječenja, te ih zabacuje, jer često po- vode za sobom štetne posljedice. pčele umorile djevojčicu. U jednom selu do- nje Austrije tjerali su jedan dječak i djevojčica svoje koze na pašu. Najedamput pojavi se nad njima veliki roj pčela, koje su se htjele utaboriti na njihovim gla- vama. Djeca su se borila svim silama, ao pri tom su se pčele tako pomamile da su nemilo navalile na djecu. Uslijed mnogi uboda djevojčica je umrla, a dječak jedva ostao na životu. Otac djece tužio je na sud 13 okolišnjih pčelara, no sud je morao zabaciti tužbu, jer nije bilo meguće dokazati čije su to pčele.