BUG | DUBROVNIK 14. februara 1922. \ Narodna Svijest God. IV. Plativo i utuživo u Dubrovniku - Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare. Novi Papa PIJO XI. (,Fides intrepida“ — ,Neustrašiva vjera“) Općenita je bila žalost kršćanskog svijela za Benediktom XV., općenita je opet i radost, da je Cr- sva dobila novoga svoga glavara. Poput svakog imrtnika nestaje od časa do časa i konkretnog pred- favnika vrhovnog crkvenog Pastira, ali ga zamalo amjeni drugi. Moć, vlast; ugled vidljivog namjesnika sukrstova na zemlji ne može da pogine. Papinstvo raje vijekom kao i Crkva, koja je na njemu sazidana. | onda, kad Petru ili njegovu nasljedniku klonu radne vjegje, i onda ostaje duh Petrov živ i neozle- o a ideja vrhovne vlasti prelazi na njegovoga konitog nasljednika. Nesalomljiva klisura kraljestva ukrstova — Petrova stolica — traje dok je svijeta vijeka. Na Petrovoj stolici nema smrti, jer kralje- tvo Isukrstovo ,nije od ovoga svijeta“. Niti ga je rosti čovjek utemeljio, niti mu je svrha prosto svje- dvua, a niti upotrebljava sredstva čisto zemaljska. in ga je Božji ustanovio za ljude dobre volje, da pomoću zemaljskih i nebeskih pomagala dovede u ebo. To je kraljestvo duhovno, ali jer je osnovano 2 ljude, koji su na svijetu, to je Isakrst osnovao i uštvo živih ljadi, podobno, da sve ljude bez razlike da i kraja, bez razlike dobi, vremena i plemena ivede vječnom cilju. Ovo društvo ima svoju posebnu Urhu i svoja posebna sredstva. Ono je savršeno i ovisno o ma kojem drugom draštvu ; kao vidljivo tuštvo ono ima i svoju vidljivu, suverenu glavu — imskoga Papu. : Nije Papa +ralj silnih vojska, nije spravitelj: oglednih zemalja, nije vladar grube sile. Oz je kralj E dobara, vogja duševnih vrednota, wladar unu- ašnje snage i moči. Njegov je cilj: vječnost. ! s ovoga dišta promatra on sve zemaljsko i upravlja njim 0, da sve, koji ga slušati žele, hrivede k izvoru noga življenja. Njegova je sfera: carstvo idejd. ljegovo djelovanje: rad za višu i najvišu kulturu wjeka. Tako postaje Papa u čovječanstvu kulturni tor prvoga reda. On prožima, oduhovljuje, posve- misli prirodnog ljudskoga razuma, i začinja ih tami mislima objavljenim, svrhunaravskim, ne- kim. 1 čovječanstvo prelazi iz barbarluka u civili- iju, iz neukosti i surovosti u kulturu uma i srca; opstva na slobodu. Ideje istine i pravde dobivaju njemu svoje znamenovanje, svetinja i moral do- do vrijednosti; auktoritet i božansko do poštovanja. "Da ovi mnogostruku, uzvišenu, božansku misiju i zemlji nastavi i dalje izvodi, odabrala je Provid- st za sadašnje doba novog čovjeka, pronicava duha, Obražena uma, plemenita srca, koji je veoma pri- adan, da nastavi djelo svojih slavnih predšasnika. la u doba duševne anarhije, brutalne sile, bezočne agogije, neobuzdanog egoizma, potpunoga pre- ata svih idejalnih vrednota potreban nam je jedan kav Papa. I Providnost šalje katoličkoj Crkvi ja XI. Vjerni svom Božanskom Spasitelja svi pravi tolici ostaju vjerni i novom Isukrstovom Namjes- tu na zemlji; Njemu će biti poslušan i odan poput a svojih i naš hrvatski katolički narod. Ne samo uolitvi, već-i u vanjskom djelovanju biti će uvijek niti glas svih pravih sinova katoličke Crkve : (bi Petrus - ibi Ecclesia“ — ,Gdje je Petar - tu Životopis sv. Oca Pape Pija XI, | Novi Papa Pijo XI. — Achille Ratti — rodio se esio u pokrajini Brianza na 30. svibnja 1857. o dijete stupio je u sjemenište svoje nadbiskupije nske, Više nauke svršio je u Rimu u kolegiju bardo, gdje je položio itri doktorata : u teologiji, ofiji i crkvenom pravu. U Rimu je bio zaregjen većenika, te je svoju prvu Misu otpjevao n Vati- koj bazilici. God. 1882. vratio se je u Milan gdje predavao teologiju na bogosloviji. Kako se je odli- o dubokom i svestranom naobrazbom uzeo ga je pomoćnika mons. Ceriani u glasovitoj ambrozijskoj Cijena Je listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 12. Izlazi svakog utornika. i Pojedini broj 4 Kr. biblioteci u Milanu. God. 1907. iza smrti Ceriani-a postane glavnim upraviteljem te biblioteke. Megjutim bio je upraviteljem odmah od svog dolaska u Milan, raznih kongregacija i bratovština počam od najviših slojeva do najnižih. Sa osobitim zanimanjem priprav- ljao je djecu na prvu sv. pričest, Najveću njegovu na- klonost uživali su maleni dimnjičari (spazzacamini) u zavodu »Cenacolo« u Milanu, gdje se brinuo za nji- hov moralni i materijalni odgoj. God. 1911. Pijo X, pozove ga u Rim na upravu vatikanske biblioteke, ujedno mu bijahu povjerene i nekoje druge službe u Vatikanu. — God, 1918. imenuje ga Benedikt XV. apostolskim Vizitatorom za Poljsku, da uredi tamoš- nje crkvene prilike, Za ovu delikatnu službu bio je kO stvoren ne samo radi svoje naobrazbe i apaštol- skog duha, već i radi poznavanja običaja i jezika istočne Evrope. U toj svojoj misiji pokazao je svoju vanrednu taktičnost osobito za njem. okupacije i po- slije za Narodnog Vijeća. Megjutim mu bi raširen dje- lokrug i na Rusiju. Na 6. lipnja 1919. bi uspostavljena nuncijatura u Varšavi i on bi imenovan numcijem. Mjesec dana kasnije bi posvećen za naslovnog nad: biskupa Lepanta. — Kao nuncij u Varšavi raširio je Mons. Ratti najvecu djelatnost, koja je prelazila gra- nice Poljske prema Rusiji. Ta je djelatnost bila ne samo ua duhovnom već i na socijalnom polju, isticao se naime kao otac sirotinje. Kad su u srpnju 1920. boljševici zaprijetili Varšavi, on je jedini kao pred- stavnik vanjskih viasti ostao na svomu mjestu. Sve što je sv. Stolica radila sa Rusijom osobito u pitanju izmjene zasužnjenih, pa kašnje sa boljševicima, sve je to išlo preko ruku Mons. Ratti-a. — Svoju diplo- matsku vještinu osim u spomenutim slučajevima oso- bito je pokazao za plebiscita u gornjoj Šleskoj, gdje je znao da riješi taj politički čvor, a da se ne zamjeri ni Nijemcima ni Poijacima ni predstavnicima antante. Megjutim i Mons. Ratti morao se rastati od Poljske, gdje će ostati u najljepšoj uspomeni one 3 godine, što je u njoj proboravio. Na 13. lipnja g. 1921. Bene- dikt XV. imenuje ga nadbiskupom Milana i kardi- nalom i na 8. rujna bi svečano ustoličen u Milanu, Za kratko vrijeme svoga biskupovanja učinio je mnogo za kat. akciju u svojoj dijecezi. Pred kratko blagoslo- vio je novu kat. universu u Milanu. Kao učenjak i publicista odlikovao se je na znanstvenom polju ; - iz- dao i više znanstvenih djela. Publicističke radnje izlazile su mu u ,Vita e pensiero.“ Ovaj jelist stavio temelje moderne kat. znanosti u Italiji. Izbor je novog Pape providencijalan za Crkvu, Pijo XI. je u svemu potom sposoban da nastavi djelo svojih predšasnika. Svjetska štampa najljepše se izrazuje o novom Papi Piju XI. Kršćanski socijalizam, I. Svojim gospodarskim i socijalnim programom posiže kršćanski socijalizam naravski duboko u djelo- krug, ustroj i organizaciju države. Moderna, liberalno- demokratska država potegla je tijekom zadnjih stotinu godina u svoje područje i u svoj djelokrug brojne i opsežne kulturne, gospodarske i socijalne zadatke, koji joj prije nisu pripadali. No budući da je njezin de- mokratizam samo varka i nasilje moćnih, zato taj prošireni državni djelokrug znači samo potpuniju i svestranu nadvladu onih, koji imaju u svojim rukama političku moć u državi, Kršćanski socijalizam postavlja nasuprot liberal- nom geslu lažidemokracije načelo samouprave. Svaki pojedinac i svaka društvena jedinica neka odlučuje posvuda u tolikoj mjeri, u koliko se pri tom ide za njenim interesima i korišću. To vrijedi općenito, ne samo u političkom, mego isto tako i u gospodarskom, sta- liškom i kulturnom pogledu. Kršćanski socijalizam zahtijeva pored političke i gospodarsku, stalešku i kul- turnu samoupravu. Naravna je posljedica toga, da se država i njen djelokrug ograniči na čisto političko polje, a vodstvo i upravu ostalih grana socijalnoga života preuzele bi nove samoupravne organizacije. Kršćanski socijalizam stoga sigurno nije protudr- Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni urednik Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, —- A. FIč. Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. Rukopisi se ne vraćaju žavan, nego se on bori proti liberalno-demokratskom, birokratskom i militarističkom državnom ustrojstvu, te hoće na njegovom mjestu da sagradi novu državnu (političku), gospodarsku stališku i kulturnu organizaciju, koja ne će biti — kao sadašnja — zasnovana samo na geografskim megjama i zgoljnim nacijonalnim vi- dicima, nego će se u svakoj grani socijalnog života ravnati po onim skupnim interesima i težnjama, koje su za nju najvažnije i najviše mjerodavne. Kršćanski je socijalizam dakle i naprama državi kao danas još najvišem socijalnom organizmu po svem svojem bivstvu stvaralački a ne razorni i rušilački nazor. Svim ovim značajnim potezima kršćanskog soci- jalizma treba dodati još jedno. Iz jasno i odlučno za- crtanog oblika društvenoga poretka, što ga hoće kršćanski socijalizam da ostvari, slijedi, da: njegovo u- porište nije socijalna teorija, nego praktičan život. Oslanjajući sena načelo kršćanske ljubavi i pravednosti prema bližnjemu ima se on razumjeti me teoretski, nego praktički. Na njegovoj zaslavi stoji jasno i odlučno zapisano: svatko je dužan raditi; iko ima čega u izobilju, mora to tako upotrebljavati, kako lo zahtijevaju obziri na općenitost; tko već ima toliko i toliko, taj ne smije više skupljati imetka, da ostane i za druge što im treba itd. Ti zahtjevi nemaju doduše irajne vrijednosti, te će se prije ili kasnije preživjeti, ali u današnjim prilikama je od njih ovisno riješenje najvaž- nijih socijalnih pitanja — zato jesu i moraju da budu baš oni naš program. Kulturne vijesti. Beogradski Vojnički Glasnik o Benediktu XV. piše u br. 3. : od 1. februara o. g. prigodom papi- ne smrti ovako: ,Papa Benedikt XV. neumorno je radio za vreme evropskoga rata, da olakša sudbu ratnih zarobljenika i interairanih lica. On je imao ljubavi i za naše zarobljenike u Austriji i Njemačkoj, koji su po njegovoj naredbi, dobivali ;pakete s hra- nom. Po njegovom nalogu, iz njegova dvora u Vati- kanu preduzimani su koraci, da srpske izbeglice u Italiji i Francuskoj dodju u vezu sa svojim porodi- cama u okupiranoj Srbiji. Mnoge naše porodice do- bile su na taj način vesti o rogjacima“. Češka štampa o papi. ,Čsl. Republika“ piše: »Papin odnošaj k čehoslovačkom narodu i državi bio je vrlo dobar. Čehoslovački narod ne može se tužiti da je u pitanju uregjenja biskupija u Slovačkoj na- išao na nerazumijevanje Vatikana“. — ,Narodny Ly- sty“ piše: ,Papa pitomac diplomatske plemićke škole, muž je velikoga svijeta. Radio je protiv rata, za po- moć zarobljenima, ranjenicima i gladnima. Njegov pokušaj za približenje mira 1917. nije imao doduše izravnog uspjeha, ali je poljuljao u Njemačkoj vjeru u pobjedu. Sva akcija Erzbergerova za sklopljenje mira prije nego dogje do katastrofe, bila je oslonjena na informacije i pritisak Vatikana. Antanta bijaše za rata uopće uvjerena, da su papine simpatije na nje- zinoj strani. I poslije rata, njegova je diplomacija brala uspjehe: Francuska šalje poklisara n Vatikan; Čehoslovačka, Bugarska, Rnmunjska i Grčka svoje za- kupnike“. Isto tako uzvišeno pišu o njemu :,Narodna Politika“ i ,Večer“. Ovaj list ističe, kako je papa posegao bio osobito na korist političkih osugjenika Dra Kramaža i drugih. Božićni dar Benedikta XV. Prigodom božićnih blagdana poslao je sv. Otac kardinalu Bertramu :p& milijuna lira kao pripomoć za siromahe srednjeg sta- leža. Jednaku svotu primio je i kardinal Piffl za si- romahe grada Beča. Grofica- Fontuillat dobila je od sv. Oca 200.000 franaka za dječji sanatorium u Parizu. Msgr. Ropp, nadbiskup i metropolita mohilewski, prati u gladne krajeve Rusije 50 vagona riže, što je kupljena novčanim darom sv. Oca. ne Čehoslovački biskup! izdali su ajedničko pa- stirsko pismo, u kojemu katolike opominju, da budu na oprezu u pitanju vjerske.obuke u školi. Historija nus — vele biskupi — dobro. uči, kamo vodi t. zv. ve il