Plativo i utuživo u Dubrovniku Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare, Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mijesec dana _K 12. Pojedini broj 4 Kr. == m———— - m EEE SR NE En = m Izlazi svakog utornika. Oglasi, zahvale i (priopćena po posebnom cijeniku.: —: Odgovori urednik, A. Fie. — Vlasništvo Odbora | Narodne Svijesti. — Tisak Dubrovačke Hrvatske. Tiskare. —- Rukopisi se mne _ vraćaju Na pravi put. Napokon ije, čini: se «prevladalo: uvjerenje, da hrvatsko pitanje postoji i da ono traži što skorije svoje riješenje. Svatko danas uvigja, da je plemenski razdor istočni grijeh iz kojega izvire najveći dio nevolja, koje priživljavamo. To počinju da priznavaju predstav- nici demokratske stranke. Dakle predstavnici stranke, koja je/majodrješitije nijekala i mogućnost plemenske borbe, jer je samo omalovažavala plemensko faz- likovanje. Predsjednik je demokratske stranke Ljuba Davidović pohodio prošlih dana Zagreb i Ljubljanu, |da iz bližega upozna tamošnje prilike. Prelazimo preko pitanja, kako to, da tek sada uvigja, da nije bolje po- znavao prilike, koje vladaju megiu Hrvatima i Slo- vencima. Dosada se je ponašao iako, kao da su mu te prilike vrlo dobro. poznate. On kao šef demokratske stranke bio je jedan od glavnih čimbenika, koji je bolje odgovara prilikama, u kojima živu ne samo Srbi nego takogjer Hrvati i Slovenci, jer je ovo i njihova država. Svakako dokaz-slabe savjesnosti pri rješavanju temeljnih -pitania države, Ne znamo koliko će sada uznastojati, da popravi svoju pogrešku, jer će se: biti u Zagrebu i u Ljubljani uvjerio, da je sadašnje stanje |neodrživo. Ako mu je stalo do razvoja i napretka dr- žave treba, da potraži nove puteve. A taj novi put jest put sporazuma, a ne diktiranja. Sporazumjeti se moraju plemena i urediti državu, kako će biti zado- | voljni! Hrvati, Srbi: i Slovenci. Mi se Hrvati ne može- mo sprijateljiti s idejom velike Srbije. I ideja se ve- like Srbije neće održati. Nije moguća niti ovakva | velika Sibija, koja obuhvaća ćitavo područje naše dr- šave, niti je trajno moguća velika Srbija, koja bi od sadašnje države ,amputirala“ Sloveniju i bansku Hr- vatsku. S takovom malenom Hrvatskom može se za- dovoljiti moguće Radić, ali neće Hrvati. U drugoj tačei |\osam županija Hrvatske i Slavonije, a tom' bi se po- \dručju moglo priključiti. i koje (pogranično sudbeno vokružje. Danas štampa Hrvatskog bloka proširuje svoje Zahitjeve. Ipak za Hrvatsku ne traži izričito Bosne i \Hercegovine, već veli, da sute pokrajine predmet spo- razuma. O njima se dakle ima pregovarati prigodom pregovora, koji se ima prihvatiti izmegju Hivatai Srba. (Po tom bi: Bosna mogla sva ili dijelom pripasti Srbiji. (Ovoj politici plemenske separacije i razgraničenja su- Iprotstavlja Hivatska Pučka Stranka politiku pokrajinskih aulonomija. Ona vodi politiku Hrvata, a ne Hrvatske. Ne traži državu srpsku, hrvatsku i slovensku, nego hoće Jugoslaviju, u kojoj bi pokrajine imale takovu samostslnost, da bi biloi Hrvatima i Srbima omogućen Zakopano blago Stonjskog Primorja. ili dvije riječi našim pčelarima-težacima i pozvanim Ko dogje sa primorskih varošica ili naših otoka obra slih lijepom crnogor:com u ovo naše kršovito pri- morje, srce mu obuzme neka tuga i pita se: da li tu ima kakva uvjeta za življenje. Pak uistinu odbivši ono malo polja i dolina izgleda sve sama pustoš i golo- tinja. Ali ipak tu ima zapuštena veoma unosna grana privrede : naime pčelarenje. Od slanjske uvale do Ne- šetve, od Golog i oštrog Tmora do stjenovitih slivanj- zi glavica koliko ravnice toliko brijegovi, sve je puno kađulje (pelina) koja dava obilno lijepog bistrog i lje- kovitog međa. Ali 1ekoh, to je zapuštena grana, jer je odatle narod crpio malo ili nimalo koristi. Računamo li da u stonjskom Primorju ima. oko 2400 ulišta, a da se*samo od polovine ili najviše cd 3/4 može vaditi 0:1 kg meda, to:bi godišnji prihod iznosio oko: 18 kvintala: muljavog (nečistog) meda; koji osim male iz- nimke potroše ukućani ili daruju susjedima i poznan- čima. Ali da cd toga imaju kakve prave koristi, nema govora. A koji je tome uzrok ? Pokušat ću navesti a, istodobno i način, kako bi se mogla crpsti velika ko- ist iz naših pčelaca. i donio centralistički ustav, kao ustav koji tobože naj- / svoga ustava traži Radić Hrvatsku, koja bi obuhvaćala" iaktorima, kako bi se posvetilo više pažnje pčelarstvu. prama njihovojsnazi utjecajna vršenje državne vlasti. Ovo * trgovini. Tu ideju treba pobijati. Pitanja o ograničenju stanovište prihvatiše prošl:h dana i bos. muslimani. Oni izričito otklanjaju plemen. autonomije, kako ih zagovara Hrv. blok, Kao jedino moguće riješenje iraže pokrajinske autonomije kako ih traži Hrv. Pučka Stranka. Dakle od dva pravca u hrvatskoj politici, politika se Hrv. Pučke Stranke i njima čini ispravnijom i jedino: mogućom. Pristupom muslimana u opoziciju .ojačano je au- tonomističko stanovište, dakle i položaj Hrvata u borbi za reviziju ustava. Danas nema hrvatske stranke, koja bi pomagala održanje sadašnjeg stanja. Demokratska je stranka srpska stranka, ;a ono nekoliko zastupnika Hrvata ne predstavljaju nikoga megju Hrvatima. Imade još nešto Hrvata u srpskoj zemljoradničkoj stranci, koja pod vodstvom Srbijanaca Avramovića, Jovanovića i Lasića niti ima niti može imati. smisla za interese hrvatskog plemena. boviće Hrvati jednom uvigjeti, gdje im: je pravo mjesto:i koji je pravi put. O uzrocima savremene nevolje. Misli Lojda Džordža. — Obilje materijalnih dobara i moralno zlo. — Potreba megjusobnoga povjerenja. Govori državnika na gjenovskoj konferencijitvrde, da Evropa i ostali svijet ne trpe zbog nedostatka ma- terijalnih stvari. Da se radi jedino o rudokopima, ko- lima, tračnicama, brodovima, izoranim poljima, jad čovječanstva bio bi odavna prestao, jer se danas ne možemo tužiti na oskudicu materijalnih stvari, nego na njihovo veliko obilje. — Kada Francuska i Italija ne znaju, kako da uzmu dio njemačkoga ugljena, koji im pripada; kada su poljoprivrednici Argentine i Ka: nade nemirni pred žitcm,/koje ne znaju kako će pro- dati; kada hiljade lagja leže bezposlene u lukama, onda je to znak, da svijet ne strađa od materijalne bolesti. Zlo je dublje i tanje, jer se radi o moralnom i duhovnom zlu. Ljudi nemaju više ili nemaju još me- gjusobnoga povjerenja. Rat je raskinuo one nevid- ljive_niti, koje su stavljale u kretanje društveni meha- nizam i koje su se zvale: kredit, sigurnost, pravda, postojanost novčanih odnosa. — Uslijed onih nevid- ljivih niti, ljudi su proizvodili i trošili, jer su proiz- vodnici bili pripravni davati na veresiju, a potrošači bijahu sigurni, da će biti snabdjeveni preko tajanstve- nih mehanizma, što ih stoljeća bijahu sivorila i usa- vršila. Lojd Džordž je rekao, da nije rat uzrok ne- mira, bijede i zlovolje, nego oma. ideja, koja je pred osam godina izazvala rat, to jest ideja, da gruba sila može vladat svijetom. I danas ta ideja, koja bijaše pokušaj u istoriji, da se steče hegemonija u svijetu, širi oko sebe zdvojnost i propast. Uslijed megjusobnoga nepovjerenja narodi podr- -žavaju skupe vojske, zbog čega je pola Evrope oteto -A. Stari način pčelarenja: i njegovi nedostatci :- U cijelom primorju nitko ne pčelari sa modernim koš- nicama, već sa okruglim dubovim ili četverouglax stim jelovim ulištima, koja su dobra za rojenje, ali nipošto za sakupljanje međa. Našem je pčelaru briga 1) da u proljeće poikreše saće i tako uzmogne prodati koji: kilogram voština ; 2) da u svibnju pripazi i to gotovo cifeli mjesec stražeći i gubeći dragocijeno vrijeme u iščekivanju novih rojeva; jer je našem te- žaku briga da poveća svoj uljanik, a nipošto da ojača pojedino ulište. 3) Raduje se kad u jeseni o Maloj Gospi izvadi po koji kilogram meda iz gdjekojeg uli- šta, ali i to radi u strahu, jer se uvijek boji, da neće moći pčele ni obnoviti saće, a još manje zanijeti umj meda, pak da bi zato mogle siradati u Zimi s nedo- statka potrebne hrane. Evo sve dosadanje znanje i rad našeg pčelara. — > BO Koje su u tome pogreške: 1) Svakogodišnje po- drezivanje sača. A čemu to, kad napredni pčelari rabe isto saće za 3 godine. Podrezivanjem saća : a) zadocni množenje pčela i to baš pred našom glavnom pašom od kadulje, koju tako slabo iskoriste: dakle gubi ve- liku količinu najboljeg meda; b) zadocni rojenje, jer što se kasnije množi pčela, kasnije se i roji, a _c) treće izgragjivanjem novog saća na podrezanom pčela po- oružanja i.o potrebi megjusobnoga povjerenja ulaze na taj način u dnevni red konferencije, u kojem ni- jesu zapisana. : Svi narodi, koji učestvuju na konferenciji — re- kao je britanski ministar predsjednik -— prihvatili su s tim sudjelovanjem načelo, đa su svetost ugovora i nepristrana pravednost dva osnovna stupa gragjan- skoga života. Svuda se donekle zaboravilo, da se obećanja moraju držati. Promet, novac, bilanse, sve su to bez sumnje važne stvari; ali vrlo skupe spram obnove ideja dužnosti, obaveza i sigurnosti. "Kada s* povjerenje uspostavi, biće lako riješiti tehnička pita- nja: ali dok se to me izvrši, stručajaci će graditi na pijesku. ,Nar. Jed.“ : Agrarna reforma. — izvan sviju zala. Zatrpani kanali, izvaljene pumpe, na hiljade: ju- tara neobragjene zemlje pred samim vratima Novog Sada u Banatu karakterišu plodove agrarne reforme i učinak bolesnih moždana naših državnika, reforma tora, koji ili uzurpiraniem ili povjerenjem drže danas de fakte našu sudbinu u svojim rukama, ti "ljudi s pokvarili su sve. Dok se Rusija popravlja i izjavljuje na usta svoga pučkog komesara za izvanjske poslove Čičerina, da se priznava privalna vlasnost svakom o- nomu, koji bude u koje bilo poduzeće uložio svoj kapital, dotle naši*na toj stramputici radikalnije nasta- vljaju svoj destruktiviti rad. Oni se ne žacaju dirat ni u najvišu narodnu svetinju, u neodvisnost sudija, već hoće istim da na- metnu svoju volju, a kad se oni tome protive, oni im uskraćuju oružanu silu. Suci mogu neko vrijeme nosit i razdrte kapute, ali ni čas ne mogu bit bez savjesti, jer neda im ponos i uspomena na prošla vremena, kad su u kući pravde imali moć dići se iznad para- grafa i po pravu pravice svoga uvjerenja i savjesti izreć osuđu. — Inicijatori agrarne reforme u nestašici obrane pozivlju se na Isusa, a zaboravljaju, da je Isus pripovijedo ljubav i išo bos i govorio: blaženi oni, koji žegjaju pravde, jer će se masititi. — Bog Otac -kako nam biblija kaže. kad je istjero oca Adama iz raja zemaljskoga, kazo mu je: U znoju lica svoga teći: ćeš sebi hranu, to jest da žive ljudstvo svojlm radom, a- ne otimačinom. Sveto pismo kaže, daj Bogu Božje, caru carevo i svakomu svoje. Ne čini drugomu, što ti nije milo, da tebi drugi učini. VII. zapovijed Božja glasi: Ne ukradi; a X. ne poželi nikakva tugjega dobra. Ja neznam, a nijesam to vidio ni upisano, da bi Bog Otac ili Sim ili uopće Sveto Pismo igdje pre- poručivali kragju ili otimačinu. Ako nema možda to gdje u katekizmu današnjih naših državnika !? Ali je troši silno meda (2-4)-kg) razmjerno. na svako - ulište.. 2) Naši se pčelari raduju brojnom rojenju. No samim rojenjem slabi ulište, te je teško da one godirte dade išta meda. Brojno rojenje nije no zadavanje više brige i posla pčelaru i trošenje drvenog “materijala. Jer ne dava meda broj ulišta, već jakost pojedinog ulišta. Više vrijedi 1 ulište od 5-6 kg pčeia nego 10 ulišta su 2 kg. Praksom je naime dokazano, kako ulište od 3-6 kg pčela može u dobroj. godini: uz dobru: pašu nanijeti do 5 kg međa za jedani dan, dočim ono od'. 2 kg pčela tekar jedan četvrt meda. K tomu naš pče- lar mora stražiti po cio mjesec u iščekivanju rojeva, dok napredni pčelar ne 'trebuje no par dana. > Izniesoh stati način pčelarenja i njegove krupnije nedostatke, a sada da pokažem u kratko kako bi se to moglo popraviti, te sa malo iruda crpsti ipak ve- liku korist. i : B. Ulišta sa nastavcima ili prelaz iz starog u moderni isistem. — Trebalo bi ipak, da i naš narod: počne sa*amerikankama ili dierzonkoma — uopće sa novim sistemom pomičnog saća. No budući je-marod konservativau, te se opire naprednom radu, a u neku i nema zato sredstava (jer fali drva, a amo ga teško dobaviti, ili opet po selima i nema majstora, a izvana skupo bi ga zapalo [jedno ulište 700 krunal), stoga