a

 

Br. 24.

Narodn

DUBROVNIK 14. juna 1921.

  

God. m.

nE 3

vijest

 

Plativo i utuživo u Dubrovniku
Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrvat. Tiskare.

Cijena Je listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 8.

— Odgovorni

ii 3 Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku.
2 z utornika. i O
lv Svakoj a urednik A. Fle. — Vlasništvo Odbora Narodne “ Svijesti. —
Pojedini broj 3 Kr. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Rukopisi. se ne vraćaju
3 I

 

Govor D.ra Korošca u Osijeku.

Dne 5. o. mj. održana je u Osijeku veličanstvena
skupština Pučke Stranke, koju su održali poslanici
P. S. Dr. Korošec, Stjepan Barić i Dr. Šimrak. Vri-
jedno je iznijeli glavne misli Dra Korošca za orijen-

taciju širih slojeva naroda. Dr. Korošec je kazao :

Glavno breme današnjeg života je kapitalizam, ko-
ga treba uništiti socijalizacijom. Pučkoj se Stranci radi
toga prigovara, da širi katolički komunizam. Mi se
komunizma ne plašimo, ako je na sreću naroda i dr-
žave, jer se ne bojimo sistema, nego nepravde i ne-
poštenja. Želimo, da se na razvalinama kapitalizma
stvore mala obiteljska kraljevstva sreće i ljubavi. Pu-
čka je Stranka stvarala . Ovu državu i izabrala ju je
slobodno. Hrvati i Slovenci ušli su u ovu državu slo-
bodno, a sada su u upravi i zakonodavstvu sasvim za-
postavljeni. Ima cijelih ministarstva s bajunetama ili
bez bajuneta, gdje nemamo skoro nijednog Hrvata ili
Slovenca. Radi toga tražimo prema snazi pojedinog
plemena razmjernu diobu vlasti. Srbi, Hrvati i Slo-
venci imaju na čelu države regenta, a u njegovoj
okolini nema Hrvata ovenaca, Radi toga! treba
zahtijevati, da na dvoru bude paritet sa srpskim ple-
menom, da dvor bude informiran i o našim prilikama.
Zakonodavstvo vrši samo srpsko pleme, a kada bi o-
mo imalo pravog shvaćanja, tražilo bi sporazum. Puč-
ka će Stranka ostati vijerna državi, ali će borbu pro-
tiv begemonističkih t žnja voditi do svoje pobjede
propasti, Poslije ce alističkog ustava, koji će biti si-
gurno nametnut Hrvatima i Slovencima, Puč. Sranka
neće odustati od svojih zahtjeva, mego.će razviti za-
stave: borbe, na. kojima će biti ispisane stare želje Hr--:
vata i Slovenaca. Za pobjedu treba nam kveditete i
kvantitete. Sposobnosti imamo, o tom ne sumjnamo,
ali i broja nam treba, ako se želimo uhvatiti u koštac

 

  
   
 

hegemonizmom, koji se tako oštro javlja kod srpskog _

plemena. Kada se ova država stvarala u Švicarskoj
i Francuskoj, garantovana je potpuna ravnoprav-

nost, a sad vidimo da je najgrublja prevara. Jedna-

ko nam je tako garantovana i vjerska ravnopravnost.
Megjutim danas može svaki državljanin da sa svojim
vjerskim suverenom opći, bio on gdje mu drago, je-
dino katolici ne. O kancelparagrafu ne govori, jer je
on dosta u javnosti osvijetljen. Govori o školskom
pitanju, Katehete su u Vojvodini isključeni iz škola.
Po Pribićevićevu macrtu učitelji, koji ih nadomještaju,
me trebaju od crkvene oblasti nikakove kvalifikacije za
vjersku obuku. Traže podržavljenje škole i ukinuće
privatnih škola, a to znači, da će 400 škola, koje u
našoj državi vode redovnici, biti zatvorene. Teror se
vrši na djeci, koja nisu ni Pribićevićeva ni Pašićeva,
nego roditelja, koji su vlasni tražiti, da im se djeca
odgajaju onako, kako to oni hoće. Obzirom na sve-
čenički doplatak ističe, da zajveći doplatak dobivaju
pravoslavni svečanici, onda hodže, a tek u trečem
redu katoličko svećenstvo. Kod imenovanja biskupa
Akšamovića, koga je htio marod, slali su se s iste
sirane najžešći protesti protiv imenovanja, dok mi iz
lojalnosti nismo ni prisustvovali sjednicama, kada smo
bili na vladi, a kada se radilo o imevovanju kojeg
pravoslavnog biskupa, jer smio to smatrali za čisto nji-
hovu stvar. Radi toga, tko želi da vojuje za socijalnu
slobodu, za slobodu vjere i naroda, neka se svrsta
pod našu zastavu.

Govor je dra Korošca izazvao dubok utisak na
slušatelje, koje ga je tijekom govora prekidalo bur-
nim povlagjivanjem.

Zloduh, koji oblijeće . . .
nad radikalskim glavama.

Ala su ti ga nahrcili ovi naši radikali! Nema
ih nego šaka u Dubrovniku... a ipak se stavljaju u

 

| pozu, kao da su oni jedini tobož zaštitnici pravih

državnih injeresa, te sve i svakoga, koji se ne slaže
s njihovim veliko-srpskim programom i ne svira usve
i posve po taktu njihove radikalske muzike, spravni

  
 

a to zore prestati...

i skutonoše“, svojom ;1 o
 slovali su da ljetos Tjelovska procesija ispade sjajnije

su da prekažu i proglase crno-žutim austrijancem i
»opasnim protu-državnim elementom“. Dokaza za to
imamo na pretek. U zadnje vrijeme čak i akcija D.ra
Trumbiča bila je od radikalske štampe prekazana kao
uantidržavna izdaja“,a i samo ime Jugoslavija pro-
glašeno je ,austrijskom tvorevinom“, pored svega što
je to ime rado upotrebljavao i sam vladika crnogorski
Petrović-Njegoš, kako je to bilo.izneseno u zagreb.
»Slobodnoj Tribuni“.

I pošto su, potpomagani (žalibože !) od demo-
krala, pokopali Jugoslaviju samo za to što Jugosla-
vija nije njihova Velika Srbija, — sada je tim istim
radikalima zapalo oko o svečanu procesiju, što se je
ove godine obdržala u našemu gradu na veliki kato-
lički blagdan 7ijelovo, i odmah su našli način kako
da čak i tu procesiju — koja se inače obdržava ne
samo kod nas, već po svemu katoličkomn svijetu uz
najveće slavje — prekažu kao nekakav iskaz naperen
protiv ove države.

Blagdan Tijelova — pišu radikalske glave okolo
,Naroda“ — slavio se je za vrijeme propale Au-
strije, u bečkoj prijestolnici izvanrednim Be
sam car i kralj učestvovao je svečanoj litiji, .
pokrajinama bilo je strogo. naregjeno da svi činovnici
bezuvjetno moraju prisustvovati, a učeniku, koji bi
eventualno izostao, prijetila _je teška konierencijalna
kazna... Tako je slijedilo sve do sloma;.. kašnje
Nu premda je pie Austrije,
= preostali su za njom na žalost njezini privrženici i
skutonoše, RI BE "SD da se primire s novim
poretkom stvari.

> nakon ovoga.
sti svoje ljade u Beogradu o uža:
čaja, što se je ove godine, na dan katoličkog Tje-
lova, dogodio u Dubrovniku. ,Austrijski privrženici
dušnom propagandom“ ispo-

   
 

 

nego zadnje dvije godine. Jer ne samo što su istoj,
kO i do sada, prisustvovale vojničke i civilne državne
vlasti, ,iz udvornosti, odazivljući se pozivu biskup-
skog ordinarijata“, nego je i učenika bilo vidjeti više
nego zadnjih godina; osim toga učestvovale su i tre-
čoredice sv. Frana i to pod barjakom“ ; neke su cr-
kvene bratovštine ,bile pojačane članovima nikako
prije  vigjenim“ i napokon je »Narodna Svijest«
koji dan prije pozvala gragjanstvo da prisustvuje op-
hodu u što većem broju, i okiti svoje kuće zastavama
i sagovima.....

Sve ovo ne sluti na dobro, ne slaže se s novim
poretkom stvari“, i ugrožava »državne interese“ u ko-
liko ,podsijeća na zlokobnu vladavinu kuće Habsbur-
govaca“ ! S toga radikalske glave oko »Naroda«, po-
stavljaju na vladu svoj najenergičniji zahtjev: da «
buduće prigodom rečene svečanosti, izostane svako
sudjelovanje državnih vlasti.

Da pravo rečemo, mi koji znamo, đa su uprav
radikali oni, koji danas vedre i oblače u Beogradu,
ne bi se ništa čudili, kad bi sutra i došla naredba da
nijedan predstavnik državnih vlasti ne smije učestvo-
vati katoličkoj Tjelovskoj procesiji. Moguće ipak, da se
predomisle i da uvide ono, što inače svak uvigja, nai-
me, da je »Narodu« ovdje državni interes samo krinka,
dok se za njegovim pisanjem kriju težnje i e
sve drugi i treći.

Nu odredile vlasti šio god odredile, za O
vačke katolike ostaje samo jedna dužnost, naime da
se ne dadu zastrašiti ni od koga, niti zavarati ludim
predbacivanjem austrijauštine ondje, gdje austrijanštini
ni sjenke nema, već kao što su ljetos 1 ovo doba
vjerskog nehajstva nastojali da iskažu što bolju po-
čast Isukrstu Spasitelju u njegovu Svetotajstvu, tako,
ako Bog da, i do godine pokažu se još složniji i gor-

ljiviji u javnom ispovijedanju svoje vjere.

Uspješno se oglasuje u ,Narodnoj Svijesti“. Ko
oglasuje, taj napreduje. Jakost reklame je velika.

 

 

Cirilica prema latinici.

Čudnovato je djelovanje što ga gosp. M. Š. pri-
pisuje latinici! Ona kao ,bleda, bezbojna, nekarak-
teristična, anacionalna“, bila bi povela Hrvate i Slo-
vence ,bledim i bezbojnim stazaima u našoj kulturi i
u našem nacionalnom životu“, kao što smo — kaže —
i sami postali pomalo bledi i malokrvni, ine možemo
da osetimo rasnu svežinu i elementarnost bratskog
srpskog plemena“

Eto dakle možemo sad po tome razumjeti sav
onaj darmar, što se je podigao bio protiv Vuka Ka-
radžića u Srbiji za to samo što je uveo u ćirilicu
»šokačko slovo j“, i zašto sam knez Aleksandar Ka-
ragjorgjević ne htjede jednom potpisati predloženog
mu spisa, jer je u njemu bilo spomenuto jedno Vu- -
kovo djelo, u kojemu je rečeno ,šokačko slovo“ ula-
zilo. Prestrašili se, bome, srpski ljudi da ne bi time
dobili prvi uštrcaj amemije ili žutage, što bi pak do-
velo do gubitka one plemenske , rasne svežine“, o ko-
joj nam gosp. M. Š. priča!

A možemo po tome takogjer shvatiti zašto Srbi
još uvijek gledaju u zapadnom pismu onoga straho-

(svršetak)

*vitoga ,tauka“ (izraz je pozajmljen u gosp. M. S.),

koji nikako ne da, da se ono onamo prihvati i uvede,
pa makar i najbolje bilo! Ta ono prolazi pod imenom
slatinica“ ... i to je dosta! Nomen — omen !!
Uostalom ja mislim da ono što svakome narodu
podaje njegovu individualnost, rasnu svježinu“ i
odliku, nije pismo, već jezik, kao što to krasno veli
naš Preradović :
»Po njem tebe sviet poznaje živa,
: a
ši O

  
   

njem samo poipunoma
Ljubav milog tvoga doma
Jasno, krasno tebi zbori...
Po njemu si sve, što jesi:
Swoje tielo, udo svieta,

Bus prsetnog svoga cviela
U naroda iri a

Pa ka neće o

Burni triesi da naude:
Po jeziku dok te bude,
I glavom će tebe biti!

Sve stoji dakle u tome: da li je kod nas onaj
dio maroda koji piše aliabetom latinsko-slavenskim,
gajio i njegovao, kako treba, svoj zarodni jezik. A mi
znamo, da je uprav taj dio naroda u tome pretekao
za puna dva vijeka onaj drugi dio naroda, koji piše
grčko-slavenskim alfabetom. S toga se ne smije nipošto
reći da je latinica povela Hrvate i Slovence, najmanje
pak nas Dubrovčane, ,bledim i bezbrojnim stazama u
našoj kulturi i u našem nacionalnem životu“, već se
ima reći protivno, to jest: da je baš zapadna kultura
spojena s latinsko-slavenskim pismom bila ona što je
najviše doprinjela, da se kod nas, po primjeru drugih
naroda, probudi i razvije nacionalna svijest i osjećaj
našeg narodnog individualizma, te od ,bledih i ma-
lokrvnih“ postanemo barem toliko žilavi i punokrvni
da nam ne trebuje pozajmljivati ,rasnu svježinu“ od
,bratskog srpskog plemena“.

,Latinica je svačija, a ćirilica je naša“, veli g.
M. Š. Ja već rekoh i utvrdih : latinica je naša, uprav
onako kao i ćirilica. Inače, ako bi latinica i bila ,sva-
čija“, to nije, cijenim, još nikakav razlog, da ona ne
bi smjela biti i naša. Primajući je, pa bilo io i za
»Opštu upotrebu“, mi stalno ne bismo od ,rasne svje-
žine“ nimalo izgubili. Eno Čeha, eno Mađžara, eno
Poljaka i drugih koji pišu latinicom, pa ako gosp.
M. Š. može dokazati, da su ti narodi time išla izgu-
bili od svoje ,elememarnosti“ i rasne svežine“
evo me spravna da mu dam pravo!

Cirilica nas — primjećuje pisac članka — pti-
bližaje Istoku, Rusima“. Istina, ali Jugoalavija ne živi
samo o Rusima, već i o cijelomu svijetu. Inače nas
čirilica približuje i Bugarima, pa ne znam zašto g.
M. Š. nije i njih spomenuo ! A opet ekavština, koju