DUBROVNIK 2. augusta 1921. Br. 31. God. II. Cijena Je listu sa donašanjem u kuću ili poštom za mjesec dana K 8%. | Izlazi svakog utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. Odgovorni KENNENH Plativo i utuživo u Dubrovniku o I U urednik A. Fle. — V ištvo Odbora Narodne Svijesti. - — Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrvat. Tiskare. Pojedini broj 3 Kr, Tisak Dubrovačke Hrvaiske Tiskare, — Rukopisi se ne vraćaju R zo Iug. katoličkog :ginštvn u Splitu Danas će Zvonimirov grad Spljet privinuti na svoje grudi elitu jugoslavenskog katoličkog gjaštva iz Dalmacije, Bosne i Hercegovine. Sastaje se danas u Spljetu katoličko gjaštvo, ne toliko da manifestira, ko- liko da organizira i specijalizira svoj rad, Jer je baš karakteristika katoličkog gjaštva da radi i izgragjuje kao što je naprotiv oznaka samozvanog naprednog gjaštva fraza i rušenje. Našoj je javnosti premalo, baš ništa poznata jugosl. katolička omladina, jer ona ne vješa na veliko zvono svoj rad, a protivnici je uvijek hotimično igno- riraju. Eno i »Nova Evropa«, kuliurna revija što iz- lazi u Zagrebu, posvetila je ornj od;11. maja >cnima, koji dolaze«: omladini, ali fu me nalazite ni riječi o jugosl. katol. omladini. A ipak je iugoslavensko kato- ličko gjaštvo izgradilo takovu organizaciju, da joj za- vigjaju i drugi kulturni narodi: pet akademskih dru- štava i to »Danica« i sZarja« u Ljubljani, »Domagoj« u Zagrebu, »Jug« u Beču, »Krek« u Pragu; dva aka- demska kluba u Beogradu i Parizu; šest akademskih pokrajinskih prosvjetnih društava: »Pavlinović« za Dalmaciju, »Martić« za Bosnu i Hercegovinu, »Stros- majer«, »Preporod«, »Zora« i »Kačić« za Hrvatsku i Šlavoniju; 70 srednjoškolskih organizacija što muških što ženskih; 70 zborova duhovne mladeži što svje- tovnih što redovničkih bogoslovaca, — sve je to cen- tralizovano u »Jugoslavenskoj Katoličkoj Gjačkoj Ligi«, koja redovito izdaje svoje mjesečno glasilo »Zora-Luč«. Što je pak glavne sva ta organizacija vogjena je je- dnom mišlju, odregjenim programom, izgragjenim ži- votnim nazorom na evangjeoskim principima te stupa maprijed čvrstim korakom bez straha da će zalutati. lpak svu tu velebnu kulturnu organizaciju katol. omladine ne vidi uvodničar , Nove Evrope“ cand. iur. Stevan Jakšić! Ili bolje neće da ie vidi, jer mu ne stoji u računu. On vidi samo liberalnu omladinu, o kojoj pak nije mogao a da ne iznese ovaj porazan sud: ,Danas se u omladini ragjaju, od desna na levo, sva moguća politička uverenja, i razlikuju se socijal- ni, kulturni i etički nazori“, zato ,danas omladina ne čini celine“, ,podvojena je, rasturena i nejedinstvena“; Omladina je u krizi“. Takovu javnu iskrenu ispovijest polaže omladinac Stevan Jakšić o svojim kolegama. 1 drukčije ne može da bude ! Liberalna omladina mora da bude u kroničnoj krizi, jer stoji na liberalnoj bazi, a liberalno načelo po svojoj biti cijepa i razdvaja. Javnost zna samo za ovu liberalnu omladinu. Jugoslavensku katoličku omladinu naša javnost ne pozna, jer se ona ne legitimira bučnom frazom i tučnjavom. Ipak ona je tu, ona živi bujnim životom, oma intenzivno radi — radi na izgradnji svojih poje- dinaca, radi na polju pučke prosvjete, 1adi na polju kulturno-socijalne organizacije naroda. Naša javnost griješi proti ovoj dičnoj omladini, kad se za nju ne interesira. Dužnost je stoga svih ka- tolika, da moralno i materijalno potpomažu svoju ka- toličku omladin«. Ovu svijesnu omladinu — koja neće da bude masa — pozdravljamo danas, kad započimlje svoje zborovanje u glavnom gradu naše pokrajine — poz- dravljamo je kao ružičastu zoru, što mam navješta krasan dam! Uvjereni smo, da Jug. Kat. Djačka Liga okuplja elitu jugoslavenske omladine — jake duhove, čelik- korsktere uma i volje: omladinu, koja je obračunala sa hedonističkim epikureizmom današnjeg materijalis- tičkog vijeka, a našla riješenje životnog problema na izvoru neprevarljive objavljene Istine, Dobrote i Ljepote. — U današnjem kaosu, u savremenom Babiloriu filo- zofije i socijologije, u metafizičkom trojstvu Istine, Dobrote i Ljepote vidimo jedinu čvrstu bazu solidnom napretku, a tim putem kreće naša jug. katolička omla- dina naviještajući nam kao bajna zora naš sretniji dan. . Zdravo naša zoro bajna! \ \ Zar krvlju i terorom ? -S— Iza srećom neuspjelog atentata na Ni. V. Regenta Aleksandra, načka ruka godišnjeg mladića otela je život jednome jih naših državnika Miloradu Draškoviću No Ne obazirući se-na same ličnosti, na koje je bio. po- kušan i izveden atentat, mi moramo u ime avde i morala, u ime pravnog poretka i lične sigurnosti da osu- dimo svaki atentat, bez obzira na čiju je ličnost uperen. Kada pak znamo, kakve bi nesretne prilike bio mo- gao da prouzroči, slučajem uspjeli, atentat ma Ni. V. Regenta i kakav je gubitak našoj mladoj državi nanio hitac zavedenog Aliagića, mi sa najvećim gnjušanjem moramo da osudimo ovu razbojničku rabotu. I dok smo radosno pozdravili neuspjeh prvog atentata, ostali smo preneraženi strašnim učinkom, koji je prouzročio delnički atentat, Najstrašniji rat u ljudskoj istoriji, morao je da ostavi za sobom i najstrašnjije posljedice. Razorio je u čovječanstvu sve moralne i duševne vrednote ubio je onog unutarnjeg, duševnog čovjeka, a razbuktio sve životinjsko, što je u njemu. Materijalizam, koji je u filozofiji doživio fiasko, danas u praktičnom životu slavi svoje orgije. Ta što je drugo današnji boljševi- zam, ako li ne dijete materijalizima ? To najbolje vidi- mo po tome što komunizam čitavu svoju nauku ba- zira ma nauci historijskog materijalizma, čije plodove mi danas gledamo u Rusiji, sa svim njihovim stra- hotama. Negiranje svakog auktoriteta, razularenost gomila, krajni teror, nesigurnost života, sve su to poslje- dice materijalističkog komunizma. Izgleda da i naši komunisti hoće u svemu da naslijeduju ruski boljše- vizam. Ali dok je boljševicima uspjelo, da u Rusiji dogju do vlasti i da na velikom tijelu ruskoga naroda prave skupe eksperimente svoje utopističke nauke, mi N ZaveĆder čisto sumnjamo, da će ista stvar poći za rukom i našim: boljševicima. Uspjeh komunizma u Rusiji, mislimo, može se dobrim dijelom rastumačiti psihologijom ru- skih masa, njihovom rezignacijom. Te rezignacije, tih psiholoških predispozicija, koje bi mogle u zgodno vrijeme da posluže našim teroristima, uvjereni smo, da u našem narodu nema, i stoga naši komuniste ne bi u nijednom slučaju mogli, da se u nas na onako la- ki način, kao.u Rusiji, domognu vlasti. Ovakove pak njihove metode, metode terora i krvi, prave još dublji jaz megju njima i narodom i mi smo uvjereni, dok se oni bore proti današnjem društvenom poretku ova- kvim sredstvima, da oni sami sebi kopaju grob. Svaki čovjek, koji zdravo misli i koji sa intere- som prati sve ove nemile pojave u našem društvu, mora da se upita: dali je sve zdravo, dali je sve u redu u današnjoj ljudskoj zajednici. Jer posljedica nema bez uzroka. I kad čovjek svrati malo umaokolo svoje oči, mora da se duboko zamisli, jer vidi mnogo trula ,u državi danskoj“. Mnoga nepravda, mnogo zlo rastače i onako bolesno tijelo ljudskog društva. Ma- terijalizam, kako smo već spomenuli, slavi danas svoje orgije u punom jeku. I dok se on s jedne stra- ne pojavljuje kao teroristički, krvožedni boljševizam, s druge strane se pojavljuje, u isto tako užasnom obli- ku, egoističnom liberalizmu, nezasitnom kapitalizmu. S jedne i druge strane teror. A teror je uvijek teror, poticao on od ovamo ili cd onamo. Zar nije teror_kapita- lizma jednak teroru boljševizma ? I jedan i drugi su za osudu. Kapitalizam danas tlači milijune, koji stenju u njegovim pandžama. Ta po čemu se razlikuje po- ložaj današnjih nezaštićenih radnika od položaja neg- dašnjih robova i kmitova? Zar bijeda današnjih siromašnih slojeva :nije došla do vrhunca? Mi smo danas došli do ovog stinja: sjedne strane krajna bi- jeda, siromaštvo, krajna nevolja; s druge pak krajan. luksus, rasip, krajni kapitalizam. Apetit kapitalizma toliko je ojačao, dau današnjem kapitalističkom dru- štvu za poštenu 20% dobit nema smisla raditi, da se jednostruki milijoner smatra siromahom ! Može li ovo dulje da potraje ? Odgovorili mi na ovaj upit što ho- socijalno . Mislimo, da u i ja za narod i , uego li revolucija, koju bi neki btjeli. Kako vidi današnje slanje moramo lije- čiti, Liberalizam i r egovo čedo kapitalizam u stanju su rasula. Komunistički boljševizam mogao bi da «- viša zbrku u 3 i kapitalizam i boljševizam imaju u glavnom istu manu. | jedan i drugi propovijedaju diktaturu jednog ijata. Jedino sretno riješenje e socijalne krize dava nam kršćanski solidari- zam, kršćanski socijalizam. Ne diktatura, već sloga, ne mržnja, već ljubav, ne teror, već pravda, ne klasni raf, već klasni mir. Kršćanska, Kristova ljubav jedina je kadra da današnji svijet izbavi od katastroje. Neka se državnici svijeta ozbilino zamisle nad ovim _ pro- biemom. Do njih je da se današnja akutna socijalna kriza. riješi pravdom i ljubavlju. Kulturne vijesti, Megjunarodni kongres katoličkog gjaštva i inteligencije u Pragu. (04 našeg posebnog izvjestitelja). Kako piše sam Masarikov »Čas«, prigodom kon- gresa kat. djaštva i inteligencije u Pregu, sakupilo se je u prijestolnici Čehoslovačke republike preko 250€ gostiju. 8 srpnja u 8 sati u večer u prostranoj dvo- rani na Žofinu, odbor kongresa priredio je svečane pozdravno veče. Pošto je bila odsvirana česka, jugo- slovenska i irancuska himna 24. C. J, Krlin pozdra- vio je sve goste iz republike a napose one iz Jugo slavije, Ukrajine, Francuske, Engleske, Belgije, Špa njolske, Nizozemske, Njemačke, Portugalske, Kanad; ž Italije. Za jugoslovene se je zahvalio Dr. Janko Go lias, senior ak. društva »Jug« i Matija Boršo član is tog društva. U subotu 9 srpnja bila je otvorena inte resantna unionistička izložba u Klementinumu, a u večer je bila u »Narodnom Divadlu« svečana pred stava »Koriolana« u počast gostiju. Povorka. — Praški katolici kasno će zaboravi! dan 10 srpnja 1921. To je prvi dan, kada se je w Pragu, poslije stečene slobode, javno i veličanstveno manifestirala kat. ideja. U! 8 sati jutrom na Hradčan; ma u starodrevnoj crkvi sv. Jurja držala se je staro slavenska služba božja. Poslije sv. Mise, svrstala se je veličanstvena povorka od preko 3000 ljudi, te seje uputla kroz Prag. Pošla je povorka do Staromjesnos trga, da dade zadovoijštinu za svetogrgje počinjeno 1918. gudine. Te godine je naime fanatična skupina izletnika sa Bijele Gore oborila krasan kip BI. Djevice sa visokog stupa. Taj kip bijaše postavio Ferdinani II. za sretnu obranu Praga od Šveda. Demagozi češli uvjeriše masu, da je taj kip postavio Ferdinand l'. kao zahvalu što je porazio česke feudalce na Bijeloj Gori 1620. Mnogo vijerno česko oko prosuzilo je gis dajući vijenac, koji je bio čuvan od orlova, a još više gledajući sa kolikim pietetom defiluje otkritih* glava česka omladina, pred tim svetim mjestom.. Sy& je io prošlo bez ikakvog incidenta, premda su liberalci z: panjeni gledali organizovanu kat, vojsku. Svečani zbor. — Prostrana dvorana Žolina bila + prekrcata. Mnogi su morali da se povrate kući, jer mjes'a nijesu mogli dobiti. Predsjednik Dr. Janda oduševljeni govorom pozdravi goste, koji su iz dalekih krajevi došli u Čehoslovačku, da obodre katolike republike u ljutom boju, koji moraju čekoslovački katolici de vode. Osobito je pozdravio braću Jugoslovene, čije su prilike veoma slične njihovim, i koji na isti način mo raju da vode borbu za slobodu savjest. ,Mi ćemo i. vi“ — rekao je dr. Janda — ,zaći oduševljeni uber bu, sigurni za pobjedu. U toj borbi mi ćemo se uza jamno pomagati, vjerni lozinci: Vjernost za vjernost. Zatim su se izredali govori izaslanika sviju zemalj:. Svi su naglasili uzajamnost, koja mora vladati megi: katolicima čitavog svijeta, a Francuzi su naročito po- staleža nad drugim. S jedne strane diktatura kapitala, | \ I | i i \ I