Broj 8. N arodna Dubrovnik 18. veljače 1920. 3 Cijena je listu sa donašanjem u kuću ill poštom za mjesec dana K_ 3:20. Politika i narod. Kod našega naroda riječ politika čudno zvu- či, dapače kad je čuje pobugjuje mu neka od- vratna čuvstva; politika mu znači kao nešta ne- poštena. U politiku i političke ljude nema go- tovo nikakva povjerenja. Politički rad smatra ne- kim nepotrebnim luksusom, što ga tek bespo- sleni ljudi provagjaju za svoje lične svrhe i am- bicije. Ipak u današnja demokratska vremena ne možemo ostati pri tomu shvaćanju naroda, već se mora narod uvjeriti, da svaki državljanin ima ne samo pravo nego i dužnost, da se bavi politikom, te da mora sve moguće učiniti, da politiku skre- ne na onaj put, koji cijeni, najboljim. Jer je na- še demokratsko doba iznijelo na površinu veli- ku istinu: politiku mora da vodi narod na op- će dobro, a ne pojedinci na svoju korist, Što je politika? Rad oko promicanja narodnog blagostanja, to bi morala biti svrha političkog zanimanja. Ali način, kako se je do sada kod nas vodila poli- tika, bio je uzrokom, da naša politika nije ni najmanje odgovarala svojoj svrsi. Tomu mora- mo stati na kraj. Kako stvari sada stoje: široke mase naroda pozvane su dan danas u ime pra- vo shvaćenog demokratizma, da skrenu politiku u svoju naravnu kolotečinu, da odgovara svojoj svrsi, naime da promiče opće blagostanje. Da politika uzmogne to izvršiti, treba da se temelji na stalnim načelima poštenja, a ne da se vlada po osobnim mnijenjima i shvaćanju života, niti po interesima neke ličnosti ili skupi- me, koja gleda jedino, kako će svoga bližnjega, što bolje prevariti, izrabiti, onemogućiti i upro- pastiti. : Nije čuda, da je do sada naš narod zazi- rao od politike, krivim je okom gledao i sve one, koji se politikom bavljahu, smatrao u veći- ni narodnim varalicama, izrabljivačima. Jer do sada se je politika vodila na štetu našega naro- da; o najvitalnijim pitanjima narodnog života odlučivalo se je bez njega, a često proti njemu. A ipak sve što se na političkom polju jednoga naroda poduzimlje i provagja, mora da služi bla- gostanju naroda na ovoj zemaljskoj kori. — Ali to je ono, što je smetalo neprijateljima našega naroda. Njima nije bilo drago, jer im nije išlo u račun, da se narod gospodarski ojača, te živi u blagostanju, pa su na sve moguće načine na- stojali svratiti naš politički život sa svog narav- nog puta na megjusobni razdor — na strančarstvo. Tako je bilo do sada, ali od sada unapri- jed treba da se kod nas vodi jedino : : narodna politika. Ovoj mora biti svrha jedino opće narodno svjetom i gospodarskim podignućem i ojačanjem. To opet promiče samo savremeno kulturno i e- konomsko zakonodavstvo. S toga motamo naš ustav na konstituanti urediti prama zahtjevima vremena, u komu živimo, te izmegju ostalog nu- | Žnoga provedemo i solidne kulturno-socialne- ekonomske zakone, koji će garantovati kulturni: i gospodarski napredak širokih narodnih slojeva, u prvom redu seljaštva i radništva, a onda re- dom svih ostalih staleža našega naroda. To će- | mo postići, ako na političkom polju unesemo vi- | še poštenja i nepatvojenog demokratizma. | Ali poštenje, pravo shvećeni demokratizam _ i nepristrani liberalizan moraju da: imaju garan- koja ne zavisi o ćeifu i hirovima pa bilo i učenijih ljudi. Garanciju poštenju, pravom de- : Plativo i utuživo u Dubrovniku — Uredništvo Kunićeva ul. 290. Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare. | | | | | | | blagostanje. Do blagostanja se pak dolazi pro- = Izlazi svake srijede Pojedini broj % Kr. mokratizmu i ispravnom liberalizmu može da dade jedino ugled kršćanskog morala, koji mo- ra da vlada ne samo u pijvatnom već i u jav- nom životu i radu, dakle u politici i diplomaciji, Naša se je pak inteližencija otugjila kršćan- stvu, iznevjerila mu se je i zato je sama sebe osudila ma vrludanje i lutanje po pustoši našeg socijalnog živola, ne nalazeći mu cilja i svrhe. I što god poduzme za napredak i olakoćenje ži- vota, pa bilo pod kojom zvučnom frazom i for- mom, vidimo, da se sve više osvećuje životu i tereti ga do nesnosljivosti: S toga nemamo više povjerenja u našu za- lutalu »liberalnu« i za to egoističnu inteligenci- ju, pa hoćemo da smjernice našem javnom ži- volu dade naš nepokvareni kršćanski narod. Za to tražimo, da narod upliva na politiku! To je u vijeku demokratizma i pravo, jer javni život u našoj državi mora bili odraz pri- vatnoga i radi toga mora se kretati u onim smjer- nicama, u kojima se razvija privatni život. Naš je pak narod u velikoj većini seljački kršćanski, pa pravi demokratizam zahtijeva, da se te činje- nice uvaže, te naša država da bude odraz toga narodnog stanja, naime i naša država mora da bude kršćanska i seljačka ! To nije u računu našoj zalutaloj >demo- kratskoj«-inteligenciji i :s<iegsvona tosmeće ni: kada proizvesti. Ali šu za to široki narodni slojevi seljaštva i radništva pozvani, da, zajedno s onim dijelom dobro misleće i nepokvarene inteligencije, uda- re čvrste temelje svojoj mladoj državi pri njenoj izgradnji u ovim sudbonosnim časovima, što ih proživljujemo. To ćemo moći učiniti jedino, ako se svi organiziramo u jaku pučku stranku, koja na načelima pravog demokratizma i pozitivne re- ligije okuplja u svoje kolo sve seljaštvo i neza- vedeno radništvo, te sve intelektualce kršćanskog nazora na svijet, prijatelje sižeg puka. Okupljeni tako svi solidni elementi u čvr- stu političku organizaciju, koja se u ovim sud- bonosnim vremenima po sebi nameće, moći će široki slojevi naroda na odlučnom mjestu upli- vati, da ova naša inlada Jugoslavija, moćna i. bogata, uzmogne promicati opće blagostanje na- šega, bez svoje krivnje, siromašnog, jer zapušte- nog naroda. : S toga naš narod mora da se uvjeri o po- trebi, da i on sudjeluje u politici, svijestan svog moćnog i odlučujućeg upliva na njen razvitak, da tako zajednički: obrani svoje staleške, kultur- ne i ekonomske interese, koji su preduvjet op- ćeg blagostanja. Antanta i Jugoslavija. Držanje antante prama našoj državi u zad- nje vrijeme, daje nam povoda da možemo reći: Jugoslavija u očima antante nije država nižega reda, jer o njoj mnogo računa ! 3 Činjenica je, da antanta nije izvršila lon- donski ugovor i ako joj je Jugoslavija odbila. ultimatum, kojim se je to prijetila Uzroci popuštanja Antante. Moraju dakle biti važni uzroci, da je »go- spodarica svijeta« popustila od svoje upornosti, i zamislila se pred — Jugoslavijom ! Da vidimo te uzroke | Nama se:čini, da:je zaustavilo antantu u svojoj naglosti držanje velike Amerike. Wilson “ne. priznaje londoriski ugovor već je označio | : 4 Oglasi, zahvale i priopćena po“ posebnom cijeniku. — Od- govorni urednik N._ Fantela. Vlasništvo Odbora Narodne Svijesti. — Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. — Ruko- pisi se ne vraćaju, — Ž jasno svoje riješenje jadranskog pitanja, pa kako mu se ne svigja ni mirovna politika u Parizu, tako mu ne imponuje ni ultimatum, proti komu s€ je jasno izrazio. A za savezničke države nije ravnodušno šakovo je držanje bogate Amerike, koja još uvijek odlučuje u gospodarskom životu i razvilku istrošene Evrope. Silovito riješenje jadranskog problema značilo bi potpuni prelom s Wilsonom. Novi izbori u Francuskoj donijeli su pad imperijalističkog Clemenceau-a (Klemansća), i nova vlada udarila je novim kursom u vanjskoj politici. Millerandu se neda, da podupire Italiju u nasilstvu proti jednoj zaslužnoj saveznici, koja je toliko žrtava i krvi doprinijela do zajedničke pobjede. Ona izjavljuje, da će »savjesno prot- čiti svaki savjet, koji dogje iz Beograda, kao i iz Rima u interesu pravednog riješenja jadran- skog pitanja. Dakle razumije se, da i Francuska hoće da se kriza rješava sporazumom obih dr- žava bez nasilja. Dakle se ipak i Jugoslavija broji! | Engleska je svu misao svratila na Indiju. | Ruski joj je bolševizam zakucao na vrata istoč- nog carstva Indija, i prijeti joj da joj ga otrgne. Pitanje Jadrana je njoj sada sporedno, kad se | radi da se odbije direktna pogibelj, koja njoj | prijeti ! . Tako je talijanski šovinizam ostao osam- Izgledi Jugoslavije u budućnosti. Osim toga prisililo je antantu još štošta na popuštanje u silovitosti. Jugoslavensko je jedinstvo provedeno i u živom je razvoju; nije ga moguće više priječiti a kamo li udušiti! A tomu razvoju je potrebit izlaz na otvoreno slobodno more. I u slučaju da se silom narinu Jugoslaviji mirovni uvjeti, koji bi je sprečavali u gospodarskom razvoju i izazvali neprijateljstvo s antantinim državama, što bi tad bilo? ranim po ltaliji krajevima, jer bi tlačeni Jugosla- veni u Venezia Giulia, neprestano imali okrenute oči k svojoj oslobogjenoj braći, od kojih. bi i- mali sigurne materijalne i moralne pomoći. A to bi u Italiji izazivalo beskorisnih trzavica. Ako se Jugoslaviji silom zatvori more, što znači za nju uništenje gospodarskog razvoja, onda je silom bačena u zagrljaj »podunavske federacije« Čehoslovačke, Madžarske i Njemačke Austrije, s kojima bi se zajednički borila za izlaz na more. A time bi Italija stvorila jači i solidniji gospodarski interesni blok od bivše Austro-U- garske, s kojim bi bio bezuspješan svaki boj. To je pitanje, koje u Italiji stvara sve više pri- stuša miroljubive politike i prijateljske sveze s Jugoslavijom. : Osim toga, ako se jadransko pitanje riješi na štetu Jugoslavije, ova će biti prisiljena da traži na drugoj slrani Balkana mote. Izmegju Bu- - garske i kraljevstva Srba Hrvata i Slovenaca do- šlo bi do sporazumljenja i združenja a tako bi potpuna Jugoslavija sezala od obala Jadrana do Crnoga i Egejskog mora i to ne s nasilnim im- perijalizmom nego:s prijateljskom gospodarskom asimilacijom s bugarskim + plemenom. Time bi Jugoslavija; gospodarica Balkana, bila kadra sa- pitanje i skupiti pod svoje okrilje sve Jugosla- vene. Tu budućnost vidi antanta i zato kuša Ju- goslaviju održati u prijateljskoj svezi. Pa i treći put otvara se Jugoslaviji u tra- ženju saveznika u boju :za svoju gospodarsku < ljen,>a preslab &a-izveši mesilje nad Jugoslavijom. Neizbježiva je najžilavija iredenta u okupi-' ma svojom moći riješiti jadransko i primorsko . imi