Broj 24. ; Dubrovnik. $. lipnja 1 1920; God. Ii.
Cijena je listu sa donišiniča u kuću ill a za mjesec Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom /cijeniku. —  Od-

dana K 7.
Plativo i utuživo u Dubrovniku
Uredništvo i Uprava kod Dubr, Hrvat. Tiskare.

Sloboda i vlast.

Dva su to pojma, koji se mnogima čine
neudruživa. Prvi je svima na ustima i u srcu,
drugi mnogima do skrajnosti mrzak i oduran.
Ipak ma njima počiva društvo i država. Bez slo-
bode ljudsko društvo bilo bi tabor robova, tor
mijemih životinja. Bez vlasti vladala bi opća bez-
glavost, anarhija, boj sviju proti svima. Oboje
sama marav traži.

Čovjeku kao razumnom biću pripada nje-
gova osobita odlika —

sloboda.

Čovjek kao osoba slobodan je, da radi šio
oće kad hoće;i kako hoće; da stoji, da se
k: €će kud hoće; da izabire po volji stalež, zva-
nje — da bude težak, trgovac, liječnik, svećenik
it.d.; slobodan je da se duševno razvija; slobo-
dan je u ispovijedanju svoje vjere, Gdje njegova
sloboda krši naravni zakon ili pravo pojedinaca
i cijelog društva, tu joj je kraj, granica, preko
koje prijeći ne smije. Čovjek je slobodan da radi
što hoće, ipak krasti, otimati, varati, klevetati ne
staji jer bi time kršio naravni zakon i prava
_ drugoga.

| Sloboda ie potrebna. Gdje nema slobode
iu je ropstvo, tu zamire svaki osjećaj odgovor-
nosti, interesa, tu ,

asužnjen narod ni nije kadar, da se takmi s_po po-
duzetnim i“ slobodnim narodima, u velikoj go-
spodarskoj i kulturnoj utakmici, Sloboda daje
duhu poleta, srcu veselja, volji snage.. Sloboda
riješava i budi sve sile te
napredak. \

Čovjek je društveno biće. Društvo se sa-
.stoji od ljudi, koji se razlikuju po spolu, ćudi,
nadarenosti i sklonostima. Ko će dakle učiniti
od tolike raznolikosti jedinstvenost ? Ko će upra-
viti te razne sile jednom isiom cilju ? — Vlast.

Ko što je duša tijelu, tako

vlast je potrebna društvu.

Bez duše tijelo je mrtvo, bez vlasti društvo
nije društvo, tu nema ni prave slobode, Jer gdie
je razuzdana sloboda, tu nastaje bezvlagje, opća
nesregjenost, što ubija slobodu, jer su slobodni
iek jači, a slabiji su im robovi. Iz anarhije, bez-
vlagja — opazili su već stari mudraci — ustaju
tirani, nastaje strahovlada pojedinaca.

U društvu mora biti vlast, koja čuva slo-
bodu, štiti prava sviju, a ne zaboravlja dužnosti.
Ali mi vlast ne smije biti bez veza i gra-
nica. Jer neomegjašena i razuzdana vlast ubija
slobodu. Samovlada — despotizam nije drugo
nego obeščašćivanje vlasti.

Jedno je od najvećih pitanja :

Kako da se dovede u sklad vlast i sloboda?

Svijesni možemo kazati: fo pitanje je ri-
ješilo i jedino prawo može riješiti kršćanstvo.

Kamogod se obazremo u povijesti pogan-
skih naroda, posvuda vidimo razdor: tu straho-
vlada nekolicine, koja nogama gazi pravice po-

 

dložnika, tamo anarhija, koja razdire društveni

poredak i mir, guši socijalna prava i dužnosti u
potočima krvi. Odkud ta pojava? Otuda što u
poganstvu nije bilo načela, SG bi svelo u Sad
vlast i slobodu.

Ako je vlast zadobila premoć, izrodila bi
se u samovladu i strahovladu, a pretjerana slo-
boda izrodila bi se u anarhiju. Kršćanstvo je
riješilo taj sukob s načelom — vlast je od Boga.
Bog je početnik čovječje naravi i društva. On je
dakle! začeinik vlasti, bez koje društvo ne može
ĆE opstoji.

€ može da bude napretka. _

prouzrokuje silni |

 

Izlazi svake srijede
Pojedini broj 2 Kr.

Što dakle znači: vlast je od Boga? Ako je
vlast od Boga, tada je sveta i nepovrediva. Čo-
vjek, kao Božji stvor, u savjesti je dužan pošto-
vati tu vlast, slušati njene zapovjedi.

Bezvlagje, anarhija već nema podioge, ne-
zakonita je i kažnjiva. Dalje, ako je vlast od
Boga, ona je uregjena, tada nije moguće, da
vlast može poricati prava osobnosti, raditi na
štetu društva i pojedinaca, koje je Bog stvorio,
jer bi sam Bog sebi protuslovio. | opet samo-
vlada, strahovlada, despotizam već nema podloge,
bezakonit je i kažnjiv.

Budući, da je vlast od "Boga, prava je i
O a pošto su prava i dužnosti pojedinaca

akogjer od Boga, one su prave i svete. | eto
O toliko traženog sklada izmegju vlasti i
slobode ! .
Mutna načela.

Moderni bezvjerci neće da prihvate kršćan-
skih načela, jer im se čine odveć natražna, ali
zato će kod njih biti uvijek u sukobu vlast sa

\. slobodom.

Jesu li na vladi, ne znadu poštovati slo-
bodu pojedinaca. Jesu li podložnici, bune se
proti vlasti, ne će da priznadu i dužnosti,
koje bi ih teretile.

Tako je naša p
vlada skidala sa svih
isobnesi. snasao Mišinie ak
zinoj strasci.

Ista vlada znala je često sa bDajunetama ije-
rati ljude sa skupština Pučke Stranke, a drugi
put bi iste ljude bajunetama gonila na skupštine,
koje bi držali razni »demokrati«. Toliki pošteni
pristaše Pučke Stranke bili su progonjeni. A za-
što ? Samo zato jer nijesu pripadali stranci raz-
nih izvozničara i bogatih »proletera«. S pravom
je ogorčen narod s toga terora vikao: »Ako je
ovo sloboda, molimo vas oslobodite nas ie slo-
bode!« Brutalni napadaj na nar. poslanika Ba-
nića, što je drugo nego povreda najprimitivnijeg
prava osobne slobtče ?

Mi se tom postupanju toliko ne čudimo,
jer mutna načela ne mogu dovesti do boljeg dje-
lovanja. Ali nek se prihvate u kršćanskom smislu
četiri temeljne ideje sociologije: osobnost, ću-
doregje, te osobito sloboda i vlast, pak će u
ljudskom društvu zavladati mit, sreća če e

o demokratsko-socijal.
jih M ljude spo-
su pripnčati njem

 

Poraz klevetničkih podvala.

Prošli dnevi iznijeli su konačno na vidjelo
jednu činjenicu od dragocjenog značenja. Njom
su ljubitelji istine i pravice dobili zadovoljštinu,
a klevetnici s kompetentnog foruma u Nar. pred-
stavništvu morali su biti poučeni, da je istina
nad lažju i pravda sad tiranijom. Radi seo sln-
čaju nar. poslanika S. Banića, kojega su, kako
je već svakomu poznato,  »demoktratske« laži-
torbe bili oklevetali, da je tobože bio uvrijedio
pok. predsjednika Nar. Predstavništva, Dražu
Pavlovića. Radi ove po »demokratskom« receptu
rasturene izmišljotine morali smo ovdje u pito-
mom dosad Dubrovniku doživjeti one sablažnjive
scene od 3. aprila, kad je zavedena i nahuškana
mlagjarija izvela poznati nekulturni napadaj na
nedužnog i mirnog čovjeka, k tomu nar. posla-

nika. Očekivali smo, da će pravi krivci odmah
"biti kažnjeni i da će istina biti javno priznata,

ali zaman|! Htjela su se dva puna mjeseca, da
klevetnici, natjerani u škripac, javno priznadu
svoje uečovještvo i to u momentu, kad su po-
navljanjem starih kleveta mislili, da će još jed-
nom ,opsjenuti prostotu“.

 

1:

|

 

govorni
Svijesti.
pisi se ne EIA SEO

urednik N, Fantela, Vlasništvo Odbera Narodne
Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare. —  Ruko-

 

Kako javismo u zadnjem broju našega tista,
neki dan je poslanik Banić na ime Jug. kluba
dao u parlameniu izjavu o. vladinoj deklaraciji.
Odmah kako mu je podpresjednik Ribar podijelio
riječ, jedan dio ekscelentne ,demokratske“ gos-
pode uzvrpolji se i udalji iz dvorane, a njihov
trubadur V. Vilder prekine govornika Banića
ovom kavalirskom gestom : ,Zar da se i on usu-
gjuje da govori? Neka najprije moli, da mu se
oprosti, što je uvrijedio bivšeg predsj. pok. D.
Pavlovića ! Neka prvo klekne na onom mjestu!“

Budući da radi ogranićenog prostora našeg
lista, ne možemo da iznesemo u cijelosti dosto-
janstven govor g. Banića, donosimo po steno-

. grafskom zapisniku drugi dio govora, kojim on

pobija nabačenu mit klevetu.
Govor g. Banića.

G. Predsjedniče, moliću sada, da mi bude
dopušteno osvrnuti se sa dvije riječi na uvredu,
koja je prije pala ovdje u Narodnom Predstav-
ništvu protiv moje osobe. Ja veoma žalim, da u
partijskoj zaslijepljenosti može se doći do ova-
kvih osvada. Moja savjest je mirna i pošten čo-
vjek.me će mi moći protivno da dokaže. Ja sam
duboko štovao, častio, pa i danas se klanjam
uspomeni pokojnoga Predsjednika našeg Privre-
menog Narodnog Predstavništva, i svijestan sam,
da nikada ni privatno. ni ovdje u Skuošlin ni-
sam ni ao riječi njega uvrijedio.

Prije uskrsnih ferija; pri zaključenju zadnje
sjednice, kada se radilo e tome, dokle će biti
odložene sjednice i hoće li biti odgogjene ili
ne, pokojni Predsjednik je bio mišljenja, makar
da je ranije kazao, da će se odgoditi do 17./IV.,
da je najbolje ne kazati rok iduće sjednice da
bude i!jedna i druga strana zadovoljna, pa je
kazao, da će. on naknadno sazvati sjednicu. Me-
gjutim, jer mo znali radi kommnnikacije hoće-
mo li na vrijeme dobiti obaviještenja, ja i drugi
dolazili smo k njemu i pitali, kad će biti sjed-
nica i en je kazao, da ne će biti prije i7. Mene
je taj odgovor zadovoljio, ali sam samo tražio,
da to službeno priopći sa predsjedničke stolice.
Zato sam inu dovikivao: , Zašto idete na polje,
a stvar ne objasnite sa predsjedničke tribine ?“
To mi mogu posvjedočiti sve kolege koji su tada
bili prisutni. Ja apelujem na njihovo poštenje i
neka se nagje jedan ko će mi protivno da do-
kaže | Poslije sjednice ja sam razgovarao o tom
pitanju sa pok. Predsjednikom u kuloarima u
prisutnosti g. Ministra Kovačevića i g. Hanžeka.
G. Predsjednik se ni jednom riječju nije potužio
na mene niti u mojim riječima našao Kakve
uvrede. Po tom demokratske novine »Pravda« i
»Demokratije« donijele su, da sam ja kazao pok.
Predsjedniku : »Marš na polje!« Gospodo moja,
to je. kleveta, to je infamija, i moj uzgoj n& do-
pušta mi, da bi tako što kazao. Ja ne bi dopu-
stio ni da meni ko ovdje kaže: »Marš napolje l«,
a kamo li da to kažem Predsjedniku Parlamenta.
Mjesto ijeranja napolje, ja sam ga sam zaustav-
ljao, da ostane u Skupštini, obratno dakle od
onoga, što mi se spočitava. K tome moram kon-
statovati jednn infamiju, a to je, da sam .sutra-
dan, kad je to izišlo u novinama, pošaoj pokoj-
nom Predsjedniku žaliti mu se na to.

Gospodin Predsjednik mi je na to odgo-
vorio : »Ja se vrlo dobro sećam Vaših reči i u

 

 

vašim rečima ništa nisam našao, što bi me uvre-
dilo, i za što bi se ćutio pozvan da reagiram«.
I molio me je da radi njega pošaljem ispravak,
! da se ne bi shvatilo da je pala jedna uvreda,
na koju on nije reagirao. Ja sam taj ispravak