Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK, 31. "Narodna S marta 1925. God. VII. vijest Nena je listu 5. Din. eia za inozemstvo 10 Din. mjesečno, PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. govori niko, dok je to pitanje sub judice. Pa u ime čega ga se sada, prije riješenja jedino ovlaštene institucije — suda, goni ? Ko je od Hrvata izvodio ili pokušao da izvodi nasilnu promjenu sadašnjeg stenja ? Hrvatski narod sada duboko razmišlja, Razmišlja o Giki i mirolvorcu. Razmišljanje je znak trijeznosti. Misli hrv. naroda kreću se u ovom smjeru: Kroz šest godina govorili su mi vogje, da sam ja božanstvo ; uvjerili su me da ja hoću mirotvornu re- publiku, jer je ona jedini moj spas; uvjeravali su me, da ne smijem slati zastupnike u Beograd, jer u Lon- dona i Parizu i Moskvi misle drugi jači i pametniji za me; da se ne smijemo zaklinjati na vidovdanski ustav, jer da taj za nas ne vrijedi, Ja sam svemu to- me vjerovao, zato su neke od mas batinali, druge za- tvarali, treće iz službe tjerali; mi smo postali protu- državni, a naše su pare ipak državu hranile i naša su je ramena branila na granicama. Sada? Sada mi kažu, da sam ja bio oduvijek monarhista engleskog tipa, da sam ja bio zato da se u Beogradu borimo za svoje pravo, da sam ja. vjero- vao, da smo jedno, da niiesam nikad ni mislio na tugju pomoć itd. Što je moje ono prvo ili ono drugo? Ako je ovo drugo dobro, zašto je Vogja htio da zbog prvoga patim. Zašto ja plaćam poreze i idem u voj- sku? Zar da mi djecu posrbljuju, da mojim novcem “ rukuju“ drugi, da moj novac stvara formalnu i stvarnu Veliku Srbiju ? Narod razmišlja. I sigurno je da će se u razmiš- ljanju spomenuti, da je jedino njegovo ono, čega se Hrv. Pučka Stranka od početka dosljedno drži: Autonomski uregjena ravnopravna i ustavna država Srba, Slovenaca i Hrvata — Jugoslavija, koja će za- garantovati: razvitak nacionalnih i kulturnih snaga Hrvala u koordinaciji sa bratskim šSrpskim i sloven- skim, suverenost naroda i socijalnu pravdu. Jedino realizacija ovih ispravnih težnja učinit će suvišnim i gusle mirotvorca i velikosrpstvo Čike. Hrvat je trijezan, pošten i ustrajan, pa se ne bo- jimo za njega. Nakon ,,poništenja“. Narodna skupština, ili ispravnije rečeno .,vacijo- alna demokratija“, zaključila je i izvela u narodnoj Bupštini; poništenje mandata vodstva HRSS, mandati astupika HRSS, koji po prvi put dolaze u Narodnu kupštinu, verificiraju se, mandati onih, koji su već bili brani čekaju na posebnu ,nacijonalnu“ komisiju, ja će ispilati njihovu ,državoivornost“, Hrvati oslaju bez svoga zastupstva krivnjom da- ovidnih političara, a čika Nikola slavi triumf, To je duše (riumi, s kojima se političari u evropskim de- okratijama ne bi ponosili, ali je na Balkanu ipak umf. Za Balkan je pobjeda uspješna podvala, Čika podvalio i uspjelo mu je da dade opet za 4 ili više dina ođuška svojoj velikosrpskoj misli. Mi ćemo iznijeti samo neke konstatacije, koje će ljasniti naše stajalište i prama Čiki i prama mi- vOorcu. Po načelu demokratije. narod je suveren, Svaki gjanin jedne države, pripadao on neznam kakvom ležu ili nacionalinoj skupini, ima pravo, da izrazi je mišljenje i volju o državnom urcgjenju ; on ima vo, da dade oduška svome mišijenju i svojoj volji ilo kojoj grani državnog života: u drž. uregjenju, . formi, socijalnim i kulturnim odnošajima, To je njegovo pravo. To svoje pravo očituje preko odnih poslanika, koji su nepovredivi. Ti kušaju da govo mišljenje i njegovu volju ostvare. Većina po- gjuje. Većina vlada, ali ne tiranizira. Svako tirani- nje, ometanje slobodnog izražaja, mišljenja i volje oda, označuje negaciju demokralizma i narodne verenosti, . : Svaki sistem, koji podržava stanoviti poredak, ima vo da se brani protiv orih, koji heće silom, dakle ne- sonitim sredstvom da ga ruši. Ne priznavanje ovoga či priznavanje anarhije, a anarhija je opet negacija kog normalnog državnog života. U lijepoj zemlji SHS nema tako velikcg naivnjaka, bi vjerovao, da je narod koji je pristao uz HRSS, ilovitom smislu revolucijonaran; nema toga pošte- čovjeka, koji bi mogao predbaciti hrv. seljaku, se kune uz barjak HRSS, da je komunista — pa o ga se onda goni? O gosp. Radiću ne ćemo govoriti. Što je on? izdajica države ili nije? O tome nema pravo da Sada je dobro reći će čovjek, pošto mu je njegova pa- metna žena masirala pleći, ruke i noge Fellerovim boli ublažujućim Elsafluidom. Osjećate li boli u udovima? Imate li kijavicu? Giavo- bolju ? Zubobolju ? Grčeve ? Bolujete li od slabosti ? Slabeg sna? Muči li Vas nervoza ? Pokušajte Fellerov Elssflaid, koji će i Vama biti dobar prijatelj u crnim danima! Jedan paket sa 6 dvostrukih ili 2 specijalne boce za 62 dinara već zajedno s pakovanjem na- ručite od apotekara Eugen V. Feller u Stubici Donjoj Elsatrg 297. Hrvatska. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — urednik A. FI&, — Tisak Dubrovać| ke Hrvatske Tiskare. Odgovorni Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“. — — Bio se ne NE D. N. Milić: Različiti princip državljanstva i narodnosti megju Amerikom i Evropom. IH. — Za ovaj princip državljanstva u Americi (jus solis) i prije sam znao, ali me je iznenadilo, kako se ovdje na laki način stvara sa državljanstvom i na- cionalni osjećaj, tako da je ovdje princip državljanstva općenito uzevši ujedno i princip narodnosti, dok ovaj osjećaj kod nias opet obično nastaje po roditeljima i tradiciji. Kada sam vidio u Argentini svu ovu mješa- vinu rasa, ja sam s početka mislio, da sinovi evrop- skih doseljenika, koji su dobili argentinsko državljan- stvo, ipak ostaju osjećajni prama domovini njihovih olaca, ali praksa me je drugačije uvjerila i pokazala, da su oni i nacionalno argentinske narodnosti. Tako svi slariji doseljenici, pa makar i 50 godina oydje živjeli, oni uvijek naravno ispovijedaju svoja stara do- movinska čuvstva, dok svi mlagji koji su ovdje ro- gjeni bez obzira na naciju njihovih roditelja, može se skoro reći bez iznimke, svi ispovijedaju i to upravo sa ponosom argentinski nacionalni osjećaj i uvjeren sam da u slučaju jednog rata Argentine, sa bilo ko- jom državom, -da bi se oni jednako borili, osjećajuć se pravim Argentiricima. To me je upravo začudilo, jer smo mi u Europi naučni na sasvim drugu praksu u ovom pogledu i zuamo, da n.p. dijete roditelja njemačke narodnosti, a državljana Jugoslavije bez obzira da se rodilo u Ju- goslaviji i da tu cijeli život progje, ipak će se nacio- nalno osjećati kao i njegovi roditelji. S početka sam mislio, da je laj osjećaj ovdje više kod nižih slojeva baš zato, jer njihova djeca ekonomski ovdje bolje prolaze, ali šam se naprotiv ivjerio, da je tako isto i još jači spomenuti osjećaj kod kuiturnijih ljudi. Oni su tako osjećajni Argentinci i u narodnom pogledu bez obzira na naciju svojih otaca. Na pitanje pak, što osjećaju prama domovini svojih otaca, obično odgo- varaju, da osjećaju jedino poštovanje ili bolje neku simpatiju radi uspomena, koje ih s njima vežu. Ovakovom praksom Argentina je postigla ne samo svoje državljane, nego i svoju naciju, odnosno nacio- nalni argentinski osjećaj kod svih svojih državljana i ako su većinom sve to sinovi Europljana. Na odgoj ovog argentinskog osjećaja djelovalo je naravski više uzroka kao rogjenje i življenje ovdje, nacionalni škol- Legenda i historija. Otrag više od godine dana izdao sam brošuricu naslovom ,fčlistorija i Legenda“ namjerom, da nim pokojne neke fratre Malebraće od žiga raska- osti, što im je kušao da udari na lice prof, Vu- (v. »Dubrovnik« br, 23., 24. i 25. g. 1923.) Gosp. tić nije znao, što da odgovori na onu brošuru. (v. »Dubrovnik« br. 18. o. g.) iznosi sebi na o- u nešto, a to je mala Tudisi, On je u prvomu u članku tvrdio, da je mala Tudisi bila zavedena edena od tri fratra, a to je razumio u zlu smislu, tim htio da dokaže raskalašenost iratara Male- Ja sam taj fakat tumačio ovako: da je mala i, kandidatkinja, bila nezadovoljna da postane om te oslobogjena i izvedena na slobodu od tra, a izmegju drugih dokaza — nije to bio je- naveo sam, da joj je Senat poslije toga dao od 60 dukata, da stupi u drugi samostan, do- o, da nije još bila kalugjerica. Proi Vučetić od- a sada, da su kalugjerice sv. Klare bile oproštene iraza, a budući da je mala Tudisi morala ući u samostan, trebao joj je miraz; dakle ona je bila jerica. — Ovaj zaglavak g. prot, ne slijedi. Koliko gla mala Tudisi bili kalugjerica, toliko je mogla kandidatkinja. Ali slijedi nešto drugo. Ako je dao 60 dukata, da parvula Tudisi stupi u drugi tan, to kaže da je mala Tudisi imala sva svojstva pameti Senata, da postane kalugjericom ; to kaže, je spravan bio drugi samostan da primi izmegju sestara, Ali ako je mala Tudisi bila seducta i ta to jest zavedena i povedena u smislu kako to tumači u prvom članku g. Vučetić, ne bi je bio nijedan samostan. primio. Svjedodžba dobra ponašanja bila bi joj falila. Ona je morala u svomu samostanu, ako je bila zbilja kalugjerica, vršiti pokoru prama tadašnjim zakonima, ali ipak maloj se Tudisi daje 60 dukata da stupi u drugi samostan : to je nešto čudnovito. Ili je bila kriva mala Tudisi, ili nije, onoga što je tužena u prvomu članku. Ako je bila kriva ozbiljna prekršaja, zašto nije kažnjena bila, već joj se daje miraz; ako nije bila kriva takova prekršaja, zašto »Dubrovnik« iznosi žalbu protiv fratarske i dumanjske raskalašenosti ? Gosp. Vučetić u svomu članku piše: ,list »D.,« nije pisao, da je mala Tudisi ljubakala ... mogao je samo reći, da su je fratri poveli sobom.“ Hvala na takovu pisanju. Poslije nego je g. Vu- četić u svomu prvomu članku htio dokazati sa malom Tudisi raskalašenost i zločine fratara Malebraće i zlo- činima ne dokazanim obasuti njihove mrtve kosti; sada se povlači u misteriozno pisanje: ja toga nije- sam kazao, već iznosim, što je u dokumentima“, Prof. Vučetić iznio je iz dokumenata riječi, koje je on krivo tumačio. To sam mu ja čisto, bistro do- kazao u napomenutoj brošurici. Sreća je bila, da sam ja imao dokumente u prijepisu ; a da nijesam imao, mistifikacija bila bi slavila pobjedu nad istinom ; jer ko može da kontrolira, što je u dokumentima arhiva, gdje nema nikakova kataloga, već valja tu iti napipice, da slučajno nabasaš na što? Upozorujem ovim jav- nost, da velikom reservom primaju ono, što pišu oni koji se služe arhivalnim materijalom ; jer je teško, gotovo nemoguće, kontrolirati njihovu sčientiam et conscientiam. Ovo sve i da je Tudisi bila kalugjerica. No, je li ona bila uistinu takova? To g. Vučetić nije dokazao, niti može dokazati. Što en navodi, da »paroula“, ,monaca“, ,pon- ceila“, ,monialis*, znače sve jedno; to valja prije dokazati; kako se pak to ima razumjeti, ja sam kazao u svojoj brošurici. Što navodi: quod ipsam parvulam poncellam ponere non debeat in monasteriis s. Clare ubi stani et rečlusae sunt aliae poncelle ipsius .mo- nasterii*, pa pod imenom .poncella“ on razumije ka- lugjerice, to ne stoji. Iz ovoga se dade sve obrnuto zaglaviti. Ovdje se govori, da se ova poncella nie smije namjesliti u samostane sv. Klare, dosljedno, da se ima namjestiti u samostane drugoga reda. Da je ova poncella bila zbilja kalugjerica, ona nije mogla, niti smjela preći u samostan drugih redova. To su zakoni crkveni, koji su bili tada, i sada u snazi. Ali ako je ta poncella bila kandidatkinja, ona je dakako mogla prelaziti iz jednoga u drugi red. — Što dakle g. Vu- čelić iznosi, iznosi protiv sebe, a to je: da je naime Tudisi bila kandidatkinja, a ne kalugjerica. G. Vučetić piše, da je provincijal sam tužio tri svoja fratra Senatu. Na ovo odgovaram ovako: ako se je radilo o ozbiljnom. prekršaju, to ne vjerujem. Oštra je zabrana bila sub poena excominationis od crkve- tih kanona, kao što je i sada, tužiti redovnika civilnomu forumu za zločine. _Ne mogu vjerovati, da je Provincijal bezuman tako bio, tim više, što su redovnici spadali pod njegovu vlast a ne Senatovu. Ja bih htio vidjeti autentično pismo O. Provincijala, a ne prijepis, ni re- laciju drugih, niti ,čuo sam“ ili ,kazalo se“. | sada pred sudom ne vrijede niti prijepisi autentičnih doku-