Poštarina plačena u gotovu. DUBROVNIK, , 15. aprila 1925. Narodna Svije God. VII. a e listi i Din. mleko: za inozemstvo 10 Din. PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU, Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Uskrsnuće, ta svoj način svoje Uskrsnuće: bilo je to uskrs- prirode i porogjaj mladog sunca. Mi danas ne bismo više mogli slaviti takvog tsnuća, to bi nam se činilo odviše naivno i priprosto. Ipak slavimo Uskrsnuće sa mnogo više pakta i nego li su to činili naši pradjedovi na svetim ljcima ili oko izvora u svetim gajevima. Mi slavimo Uskrsnuće Isukrsla, tvorca i gospo prirode i mladog sunca.... sukrst je uskrsnuo 1... Smrt, ma kako bila jaka, 2 nije mogla da zadrži u grobu... On je bio jači. i se radujemo tome dogogjaju; a uskrsna zvona godine razlijevaju se i gorom i dolom i napu- radošću i stanovnike zabitnih koliba. adosna su uskrsna zvona, Ona navještaju u pravice nad krivicom, istine nad laži, svijetla mom... U rovu trećega dana ustao je Isukrst u sjaju božanstva iz groba, i navijestio je ljepšu i sret- budućnost svima onima, koje ljudska zloba pro- i tlači oko znaka Njegove pobjede sabiru se oz vjekove, pristaše, brojni, hrabri i neustrašivi, i Njegovim vodstvom vojuju za slobodu zasuž- braće. Ma kako bili strmi putevi, što vode na Golgoiu kako bio crn Veliki Petak, pojedinci i narodi se Njega i wvojujuć pod Njegovim znakom, će pobjedu, jer je svemoć Božja s njima! lsukrstovo Uskrsnuće jamstvo je našeg uskrsnuća! .. Uskrsne refleksije. oma Masaryk nedavno je rekao, da se sve više ao tome, kako katolicizam opet osvaja duhovno to svijeta. Mi smo katolici u tome pogledu skloni damo stvari crnije nego što su faktično, tako da (vidimo tamne nego svijetle strane, Megjutim dnik česke republike imede pravo. Znaci kato- društvenog preporoda ne dadu se zanijekati i čovječanstva za združenjem u jednoj crkvi sve iše raste. jerska misao kršćanstva sve više pobjegjuje vo na svim poljima kullurnog rada, a konačno zasigurana pobjeda i u državnom životu, u iobnim odnošajima politično uregjene ljudske ice. Za tim teži danas čitavo čovječanstvo, koje zi u području kršćanske kulture, Bezbožna filantropizam,. elicizam, sccijalizam, i drugi okušaji — ljudsko su društvo samo kvarili, te ačno doveli do ruba propasti. Upliv te kulture a se još u praktičnome životu, eli njezine se ase i čovječanstvo sakuplja polagano svoje sile ravi. Njegovi pogledi opet se obraćaju kršćan- pje znači uskrsnuće od smrti, isao kršćanske »Svedržave“, mirnoga sudjelo- lobodnih naroda, misao eminenino katolička, nije se zacrtava na našem obzoru. To je vje- misao Crkve, za koju je s tolikom ustrajnošču iza stoljećem radila, za nju se borila i trpila. rslvo je kušalo da ostvari tu misao, ali su se svi napori, od irancuskoga prevrata do ru- Ostvarenje te misli jest i ostaje zadaćom kato- | Kakav će da bude oblik obnovljenog kršćan- uštva; gdje će da bude njegovo središte; koji i država njezin nosioc, još je nejasno, kao što menicima Sv. Avgustina bilo neizvjesno, da će zvelinama rimskog imperija rascvasti kršćan- ura društva, pod vodstvom germanskih careva. », sigurno je to, da će poslanstvo duhovne čovječanstva vršiti i voditi Crkva. > i katolički pisac rekao je: ,Kao što zima nije zima uopće, tako ni proljeće, koje joj slijedi biti vječno proljeće. Ako nastupe vremena» sadašnje, uvijek. Bog učini korak dalje na torije; ali ne treba, da to bude zadnji korak. emo naporima uvijek ostati daleko od ideala: mjesečno. i Pradjedovi naši već u najdaljoj prošlosti slavili napose, da to čini i za: svog strica, dao a koja glasi“ ovako : Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. nikakove pobjede neće biti bez teških bojeva, a kole- banje je zuak svakoga ljudskog nastotanja. Ali mi znamo, da će konačni pobjednik biti Crkva. To je proro- kovao Gospodin, koji je uskrsnuo, uistinu uskrsnuc. I mi katolici Hrvati imademo svoju važnu za- daću u katoličkoj remesansi svijeta, Ali izgleda, da u tome još nijesmo sasvim na čistu. Čini se, da razvoj prilika po drugim krajevima, kod raznih naroda slabo ili ništa ne upliva na nas, Borba Marksa, najmarkan- tnije današnje ličnosti njemačkih kate lika, na Čelu sve njemačke demokracije proti pruskoj reakciji; političko združivanje frencuskih katelika, kojima ne treba više resigniraro primati udarce, nego ih mogu sami zada- vati iramasonstvu ; borba talijanske pučke slranke proti diktaturi poganskoga fašizma; ponosni racvat katoli- cizma u anglosačkim državama; razmak katoličkih misija, moralna sila papinstva, koja sve viče i više raste, to su primjeri, koji bi morali, da i nas malo uzdrmaju i pokrenu na življi rad Kod kuće imademo neprijatelja — liberalizam u raznim formama. Već je dugo vremena, da se je ušuljao u našu sredinu i neprestano vrši svoj.za nas ubitačni posao. Stojimo pred gotovim činjenicama, koje nas sta- vljaju pred alternativu lli energičan boj bezvjerskom liberalizmu ili ko- načno podleći ! Ako prihvatimo boj čeka i nas katoličke Hrvate — katolička renensansa, pravo uskrsnitće. Kanitulacija HRSS. (Govor predsjednika HPS. g. Stjepana Barića održan 28. HI. na sastanku zagrebačkoga Kluba HPS.) Radićevci tvrde, da su imali s nama tešku borbu, no, gospodo, moram konstatovati, da nije bilo krivnje na nama, što se svi Hrvati nijesu mogli naći na istoj bazi. Kad je bio odglasan vidovdanski ustav, započela je bila akcija oko koncentracije svih hrvatskih sila, započeli su bili pregovori o osnovanju hrvatskog bloka, I ja sam sudjelovao kod tih pregovora, Kako se dis: kusija vodila nebulozno, predložio sam s naše strane bazu, za koju sam držao, da je jedino realna. Rekao sam: Danas bi se- moguće teško mogii složiti o ko- načnom čilju. Megjutim to nije za sada ni potrebito. Vidovdanski je. ustav odglasan, on je fakat, on je za nas Hrvate loš i mi ga moramo promijeniti. Složimo se u putu, kojim ćemo poći, da ga što prije oborimo, a dotle ćemo moći riješiti i druga pitanja“. Neto je skočio g. Stjepan Radić i iz čista mira napao me ustvrdivši, da je svatko veleizdajnik, tko priznaje, da postoji vidovdanski ustav, jer da za Hrvate imade samo jedan ustav i to je ustav hrvatske seljačke ne- utralne republike, na koji su se zakleli svi hrvatski zastupnici i hrvatski narod. Ja da se samo pokoravam žandarima, ali da će ih i on naskoro imeti, pa će nas dati objesili o kandelabre na Jelačićevu trgu i to na jedan mene, a na drugi ,rigjobradog vožda“ Dr. Šimraka ! M Gospedo, gdje je sada taj ustav ? Odrekli su ga se oni, koji su ga stvarali, poklekli su i strepe, hoće li vlastodršci okrenuti pšlce prema zemlji. i Danas bi se radićevci htijeli izvući iz svojeg re- publikanstva, kao da niješu nikad ni bili za republiku, pa govore o monarhiji engleskoga iipa. Megjutim, gospodo, ako g. Polić govori o republici kao profesor — to on može da razvija razne teorije, a kad bi go- vorio Polić kao član glavnog“edbora -svoje stranke, onda je to nešlo sasvim drugo. Kad političar hoće republiku, orda je za svakog jasno, da hoće državu, u kojoj nema kralja. I Radić-je bio natjerao Hrvatsku Zajednicu, da se i oma prije izbora izjavi za republiku, a sad poslije izbora ide. -u Canossu i možda uživa, što nije sam posuo glavu pepelom; već to moraju da čine i kraljevski ministri im uz zveket dobive- nih ordena. >. S "Gospodo, kako vas. se a E čitate izjavu naših jakobinaca, koju je u njihovo ime, naglasivši ,Ovdje ja izjavljujem ks Oglasi, zahvale i ie na po posebo cjeniku, = urednik A. Fie. — Tisak Dubrovačke Odgovorni Vlasništvo Odbora ,MNarodne Svijesti“. — Hrvatske Tiskare. — Rukopisi se ne vraćaju, — sjednik Hrvatskog seljačkog kluba, kao zamjenik pred- sjednika Radića i u ime svoje i u ime cjelokupnog vodstva i u ime samog predsjednika Radića, jer sam na fo ovlašten: Priznajemo sveukupno političko stanje, kako je danas po vidovdanskom ustavu sa dinastijom Karagjoigjevića na čelu — — —“ i kad ma drugom mjestu vek: ,Danas faktično ovdje postoji vidovdanski ustav, to je fakat politički, sa dinastijom Karagjorgje- vića na čelu, fakat, koji mi bezuslovno priznajemo i s kojim smo se mi sasvim složili“. Gospodo, sa stanovišta njihova ustava oni su veleizdajnici, i da ta njihova tvorevina nije bila čardak ni na nebu ni na zemlji, danas bi sigurno netko visio na Jelačićevu trgu, ali to ne bi bio ja ni Šimrak, već bi io bio nećak Pavle i njegov obrijani stric Stjepan ! Ne samo io! Radićevci ne samo da se odriču svojega republikanizma, oni polaze i dalje, oni više ne govore ni o konfederaciji ni o federaciji, oni su otišli dalje, oni drže. da i mi suviše tražimo, kad tra- žimo autoncmije, pa skromno i bojažljivo traže neke samouprave. Radićevci su danas svojim izjavama i drža očeli da licitiraju ispod nas, a sve to, gospodo, oni čine u istinu radi mrvica. Vodi ih jedino briga, da spasu svoje mandate, a možda .i Prpićevu palaču. Pa ni sve mandate nijesu spasili. Vodstvu im poništiše mandate. Hrvati s tim njihovim držanjem i izjavama nijesu dobili ništa. Ponizivali su se gospodo do krajnosti. Dr. Šupe- rina je rekao: ,Što se tiče ustava, znade se, da su naši zestupnici kod posljednjega zasjedanja došli ova- mo i položili zakletvu na ustav. I znademo, da je po- slije ioga za nas ustav isto toliko svetinja kao i vama. jem "Naročito je dr. Šuperina, da se oni pokoravaju svakoj vladi, Mi od Hrvatske Pučke Stranke ne bismo ovako što nikad mogli reći, jer ima slučajeva, kad je depla- .sirano naglašavati pokornost svakoj vladi, kad možda treba i žrtava, pa ih ireba podnositi, a ne kukavički uzmicati. Šuperina se odrekao i Radića, Kad mi znamo kakav je položaj zauzimao Radić u svojoj seljačkoj stranci, i kad sad vidimo, kako su pripravni za mrvice da ga se i odreknu, čovjeku se gadi. Gadi se čovjeku još i više, kad zna, da je cijelo držanje radićevaca inspirisano i danas od samog Ra- dića. Oni ga se formalno odriču. Nama to nije potre- bno, jer mi nijesmo nikad ni priznavali, da Radić može biti predstavnik naše rase. Moguće vam je nepoznato, da u Radića ima i ciganske krvi. Dokaz se zato može naći u maticama, a sam se Radić brine, da ga upotpuni, Sva rasa ima u sebi nešto svoga specifičnoga, a Hrvat nikad ne bi mogao inspirisati onako bijedno i kukavičko držanje, kakvo je inspirisao Radić, prije bi poginuo. Radićevci se u Beogradu nijesu ponijeli kao Hrvati, već kao cigani. Treba da podsjetimo. i današnje vlaslodršce, kao i srpske stranke, da se svim onim, što se dogodilo, ništa nije riješilo. Kad je g. Ljuba Davidović stvorio blok i kad se i na radikalnu siranku utjecalo, da tomu pristupi, onda je g. Pašić porekao Davidoviću pravo, da onako radi, jer da je u izbore išao sa drugim pa- rolama. S mnogo više prava mi možemo danas nagla- siti, da Hrvali_prigodom izbora nijesu ovlastili radi- ćevce i zajedničare, da zauzmu ovakav stav i da tako nisko licitiraju. Radićevci su i zajedničari ovim me bili pravo, da govore u ime Hrvata. .. Mi poručujemo gospodi u Beogradu, da oni još nijesu svršili s Hrvatima. Radićevci su spali na niske grane, mogu pasli ina niže, mogu ih oni i dalje ucje- njivati, mogu dobiti i nove izjave od njih, ali radićevci nemaju punomoći, da bi mogli tako govoriti. Hrvatski narod -ne može ići ispod programa Hrvatske Pučke Stranke. To je minimum, :s kojim se može zadovoljiti. Put kojim su pošli današnji vlastodršci je rgjav, a svaka politika sile koja goni ina licitiranje ipak ne će slomiti otpor Hrvata -protiv ičije hegemonije. Kapitu- lacija radićevaca ne znači i kapitulaciju Hrvata. Treba. da ponovno. razvijemo zastave Hrvatske Pučke Stranke, tako da se opet okupimo s onoliko