Poštarina plaćena u gotovu. Cijena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno, PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. Narod DUBROVNIK, 12. maja 19295. na God. VU. Izlazi svakog Utornika. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — Odgovorni STAN s $ urednik A, FI&. — Vlasništvo Odbora ,,Narodne Svijesti“, — | Pojedini broj 1:50 Din. Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, — Rukopisi se ne vraćaju, — Općinska samouprava. Malo povijesti u zgodno vrljeme.! Doselivši se na jug, uređiše Hrvati u novoj svo- /joj postojbini, a u Dalmaciji na rimskim ruševinam svoje župe, u kojim su živjela pojedina genetična ple- _mena. Članovi hrvatske župe, kao općinari s potpunim pravom, bijahu slobodni žitelji, Na čelu župe stajaše župan, izabran od suplemenjaka iz vlastitog plemena i roda. Temelj ustavnog prava u općini i župi bijaše onda zadružni život, bilo u gradovima bilo po selima, osnovan na čvrstom vezu zadružne imovine. Ta za- jednica bijaše prvobitna »Općina“, napram općini ili "imovini pojedinaca. o Gradovi dalmatinski, buduč da se nalažahu u iz- vanrednim prilikama, urediše za rana vlastitu munici- palnu upravu, kao slobodne općine, kojim stajahu na "čelu birani maćelnici, odabranici puka i odaslanici sta- leža. Za sve važne stvari sazivala se je gradska skup- ina. Iz pripadnih statuta zrcali se gradska općin- ka samouprava iliti aulonomija na svakom polju jav- 'nog rada i javne uprave, u koju su utjecali slobodni (stanovnici i staleži, birajući upravitelje i zaključujući ide, koji su vrijedile kao zakoni. Tijekom vremena, što je više rastao tugjinski u- tjecaj, prvo rimsko franački, pa bizantski i mletački, (gubilo je općinsko pravo u Dalmaciji svoje staro o- bilježje, koje se inače uzdržavalo po zagorju. U Dubrovniku se već u VII, vijeku malaze prvi agovi državnog ustrojstva. Ustav negdašnje dubro- vačke države kao republike, može služiti uzorom slo- odnih gradova, gdje skupštine grogjana vode odlučnu prste e ošlost sa olastite samouprave, kao slobodne države, osnovu vlastilog prava, utvrgjena pripadnim, na arodnom jeziku pisanim statutima. | Franačke i bizantske pravne ustanove utjecale su ista na općinsko pravo u Dalmaciji, ali se općenito ože reći, da su franački i bizantski vladari ostavljali lhrvatske župske i gradske uredbe netaknute. Ni za bizantskog vladanja, koje se silom bješe metnulo Dalmaciji i Hrvatskoj, nije bilo promjena u ćinskom pravu, što se tiče njegovih temelja u po- edu samouprave župa i gradova. Potpavši g. 1390 "Dalmacija pod vlast bosanskog lja Stjepana Tvrtka, ovaj potvrdi pojedinim grado- vima u Dalmaciji njihove općinske zakone, U drugoj polovici 17, vijeka, kad je Turcima kre- fulo zlo, dočepaše se Mlečići dalmatinske obale, te postaše apsolutistički gospodari dalm. gradova i otoka, bdje je takogjer prestala vlastita domaća gradska u- iva, a nametnula se mletačka, Stari domaći statuti iše ipak u većem dijelu sačuvani, ali prilagogjeni mle- gčkom ustavu. Općinsko-gradsko domaće pravo stalo sasvijem pod uplivom Mlečića, koji su po volji ras- agali. Gradovi su bili tobože autonomni, tojest vla- 0 se po statutima gradskim, ali o slobodi naroda, slobodi izbora, o utjecaju puka u upravu nije 0 govora. : Kad je g. 1797. Napoleon ukinuo mletačku re- ibliku, te Dalmacija uslijed mira u Campoformiju ošla pod vlast ćesara Frana II, Habsburškoga, narod odahnuo, nadajući se boljoj budućnosti. Pomisao i gled na sjedinjenje s Hrvatskom, uskrisenje vlastite Onomije po općinam oslobogjenim od tugjinca, po- idili su opću radost — ali za malo ! Jer bečka vlada, adovoljna s političkim radom (generala Rukavine i [pokretom po općinama, pošalje brže bolje u Dal- ju komesara i namjesnika grofa Thurna, kojemu bila zadaća da Dalmaciju prikuje austrij. centralizmu. "Nakon ove prve kratke austrijske vladavine, pot- ši g. 1805. Dalmacija pod vlast Napoleona I., bi jeva općinska uprava po francuskim načelima i ima. Puku se dadoše sva prava, kakvu mu pri- Hu, te biše ukinute sve povlastice kaste i plemstva. Druga austrijska vlada, od g. 1815. pa sve do ačnog sloma Austrije, nastojala je iz početka da | \ Prema podacima sadržanim u knjizi ,Zakoni općinskog od Otluljen—Stojanova (Zadar 1913). eč. Dalmištiiiska. Poljica, takogjer-itnaju znamenitu > se u Dalmaciji uzdrže upravne ustanove, kakve su uopće postojale prije Francuza. U glavnom se usta- noviše za oveća mjesta općinska vijeća od 15 članova s općinsk.m upraviteljstvom, koje je sastojalo od na- čelnika i četiri prisjednika. Za manja mjesta, u kojim bijaše sjedište ,pretura“, imala su opć. vijeća 9 čla- nova sa sindikom, i podsindikom na čelu. Sela, po- dregjena općinama, imala su na čelu glavara i pristava. Kao no ti u apsolutističkoj birokratskoj državi, sve su ustanove stajale pod neposrednim utjecanjem i nadzorom državne vlasti i njezinih organa. Općinska su se vijeća smjela sastajali samo sa znanjem iu pri- sutnosti okružiiog poglavara, odnosno pretura. O op- ćinskoj autonomiji nije bilo ni govora; općinski upra- vitelj i sindici bili su izravno zavisni od nCirkula“ i »pretura“ ; vlada je imenovala i prisjednike iz trojke prikazane joj od opć. vijeća, paček i seoske časti, čak i čauše imenovao je ,kapetan od čirkula“. Po svojoj »uvigjavnosti“ mogla je vlada u svaki čas i svrgnuti dotičnike sa općinskih i seoskih časti. U jednu riječ, općine u ono doba nijesu bile drugo do puki organi državne vlasti. Kad je nadošla godina 1848 s revolucijom izvan države i u državi, te pošlo za rukom ugušiti magjar- ski ustanak, bi izdan t. zv. oktroirani iliti ožujački ustav za cjelokupnost krunskih zemalja, koje su sve zajedno imale sačinjavati ,austrijsko carstvo“. U s 34 toga ustava bilo je odregjeno da će se za ustanovljenje općina izdati posebni zakon. [ uistinu patentom od 17 marča 1849 bi objelodanjen liberalni općinski zakon, koji je na čelu nosio lijepu izreku : »Temelj slobodne države jest slobodna općina“. v Ovaj zakon Dalmaciji nije+bio proveden,.pa je ostalo sve pri starom. Ali ni u ostaloj državi nije od svega obećanja ništa ostalo, jer je patentem od 31 de- cembra 1851 ožujački ustav bio ukinut — Općine se opet skučiše pod državnu vlast, dok je u Dalmaciji tako jur bilo pa i ostalo. Nastupilo je Bachovo doba, te se općine uregji- vahu po samovolji i po načelima apsolutističke cen- tralističke države. Žalosne prilike, na koje je bila spala država uslijed nesretnog ratovanja (g. 1859), dovedoše do proglaše- nja novog temeljnog zakona, poznatog pod imenom februarskog patenta (od 26/5 1861), prema kome imala se je urediti država zakonima izdanim uz sudjelovanje carevinskog vijeća. odnoso zemaljskih sabora. Stoga je ondašnji drž. ministar Schmerling prikazao i zakon- sku osnovu za uregjenje općinskih prava u državi, [z ove osnove potječe drž. zakon od 5 marča 1862, ko- jim su izdane temeljne odredbe za uregjenje općinskog bića, a koji je u glavnom još i danas u snazi. Istaknuti je, da se je ministar Schmerling, prikazu- jući nacrt osnovnog općinskog zakona, pozvao bio na krilaticu od g. 1848.49, kad su i vladini ljudi bili pri- siljeni da govore, kako je ,temelj slobodne države slobodna općina“. Čitajući govor onog ministra čovjek se čudom čudi onim pustim i slatkim riječima i frazama, kojim je vlada g. 1861 ,darivala“ narode — širokim općinskim samoupravama, i mnogi su nasjeli onim frazama. Nego Schmerling, po školi starog i lažnog libe- ralizma, jedno je govorio, a drugo je mislio i nasto- jao da provede. Na osnovu rečenog državnog zakona imali su se stvoriti za svaku posebnu pokrajinu posebni općinski zakoni i imao se urediti sastav općinskog zastupstva «dužnim obzirom na zaštitu interesa većih poreznika“ (čl. XI). — U saboru dalmatinskom sjedala su onda u velikoj većini gospoda, kao pravi zaštitnici samih sebe i pobratima velikih poreznika, a ujedno protivnici sjedinjenja, te su zebli na samu pomisao, da mali ali mnogi hrvatski puk dogje do samouprave u općinama, u kojim su oni gospodarili, Nakon dugog oklijevanja napokon zaključiše zakon prema vladinim namjeram, i skučiše na najgori načinu t. zv. općinsku autonomiju; ali se zato još dugo održaše na opć. upravama u zemlji. Dugo bi bilo ovdje govoriti o svim onim odred- bama i paragrafima, kojim je postojećim općinskim \ zakonom skučena opć. autonomija. Općine, osobito pojedini njezini upravni organi postadoše zavisni od državne vlasti, dok način, mjera i granice, u kojim je austrijska državna vlast vršila u praksi prava nadzora nad općinama, ravnali su se prema ,vjetru“ dnevne politike. Nadošao mapokon željeni čas oslobogjenja od tugjinske vlasti, i svak je očekivao da će narodna vlada nastojati da_popravi ono, što je tugjinska uprava po- kvarila, te da će joj jedna od prvih briga biti, da stvori novi zakon u kome će općinama biti zajamčena prava sloboda kao temelj državnoj slobodi. Megjutim, pro- gjoše elo šest godina a da vodeći krugovi u Beogradu nijesu, može se reći, o tome ni mislili ni brigu vodili već tek sada počelo se nešto o tome pisati, a dok to bude, proteći će valjda još koja godina. Kroz to vrijeme općinski se izbori neće provoditi, općinama će upra- vljati komesari, općinska autonomija, austrijskim zako- nima već i tako dosta skučena, još će se i više sku- čivati, a gospodin ministar, jednim potezom pera, već i prije nego što je novi općinski zakon stvoren, nare- dit će izmjenu dosadašnjih općinskih pečata, s drugim, koji će općinskoj ustanovi podati sav izgled kakve državne, a ne autonomne ustanove ! D. V. Medini. Rulturni boj ii nastavna politika. (Od sumišljenika izvan Uredništva.) o Što su proživjeli katolici drugih država, morat će uz male razlike da prožive i katolici Jugoslavije. Kulturni boj, koji se kod drugih naroda već odigrao ži se nalazi u zadnjoj, jozo nas se tek ima zapo- > _ četi, kako nam to jasni znakov nagovještaju. i Mi stojimo pred kulturnim bojem. Bojovni libe- ralci se ismjehivaju ovoj našoj tvrdnji i hoće da uvjere javnost, da to ne stoji, niti da itko mislina kakav boj . proti Crkvi. Ovo je taktika, koju je današnje neo-po- gansko društvo naučilo od svojeg prvaka Jude. Isukrst je na zadnjoj večeri rekao: , Jedan će me od vas izdati“, a Juda se istrčao, pa cinički zapita: ,Jesam li ja Gospodine ?“ Iste je noći poljupcem izdao Isusa. — Ovako rade i naši liberalni kulturni borci. Pred katolicima, ako hoćete preklinju se, da oni ništa ne- maju proti Crkvi, osobito katoličkoj, a kad im se pruži zgodan momenat poljupcem će nas upropastiti ili u zagrljaju udaviti. Organizovana framasonerija stvara planove i daje komandu, a naši je liberalci svijesno ili nesvijesno izvršuju. Iskustvo, što su ga mogli crpsti iz historije, ovim je ljudima vrlo malo koristilo. Iz drugih država, gdje su odavna započeli boj, izašli su pobjegjeni, dok su katolici iz tih kulturnih bojeva izašli organizovaniji, jači, srčaniji, sa mnogo življom vjerom u Kristovu Crkvu, koju vrata paklena neće nadvladati, Ovaj kulturni boj neće dakako mimoići ni nas katolike Hrvate. Može se i za dulje vrijeme otegnuti glavni juriš, ali će borba svakako nadoći. Bojovna se ofenzivna čarkanja zapažaju već na svim područjima. , Nu ipak kao prvi važni uspjeh, koji bi protivnicima vrijedio kao najveća tekovina, to je školstvo t. j. Zaici- ziranje škole. Tko ima mladež ima budućnost. Zato ireba odgoj i prosvjetu potpuno oteti ne samo iz vlasti Crkve, nego od svakog njenog upliva. I mi danas jasno opažamo, da se politika nastave kreće u tom smjeru, ne štedeći ni visoku ni srednju, pa ni pučku nastavu i odgoj. Tendencija da se laiciziraju naše pučke škole, t. j. da se ukloni svaka pouka i utjecaj Crkve preko svećenika i katekizma, bjeledana je. Upozorila nas je na to skupština pučkih učitelja održana u Dubrovniku prošle godine. Nu iako je to bio jaki ofenzivni pokušaj nijesu uspjeli'u svojoj bezbožnoj odluci. G. Pribičević i tajna družina uvigjeli su, da se onako najedamput naprečac ne može. Zato će oni da pokušaju malo po malo, da izvagjaju svoj plam, da katolici ne opaze, e se ide za istim ciljem, dok je samo taktika promje- njena. U Bugojnu u Bosni zabranjuje se ovlaštenom vjeroučitelju da naučava nauku vjere u školi. Roditelji protestiraju, vode djecu u župni stan na kršćanski #