(Br. 23. Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK, 9. juna 1925. God. VU. PLATIVO [ UTUŽIVO U DUBROVNIKU. Uredništvo i Uprava kod Dubr. Hrv. Tiskare. tiresa Hrvatskog jubilarnog hodočašća sv. Ocu Papi Piju XI. Sveti oče! s U ovoj svetoj jubilarnoj godini, kad kršćanski quk iz čitavog svijeta hrli prema svetom gradu, i mi kalolici iz Jugoslavije, tako Hrvati, Slovenci i Srbi, kao Albanci, Nijemci i Magjari, prošavši kroz sveta vrata, pristupamo ka grobu prvaka apostolskog, da se po- lonimo i želimo svim žarom srca i svom snagom duše da postanemo dionici onih milosti i oprosta, ojih riznicu je Tvoja Svetost svima vjernicima pre- obrostivo otvorila. Ovog dana, koji učini Gospod, najsrdačnije osje- e vjernosti, poslušnosti, zahvalnosti i sinovske lju- vi prikazujemo Tebi, Sveti Oče, koji si samog Boga Isusa Krista vidljivi na zemlji nam esnik, stup i tpora istine, učitelj neokaljane vjere, pročelnik lju- bivi, vjesnik mira u kraljevstvu Kristovom i ključonoša raljevstva. nebeskog. Ovu dakle vjernost u ime svih olika našeg naroda na očigled čitavog grada i ijeta ispovjedamo, našu odanu počast tebi najsmjer- e izričeno i molimo usrdno, toplo i zaufano: Oče ti, neka nas blagoslovi duša Tvoja. ko Osim toga, nama sa čitavim katoličkim svijetom edničkog jubileja, narod Hrvatski, koji sačinjava veći dio katolika našega kraljevstva, slavi drugi biti jubilej: tisvćgodišnjicu krunjenja svojega kralja slava, za kojega se kaže, da je od pape Ivana X. mio krunu, i god. 925. bio okrunjen za krolja. I jubilej je ponukao nas, koje pred licem svojim islite gledaš, da u ime čitavog naroda hrvatskog. Ivaljujemo u prvom redu Svemogućem Bogu, a za. \masljednicima sv. Petra za prerazlična dobročinstva; : a su nam tečajem vijekova udijelili. | Sveti oče! Narod hrvatski malen je doduše bro- ali si je životom i djelovanjem svojim stekao jno mjesto u povijesti. Megju inim odlikovao se 2 vijekove čvrstim svojim prianjanjem uz ortodok- "Katoličku vjeru i uz Rimske Pape. Bijahu doduše naši, kao što smo imi u najnovijim vremenima, kupljeni raznim, čas većim, čas manjim napastima. 0 se je već u u IX. vijeku kušalo odijeliti nas od iskog Pape. Počevši od XI. vijeka provaljivalo je naš narod patarenstvo (bogumilstvo), počevši V. stoljeća muhamedanstvo.. cd XVI. vijeka pro- lantizam i u najnovije doba t. zv. staro-katolicizam. akle u svim ovim prilikama učiniše ocevi naši? činismu mi ? Dadoše i dadosmo jednodušan od- orne toliko riječima izrečen, koliko djelima izvršen, > duša hrvatska po naravi kršćanska ! | Narod se naime naš junački borio i čim je prvu i kušnju sretuo izdržao, odmah je i iznova iz- svoju podložnost ovoj Rimskoj crkvi. Iz pisma koje je sretnog spomena papa Ivan VIII. dana 7. . 879. upravio novoizabranom knezu Branimiru, re se, kako je njega naša pobjeda obradovala. mo je nama još i danas veoma milo, jer u njemu či do riječi javlja ovo: ,Jer smo na dan uza- Gospodinovog usred služenja svele službe Božje vis podigli i blagoslovili Tebe i sav marod svu zemlju Tvoju“. patarenstvu, koje je nekada, naročito u Bosni icegovini i te koliko briga zadavalo ocima našim im su ljute bojeve bili, danas se još samo u (ama učenih ljudi raspravlja. Protiv Turaka i nji- lih nepravednih navala i zuluma narod je naš vije- ima bio predzigje zapadnog kršćanstva. Jednako Spremnima pokazaše oci neši, kad se stalo nasto- a u Hrvatsku prodre protestantizam. Šta više, da je na saboru u Požunii god. 1608. naš ban Erdody irgnuo mač iz korica i izjavio se pri- m poći u boj protiv savremenih vjerskih novo- A i današnji staro-katolicizam umire jedva što MOJ RO i o smo ocitali, Sveti Oče, neprekidno prianjanje naroda uz katoličku vjeru i time u dušama svo-_ oživili silnu onu pažnju, koju je Apostolska Sto- e jena je listu 5. Din. mjesečno; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. država. Ali mi ne osjećamo kod kuće Izlazi svakog Utornika. Pojedini broj 1:50 Din. lica kroz vijekove nama posvećivala, oživili smo i one bezbrojne milosti, kojima su nas lečajem stoljeća na- darili Rimski biskupi, Megju ostalim, prastarim darovima, osobito nam se u pamet zasjekla upotreba starosla- venske liturgije, koju su nekada sv. Ćiril i Metodije uveli, Ovom se liturgijom Hrvati još i danas služe, Ovdje valja spomenuti i onu utjehwi pomoć, koju nam je Sv. Stolica vijekovima davala protiv turaka, Iz novije pak povijesti navest ćemo nekoje' oso- bite dokaze za dobrohotnost Svete Stolice. Tako nas na najveću zahvalnost prema Sv. Stolici unuka enciklika sretne uspomene Pape Leona XIII. ,Grande Munus“, kojom je ne samo staroslovenska liturgija kao uekcć za Pape Ivana VIII., odobrena, nego fe i svetkovina slavenskih apostola Ćirila i Metodija propisana cijeloj crkvi. Isti je slavni Tvoj predšasnik našim biskupima podigao god. 1901. apostolskim pi- smom ,Slavorum gentem“ zavod sv. Jeronima u Gradu. Ovaj je zavod prošle godine nastojanjem Tvoje Sve- tosti nama povraćen. "Ne smijemo mimoići niti nare- gjenje blažene uspomene pape Benedikta XV. koji je ljeta gospodnjeg 1921. svima dijecezama našeg kra- ljevsiva dragovoljno dozvolio, da se služe rimskim ritualom sastavljenim u našem jeziku. Dok mam je dakle srce zauzeto ovim i drugim bezbrojnim dobročinstvima Apostolske Stolice, prino- simo Tvojvj Svetosti ovaj kalež kao novogodišnji dar tisućgodišnjice i ujedno kao dokaz najveće zahvalnosti i sinovske ljubavi i poslušnosti, vruće želeći, da i.Ti poput Tvoga predšasnika Ivana VIII. »usred služenja sv. službe Božje« koju ćeš iz ovog kaleža služiti »na ollaru sv. Petra Apostola, podigneš ruke i blagosloviš kralja našeg, sav narod naš i sva zemlju našii«, di E : | nog suda u Dubrovniku, Naša financijalna politika. Ministar financija Dr. Stojadinović, koji se je do sada uvijek hvalio, da naše financije dobro stoje, morao je ipak konačno priznati na sjednici odbora za poljodjeljski kredit, da naše gospodarsko i novčano stanje nije baš tako ružičasto. Rekao je, da je već sve oporezovano i da ne zna što bi još oporezovao. Državni izdaci moći će se pokriti s primicima .samo ako se zavede najveća štednja u državnom gospodarstvu. Gospodin je ministar kasno došao do te spoznaje. Na sve prigovore i opomene opozicije i financijalnih stručnjaka ostao je on gluh i vodio je tako novčanu politiku, da naše gospodarstvo nije moglo da se sredi. Ponajprije naš novec nema stalnosti. To silno štetno djeluje na opće gospodarstvo. U zadnjoj godini je dinar neprestano rastao. Tim je pogodjen osobito naš seljak. Uslijed porasta dinara stradao je izvoz i seljak je morao svoje produkte prodavati po niskoj cijeni. Ministar financija je prije par mjeseci izjavio, da se ne moramo bojati porasta dinara, jer mi nemamo industrije, koja bi stim bila pogogjena. Ali je zaboravio, da smo mi seljačka država i da seljak i njegovo gospodarstvo čine podiogu državnom gospodarstvu. I baš naši seljaci osjetili su na svojim legjima svu oštrinu naopake njegove novčane politike. Česi imaju već čeliri godine novac, koji ima stalnu vrijednost prema vanjskom svijetu. I Austrija ima već dvije godine stalnu valutu, a kod nas se ne može doći do toga. Nije ni čudo, kada ministar financija daje takve izjave, kakva je gornja. Posljedice te hrgjave novčane politike osjećamo svi, a naročito naš seljak. Izgleda, da g. ministar ne mari što seljak prodaje svoje volove i konje uz polovicu manju cijenu, nego što ih je kupio. Isto su tako i drva, koja prodajemo osobito u Italiju, silno pala u cijeni. I tako bi mogli navesti još mnogo drugih primjera. "Sve su to samo posljedice hrgjave valiiarne politike sadanjega ministra financija. Rado se hvali g. ministar kako je dinar u vrijeine, kako on ministruje, mnarasao prema novcu drugih te. veće vrijednosti! Ako je vrijednost dinara porasla, onda bi sve stvari, :što ih kupujemo, morale biti jeitinije. To bi bila nužna posljedica istinskog porasta dinara. A u tom slučaju morali bi i porezi biti manji. I opći državni proračun morao bi u slučaju biti manji za. Oglasi, zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. — urednik A, FI&. — Vlasništvo Odbora , Narodne Svijesti“. — Tisak Dubrovačke Hrvatske Tiskare, — Rukopisi se ne vraćaju. nekoliko miljarda. A jer se sve to nije dogodilo, jasno je, da nešto nije u redu i da hvala ministra financija puno ne vrijedi. Svi osjećamo, da tako ne može dalje ići i ako bude tako išlo, da se neće dobro svrišiti, Mi bi željeli, da ministar financija ne ostane samo pri novčano stanje nije ružičasto, nego da skrene svu novčanu i svojoj spoznaji, da naše gospodarstvo i gospodarsku politiku na bolji put. Odgovorni Jedno važno riješenje upravnog suda. (Zadovoljština jednom župniku). U današnjim teškim poratnim i vesregjenim pri- likama velika je utjeha moći s ponosom konstatovati, da su naši sudovi bez razlike ostali daleko od poli- tičkih trzavica, te bez straha i sa najvećom skrupoloz- nošću i objektivnošću vrše svoje teško zvanje. O tome svakidnevno imamo primjera u cijeloj državi, a da i ne spominjemo neustrašive odluke zagrebačkog nižeg i višeg suda u poslu Dr. Mačeka i družine. Ali je osobitog spomena vrijedna jedna vrst su- dova, kojim je glavni zadatak, da saniraju povrjede zakona sa strane administrativnih vlasti, a to su U- pravni sudovi. — I ako nema mnogo godina da su ti sudovi započeli svoje djelovanje, oni su ipak svi bez razlike u presugjivanju sporova, koji su kroz vri- jeme od njihovog osnutka pred njih bili izneseni, iz- nijeli na vidjelo toliko pravničke oštrine spojene sa tolikom objektivnošću, te su stekli ugled i povjerenje gragjana, a tim najbolje dokumeniovali, koliko je bio potrebit njihov. osnutak. — Nama naravno nije mo- našoj državi, cli«pratii i igove presude služe na čast koliko instituciji Upravnog suda kao takovoj, toliko pojedinim sudijama, koji taj sud sačinjavaju. Pošto mi nismo pravnička novina, stoga nam nije moguće češće se osvitati na razne presude, koje je upravni sud do sada donio, a od kojih su neke oso- bito važne, dapače načelnog stanovišta kao m. pr. a poslu Zemaljskog Odbora, Blagog Djela itd. Osvrćemo se podrobnije na presudu, koju je izrekao Upravni Sud u Dubrovniku dne 6. o. tmj., jer nas ta presuda interesira u dvojakom pravcu: i kao katolike i kao pristaše hrvatske pučke stranke. Radi se o ovome: Župnik u Tučepima kod Makarske O. Petar Glavaš, imao je dne 9. januara o. g. držati u župnoj crkvi blagodarenje u prigodi rogjendana Ni. Veličanstva Kraljice Marije. Dok je župnik bio u sa- kristiji da obuče crkveno ruho, dogje u crkvu mjesna Orjuna sa svojom zasiavom, postavi se ne u klupe, već po sredini crkve, a pred njima barjaktar sa kopljem uperenim prema glavnom oltaru. Župnik izišavši iz sakristije zamoli barjaktara da iznese barjak izvan crkve, jer da po crkvenim propi- sima u crkvi imade mjesta samo barjacima crkvenih društava. Kad barjaktar ni na prvu, ni na drugu, ni ma treću župnikovu molbu ne dade znaka da će izaći, župnik otide ponovno u sakristiju izjavom, da neće držati crkvenu funkciju, dok se ne iznese barjak iz crkve. Na to svi Orjunaši sa barjakom izagjoše demon- strativno iz crkve, a iza toga župnik održa blagodarenje. Radi toga sreski poglavar u Makarskoj g. Stallio pozove na odgovornost župnika zbog javne sablazni (1!) i kazni ga po Bachovoj patenti na 1000 dinara globe ili 10 dana zatvora, s motivacijom, da je župnik pri+ staša hrv. pučke stranke i daje htio ostraniti barjak Orjune kao svojih političkih protivnika. Proti toj presudi sreskog poglavara župnik je uložio preziv na gosp. Velikog Župana u Dubrovniku, ali je g. Veliki Župan odbio priziv i potvrdio presudu sreskog poglavara u Makarskoj. kia : ei Na to je župnik o. P. Glavaš ustao s tužbom na Upravni sud u Dubrovniku, tražeći da Upravni sud poništi akt g. velikog župana, kao. neosnovan u zakonu. Radi ove tužbe bila je dne 6.0. mj. urečena javna rasprava pred Upravnim sudom, na koju je pristu- pio tužioc o. P. Glavaš sa svojim pravozastupnikom e * 'guće pratiti iscrpivo rad ostalih, upraynih (sudova u +, iscipivo- sudovanje "Upravo + f 8 =