Br. 32. Naro Poštarina plaćena u gotovu. DUBROVNIK, 11. augusta 1925. dd God. VII. na Svijest PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. RON tO] i AVA oO Diet Hrv. ETE Organizacija omladine. Živimo u doba, kada borba izmegju kršćanskog “svjetovnog nazora s jedne i modernog lažnog slobod- njaštva 5 druge strane kod nas zauzimlje sve veći mah. Neprijatelji Krista i Njegove Crkve ulažu sve sile, kako (Bi došli u posjed svih pozicija u društvu, konkretno \u državi, samo da onda lakše dogju do svojega cilja, U rukama im je kapital, s kojim uzdržavaju opasnu \velesilu — novinstvo. Pomoću jakih političkih organi- ztcija dolaze do vlasti, gdje im se pruža najbolja (prigoda da provedu svoje kulturiobojne nacrte. Dok ši naime ma vlasti, stvaraju zakone, koji trajno vrše pogubnu funkciju dekristijanizacije pojedinaca te dru- | štva uopće. Ali E svega tega, najveću pažnju posvećuju \otnladini. T znaju oni, da je to uzdanica, koja će lanas - MR da stupi na poprište rada i zauzime važno mjesto u javnome životu, Zato nastoje, da škole, u jima se odgaja omladina, monopolišu za sebe i tako Ih oslobode svakog drugog upliva, koji bi mogao da (iu najmanjoj mjeri paralizuje njihov pogubni rad, olskim zakonima hoće da istisnu Crkvu, koja preko većenika-katehete vrši misiju, danu joj od bož. ute- neljitelja Krista, da naime uči ljude u vjeri i izvrša- nju zapovijedi za njihovu vremenitu i vječnu sreću. druge strane stupaju bezdušni agitatori pred omla- inu, pak joj umješto pravog odgoja srca u smislu liteia kršćansko-katoličkog morala vrlo zamamno pru- čašu punu slatkog otrova krivih nauka te po- ne zabave i uživanja. Služeći se pokvarenom no- nom, knjigom, osobom ili protuvjerskom organiza- mlade ljude od uske staze kreposnog života, a svraća a široku cestu, koja vodi u očitu propast. Pod kom slobode baca ih u pravo ropstvo u prvome edu neurednih sklonosti i strasti, Čine, da mladi He- akli, pogriješivši pravac života, konačno izgube ono, o i jest karakteristika čovjeka, naime bistar zdrav um i jaku volju, koja znade da kroti neuredne _ Proti tome ustaju pravi ljubitelji mlađeži, koji u joj vide četu vitezova, sa slikom božjom u sebi — tlom dušom. Pogubni upliv bezvjerskih i protuvjerskih i uopće noraln h nastojanja modernog slobodnjaštva parsli- u pomoću pozitivno kršćanskih omladinskih orga- zacija. Jasno je prama tome, da su ove kršćanske mizacije najveći im u oku pristašama liberalnog ukršćanskog svjetovnog nazora. Stoga se služe im moguć m sredstvima i načinima, kako bi onemo- gućili njihov upliv na omladinu u narođu i uopče u uštvu. I jer su danas, osobito kod nas, oi opolizovali patriotizam“ i ,državotvornost“ r sni kvliurnobojni elementi, slikaju ove elice o protidržavne, i prama tome kao one, proti kojima ba upotrebiti svu ,prosvjetnu“ i policijsku politiku, se uništi, _ Megjutim, ko ima i malo zdrava razuma, jasno ća da se za tim krije tendenca, onemogućiti svaki 'na podlozi i u smislu kršćanskih načela. "navedemo jedan konkretni primjer ! Eo orlovstvo, oti kojemu se osobito burie, jer je takmac liberalnog kola, opstojalo je u nekim djelovima naše države NAR LA SLS lite u Suboticu ! jite u filma I Bjema je je listu 5. Din. mješečno ; za inozemstvo 10 Din. mjesečno. tijom, odvraća. pokvarena .slobodnjačka inteligenci.a.- Izlazi svakog Utornika. v Pojedini broj 1:50 Din. i prije nego se je sklopila država SHS. Pa odakle onda ,protidržavnost“ Orlovstva ? Orlovstvo je orga- nizacija, koja odgaja dosljedne, praktične kršćane sa svim dužnostima što ih imadu prama Bogu, sebi, na- rodu i društvu. I u tom odgoju uključena je i prava državotvornost i patriotizam, daleko bolje i solidnije nego li je ,državotvornost“ i patriotizam maglovitog i nedosljednog liberalizma te tajanstvenog framasun- stva kod nas, koji provagjanjem svojih krivih načela faktično podgrizaju temelje zdravog razvitka pa i sa- mog opstanka naroda i države. Svaki onaj, koji znade da cijeni čovjeka i njegovo dostojanstvo, dobro naroda i države, znat će da cijeni i važnost kršćanskih organizacija uopće, osobito pak omladinskih, Zato, kršćanski, katclički roditelji, pazite ko vam odgaja djecu i u kojim se organizacijama sakupljaju. Omladino kršćanska | Ako želiš dobra sebi i na- rodu, Tvoje je mjesto jedino u kršćanskim organiza- cijama, megju kojima Orlovstvo zauzimlje prvo mjesto | ,Ujedinimo se i u ekavštini“! Netom je Stjepan Radić, da se izvadi iz tamnice, rekao nešto, što ni poznatom ,najintegralnijemu“ Ju- goslavenu g. Pribićeviću nije palo na um reći, naime, da ne može biti potpunog narodnog ujedinjenja bez ujedinjenja i u ojeri, i to tako, da se Hrvati ,oslo- bode R ma“, i stvore za sada svoju ,nacionalnu cr- kvu“, koja bi se poslije ,sa srpsko-pravoslavnom crkvom lasno spojila“, — izvjesni krugovi u Beogradu kao da su tu njegovu tiradu jedva dočekali, a da iz nje povuku za sebe i druge konsekvencije. U Beogradu izlazi list -»Narodna Prosveta«, kao »Organ jugoslavenskog učiteljstva“. Taj list u svom broju cd 30. pr. jula, pod napisom: ,Stjepan Radić o vjeri“, donio je ulomak iz Radićeve izjave što se odnosi na vjeru, kako ju je saopćila bila: sPolitika«, a neposredno za tim, u istom broju, članak nekoga An'e Bursića, ravnatelja gragjanske škole u (valjda u P dečevu selu, jer ne piše gdje), pod napisom: Ekaoština ... i valja reći da taj Bursić, sa svoga gle- dišta, ima pravo ! Jer doista: ako, prema riječi g. R dća, za održanje narodnog jedinstva nije dosta ona dobro poznata riječ: ,Brat je mio koje vjere bio, ako bratski čini i postupa“, već se za to hoće još i pot- puno duševno slijevanje sa Srbima pod cijenu, da Hr- vati napuste Rim, taj centar katoličkog jedinstva : onda, umuje g. Bursić, zašto da se ne ujedinimo i u — ekavštini ? ,Ujedinimo se, kaže on, i u ekavštini. Sve ono što čini neku nepotrebnu diferencu uklanjaj- mo, a što nas više spaja prigrlimo“. Vjera je — ba- rem prama shvatanju g. Radića i g. Bursića — jedna »nepotrebna diferenca“, a ,nepotrebna razlika“ jest i pismo (latinica i ćirilica), pa i književno narječje (ekav- ština i ijekavština). Da svih tih ,nepotrebnih difere- naca“, jednom nestane, učinimo evo ovako: Jedna da bude ,nacionalna“ vjera i to pravoslavje; jedno ,na- cionalno“ pismo, i to — ćirilica; jedno književno na- rječje, i to ekavština!... pa ako se nakon takove sretno izvršene operacije, Hrvati potpuno ne sliju sa Srbima — odsijecite vi meni glavi! »Horizont se — piše g., B. — pomalo vedri (raz- vedrio mu ga je Radić!), pa iznašam i gornju temu (ekavštinu), da se i to uzme u pretres, : će se za sve VALNA NN LA LN Na LA LN a AN Veliki privredni vašar! ? HS. i X = Oglasi, Zahvale i priopćena po posebnom cijeniku. urednik A. FlIe. el 8 o GEO ee = a se ne Em = Prvi je referisao P. M. Viller: Odgovorni — Vlasništvo Odbora ,Narodne Svijesti“, udžbenike upotrebi ekavština“. Nego, da se ne bi reklo, da on to tako prosto mlati za ekavštinu, a da ne navodi nijedan konkretan razlog za nju, pokušao je da i 0 tome nešto ,specialno“ reče, a što je rekao nije nego juha većkrat pogrijana, stvari već stoput iz- nesene a stoput pobijene... Smeta mu ipak Vuk Ka- radžić i Gjuro Daničić i njihovi temeljiti razlozi za Južno a ne za istočno kao književno narječje, ali se tješi tijem što kaže: ,da su oni danas živi, i oni bi bili za ekavštinu“ — kao da bi Vuk i Daničić bili ljudi, te bi svoje čvrsto znanstveno uvjerenje bili sposobni (da su danas živi) izložiti na prodaju na današnjem poli- tičkom pazaru ! Ima ipak jedan strahoviti razlog za ekavštinu, kojega, što znam, nije dosad niko iznio, a iznosi ga, i to u prvom redu, taj g. Bursić. Što bi to bilo ? Eh, to vam je razlog — štednje! Kad bi se, veli on, u sve udžbenike uvela ekavština, »prištedilo bi se na stranici po jedan redak“, što bi po njegovu računu, bila ogromna štednja, tolika, da kad bi se ona već prije bila provela, bila bi se time bez sumnje (ovo je moj račun!) silno pospiješila izgradnja nove državne Gimnazije u Dubrovniku I... Grehota! Megjutim je taj g. Bursić re samo velik štediša, nego i izvrstan poznavalac našega jezika, navlaš gra- matike, što se vidi po svemu, a osobito po riječima kojim završuje svoj članak: ,Proti znanstvenih i in- ternacionalnih .rečima ja nisam“. Proti znanstvenih rečima! | to se još zove da je »tavnatelj gragjanske škole“ u nekomu mjestu ove sretne Eshaezije ! M. Nongres za proučavanje istočnoga bogoslovlja. (Od našeg posebnog izvjestitelja.) Svršetak. Popodne su se vršila pučka predavanja. Prvi je govorio Dr. Njaradi: o Euharistiji i crkvenom jedin- stvu. Biskup je bio burno aklamiran. Slijedio je zatim referat P. R. Rogošića : o sadaš: njem stanju istočne crkve. Osvrnuo se osobito na Sibe. Pastirsko je djelovanje kod njih slabo, jer vlada nesu glasje megju mlagjim i starijim svećenstvom i jer su niži i viši kler dva različna dijela, megju kojifna nema jedinstva. Mnogo isčekuiu Srbi od bogomoljskog po- kreta, koji visoko cijeni ispovjed i pričest, Sv. Sinod je god. 1923. odredio, da svećenici napram tom po- kretu zauzmu stajalište neutralnosti ili bolje protekto- rata. U današnjoj srpskoj crkvi je mnogo problema i mnogo. reforama na dnevnom redu. Pred narodnom skupštinom je sada ,zakon o srpskoj crkvi“, s kojim se ne slažu potpuno srpski biskupi. Mnogobrojni sa- mostani govore za ljepšu budućnost srpske crkve. Msgr. Margotti je s velikom juridičkom spremom i okretnošću predavao o odnošaju Codex-a prama dis- ciplini istočne Crkve. Treća znanstvena sjednica se je vršila u srijedu. o redovničkom i sve- ćeničkom uzoru na grčkom istoku do IX. vijeka. Redov- nici su živjeli vrlo različito, svi čeznuli za savršenošću na različite načine. Megju ciljem redovnika i svećenika je bila prvotno neka antiteza. Redovnik se mora od- reći samoga sebe, bježi od svijeta, svećenik je po- srednik megju Bogom i ljudima. Na dugo je još go- Dogijite u Suboticu 1 : OPšti VELIKI VRŠAR i IZLOŽBA u SUBOTICI otvara : se 2. augusta a zaključuje se 31. augusta 0. g. Stalne legitimacije daju posjetiocima pravo na. povlasticu od. pie. na četičnijeioja Kralievine S.H.S., Čehoslovačke, Rumunije, Italije Magjarske, isto i na parobrodima Kraljevine S.H.S. =. : i =. Legitimacije za izložbu i vašar mogu se nabaviti u državi: kod svake trgovačke i zanatlijske komore, i svakog See novčano da, u Ozu pak: kod svakog 'kotizulata i trgovačkog zastupstva. Kraljevine $ i Svaki EE izložbe besplatno ije. osiguran. protiv čjeleon ozlede. banaka. 'Dogjite u SuloticnI