Br. 139.

U DUBROVNIKU 19. Oktobra 1907.

Godina III.

PRAMA CRVE MRMATONA

 

Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K 5; na po

i četvrt godine  surazmjerno; za inozemstvo = godišnje K 8 — Ko

me vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto
polugodište.

 

 

 

GLASNIK STRANKE PRAVA u DALMACIJI.

IZLAZI SVAKE SUBOTE — POJEDINI BROJ STOJI 10 PARA.

Odgovorni urednik PRANO SCHICK.

kirani ne primaju

 

a

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi šalju se Administraciji lista. — Za zahvale
i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji
se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi iefran-

se. — Plativo i utužljivo u Dubrovniku.

 

f g Idnog do drugog kraja naše domovine,
Izškolani bedaci. da se svak o našoj tvrdnji osvjedoči.
Neobičan je malo natpis za jedan Bili se — pitamo mi — da je našemu
novinski članak, ali on najbolje odgo- puku pala potpuno mrena s očiju, o-
vara predmetu, kojim se bavimo; ne-|držale tolike klike i koterije, tolike iz-
sreći, koja je kriva kulturnom i eko. moždene glave, ne ovoliko vremena,
nomnom zastoju našega puka; uzroku ne ni cigla 24 sata, ne ni 24 minuta?
koji priječi sreću i slobodu hrvatskog Bili se mogli nenadno popeti kojeka-
naroda. \kvi šarlatani, bez svake kulture, srca i
Kad danas-sutra stupi soćijalna de- duše, do tog položaja, da u ime
mokracija pred nepristrani sud histo- svih nas pred svijetom govore i nas
rije, bit će sigurno prekorena radi mno- sramote? Bili većina narodnog zastup-
gih njenih stranputica; ali će joj se stva mogla biti nenarodna, te s glupim
morati svakako priznati jedna velika doskočicama usugjivat se branit trgo-
zasluga, da je u nižim slojevima pro- | vanje hrvatske budućnosti s Peštom ili
budila svijest njihove sile, da je u nji- Bečom? Ne! U osvješćenom i prosvje-
ma probudila spoznaju, e su i oni ljudi, tljenom narodu nemoguće su ovakove
kojim me smije imponovati ni zlatna pojave u ovolikoj mjeri. Ali bistri mo-
kesa ni doktorska diploma u glupa- zak našeg puka jamči nam, da će i u
novu džepu. Prigovor pak, da se je nas jednom odzvonjeti ovoj gospod-
kod ove stranke demokracija izrodila skoj politici.
u demagogiju, da se je zastranilo s pra- I dok ovako ističemo bistri pučki
vog puta, doduše je istinit. Ali treba mozak, na žalost ne nahodimo ga u
razumjeti, da je to odlučio stranački |vVećini naše inteligencije. Njoj i ide
momenat i interes, pa se zato može|natpis ovog članka.
dosta oprostiti, ako i ne opravdati.
Kod nas, Hrvata, nema jake soći-
jalno-demokratske stranke. Ni ne treba
nam. Stranka, što u praksi niječe Boga
i otadžbinu, koja u našoj teškoj na-
rodnoj borbi zna poduprijet agresiv-
nost neprijateljskih elemenata, mora se
čupati s još neslobodnog hrvatskog ze-
mljišta. Pravaštvo joj je baš zato ljuti
protivnik. A što se tiče njena demo-
kratizma, to ga mi, Starčevićanci, svud
kud i kamo poštenije i savjesnije od
soćijalista provodimo. Pravaškoj misli
treba zahvaliti, što je hrvatski puk pri-
stao progledavat, ko mu je prijatelj,
ko neprijatelj, ko skromni radnik na
narodnoj njivi, ko pijavica na narod-
nom tijelu. Rekosmo, da se pristalo
progledavati, ali se još do kraja pro-
gledalo nije. Zadaća je naša, da tu du-
žnost ispunimo za otadžbinsko dobro.
Dovoljno je samo oko baciti s je-

u toliku našu šuplju, a nadutu gospodu.

bolje, i drugdje uz rijetke izuzetke.
Jedino sretne prilike poslužile su mno-

niko ne govori; one su

znavanju narodne duše i narodnih po-

 

|srpske antike od niškog episkopa Nikano-
\ra počasnog člana srpske akađemije.
| Na 3. str. svoje knjige niški episkop piše:
Pabirci po Strojilovoj u_ | <Nu, kako je gena Dubrovnika i nje-
povijesti Dubrovnika. gove čuvene republike vrlo važna u svima
| odnosima za opšstu istoriju našeg srpskog
PSA Dot Soze Diiveetiniima) \naroda, ili, kako bi to neki, iz zavisti pre-
Episkop Nikanor u «Pristupu» svoga grin srpskoj narodnosti, rekli za istoriju
la piše: [južnih Slovena; i kako je Dubrovnik vaz-
«Vrlo je malo Srba, koji nisu čuli za|da stajao u bliskim odnosima sa svima
srboslovensku antiku i srpsku Atinu — gladaocima srpskih kneževina i državica;
slavni i klasični grad Dubrovnik. Ali je i kako se, najzad, od nekog doba la
još mnogo manji broj onih, koji tu srpsku | reč u štampi o tome: «čiji je bio i čiji je
antiku poznaju onako, kako ona, po svo- sad Dubrovnik», — to smo se, baveći se

PODLISTA KK.

(2)

 

 

Joj prošlosti, to zaslužuje».

u dva reda pre i prošle zime u Dubrovni-

Častni episkop dozvoliti će nam jednu | ku, rešili da se što više upoznamo sa Du-

opasku: on je ovim izrekao vrlo lošu svje-
dočbu i sebi i Srbima u opće, Ako Srbi
zbilja ne poznaju dubrovačku prošlost, to je
zlo i veliko zlo, jer baš iz dubrovačke sla-
vne prošlosti oni bi bili mnogo što nau-
čili; dubrovačka diplomacija mogla bi slu-
žiti uzorom srpskoj današnjoj diplomaciji,
koja u mnogim prigodama nije znala sa-

 

brovnikom i njegovom istorijom.... Mi
smo pročitali nekoliko lepih istorijskih mo-
nografija o njemu i njegovoj republici, pa
i istoriju Engela u prevodu Stojanovića
kanonika (koji prevod, čini nam se, još
nije ugledao sveta),... nadamo se, da će
naše delce za nižu i srednju inteligenciju

 

vodi većina hrvatskih političara glu-
pa, gospodsko-doktorska i protupučka.
Glupa, jer je rade glupi ljudi; gospodsko-
doktorska, jer te ljude vrstamo po nji-
hovoj nošnji u klasu gospara, koji o-
bično mogu pokazati doktorsku diplo-
mu; protupučka, jer se redovito kosi
sa pučkim interesom i hrvatskim osie-
ćajem. Posljedice joj trpimo mi svi;
one se pokazuju u svakdanjim neu-

| spjesima.

Zaista dakle nema čuda, što su mno-
gi patrijoti zabrinuti gledajući našu in-
teligenciju, u svojoj većini bez čistih
pojmova, bez pametnih misli, bez hi-
tra duha. Škola im je dala ono, što je
mogla nešto znanja, ali mozga ne!
Odatle oni naši jadi: bedastoća spo-
jena sa lijepim soćijalnim položajem,

\strančarstvo s intolerancijom, zloba s hi-

pokrizijom. Pa da nijesmo sretni ?!
Samo malo pogledajmo, kako ova
gospoda ex cathedra po kafanama, či-

taonicama, na šetnjama govore, kriti-

kuju naš javni život, nekomu odobra-

Nigda nećemo prestati upirati prstom |\vaju, drugoga osugjuju, ovaj im je ka- =“
\rakter i patrijota, onaj varalica i tugji
Već joj sami lični potezi odavaju du- plaćenik. — Opet Bogom prosto, kad
ševnu impotenciju. Najbliži dokaz: du- |bi sami došli do ovakovih zaključaka. Koalicija je u Banovini izjavila, da nagode t. j. na Starčevićevu programu,
brovačka klika. A kako je u nas, u Otkad je bilo svijeta i doklegod ga|mora ostati na okupu, da spriječi stva-| Zašto nije mogla prištediti narodu sve
Dubrovniku, tako je, ili može biti malo bude, bit će ljudi raznih mišljenja. Ali ranje «vladine» stranke iz «manje pa- muke i razočaranja ? Zar ovo nije igra

kod nas je nešto drugo. Tu se ne mi-
sli svojom glavom; zato se nije spo-

sijede kose». | tako se dogagja, da

Čitatelji im sve to vjeruju i dalje šire.
Svjedoci smo, kako su Antuna Star-
čevića znali hvaliti, a kako su ga stara,
kad im se nije htio pokoriti, proglasili
ludim. Franku su do tu skoro govorili,
da je peštanski plaćenik, pa su to pro-
mijenili u zadnje vrijeme, da nije nego
bečki. Hartija je strpljiva, kad su samo
čitatelji; a oni imaju više manje dobru
dozu gluposti, da to sve popiju, da to
dalje propovijedaju. Jadnih li škola, što
su ih učili!

Prostor nam ne dopušta daljnih re-
fleksija o ovim trutovima. Bolju na srcu
zabilježili smo ovu neutješljivu činje-
nicu. Niko mebi bio sretniji od nas,
kad bi sva naša inteligencija bila je-
dnaka onim izuzetcima, koji su znani
i pametni, a ne preuzetni; koji rade
marljivo oko prosvjetljivanja i gospo-
darskog pridizanja našeg puka; koji
\mu uz žrtve neustrašivo propovijedaju
hrvatsku riječ; kojim je više stalo do
i\skupnog dobra, nego li svoga i stra-

 

\ načkog.

1 = =—=======—=== =

Vječita igra.

itriotičnih elemenata», t. j. da spriječi,
\e ne bi koja druga stranka osim nje

gim plitkim stvorovima, da se školuju i| sobno. Naprosto se ponavlja, što se došla na vladu. Hoće li pak, da osta. *
dogju do školskih svjedočaba ili da se|čita u odregjenim novinam, pa ako će ne vladinom strankom mora paktirati. Vili «za nagodu»; oni će tvrditi, da se
dokopaju par4, da danas uzmognu sta- \to bit bogzna kakva laž ili glupost. Ali, jer je parola: ko se približi Ra-!9 dvoje slaže ! .
vit frak i cilindar, da zasjednu općin- | Što druge novine na to kažu ili od- kocaju izdajica je, udariše na trista
ske stolice i saborske klupe. A njihova govaraju, ne služi znat; jer tad si pa- muka. U tu svrhu — jer im se hoće.
duševna snaga, njihove umne sposo- metan, kad hoćeš čuti oba zvona, a|mekih vladinih stolica — bacio je «Ob- vjek i preko volje mora smijati.
bnosti? O njima neka nam za Boga pameti kod naše «inteligencije» malo zor» onomadne udicu, da bi se koa-| | nama navire smijeh, kad se sjetimo
ponavljamo | ima. Naš «sijedi borac» n. pr. čita samo licija mogla izmiriti sa Wekerleom uz bombe izbačene od koalicije, da će
opet: uz rijetke izuzetke jednake ni- svoj i Supilov libel. U ostalom to ne ucjenu glave Rakocaja ili jasnije, da \ići u Budimpeštu «opstruirati», «one-
štici. Što ćemo pak reći o njihovu po- (smeta ništa, «kad ima široke vidike i mješte Rakocaya dogje drugi ban. Ne-

go to nije po ćudi g. ministru, i ako

treba? Bez prvih svojstava, bez dobra, mnoge naše novine bez ikakva stra- bi to bila neznatna, ili bolje, stvarno
oka nemoguće je imati ova druga svoj- ha od svojih čitatelja danas kažu nikakova žrtva. Koalicija bi htjela, da zakone alla Daniel, na promjenu po-
stva. | zato je sva naša politika, što je ovo, sutra ono, a preko sutra treće.!se tim rehabilitira pred narodom, da je slovnika, koju Madžari svom silom ur-

«njezina zasluga», što je pošao ban-
komesar (ko što je galamila, da je nje-
zinom zaslugom otpuhnuo i Khuen),
al Wekerle, za nesreću, ne dozvoljava
nikakovih poraza, odnosno pobjeda u
«borbi» s koalicijom. Ne ostaje sada
ino, već ili izmiriti se s Rakocajem,
ili da ga Wekerle otpusti — što neće
biti, i ako nije s njime zadovoljan.

A kad bi i došao drugi ban, zar i
taj ne bi bio emisar Wekerleov ?! Ne
dogodi li se ni jedno ni drugo, eto
onda novih izbora. A zašto? (Radi
politike štipendija; op. ur.) Zašto na-
rod i onako smeten i uznemiren još
gore smesti i uznemiriti, izvrći ga sje-
gurno bajunetama, progonstvu, tamni-
cama ? Da je radi stvari ni po jada,
već zbog masnih štipendija — ta «Ob-
zor» ih je i nehoteć otkrio ! Pa kad
ovako stoje stvari, zar nije ovo igra i
zločinstvo prama narodu ? Al' neka bi
u eventualnim izborima koalicija odni-
jela većinu, recimo na programu na-
\gode i za nagodu, zar nije to pona-
\vljati igru ad infinitum ? Ako bi pak
koalicija namjeravala, što odma isklju-

čujemo, kandidirati na programu protiv

 

\i zločinstvo ? Ali što njih briga da su
\danas pred Jelačićevim spomenikom
klicali «dolje nagoda» a sjutra se izja-

*

* x
Ima momenata u životu, kad se čo-

 mogućiti rasprave» i tako «zaustaviti
|eljet državni stroj». Nego, neobazirući

\se na njezin mali broj, na kojekakove

morao 'sam sebi smijati kada je svoje djelo | zastavu nad Orlandom, blagoslivljajuć grad, arhivom. Odgovor je glasio: nije. A vrelo
pisao; ali čovjek, koji je mogao pred izo- jer on vjerski njegov gospodar i zaštitnik. za dubrovačku historiju nalazi se u domi-

braženim svijetom tvrditi opstanak Srba
deset hiljada godina prije Hrista i Adama
srbinom nazvati, takovom čovjeku nije bilo
teško u prozirne svrhe izvrnuti i dubrova-
čku historiju, pružajuć srpskoj srednjoj in-
teligenciji djelo, kojega bi se svaki, pa i
najnekulturniji narod, sramio. Mi ipak ne
mislimo, da je srpska inteligencija onakova,
kakovom ju predstavlja niški episkop. |ako
nam je poznat skrajni vjerski i politički
fanatizam mnogih i mnogih Srba u srpskoj
državi, cijenimo, da i kod njih ima ljudi,
koji će znati upozoriti svoju mladost i mla-
gju inteligenciju, da prezirom pregje preko
nedostojnog libela fanatičnog episkopa, koji
se nije žacao nedostojnih i nedozvoljenih
sredstava da iznakazi cijelu dubrovačku hi-
storiju. Nas vele ne interesuje, što niški e-
piskop Srbima dariva Dubrovnik i cijelu
njegovu prošlost. Na to smo se već odavna
obikli, a Bogu hvala, prošla su ona vreme-
na kada se je kroz stupce naših novim vo-
dila polemika: «čiji je Dubrovnik». Nepo-
bitna je činjenica, da se stari dubrovčani
nijesu nazivali ni Srbima ni Hrvatima. Ci-
vis Ragusinus sum, Dubrovčanin sam, bila
je jedina politička i marodnosna ujihova
oznaka; jer nacijonalizam ne bijaše se još
ni zametnuo kod naroda, a kamo li opre-
dijelio svoje granice i oznake. Stoprv u
zadnje vrijeme nasta prepirka i svojatanje
Dubrovnika.

Srbi i Hrvati prisvajahu ga za sebe, dok
Sv. Vlaho i Austrija ne izmiriše zavagjenu
braću. Austrija pokaza prstom na stijeg koji

reče: Dubrovnik je moja svojina, politički | propitati

on meni pripoda ; a sv. Vlaho razvije svoju

| Politički danas Dubrovnik pripada zemljama
| zastupanim u bečkom carevinskom vijeću,
\a sa narodnosnog stanovište on pripada o-
nome, kome pripada ostala Dalmacija, t. j.
Hrvatskoj. O tome danas više nema nika-
kovih prepiraka, jer i Srbi, koji su otrag
malo vremena svojatali Dubrovnik, danas
traže sjedinjenje Dubrovnika i cijele Da!ma-
cije sa Hrvatskom. Sa narodnog dakle gle-
dišta Dubrovnik po prirodnom i političkom
|pravu pripada Hrvatskoj; a sa vjerskog sta-
|movišta, kao u prošlosti i sadašnjosti, je-
dnako i u budućnosti, on će uvijek biti grad
Sv. Vlaha. Pozivati se na odnošaje dubro-
vačke republike sa srpskim državicama, kao
što radi niški episkop, te odatle izvagjati
kapital za srpstvo Dubrovnika, nije samo
neumjesno već i glupo. Dubrovačka je re-
publika podržavala prijateljske odnošaje ne
samo sa balkanskim državama, već takogjer
i sa Mlečićima, Genovezima i ostalim sre-
dovječnim republikama ltalije, te sa Ugar-
skom, Hrvatskom i Tuiskom. Dapače mo-
žemo, bez straha da nas iko pobije, ustvr-
diti, da dubrovački odnošaji sa ovim drža-
vama bili su iskreniji, dulji i čvršći od o-
nih sa balkanskim državicama. Niški epi-
skop za ovo je sjegurno znao, ali da: tre-
je napisati delo za one srpske kra-

|

| vnik;

|čavao razne pergamene i

 

|mikanskoj i franjevačkoj biblioteci, te u na-
| sem bogatom arhivu. Niški episkop, kako
| se lako dade razabrati iz njegove knjige,
|ne pozna ni talijanski ni latinski jezik; a
svi dokumenti rasijani po našim bibliote-
kama i arhivu pisani su u ovim jezicima,
dakle niški episkop i kada bi ih bio imao
pri ruci, ne bi ih bio znao upotrebiti. Što
se tiče Engelove historije, na koju se. Ni-
kanor pozivlje, i za koju kaže da nije štam-
pana, episkop je mutan. Nikanor tvrdi, da
je proučavao Engela u prevodu  Stoja-
novića, koji prevod da nije tiskan; dakle
on je proučavao kanonika Stojanovića ru-
kopis. Odmah izjavljujemo, da ovo ne
odgovara istini. Engelova povjest štampa-
na je u posebnoj knjizi kod «srpske dubro-
vačke štamparije» god. 1903., a već prije
ove godine ona je izlazila god. 1898 i 1899
u podliscima «Dubrovnika». Niški episkop
boravio je u Dubrovniku 1906, dakle već
za njegova boravka u našem gradu, Enge-
lovo djelo bilo je štampano u Stojanoviće-
voin prevodu i to u posebnoj knjizi. Da
niški episkop nije upotrebljavao Stojanovi-
ćev rukopis, već izdanje «srpske dubrova-
čke štamparije», razabire se iz same nje-
gove knjige, jer na mekim mjestima on ci-
tira stranicu Engela, koja se potpuno su-
dara sa stranicom štampane knjige; a stra-
nice rukopisa pok. Stojanovića sjegurno se
ne sudaraju sa stranicama n

vog prevoda. Dakle? Ovo ćemo pitanje još
bolje razjasniti kasnije.

Ali da, Nikanor je «svoje delo namenio
onim srpskim krajevima, kojima je vrlo
| malo poznat Dubrovnik...» a po tom i Engel.

(Slijedi)