Br. 157.

AN

Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po

i četvrt godine  surazmjerno; za inozemstvo

polugodište.

 

me vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto

U DUBROVNIKU 22. Februara 1908.

ATENI M

GLASNIK STRANKE PRAVA u DALMACIJI.

 

godišnje K. 9 — Ko

 

 

/
Prilike u Banovini.

Kako su stvari okrenule, rijet bi, da
će grof Rauch naslijediti «glasovite» pri-
mjere i pogane posve neustavne na-
čine zloglasnog Khuena. On bi vazda
kad bi hotio proturati svoju samovo-
lju, izazvao nemire, pak bi se umije-
šala policija, oružnici i vojska, i tako
od straha mnogi izbornici ostali bi u
svojoj kući i Khuenovi šegrti pjevali
bi slavlje, da ih «narod» bira: ili bi
naprosto našao smutljivce, koji bi u
skupštinama zametnuli kavge, vlada bi
pod imenom «da sačuva javni red»
otposlala brahijalnu snagu, ova bi po-
štene i neodvisne izbornike uzaptila ili
bi zapriječila da dogju do izborništva,
i da se tako proti volji vladinoj pro-
turaju slobodni i pošteni kandidati. Naj-
bolje pak srestvo bilo je to, da činov-
nici bez prigovora moraju skokom gdje
vlada okom. Taj isti način provagja
grof Rauch: u pustoj Udbini bio je
usmrćen čovjek a nekoliko ih ranjeno,
jer su se mirno dogovarali, kako će
glasovati za neodvisnog Srba a protiv
Srba-radikalca, koga štiti vlada. Krv je
protekla, mučenička krv: slava muče-
nicima, a dao dobri Bog da se takovi
okrutni prizori ne ponove, koji sramote
«hrvatsku» vladu u svemu svijetu. U-
potrebila je vlada : drugi način zastra-
šivanja: u Vukovaru izbornici drže sa-
stanak; vlada u tome vidi «izdajničke
ciljeve», i naprosto osugjuje fratra Ma-
retića, obrtnika Tonaljenovića, trgovca
Živkovića, obrtnika Štrla i činovnika
Pehajna i četrdeset drugijeh, te će tako
mješte davati svoje glasove na dan iz-
bora čamiti u tamnici. | treće srestvo
bi upotrebljeno: činovnicima data je
naređba, ali na sreću maše tužne do-
movine rijet bi, da većina neće nasje-
stit zamci, koja bi ih htjela sputiti.

Na 27. i 28. ovog mjeseca dolaze
strašne kušnje izbornicima posestrime
banovine. Ako svi znaci ne varaju,

PODLISTAK.

m mmm

Pabirci po Strojilovoj
povijesti Dubrovnika.

(Pabirču dva Stara Dubrovčanina).

A kakovi su bili ti dubrovački «papski
kalugjeri», dosta je spomenuti: Ljudevita
Cervarija Tuberona (1455.-1527.), prvoga po
vremenu povjestničara Dubrovačkoga, Ma-
vra Vetranića (1482.-1586.), hrvatskog pje-
snika, koji spada u prve koji utirahu put
narodnoj knjizi, a u XVII. i XVIII. vijeku
Anselma Bandura (1671.-1743.), starinara i
numismatika svjetskoga glasa, pouzdanika
Kozma Ill. Medici-a kod francuskog dvora
za vrijeme Ljudevita XIV. i regencije Lju-
devita XV., bibliotekara Orleanskog vojvode
i člana franceske akademije, te njegova su-
vremenika /gnjata Gjorgjića, (1675.-1787.),
pjesnika izmegju prvijeh, prozatora, koga

a)

 

IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ SIOJI 10 PARA.

Brzotisak DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE.
Odgovorni uređnik FRANO SCHICK.

kirani ne primaju

 

Godina IV.

NMM

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi -šalju se Administraciji Usta. — Za zahvale
i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji
se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi neiran-

se. — Plativo 1 utužljivo u Dubrovniku.

 

 

vlada će potegnuti tanji kraj, i još će
jedanput zlopatnica Hrvatska dokazati,
da svojim glasovima ne trguje, i da
nema na svijetu toga silnika, koji bi
mogao odoljeti narodnoj volji. Bude li
tako, niko se više neće obradovati nego
mi, koji u Starčevićevoj stranci gleda-
mo prave junake, gorljive branitelje
narodnijeh prava.

Svi listovi, sve vijesti nagoviještaju,
da će Starčevićeva Stranka Prava ući
u novi sabor prilično ojačana, a da je
sreće i pravice, ona bi jedina imala za-
stupati hrvatski narod: jer kolikogod
graktale resolucijonaške novine, njih ne
nadahnjuje pravi patrijotizam, nego se-
bičnost i egoizam. One bez razloga i
temelja u sve glase trube, da ako se
je narod osvijestio to je njihova za-
sluga: dočim, ako hoće biti razložiti i
pravedni, imali bi priznati da je to u
najvišem dijelu zasluga Starčevićeve
Stranke Prava. One podmeću svaki čas
Franku i njegovim sumišljenicima ne-
poštene namjere, ali vrijeme dokaže da
su to izmišljotine, dapače još gore da
su to grdne klevete.

Progovorio je s Luegerom i Frank
postade najednoč zgoljni «austrijanac»;
Wekerle ga pozivlje i on postaje za
rezolucijonaše «kamarilac», koji će «stu-
pit na vladu». Vrijeme pako dokazuje
da je i to laž, jer je vlada ultra ma-
gjaronska a nikako Starčevićanska. Do-
gje ona tuga i nevolja od Rakodczaya,
a Frank i Mile Starčević tuženi su, da
skupa šnjime «prave spletke», ali Ra-
kodczay zlovigjen od svijeh a osobito
od Starčevićanaca ode netragom.

Ta sramotna hajka daje nam najviše
brige, da bi narodna stvar mogla loše
proći, jer se vidi očiti i slijepi jed, ho-
timična laž, gadna potvora od onijeh,
koji bi imali u teškijem ovijem časo-
vima hrabriti narod i svu snagu upo-
trebiti, da propane vladino nasilje.

Starčevićeva Stranka Prava već je
više puta dokazala, da se znade žrtvo-

u prve po vremenu dubrovačke prozatore,
Rajmund Zamanja (1644.) kazuje izmegju
prvijeh u pero pravila hrvatskoga pravopisa.
Klement Ranjina (1590.) izvrsni diplomat,
zna izvući republiku od saveza ktšćanskijeh
sila proti Turčinu, Serafin Cerva povjesni-
čar je dubrovačke crkve, a Remedelli Dio-
nizije grecista na glasu,

Kakvi su bili ti dubrovački «papski ka-
lugjeri» svjedoči Marin Galjazović, prvi po
vremenu dubrovački prozator; /van Gundu-
lić povjesničar; Gjuro Dobretić glasoviti fi-
lozof; Bonifacij Darkolica; Frano Gučetić
muzik i minijaturista; /larije Bandur, brat
Anselma; Sabo Dolci dubrovački povjesni-
čar; Joakim Stulli sastavitelj riječnika; An-
&gleo Franki poslanik republike Karlu VI.

Evo kakovi su bili «papski kalugjeri», koji
su kao trm u oko niškom episkopu Nika-
noru; ali treba da razviđdimo i kakovi su
bili «papski jezuiti», koji su, po svjedočan-
stvu srpskog episkopa uvukli kojekakve

«| «papske novotarije» u Dubrovnik. O njima

piše vrli hrvatski otačbenik i čestiti hrvatski
književnik pok. Kosto Vojnović slijedeće :

.|8 drugim dolaskom lsusovaca red počimlje
-|si utirati put megju vlastelom s Ivanom Gra-

dićem (1588.-1622.) i s Marinom Qunduli-
ćem (1597.-1647.), koji pokloni družbi svu
očevu baštinu, da se uzmogne ustrojiti ko-
legij. Malo po malo porede se sve najotme-
nije dubrovačke obitelji te dadu redu odlič-
njaka iz vlasteoske i pučke ruke, Ranjine,
Gunduliće, Rogacce, Betondiće,

Tudisiće, Zuzzeriće i Malo po

 

Gjorgjiće.
malo se udomiše i priljubiše se Dubrovniku

 

vati za narodno dobro: oma je dala
koaliciji poštenu desnicu i poslala ih
u Peštu; ona je u saboru kidisala hra-
brije i na temelju zakona odvažnije
proti banu nametniku od koalicije; ona
je ko jedna duša_ ustala proft name-
tniku Rauchu; ona je dopoko4 najviše
doprinijela, da Dr. Amruš ostane na-
čelnikom Zagreba, koji nije hotio po-
kloniti se «banu», kad je dolazio kao
satrap da podjarmi Hrvatsku.

Posve smo uvjereni, da će Starčevi-
ćeva Stranka Prava biti prva, dapače
jedina na braniku narodnijeh prava, i
da se njoj neće moći prigovoriti, kako
se posve razložito prigovaralo koaliciji,
da je zapostavljala narodne. interese
Wekerlu, Polonyu, Naku i ostalim. Neće
joj se prigovoriti, da je mešetarila ili
da je ostala prevarena ili da $e je pu-
štila prevariti od onijeh, koji bi htjeli
utući Hrvatsku. Da je sreće, stanovite
novine, kojijem je najprešniji posao
osvagjati «Frankovce», imale bi pre-
pustiti narodu, da on dade svoju osu-
du, a ne zavaravati ga nepoštenom
hajkom.

Da nije već docna jer su na pragu
izbori, mi bi smo pozvali sve stranke,
da složno i dogovorno rade, jer ako
pobijedi narodna, onda Hrvatska može
se nadati boljoj [sudbini i zaalo go-
dina; ali nadvlada li vladina, onda za
sigurno Hrvatska će okusiti sve nevolje
druge Khuenove ere, a to je barem
dvadeset godina sužanjstva.

Dok strahom ovo pišemo“ srcu nam
sviće nada, da će narodna predobiti,
a, ako predobije, da će najviša zasluga
biti dične naše stranke, koja je kao
malo zrno gorušnice ponarasla do go-
lemog stabla, da u hladu istoga hr-
vatski narod otpočine od |golemijeh
muka, patnja i kušnja, koje su ga kroz
vijekove progonile, te je već doba da
i sunce pravice prosine na mučenički
narod.

i jeziku naroda. Tako dogje sa tri druga u
grad g. 1619. Vinko Bartul Kasić (Cassius),
koji prevede Evangjelja i Poslanice, što se
pjevaju po seoskijem župama, Belarminov
katekizam, rimski obrednik i druge pobožne
spise. Ne ograničiše se oni na grad i oko-
licu, nego kao apoštolski poslanici proputo-
vaše i Dubrovačku i Stonsku biskupiju,
svuda naučavnjući narod i bodreći svećen-
stvo. Spori u osnivanju, da ono, što se gradi,
može odoljeti svakoj buri i navali, ustanov-
ljuju g. 1628. privremenu postaju sa četiri
svećenika, a čekaju da glavnica Gunduli-
ćeva može opskrbiti 12 svećenika za kole-
gij. Vlada izravna sve poteškoće, samo da
se gradižkolegij, u koju svrhu dade im po-
rabu prvobitne stolne crkve Sv. Stjepana,
te one iste godine bi udaren temelj kole-
giju na južnoj visočini grada. Bt sreća, da
velika trešnja ne nagje ga gotova. Isusovci
u toj katastrofi dadoše primjera najveće po-
žrtvovnosti po O. Orsatu Ranjini, koga na-
zvaše « patriae» i po O. Franu Gun-
duliću. Stoprv g. 168. bi dovršen «Colle-
glum Ragusinum», kojemu je vodilo monu-
mentalno stubište dovršeno g. 1735. Vele-
bna crkva Sv. Ignacija u clegantnom stilu
renaisance Borrominia bi dogragjena za 26
ljeta i otvorena g. 1725. U kolegiju steče
Dubrovnik prvi svoj humanistični i filozo-

i

Pijaris-

 

»La Nave“.

Čekali smo hoće li naše novinstvo oši-
nuti po pravu ovaj najnoviji atentat talijan-
skog pjesnika d' Annunzia, na našu narod-
nost, na naša čuvstva. Ali uzalud nam če-
kanje, jer osim našeg glavnog glasila «Hr-
vatske Krune,» «Tršćanskog Lloyda», Pulj-
skog «Omnibusa», «Jedinstva» i «Hrv. Pra-
va» niko ni mukaeta.

Biće možda, da je tu uplivala mnogo i
naša tradicionalna apatija, naše poznato
mrtvilo i običaj, da podignemo glas stoprv
onda, kad nam dogori do nokata, ali nam
se čini, da tu postoje dublji razlozi.

Nesretna politika, koja je izručila ovu
hrvatskom krvlju natopljenu zemlju i Srbu
i Magjaru i vragu, pušta je i Talijancu. Tako
i potpuno opravdano tumačimo muk na-
šeg novinstva. Talijanski patriota Gabriele
d' Annuuzio, te osim Talijanaca nepoznaje
drugoga ne samo u Italiji već i u ovim na-
šim krajevima (ne kao naši nazovi rodoljubi,
koji ovaj pedalj zemlje predaju svakome,
koji bolje udovolji njihovim željama i am-
bicijama) pozivlje svoga gospodara, da spase
ove još nespašene zemlje. «Signor nostro,
reddimi Adriatico»! Ne čudimo se talijan-
skomu patriotu, što mu je žar domovinske
ljubavi narinuo u usta ove riječi, ali ne
možemo a da bez bola ne upozorimo "na one
koji su krivi, da se taj gospodin usugjuje
tako bezobrazno svojatati ovu našu hrvat-
sku zemlju. Nesretna riječka rezolucija kriva
je tome. Većina potpisivaća vodila je uvi-
jek politiku vlastite koristi, i dok su se ča-
som prepuštali Austriji i kad 'se radilo da
se ujedinimo sa materom zemljom proti-
vili se, jer nije bilo u njihovom interesu,
časom izručivali se Magjaru, mislili su đa
treba udovoljiti i onoj sačici naših nazovi
Talijana. Razlog je veoma providan. Treba
utući Starčevićance, koji ne puštaju nikome
ovu grudu, pa neka i aulonomaši pri tom
pomognu, a tu namjeru prikrili su tim, da
hoće živjeti sa svima u miru. Veoma lukavo
ali i jako providno! I Dr. Smodlaka, jedan
od onih, te potpisaše riječku rezoluciju,
predlaže, da dalmatinski autonomaši budu
izjednačeni nama u svemu i posvemu, da-
pače da službeni jezik bude ne samo hr-
vatski već i talijanski, a tome predlogu se-
kundiraju i gospoda nazovi «Hrvatske stran-
ke.» A dok naši tobože patrioti rade tako,
nije se ni čuditi da se rogjeni Talijanac
usugjuje svojatati za se ove čisto naše kra-

bio sasvijem ponarodio pod konac XVII. vi-
jeka, te potisnuo na površinu slavna imena
Ivana Lukarića (1621.-1709.) profesora re-
torike u rimskom kolegiju, govornika i pje-
snika latinskoga na glasu, Benedikta Ro-
gaccia (1646.-1719.) bogoslovca i filozofa
od prvijeh svoga vremena, klasičnog pje-
snikaflatinskog velike trešnje, Ignjata Gra-
dića (1655.-1728.) gojitelja hrvatske knjige,
sastavitelja u našem jeziku pjesni «Gesta
Petra Velikoga», Rafa Tudisia (1645.-1732.)
takogjer hrvatskoga pisca, Brnju Zuzzeri
(1682.-1762.) prvoga narodnoga propovjed-
nika svoga vremena, /gnjata Gjorgjića ve-
likog pjesnika i prozatora, koji ostavivši red
poslije sedam godina iz privatnijeh uzroka
da piogje u benediktinski, uze na čast stare
družbe, kojoj pripadaše, ime lgujata. Isu-
sovci dadoše našemu jeziku dva riječnika,
za ono vrijeme vrsna, iz kojih crpi i aka-
demički riječnik svoje gradivo, Jakoba Mi-
kaliju u polovicn XVII. i Ardeliju Della
Bella u prvu polovicu XVIII. | ovo zadnje

stoljeće odlikova se glasovitijem muževima, |

koje zateče ukinuće reda g. 1773., Rajmun-
dom Kunićem \latinskijem prevodiocem lli-
jade, dubrovačkijem Muratori-em Mattei-a
(1714.-1783.) i veleumom  Rugjem Boško-
vićem (1711.-1787.) Ne odgovara dakle hi-
storičkoj istini, kad se pređbacuje redu, da
je bio neprijatelj naše knjige, što nagje iz-
raza u onome Preradovićevom.
napadaju ma Loyolovo sjeme. Ako su lsu-
sovci bili prestavnici i promicatelji huma-
nizma, tijem slijegjahu onu staru baš du-
brovačku predaju, koja učini od malenoga |

S

jeve. Jesu li htjeli?, kako kažu mira, s Ta-
lijanima, nijesu smjeli da zaborave na onu
mudru: «Si vis pacem para bellum», ali
njima nije bilo do toga, već samo da nas
utuku.

se e. .

Vijesti iz naroda,
Iz Konavala.

(C. k. kot. sudu Cavtatskom). Ima neko
vrijeme, da su kroz Konavle učestali sud-
beni pozivi na talijanskom jeziku; — pro-
mislite, talijanski za nas, Konavljane! Komu
je to došlo na pamet? (Da ne bude mla-
dome  pristavu?) Borme se još Konavle
nahode u Dalmaciji, još nije prenešeno u
Pulju, a Konavljanin zbori samo jezikom
naših narodnih junaka. On se svojim jezi-
kom ponosi i traži, da mu ga drugi štuju,
pogotovo oni, što ih sam narod plaća. Mi
ne mislimo molit i hodit od Petra do Pavla,
da nam rastumači iugji jezik, i to u mašoj
zemlji. Nek :nam se hrvatski piše, kao što
je u novije vrijeme vazda bilo, patad nema
nikakva zanovetanja. Ako bi se talijanski i
dalje nam dopisivalo, to'bi ibilo gonit stran-
čarstvo po našem shvaćanju, to bi bila za
nas uvrjeda. Tad bi mi dsukčije zapjevali,

Konavljanin.

Iz Čilipa.

(Naš zemljak). Ovih dana prispio je u
našu sredinu maš domorodac gosp. Stijepo
Skurić. Inteligentan, čestit čovjek, kojega su
naši zemljaci izabrali presjednikom fhrvat-
skog pot. društva «Sokol» u Watsonville.
Po osjećaju Hrvat starog kova, koji je rije-
čju i djelom pomagao hrvatskoj s\
megju našim u Americi, poslije skoro dva-
desetgodišnjeg odsustva evo mam ga na
rogjenoj grudi, koju svi naši dični Konav-
ljani žarko ljube, da provede neko vrijeme
megju svojim milim i dragim. Dobro nam
došao !

(Ravnateljstvu pošta i brzojava). Htjela
se je ruka božja dok su se gospoda .maka-
nila da nam otvore gpoštarski uged, a sad
će proteći opet koja godina dok nam dadu
brzojav, toliko potrebit kao i pošta. Dana-
šnji promet i trgovina zahtijevaju da imamo
i brzojav, kojega nije teško namjestiti .samo
da je malo dobre volje.

(Dvorazredna škola). Pitanje naše dvoraz.
škole proteže se kroz toliko godina. Pokra-
jinsko školsko Vijeće kao da nas vuče za
nos, te stavlja vlastniku kuće neprilike, dag

grada ognijište obrazovanosti na slavenskom
jugu, na kojoj bi odmah s početka podi-
gnuta zgrada narodne književnosti. A onaj,
koji je slijedio povjesni razvitak ideje na-
rodnosti megju Jugoslavenima, neće im u-
pisati u grijeh, što nijesu pretekli za dva
stoljeća ono gibanje, kojemu domaća lite-
ratura zahvaljuje u školi ono mjesto, što
zapremi kod nas stoprv u drugoj polovici
prošloga vijeka. Ali stoji, da su je revno
obragjivali, da su joj dali lijepijeh imena,
da su dvije stotine godina prije Vuka, do-
sta sretno za ono vrijeme pokušali kupiti
blago našega jezika u dva riječnika, da u
naraštaje, koje su oni  Olhranili, spadaju
Dinko Ranjina (1536.-1607.), Ivan Gundnlić
(1588.-1638.), Gjono Palmotić (1606.-1657.)
i Ignjat Gjorgjić (1675.-1737.). Istina, do-
maća književnost nije bila za njih u prvom
redu obrazovana umjetnosti za ljubav; ali,
okrenuvši je po svome zvanju ma moralno
izobraženje puka, pretekoše onaj zadatak,
koji joj postaviše sve moderne književnosti.
Evo samo u kratkim potezima kakovi su
bili «papski» popovi, kalugjeri i jezuvite u
dubrovačkoj republici, za koje niški epi-
skop Nikanor tvrdi: da su prezigali &ubro-
vački pok, a pik opet njih. Ljudi, koji su
svojim perom, svojim umom, svojim radom
i samoprijegorom proslavili zidine svoga
malenoga grada — od jednog fanatika pred-
stavljeni su kao kakovo izrogjeno pokolje-
nje, koje bijaše na sramotu svoga roda, Veće
drskosti teško je i zamisliti.  (Slijedi.)