Br. 164.

RAM CA

ter TMBele
ta

ai

U DUBROVNIKU ii. Aprila 1908

 

i četvrt godine  surazmjerno; za inozemstvo

polugodište.

 

Cijena je listu sa donašanjem u kuću ili s poštom na godinu K. 6; na po

ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto

 

GLASNIK STRANKE PRAVA u DALMACIJI.

God. IV.

MMM

 

 

godišnje K. 9 — Ko

 

 

 

IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ SIOJI 10 PARA.
TISKARE.

Brzotisak DUBROVAČKE HRVATSKE
Odgovorni urednik irednik FRANO SCHICK.

 

 

 

Pretplata, pisma, dopisi i oglasi šalju se Administraciji lista. — Za zahvale

i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retku a koji

se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi nefran-
kirani ne primaju se. — Plativo | utužljivo u Dubrovniku.

 

 

 

Na Balkanu.

Položaj je Balkana takav, da je u
svjetskoj povjesti uvijek se isticao ko
u jednomu gradu most, preko kojega

na hiljade naroda svakdano prolazi.

S legja plovni Dunav prati ga u svu
duljinu; s Istoka Crno More, Carigrad-
ska vrata i mnoštvo otoka; s Juga
Sredozemno More a sa Zapada naše

Jadransko. Na vratima Azije a sa svoji-

jem krajem pružio se prama Africi a

sa Zapada straži ltaliju i naše more.

I kad su bile seobe i kad nijesu, na
Balkanu je uvijek bilo živahno, jer je
svaka vlada nastojala da se tamo ugni-

jezdi i da tako zagospoduje prometom i

trgovinom u dva dijela svijeta. Danas na

imenu je gospodar Balkana jošu dobrom
dijelu Turčin, ali već je davno stavljen
bio pod skrbništvo, i velike vlasti ne
dopuštaju da se nikakva ni najmanja
promjena ne dogodi, te malo po malo
stvaraju pojedine vlade od raznih po-
krajina, koje, jer su ograničene, ne mo-
gu što veliko poduzeti nego su usilo-
vane utjecati se dobroti i milostivosti
pojedinijeh velikijeh vlasti. Otprije gla-
vnu je riječ imala Engleška, jer su joj
ruke pune novaca; za Napoleona i
Francuska prilično se je isticala, do-
čim naša monarhija uvijek je gledala
iz prikrajka a da se vele ne ističe. Ru-
sija, koja je iste vjere kao i Grčka,
Bugarska, Rumunjska, Srbija i Crna
Gora, kod naroda je uživala neogra-
ničeno povjerenje, a i to je «istinito,
da se je mnogo žrtvovala da t& naro-
de oslobodi. Suparništvo velikijeh vla-
sti dobro je došlo našoj monarhiji,
koja je kongresom u Berlinu za se
stekla laviji dio iza borbe rusko-turske
— zaposjela je Bosnu i Hercegovinu.
Već je tomu trideset godina, a da je
bilo sreće što nije, da je Austrija znala
gojiti narodni duh na Balkanu, a na-
dasve udovoljiti pravednoj želji nas
Hrvata, te sajediniti i učiniti jaku Hr-

vatsku, ne bi za stalno bila doživjela |

Pabirci po Strojilovoj
povijesti Dubrovnika.
(Pabirču dva Stara Dubrovčanina).

Nakon što smo u kratkim potezima izni-
jeli razne gluposti, koje je Strojilo izbacio
o vjeri starih Dubrovčana, dužnost nam na-
laže da rastvorimo historiju, i ispitamo nje-
zine dokumente i neće nam teško biti ra-
zabrati: kako je dubrovačka republika i prije
raskola, kao i poslije raskola ostala uvijek
vijerna rimskome papi i katoličkoj nauci.
O ovoj stvari učevno i vijerno raspravlja
K. Vojnović u svome djelu «Crkva i država
u dubrovačkoj republici», sa kojim djelom i
mi se služimo, jer u njemu sakupljeni svi
mogući podatci o vjeri i crkvi starog Du-
brovnika.

Postanak Dubrovačke crkve, kao naslje-
dnice epidauritanske — piše Vojnović —
ima se uvrstiti pod kraj sedmoga stoljeća,
a njezino ustrojstvo kao metropolije u de-
seto.

Serafin Ćerva u svojijem Prolegomena
opovrgava mnijenje Lučića, da je biskup du-
meso bio sufragan Spljetskome Metro-

politi još XI. vijeka, te dokazuje, da toga
vijeka bijaše jur Arkibiskupom i Metropo-
litom. Ali u isto vrijeme (pobija tvrdnju i

(15)

Ignjata Gjenqiće, da je dubrovački biskup |

uživao WREVEEVRTI pravo Vil. stoljeća, i

dogagja. U Berlinu velike vlasti priz-
nadoše pravo Austriji, da preko paša-
luka Novoga Pazara provede željeznicu
kroz Albaniju na Egejsko More, Austrija,
koja je davno mogla pritegnuti trgovinu
iz prostranoga zalegja, iz dobroga di-
jela balkanskijeh državica u svoje luke
na Jadranskomu Moru, pustila 'se je
zavestit od Magjara i provela je že-
ljezničke pruge na takav način, da
niti njoj koristi niti susjednijem naro-
dima. Sveza sa Spljetom bila je jedini
način, da promet i trgovina okrene
kroz Bosnu na more, ali Magjari ne
dadoše niti sada dopuštaju da se spro-
vede rečena sveza, koja je zakonom
zajamčena.

Kad je Rusija pak zagazila do grla
u krvi na dalekom Istoku, i tako se
prilično oslabila, Austrija, videći zgodu,
odredi provestiti iz Novog Pazara novu
prugu preko Balkana: a tad je naj
bolje mogla opaziti, koliko joj je šte-
tno uputit se u neizvjesna poduzeća,
kad tomu nije postavila tvrdi temelj
u zadovoljenju svojijeh naroda na Bal-
kanu, a nadasve u dobroj mreži, koja
bi protegla na more proizvode balkan-
skijeh naroda.

Pak što se dogodilo? To, da i ako
je Austrija po berlinskomu ugovoru
ovlašćena da provede željeznicu kroz
Albaniju, ipak je ta namisao naišla
na opću protivnost. Engleška je javno
pokazala da nije zadovoljna; ltalija, i
ako kriomice, mora da bude protivna:
ista se Rusija ukazala nezadovoljnom,
a s Rusijom su skupa Francuska i
male balkanske vlade.

Sva je prilika da se za to neće doći
do rata i da će Austrija svoju nami-
sao sprovestit, ali je i sva prilika, da
i ako ju Austrija sprovede, neće se
nego veoma malo okoristiti.

Po zagovoru Rusije proti interesima
naše monarhije imata bi se provestit
pruga s Dunava preko Srbije na dno
Jadranskoga Mora — po želji Srbije —

 

nje on naslanja na Nikolu Aranea, na Lu-
karića, Orbina, Ivana Gnndulića i Serafina
Razzi-a.

Gjorgjić usuprot na temelju tobožnje bule
Pape Zakarije od XI. Indikcije, t. j. od g.
752., ili po Ivanu Gunduliću od g. 754.,
hoće da dokaže, te je dubrovački biskup
vršio metropolitsko pravo još sedmoga sto-
ljeća. Ali Ćerva dokazuje, da je ona bula
patvorena nepobitnijem listom Pape Leona
VII. od g. 928. upravljenijem na sve bis-
kupe dalmatinske, suffragane Spljetskoga
nadbiskupa, megju kojijem imenovan je i
dubrovčki, a osim toga ističe, da, makar
uvrstili Zakarije bulu u g. 754., stoji da je
ovaj Papa bio umro tri godine prije. Ovo
jur riješeno pitanje stoji usko spojeno s oni-
jem prvenstva Spljetske primacijalne crkve,
koje je Fr. Carrara pretresao u svome djelu
«Chiesa di Spalato un tempo Salonitana».
S ovijem djelom, pošto je dokazao po naj-
starijem listinama i papinijem bulama od
X—XII. vijeka, po Tomi Arhigjakonu i po
Marku Maruliću i po gotovo svijem povje-
snicima Dubrovačkijem, da je Spljetski nad-
biskup nastavio metropolitska i primacijalna
prava Jolina koja su se protezala na dva-
deset i četiri biskupa gornje i donje Dal-
macije, dakle i na dubrovačkoga, pak dalje
do Krbave i Senja, Siska i Djakova u Bo-
sni, — nastoji pobijati Appedinovo mnijenje,
koje je facsimile Gjorgjića, a vjerojatno iz
njega crpljeno, te obistinjuje po natarnjijem

i vanjskijem kriterijama krivotvorenje Zaka-

 

ono što vigjamo da se ovijeh danaju Sv.

Ivan di Međua, a — po želji
Crne Gore — u Bar. Takodjer po na-
govoru Rusije suparništvo Srbije i Crne
Gore poravnat će se,;i nova pruga iz-
dušit će u Bar, a nije «iti za posum-
njati da to što skorije neće biti, jer je
u tomu dogovorna većina velikijeh
vlasti.

Kad stvari stoje tako, naša monar-
hija — ako neće da bude posve izi-
grana — treba da svoju namisao što
prije izvrši, jer kad trgovina uputi
trudno se može iza toga odvratiti a
svakako prihodi nadoknadili bi u do-
brom dijelu ogromne troškove gragje,
a nadasve morala bi Austrija okrenuti
svu trgovinu u svoje luke na Jadran-
skom Moru, jer te jesu i ostaju uvi-
jek njezin posjed. Hoće li se pak znati
okoristiti prvijem stanjem, koje smo
mi gori naznačili, idemo da vidimo:
svakako velika prašina, koja se uzdi-
gla kad je Aehrenthal u svome expo-
seu kazao, što namišlja naša monar-
hija, uhvamo da će moći osvijestiti
naše državnike, da dobro promisle, da
ne bi po nesreći stavili na kocku vra-
tolomnom namisli balkanske pruge, mir
napredak i uzdržavanje iste monarhije.

Mi želimo iz srca za dobro sviju
nas, da glavni čimbenici dogju u su-
sret pravednim željama našega naroda,
koji bi sajedinjen bio maj jača skupina
na Balkanu, te svojim izadovoljstvom
i dobrim stanjem mogao bi naj bolje
uplivisati, da srodne nam državice na
Balkanu spoznadu u Austriji naj bolju
svoju obranu, te joj dogju u susret
kako bi se politički i ekonomski do-
govorno branile i svoj djelokrug pro-
širile na potpuno zadovoljstvo svijeh
zanimanijeh stranaka. Tako bi nami-
šljena nova pruga privela na Balkan
upliv Austrije, ali skupa sa uplivom i
zadovoljstvo i onu ljubav, koja je je-
dina kadra u sreći pripomagati na do-
bro, a u nesreći sebe žrtvovati na sku-
pnu korist.

——tjrtqha

 

rijine bule, po njemu pregledane u tajno-
me bečkome arkivu, kamo je prenesena iz
dubrovačkoga arkiva, gdje kaže da ju je
vidio historik Ivan Frano Gundulić. Stoji,
da te bule nema u zbirkama Sabora, bul4
i drugijeh papinskijeh pisama, a biskupa
Andriju, na kojega bila bi upravljena, Dolci
i Lukarić u svojoj povijesti uvršćuju u god.
721, dok bi Zakarijina bula spadala u g.
752, ili u g. 754. Osim toga kad bi i au-
tentična bila, sadržavala bi samo podjelji-
vanje palija dubrovačkome biskupu, čijem
ne bi se bila vrijegjala primacijalna prava
Spljetskoga Metropolite. Po Carrari, Zakari-
jina bula i ona Benedikta VIIl. od g. 1073.,
koji ju spominje, bile bi patvorene XIV.
ili XV. vijaka. Appendini, da dokaže prven-
stvo Dubrovačke crkve nad Spljetskom,
oslanja se glavno na Zakarijinu bulu, koju
Serafin Ćerva još u prvu polovicu XVIII.
vijeka osugjivaše apokrifnom, pretekavši za
preko sto godina rezultate historične kri-
tike, Razumijeva se po tomu lasno, kako
sva zgrada Appendinijevijeh dokazivanja
propada s temeljem, na kojem počiva. Us-
pio je on nasuprot kod dokaza, u ostalom
ne teška, da se Dubrovačka crkva nije u
drugoj polovici XII. vijeka svojevoljno pod-
vrgnula gradskome Patrijarki, u čemu se
slaže s Colettiem, oprovrgnuvši ivno
mnijenje Lučićevo, Dolci-evo i drugijeh.
Nepobitno ipak stoji, da. je Aleksandar
I. već g. 1067. priznavao biskupa Dubro-

'|G. Malatinszky-a je već izvršila «patriotsku

. ..e

Magjari i — sloboda!
. o .

Oči i — paprika!
Ko što je paprika (koju inače Magjari
veoma vole) veliki i dobro poznati ljuti duš-
manin čovječjih očiju, tako isto i Magjari
su veliki i gorki dušmani slobode — na-
ravno, kada nije u njihovom vlastitom in-
teresu. Magjari i sloboda: nikako se ne-
može skupa niti zamisliti a kamo li uspo-
rediti, jer oni isti vlastitim svojim djelima
dokazaše, da je megju njima i slobodom
strahovita i nepromostiva provalija. Nećemo
se ni najmanje naprezati da samim riječi-
ma dokažemo ovu tvrdnju, već evo nižemo
same činjenice, koje dokazuju da je ova-
ko i nikako drugovačije!

Magjarsko se novinstvo neprestano raz-
meće «o slobodi», a kako oni «slobodu»
sprovagjaju neka dokazuju ova nepobitna
fakta:

— Magjarska vlada naredila je, da se
progone rumunjski saborski poslanici, koji
su započeli rad oko organizacije rumunjske
narodne stranke. Policija u Aradu počela
je već istragu proti Rumunjskim poslani-
cima aradske županije: dr. N. Oncu, V. Gol-
dis, dr. I. Suciu i dr. St. C. Pop, te su ovi
pozvani i pred imunitetsku komisiju, da se
izruče oblastima, koje su mnakanile da ih
kazne! Saborska komisija pod pretsjedanjem

dužnost», i suspendirala je pravo imuniteta
spomenutim poslanicima, a magjarsko sud-
stvo će takogjer stajati na svojoj visini. Ka-
ko se vidi, ministar Andr4ssy je konsekve-
tan; on je kazao g. 1906., da će «narodno-
sne agitatore najstrože progoniti», i izdao
je zato znameniti ukaz br. 1136 od 26. ve-
ljače 1908., koji zabranjuje svako narodno-
sno udruženje.

— Otkad je Apponyiev školski Zakon
stupio u krijepost, agenti ministarstva i škol-
ski nadzornici počeše živo raditi, da na-
prave od rumunjski učitelja oružje za ma-
jarizaciju. Ko se ne pokorava, toga otpu-
taju, jer da je «agitator i slab učitelj».
Onomadne bio je učitelj Nikola Magier u
Vidri (žup. Arad) preslušavan od 8 sati iz
jutra do 8 sati na večer kod piedstojnika
Lovicha u Halmagju, jer da je «agitirao
proti državi» i da nije u školi «dovoljno
podučavao magjarski». Školski nadzornik
iz Arada Arpad Varjassy izvijestio je na
sjednici administrativne komisije o poduci
magjarskog jezika u županiji aradskoj. On

u go

se magjarski predaje. Megju učiteljima ima
232 Rumunja, a jedan Srbin, a samo 54
Magiara. Izvijestio je, da je proti Rumunu
Zahariju Nijemcu iz Pleškuce poveo istragu,
jer je «zanemario» učenje magjarskog jezika.

— Zbog više članaka, koji su izašli ove
zime po raznim rumunjskim novinama, osu-
gjeno je sedam urednika svega na peć go-
dina i devet mjeseci tamnice, i da plate
globe i troškove, koji iznašaju skoro 30.000
kruna. Od doba memoranduma (g. 1891.)
nijesu Rumunji tako progonjeni bili u Ugar-
skoj kao sada. Rumunjski svećenik Joan
Nicorescu iz Kurtića (Banat) osugjen je na
3 mjeseca državnog zatvora i 200 K globe,
jer da je u jednoj skupštini g. 1906. prije
izbora za saborskog poslanika «agitirao»
protiv Magjara.

— Jedan pečuhski odvjetnik usudio se
viknuti Kossuthu «abzug» u času, kada je
magjarski ministar za trgovinu slupio na
tlo pečuhske izložbe. Poradi povika «Ab-
zug» odvjetnička je komora povela protiv
onog odvjetnika disciplinarnu istragu, te ga
riješila svake krivnje. Priziv bi uložen na
kralj. kuriju, koja je ipak odredila da se
obzirom na njegovo demonstrativno pona-
šanje upotrijebi $ 73. odvjetničkog reda i
spisi predadu odboru odvjet. komore!

— Ko što je poznato, vrli je župnik
Hlinka radi članaka u obranu potlačenih
slavenskih narodnosti u Ugarskoj bio osu-
gjen na 2 godine teške tamnice. Ali prije
nego je nastupio da izvrši dvogodišnje ta-
mnovanje, napisao je u «Lidovim Novina-
ma» jedan članak, s kojim se oprašta sa
svojim župljanima. Megju inim napisao je
takogjer, da visoko uzdignute glave polazi
u tamnicu, jer znade, da mora trpiti za
prava slovačkoga naroda. Nakon pretrpljene
kazne borit će se dvostrukom snagom za
oslobogjenje slovačkoga naroda. Od toga
uzvišenog djelovanja neće ga odvratiti ni
progoni, ni tamnice, — Radi ovih riječi op-
tužilo ga državno odvjetništvo u Požunu, i
rasprava će biti 4, Maja.

— Pred kotarskim sudom u Kovačiću u
Ugarskoj traje već od nazad mjesec dana
rasprava proti 97 optuženih Slovaka, a pri-
pada megju najveće sudove, što ih je do
sada bilo sa Slovacima. Muškarci i žene
su tuženi, da su «smetali bogoslužje» u
crkvi na magjarskom jeziku. Cijela evan-
gelička župa i pastor izjavili su se proti
magjarskom bogoslužju, no superitendent
suspendira pastora i naloži magjarki jezik.
Lani 18. Maja bilo je najprije slavensko

 

veli, da ima 120 škola sa 274 učitelja, gdje

mu  metropolitsko pravo napram sufraga-
nima, što ponoviše (Grgur VII. (g. 1076.),
Pasko Il. (g. 1102.) i Kalist II. (g. 1142.)

Područje dubrovačke metropolije obu-
hvaća s početka dvanaest biskupija, te se
protezaše na jug do Barske, koja postade
u XI. vijeku posebnom  metropolijom, na
istok do Bosne i Srbije, na sjevero-zapad
do Zahulmije, te Dubrovačka prvostolnica
bijaše do XIII. vijeka, kad raskol otrgnu od
Rima Bosnu i Srbiju privlačivši ih k Cari-
gradskoj patriaršiji, ognjištem i tvrgjavom
katoličke crkve za vas stari Ilirik. Ćerva,
ispitavši dubrovačke povjesničare i zgodo-
pisce, nalazi da je nabrojeno dvanaest su-
fraganijeh biskupa, premda nijesu isti po
svakomu auktoru, i da su bili svi sa du-
brovačkijem metropolitom podloženi rim-
skom patriarkatu, te unatoč što je bio iko-
noklasni car Leo /sauricus, od osvete pram
Grguru Il, koji branijaše nepomično svete
ikone, otcijepio od Rima ilirske pokrajine,
te ih pridružio carigradskom patriarkatu —
uži ilirik ili nije nikada bio istrgnut, ili
odmah povraćen patriarkatu rimskom. Ali
s početkom XII. vijeka dubrovački sufra-
gani u Srbiji, u Bosni, u Zahulmiji i u bli-
žnijem prijedjelima počeše uskraćivati po-
sluh svome metropoliti. Nu pape Aleksan-
dar Il, Inocent II, Klemens Ill, i drugi koji
poznavahu ćud slavenskijeh vladara i kako
svećenstvo i narod «licet Romana sacra ri-
tusque latinos veneraretur, illyrico nihilomi-

 

 

vačkoga Vitala arkibiskupam i potvrgjivao

nus idiamate mysteria obibat, Ragusinum |

bogoslužje, a zatim je imalo biti magjarsko.

pontificem Provinciae caput et Metropolitam,
frustra obnitentibus et principibus et proe-
sulis, omnino esse voluerunt, qui summa
sciliscet in hujus provinciae ecclesiis, aut-
horitate, et christianos mores, et catholicam
fidem sartam tectam custodiret. Aegre id
ferebant autistites, aegerrime ipsi principes,
quasi ex parte Ragusinis subjecti. At vero
Romani Pontitices nulla ratione adduci po-
tuerunt, ut pontificem Ragusii excubantem
jure suo spoliarent.» I tako bi koji put pra-
vedni i pobožni knjaževi silili biskupe da
se pokore metropoliti i papi, a koji put sa-
mi biskupi, uskrativši posluh vladarevijem
zapovijedima i prijetnjama, ostali bi onijem
pokorni. Kadikad ovi zadnji, nemogavši do-
biti od Dubrovnika novaca, za priznavanje
metropolitičkog prava, odvraćali bi biskupe
od posluha Metropoliti i papi, a koji put
biskupi bi jednako postupali prama vlada-
rima.

Kad se metropolitske granice dubrovačke
saužiše na četiri biskupije, t. j. na Stonsku
ili Zahumsku, na Tribunjsku, na Korčulan-
sku i na Kotorsku, prvobitna zadaća crkve
dubrovačke nije zato prestala, te bf usvo-
jena i poduprta, kako ćemo vidjeti, Dubro-
vačkom Republikom, postade glavnim sto-
žerom njezine politike, i uzrokom onoj mo-
ralnoj snazi, koja je, pokraj njezine malen-
kosti i makar bila okružena silnijim nepri-
jateljima, podržala dvanaest stotina godina.

(Slijedi).