MNE... _ —

 

Br, 294.

PRA CREEM

U DUBROVNIKU, 8. Oktobra 1910.

 

Cijena je listu sa donašanjem u kaću'ili s poštom na godinu K. 6; na p0
1 četvrt godine  surazmjemo; za inozemstvo godišnje K. 9 — Ko
me vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen | za došasto

 

God i

IU

 

 

 

IZLAZI SVAKE SUBOTE. — POJEDINI BROJ SIOJI 19 PARA.
Brzotisak i vlasništvo DUBROVAČKE HRVATSKE TISKARE.

 

Pretplata i oglasi šalja se

 

 

 

Administraciji. Pisma dopisi Uredništon. — Za

zahvale i priopćena plaća se 30 para po petit retku. Za oglase 20 para po retka
a koji se više puta tiskaju po pogodbi. — Rukopisi se ne vraćaju. Listovi

 

 

polugodište. Odgovorni urednik FRANO SCHICK. nefrankirani ne primaju se. — Plativo | utužljivo u Dubrovnika.
i darski kovima drugih i ii i. nam na žalost i onako nije povoljan. Eto|sobom s razloga, o kojih sami ne znadu
Što nam iz Beča poručuju. MNO (ANDOA ERO 8 Politička situacija q Hrvatskoj vam nekih predjela Like i samoga Zago-|dati objašnjenja.

Zastupnik je Tresić pred koji dan
pisao u »Narodnom Listu«, kako je
sa zastupnikom Vukovićem bio do mi-
nistra financija i ministra-presjednika,
da ih pitaju, što misle s nama, što će
biti u proračunu za Dalmaciju i za
dalmatinske željeznice. Dobili su od-
govor, kakvomu smo se i nadati mo-
gli. Za željeznicu ličko-dalmatinsku, za
željeznicu Bugojno-Aržano — rekoše
ministri — nema ništa; Madžari ne
dadu! Najviše bi moglo što biti za
željeznicu Zadar-Očestovo ili Zadar-
Drniš.

Opet dakle jedna iluzija manje, opet
prevareni u nadama. Pitamo: dajte
nam živjeti! Odgovaraju nam: Mi bi-
smo, Madžari nam ne dadu! I oni u
Beču misle, da ćemo mi vjerovati, da
im je još žao, što nam ne mogu po-
moći. Polagano bre!

Mi vrlo dobro znamo, kako je Au-
strija znala i imala srestava prisiliti
Madžare u svakojakim pitanjima na
popuštanje; ona je gospodarski jača,
a to mnogo znači. Zašto ne bi mo-
gla i ovdje, kad bi htjela? Težak od-
govor opet nije. Oni ne žele potroši-
ti nešto, što je odavna pravda tražila,
za ovu hrvatsku zemlju, a Madžari im
sa svojim opiranjem dobro kao izlika
idu u susret. Tako će im biti lakše sa-
staviti sada proračun bez deficita; sva-
liti će krivnju na Madžare, puštiti nas
da vičemo proti njima, samo da njih
u Beču puštimo na miru.

A,da se iz Budimpešte vodi jedna
neviteška, upravo hajdučka gospodar-
ska politika, najbolji nam je dokaz Hr-
vatska. Financije joj pljačkaju, indu-
striji prave neprilike, željeznice joj ta-
ko grade i taku tarifalnu politiku vo-
de, kako će joj biti nemoguće sa svo-
jim gradovima razvijati se a sve u ko-
rist Pešte i Senjske Rijeke. Madžari u
jednu riječ pljačkaju. Pljačkaju poči-

PODLISTAK.

Žalosna je činjenica nekih demagoga, koji
višekrat po današnjoj žurnalistici govore o
stvarima, u koje su sasma slabo upućeni,
te tako na površinu izbiju mnoge pogrije-
ške, kojim lasno neupućena publika može
vjerovati.

Riječ ima »Crvena Hrvatska«! U broju
74. toliko se bajna razglagoljala o papinim
zadnjim enciklikama; čovjek bi mislio, sve
je samo mudro razglabanje, a kad tamo
pogrješka za pogrješkom, da se čovjek
snebiva.

Htjela bi nam ona tu govoriti o kanon-
skom pravu, o tim novim papinim encikli-
kama; nu treba biti slijep u oba oka, da
se reče: Dobro je!

I zbilja!

Govori, da sv. otac papa Pijo X. emcikli-
kom »pascendi« obara se svim silama na
modernizam, koji, kako on kaže (sv. otac),

= samo. tako bilol. Čast onda modernizmu i

naroda, pa svršavaju jezikom i ime-
nom. Načelo im je: neka Madžar ži-
ve; drugi ne treba!

Kako je biti pod ovakovim tutela-
ma, eto vidimo. Niti imamo industri-
je i trgovine, niti potrebnih škola, niti
puteva dovoljno, niti željeznica i t. n.,
da dalje i ne nabrajamo više. Naše se
parobrodarstvo ne pomaže i ne podu-
pire, da ne naudi masno subvencijoni-
sanom Lloydu ili čak Ungaro-Croati.
Nerodica za mnerodicom čini seljaka
dužnim, prodava mu se rodni kamen,
te bez kuće i kučišta mora lutati u bi-
jeli svijet za komadom kruha. Pogle-
dajmo samo malo u zemljišničke knji-
ge; zamislimo se, koliko naše mlado-
sti vehne po kalifornijskim rudnicima
ili po kakvim zadimljenim i nezdravim
američkim krčmama tanjure pere. Nije
ih potjerala obijest, nego borba za ko-
mad kruha, koji u rogjenomu domu
naći ne mogu.

Ovo su sve stvari, koje treba, da
duboko kosnu svakog pravog patrijota.
Prvo pitanje, koje mu se nameće, jest,
je li dosadanja naša politika u Opće bi-
la podesna za uspjeh. Otvoreno od-
govaramo, da nije. Bila je mlitava i
puzava prema gore; vodili su je ljudi,

nijesu pučki mislili i osjećali, kojim im
je bilo do lične ambicije svoje i svo-
jih familija. Ovakovim ljudima bila je
svrha sačuvati kojekakve načelničke i
zastupničke stolice sebi i svomu rodu,
njihov rad i zauzimanje zato nije mo-
glo preći mjesne granice. Nama pak
treba ljudi otvorena čela, širokih vi-
dika, koji bacaju svoje «bistro oko na
cijeli narod, potrebe zamjećuju, pa sa
svom energijom bez obzira i počinka
se bore, sve zapreke ruše, dok ne po-
stignu časno ono, što hoće i što je
narodu od koristi!

i DD PSG

 

nego uzaludna borba proti
bora,

apsolutno niječe, da čovjek svojim umova-
njem može doći do spoznanja Boga, te od-
nošaja izmegju čovjeka i Božanstva. Sva
religija tog opjevog modernizma bazira se
na nekom unutarnjem čustvu (sentimenta-
lizmu), što čovjek u sebi prirogjeno nosi;
na nekim slijepim težnjama, koje moderni-
zam nalazi u tako zvanoj »subcoscientia«,
koja ga sili da prizna: da Bog jest, što se
ne može nikakvim znanstvenim (metatizi-
čnim) dokazima potvrditi, kakvim su se n.
pr. služili Aristotel pa nakon njega dugi
niz filozofa.

Enciklika Papina ne govori ni više ni
manje, nego što govori Koncilij Vatikanski
o sposobnostima ljudskoga razuma glede
odnošaja (relacija) izmegju Boga i čovjeka.
Enciklika rado pripoznaje osobitu moć ljud-
skog uma u poznavanju ovakovih relacija;
dopušta dakle ono, što bi htjela i »Crvena«.
Pa zašto — kad je tako — stvar bolje ne
ispitati, nego tako lakoumno pisati?

Dalje slijedi »Crvena« i veli, da ona neće
sad uzeti u pretres tu papinu encikliku, jer
da joj to nije zadaća.

I sreća po nju, jer tako prištegjuje silan
broj neumjesnosti! Ali ipak hoće da izbaci
već zastarjelu krilaticu iz lista »Tempsa«,
koji govori: To nije drugo (»pascendi«)

razvijanju

Odkad to? Modemizam, M
drago« protivi se pravom razvija-
agnosticizam,

 

koji nijesu žnali narođne potrebe, koji

 

Zagreb, 30. Rujna.

Od dužega vremena ne progje, može se
reći, ni jedan dan, a da se ne bi negda-
šnji prisni politički prijatelji srpsko-hrvatske
koalicije oglasili jedni protivu drugima.
Oni, koji su do nedavna podmetali dina-
mit pod vladom baruna Raucha, danas po-
kazuju u opće toliku okorjelu dvoličnost i
toliko beznačajnosti, da izazivlju gnušanje
kod poštenih političara.

I najnovija izjava grofa Pejačevića, pro-
tivu »braće« mu od koalicije, kao i napose
slijedeća izjava bana Dra. Tomašića: ». . .
»ja hoću homogenu jedinstvenu guvermen-
»talnu većinu jake kičine, koja je ne samo
»voljna, nego i kadra najodlučnije zastupa-
»ti interese naroda prema dolje i prema
»gore, no koja baš za to treba, da imade
»jedinstven realni radni program, uz koji
»svaki član većine iskreno i s potpunim po-
»vjerenjem prianja bez ikakvih primisalja i
»separatističkih težnja. To hoće, vele »Na-
»rodne Novine«, ban i ništa drugo, pa mu
»je zato bilo samo do toga, da koalicija
»čini takav program, po kojem bi struktu-
»ra koalicije eo ipso bila promijenjena u
»strukturu jedinstvene homogene stranke, i
»da se iz nje izluče elementi, koji iakovog
»programa ne bi marili prihvatiti, ili koji
»su već prije svojim separatistično-opozici-
»jonim postupcima dokazali, da nikako ne
»spadaju u guvermentalnu stranku«; a opet
osječka »Narodna Obrana« veli: » . . . Mi
»držimo, da je ban bio prisiljen napustiti
»osnovu sporazuma s koalicijom, i to kri-
»vnjom ove posljednje«, — izazvale su u
zemlji vrlo čudnovate dojmove.

Kada bi trebalo novih dokaza za očitu
već istinu, da je bivše i današnje djelova-
nje, koje su po zemlji razvijali i danas još
jače razvijaju, politički prijatelji gospode ve-
liko-srbijanaca, opasno nikomu drugomu
nego samo interesom zemlje, tih dokaza
može se danas naći u svakom mjestu, gdje
imade i samo nekoličina pristaša ujedinje-
ne srpsko-hrvatske koalicije, Podučeni od
svojih vajnih prvaka, da sve što postoji u
Hrvatskoj nije drugo već plod klerikalno-
hrvatske i pravaške »izdaje«, ujedno, da-
kle, da se hametom uništi, — zanešeniji
slijedbenici one veleizdajničke stranke pre-
sagjuju načela političke razvratnosti i vjer-
skog indiferentizma, kao i socijalnoga raz-
dora u mjesni i društveni maš život, koji

cizam u intelektualnom svijetu. Kad se ko
opire praktičnom nihilizmu, ne mislimo da
bi se iko usudio kazati mu da se taj opire
razvitku i napretku ideja; neumjesno nam
se čini stoga kazati, da ko se opire agno-
sticizmu, da se opire razvijanju ideja i slo-
bodi mišljenja. Slobodna mišijenja nije, da
se smije misliti kako je koga volja i što
je koga volja, već da se ne smije biti za-
priječen istinu prigrliti.

Divno bi doista bilo, kad bi učenik u
školi u ime slobode misli profesuru kazao
da je n. pr. Napoleon veliki živio u XV.
vijeku, ili da je 4 4. 5 == 20! Mogao bi
mu kazati, ali bi zato dobio lijepu peticu,
i svi njegovi apeli u ime slobode misli
bili bi na vrbi svirala.

U ime svoje slobode, to jest slobode:
da svaki misli kako ga je volja; da govori
što ga. je volja; da piše što njemu ide u
prilog; u ime, velju, ovakove slobode, biti
će se možda i »Crvena« okitila tolikim ne-
istinam u već napomenutom broju 74. kao
i u zadnjem, gdje u ime Papimih enciklika
piše o nekakvoj presiji odozgor na nekog
svećenika i t. d.

Pregjimo, govori »Crvena«, na najnoviju

rja, gdje su se podjarivanjem i;rovarenjem
pristaša spomenute protuhrvatske stranke,
strasti tako uspirile, da je malo da ne sva-
ki društveni život, svako uljugjeno općenje
megju sinovima istih predjela i mjesta u-
pravo onemogućeno.

Daleko je od nas, da pokudimo ove za-
veđene ljude, koji slijede zastavu koalici-
jonaške stranke, Mogu to biti, pače najve-
ćim dijelom i jesu, dobri, pošteni ljudi,
koji su se prihvatili načela gospode: Dra.
Šurmina, Banjanina, Dra. Lorkovića, Dra.
Lukinića, Pribičevića i družine im, kao što
se prihvaća nova moda, koji su kao ogra-
ničeni ljudi podložni frazi. U ime kakvih
širokih vidika, viših narodnih interesa i sli-
čnih smicalica za pristaše uživaju u slasti
i vlasti i stoje na usluzi veliko-srpske pro-
pagande . . .

Je li način, kojim pristaše srpsko-hrvatske
koalicije rade za svoje bogumrske ciljeve,
shodan i umjestan; je li koristan i patrijo-
tičan u opće, naši dobri i pošteni ljudi ne-
ka prosude i po rezultatima djelovanja u
svojem društvenom životu. Nevjerojatno se
čini, a ipak je živa istina, da pristaše one
stranke rade na štetu, na zator onih naro-
dnih interesa, za koje se živo zauzimaju,
svojski rađe proti njima najviše onda, kad
se za nje najživlje zauzimlju. To je, rekli
bi smo, samo grdno proklestvo onoga na-
čina kojim se srpsko-hrvatska koalicija i u
svojem radu i borbi danas majviše i služi !

Trijezni rodoljubi u zemlji, koji bi sve
sile svoje posvetili radu, naime, za potički,
ozbiljni (a ne na riječima) kulturno-ekonom-
ski napredak hrvatskog naroda, moraju po-
lovicu tvora i snage svoje da žrtvuju pu-
stomu  odklanjanju pogibli, koje  nasta-
ju s nepromišljena, veleizdajničkoga po-
stupanja naših srpsko-hrvatskih štipendista.
U političkom životu daje se djelovanje koa-
cijonaške stranke i do negdje podnositi, jer
nepromišljena agitacija nalazi tu i svoga
ustuka, pa čak i patrijotičan prkos. Druga
je ipak, kada se agitacija s političkih mo-
tiva ili bar pod njihovom ktiikom, prenaša
u društvu, te općinski i novinarski život.
Ovdje ju slabo što može suzbijati; poput
divlje bujice poplavljuje ona sve i čupa sve
klice dobra i napretka; zahvaća sve krugo-
ve; naše gradove i općine pretvara u pra-
va ratišta, gdje se ljudi, koji su upućeni
na jedan te isti cilj, hrvaju i kolju megju

žemo, ne u ime slobode mišljenja kako to
shvaća »Crvena«, već u ime istine koja iz-
vire iz Papinskih enciklika.

Prvo nije istina, da je dokinut kanonski
proces protiv župnika. Proces ostaje za kri-
mine kao što je i do sada bio, te biskupi
ne mogu maknuti župnika za koji krimen
bez toga procesa. Nu župnik može postati
nesposoban za župu u više slučajeva — i
bez ikakve svoje krivine, kao n. pr. kad
oslijepi, poludi i t. d, U takovim slučaje-
vima i ovima sličnim sv. otac Papa polazi
sa principa »Salus populi suprema lex esto«.
Kada se dakle ne bi u sličnim slučajevima
župnik zahvalio, sv. otac dozvoljava bisku-
pima da ga se digne bez procesa, to jst
modo administrativo. | do sada imali su
bar nekoji biskupi ovu vlast privatno, samo
im nijesu bili označeni slučajevi u kojima
bi mogli makacti župnika administrativno.
Sada je sv. otac označio te slučajeve, a i-
ma ih devet na broju, i tim biskupima, bar
onim koji su tu vlast imali, ta vlast sada
biva čena.

Oni su slijedeći:

1, Umna bolest, koja je po mijenju is-
kusnih ljudi neizlječiva; a radi koje, i premda
bi ozdravio, kod naroda biva manje cije-
njen i uvažen i stoga zadržati ga na svo-

i: dužnostima.
3. Kad je on gluh, slijep ili ima koju
drugu bilo duševnu ili tjelesnu

 

ga svakako čini nesposobnim u vršenju svo-

manu, što |

Ovo su grozne rane, koje ljuto bole. Ta
se bolest širi po čitavom narodnom tijelu,
te ako joj se za dobe ne potraži rad
i uspješna lijeka, moglo i piri po
kasno. Poštovani upravnici Hrvatske, što
se evo kupe oko osobe bana Tomašića,
možda bi ipak dobro, patrijotično učitili,
da nakon toliko godina njihovog političkog
djelovanja u mjesto očijukanja s koalicijom
razmisle i rasude, koliko su opasna ultra-
veliko-srbijanska načela i propaganda prva-
ka srpsko-hrvatske koalicije, za nezrele i
kratkovidne političke ljude, zla i ubitačna
učinile u Hrvatskoj. Ako i malo patrijotski
ćute, morali bi kako i drugi patrijoti, svat-
ko svojim putem i srestvima, najodriješitije
suzbijati onakovu političku agitaciju, koja,
što dalje dopire, to više rastvara pozitivne
i realne odnošaje u Hrvatskoj.

 

Domaća politika.

izbori u Hrvatskoj.

Ovih se dana imaju raspisati izbori, kako
to novine javljaju. Kako nam je još u pro-
šlom broju dopisnik javio, već se ražmae-
hala tamo žestoka izborna agitacija. Ima.ko-
tara, što imaju po 4—5 kandidata. Dakako
sve stranke se po starom običaju složile
proti nama, pravašima. I Mile Starčević na
žalost se nahodi s protivnicima našim. Mi
se ipak nadamo najboljemu.

Agrarno pitanje u Bosni.

Dok se vlada i sabor muči, kako de ri-
ješe ovo teško pitanje, dotle se na sjeveru
Bosne kmeti pobuniše, te hoće, da to pi-
tanje sami riješe, te odlučiše više ne davati
ni agi trećinu, ni državi desetinu. Ali su se
energične mjere zauzele, pa će se kmeti u-
miriti.

Svakako — kako i same prilike kažu —
stvar je zrela za riješenje. Nego nastaje pi-
tanje: Obligatorno ili fakultativno otkupljenje
bosanskog kmeta? Za obligatorno su otku-
pljenje rišćani; vlada i ostali su za fakulta-
tivno. I nama se čini bolje, pravednije, go-
spodarski uputnije ovo potonje. Neka aga
i kmet dogovorno stvar urede; neka aga
preda, a kmet se otkupi, ako hoće. Vlada
dakako morala bi biti kmetu pri otkupljenju
pri ruci. Obligatorno pak riješenje agramog

jih dužnosti; bilo to pak za vazda ili ze
neko vrijeme, samo ako se ovoj manjkavo-
sti ne priskoči po kojem zamjeniku ili vi-
karu.

4. Mržnja naroda pa bila ona nepravedna
i ne baš opća, samo da je takva e da nje-
gov rad čini nekorisnim ; a razborito se pak
predvigja, da za kratko vrijeme ne će pre-
stati.

5. Kad župnik izgubi svoj ugled kod po-
štenih i ozbiljnih ljudi; bilo to ili
nepristojna i sumljiva načina života; bilo
zbog kakve njegove krivnje ili takogjer zbog

ž

njihovim odlaskom ne bi