PRAVA CRVENA HRVATSKA CIJENA JE LISTU SA DONAŠANJEM U KUĆU ILI S POŠTOM NA GODINU K 6. NA PO ILI ČETVRT GODINE SURAZMJERNO; ZA INOZEMSTVO GODIŠNJE K. 9. KO NE VRATI LIST KAD MU PRETPLATA MINE, SMATRA SE VA JE PREDBROJEN I ZA DOŠASTO POLUGODIŠTE. — PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. I opet Madžari!... Belaj im ne daje mirovati! Nije do- sta da su kao klika zarobili vlastiti svoj narod; nije dosta da svaki dan po svemu svijetu se pripovjedaju gro- zne njihove korupcione parnice; nije dosta da su se vikom nametli i našoj poli Monarhije; nije im dosta što gnja- ve podregjene im narodnosti; nije im dosta što politički duše Megjumurje, Rijeku, tužnu Banovinu, kojojenameću silnike i spahije; nije im dosta što u trgovini hoće da proturaju svoje pa- robrodarsko društvo, dok su maša pa- robrodarska društva prisiljena verati se * od nemila do nedraga, da nešto do- biju; nije im dosta što tarifalno osu- jećuju svaki naš napredak: nego su eto ustali prije da ozloglase naše vino, a sad da mu zatvore tržišta i zabrane prodaju! Kad promislimo, koliko je muke stalo našeg težaka e bi istrapio zemlju, dobro je uredio i učinio ru- hlu, koliko je nevolja i troška podnio, da se bori sa nemilom filokserom, ko- liko ga stoji svake godine da ju obre- že, okopa, polijeva, siumpora i na sva- ki mogući način vida i čuva e bi mu donijela obilati plod, kojim da obra- duje svoje mušterije, a sebi pribavi zimnicu i obezbijedi obitelj; zaista da se snebivaš, da je objesnik ustao da otme i taj zalogaj radišnom našem te- žaku! Danas je u pokrajini glavni proiz- vod vino, lozom plemenitom je posa- gjen viši dio naše zemlje: izvrsna vr- sta vina i rakije našla je dobre kupce, koji opet obilato dobivaju na naše vi- no, a eto bezobzirni Madžari ustaju, da zabrane prodaju plemenite naše kapljice, ili će nametnuti takovu carinu, e neće biti moguće takmiti se. U to- me oponašaju lukave Talijane, koji su silnu štetu donašali našoj pokrajini, jer su uvagjali svoje vino uz veoma ni- sku carinu. Rijet bi, da se i Beč mr- godi na takovu nepravdu, ali mi vi- gjamo, da taj blaženi Beč ipak kona- čno popušta, i bude uvijek što hoće Madžari. Drago nam je da su zastu- PODLISTAK. Sitno ortice o Biblioteci Nu kakva je, i što u sebi ona krije? Sa zapadne strane velikog klaustra, nad Lje- kernicom, a izmegju crkve i glavnog krila mjesto je njezino. Kroz dvoje si ni č ž Hi sliti li i i | pnici hrvatske stranke zaključili upri- jeti svim silama, da se takova neprav- da ne obistini. Bez dvojbe u tome će biti složni svi naši zastupnici a, kojim uspjehom, vidjećemo. Ostaje Zadružni Savez. Još g. 1904 prvi su napredni i požrtvov- ni Slovenci pokrenuli u našoj pokrajini ve- liko dobro i blagodat za narod, zadruge i štedionice, koje su seljaka na stotine obi- telji otrgnule iz čampra bezdušnih lihvara; malim obrtnicima, trgovcima i sitnome pu- ku olakotili da i nagju umjerene vjeresije, i vode uspješno svoje poslovanje, primaju- ći i plačajući na ustanovljene rokove, a ne- kim dala i prilike da se rađuju i vesele, jer su nešto na svome grlu uštegjeli i spre- mili koju bijelu paru za crne dane. Prvi pokretač svega toga napretka bijaše prepo- štovani g. Krek u našem gradu, i njemu se najviše ima zahvaliti, ako je ta blago- datna ustanova ne samo bila utemeljena, nego da je napredovala i održala se na o- noj visini, na kojoj ima biti jedan posve kreditni zavod. Primjerno je poslovao u i- stoj Štedionici g. Gjuro Rašica, naš sugra- gjanin, koji s rijetkih vrlina prešao je u glavni tabor slovenske Zadružne Sveze. Na- kon toga se je u pokrajini utemeljio Za- družni Savez sa ravnateljstvom u Spljetu, i dično je poslovao. Naravna je posljedica bila, da se je izmegju ta dva društva sa i- stim ciljem i pregnućem porodila neka u- takmica, neko natjecanje, a da je to mo- ralo biti na štetu i jednom i drugom dru- štvu. Dobri su ljudi za to ustali, da razmi- ricu i utakmicu poravnaju, više su se puta | sastajali, više su puta vijećali, i jer je bilo dobre volje i čestite namjere s obiju stra- na, došlo se je do sretnog sporazuma. Bje poslušan glas nesebičnog i gorljivog rodo- ljuba dra. Balurića, da se pregovori i do- govori zametnu izravno sa Zadružnom Sve- zom u Ljubljani. Tim se putem otišlo, i dneva 7. o. inj. sastadoše se u Trstu pu- nomoćnici za Svezu: velešt. g. Ivan Traven, koga smo otrag mjeseca imali amo, i koji je svojski nastojao za dobro naše Štedio- nice, g. J. Javan i g. dr, VI, Pegan; a za Savez: g. Ivo Antičević, g. dr. P. Baturić i g. Milan Marušić. Zaključak je bio ovaj: »Zadružna Sveza u Ljubljani prestaje sa danom 31. oktobra 1913 svojim djelovanjem na teritoriju kraljevine Dalmacije, te preu- zimlje na se dužnost, da poradi na tome, ćeg prelata, viteza drugog razreda ć. k. re- da Astvije željezne Krune kao i Turskog reda od Megidie. On, na očigled može se reći cijelog svijeta, god. 1869. blagoslovi otvor Sueskog kanala. Vračajući se kući parobrodom francuskog Poslanstva, trećeg dana sumljivom smrću umre, a kapetan tog parobroda zapovjedi, da ga se baci u mo- ru i premda su bili blizu Napuljske luke. To bi na 15 srpnja g. 1881. S desne strane ulaza ostaju dragocjenje- ni »Rukopisi«, zatvoreni rešetkom. Do njih su »Conciones« — propovjedi svih mogu- ćih ;propovjednika domećih i talijanskih. Nad zbirkom »Rukopisa« stoji slika glaso- vitog Stjepana Orađića; a nad zbirkom »Con- clones« slika Domenika Ranjine, Zatim dolazi prvi prozor, nad kojim je slika ge- nija svojeg doba, slavnog Lava XIHl. Iza prvog prozora dolaze »Libri patrii« knjige [domaćih auktora, nad kojima stoji slika I- gnacija Gjorgjića. Zatim dolazi drugi pro- [z0r, a nad njim je slika biskupa o. fra Ur- bana Bogdanovića. iza drugog prozora do- lazi »Biblia sacra cum interpretibus«, te »Sancti patres« — sv. pismo sa tumačite- ljima i sv. Oci. Napokon je treći prozor, iza kojeg stoji »Historia sacra et prolana« IZLAZI SVAKE SUBOTE POJEDINI BROJ STOJI 10 PARA. da njezine članice u Dalmaciji istupe iz nje- zinoga članstva i da pristupe u članstvo Zadružnog Saveza u Spljetu«. I ako, u koliko čujemo, mjesna Štedioni- ca nema dovoljnih riječi da iskaže svoju zahvalnost Ljubljanskoj Svezi, koja ju je tetošila kao brižna majka, ipak radosno mi Hrvati amo pozdravljamo zaglavak i zaklju- čak, koji će bolje stisnuti bratski vez uzduž cijele pokrajine, koji će ukloniti nevolje i utakmice, i koji će napokon i svoj pokra- jini silu dobra donijeti, jer će amo ostati i sve dobiti, koje od zajmova unilaze. Za- družni Savez ima na glavi priznatoga i u- glednoga strukovnjaka g. Antičevića, ima iskusnu i požrtvovnu upravu, ima davno uvažene i proslavljene savjetnike; a ti će svi bez dvojbe poraditi, da budu onako do- bri, onako usrdni, onako pristupačni, ona- ko susretljivi, kako su bila gospoda na vr- hovnoj upravi u Ljubljani, i tako će Za- druge i Štedionice, novom snagom, novim pregnućem uprijeti svim silama, da osvije- tle obraz pregaocima, najglavnijem našem napretku, a da pomognu objeručke narodu svome hrvatskome amo u pokrajini, da bu- de svoj na svome, jer je ekonomsko bla- gostanje preduvjet narodnoj dobrobiti. Za katolike ni zakona ni obzira e... Ogavna neka štampa, nesmetano i neka- žnjeno vrijegja najnježnije osjećaje katoličke duše; opaki romani i pamfleti naprosto i- zrugavaju se tim svetinjama; paklena usta glasno i javno psuju što god je svetoga i niko im |ni: tamo se; kinematografi čine isto, a moralno i još gore; a eto kao vr- hunac svemu i glavni Talijski hram ovijeh dana se segnuo u taj brljog. Pak svi ti ne- voljnici grakću, da u nas ne treba klerikal- ne stranke, jer da svak kod nas ne zadire u vjeru, ne vrijegja svetinje naše? Ne, ne, doba je da branimo sami, što nam je naj- milije, najsvetije, kad se eto u nas nema nimalo obzira, ni barem toliko, koliko ga se ima za druge vjeroispovjedi. Reda je da dokažemo e nijesmo još pod noge zgazili sveti ponos, ono uvjerenje, koje ispovjeda- mo da nam je najviša blagodat od božije dobrote. Glasno prosvjedujemo jer Zagre- bačko kazalište tako odurno i sramotno po- pušta: neka katolička štampa, društva ta- kodjer prosvjeduju, a osim prosvjeda kupi- mo se u društva u čete, koje će svemožnim svojim glasom opametiti te hude nesretnike. Donašamo čin po »Hrvatskoj«, koja pri- ma iz krugova kazališnih posjetioca : — crkovna i svjetska povjest. — Sredina biblioteke prama vratima ispunjena je »S. Theologia«, nad kojim spremištem, po sre- dini stoji slika glasovitog O. Slade, a na toj slici čita se ovaj natpis: D. O, M. Edidit Libros Quinque quingentis Bibliothecam Auxit Cheusu annuo Eamdem Dotavit. Baljiva i Benedikta Stay; a s desne slavnog R. Boškovića i Marija Getaldi. Već smo pri kraju i počmimo opet sa ulaza. S lijeve strane ostaju »Libri prohibiti« — zabra- njene knjige — rešetkom zatvorene. Zatim slijedi: »Philosofia i Bloquentia« — mudro- e i govorništvo — pa Matematika, Fi- tih kojiga stoji slika Petra Benessa. Zatim | je slika glas. dolazi prvi prozor, nad kojim franjevca historiografa Luke Wađinga lr- landeza, koju naslika slavni slikar Medović, kao fratar. iza prvog jest: »Theologis My- i prozora stica« i »Vitee sanctorum« — mistična te- RR ALAN SSSRA SNES SSA GAJENE ASJA LENS DS U DUBROVNIKU, 25. OKTOBRA (913. S lijeve strane O. Slade stoji slika Gjurgja | PRETPLATA I OGLASI SALJU SE RIN Rema Kazalište ima ili bar bi moralo imati tu svrhu, da širi prosvjetu, da diže i opleme- njuje čovjeka, no ovo, što se jučer davalo u našem zemaljskom hrvatskom kazalištu sve je prije, nego li prosvjećivanje i ople- menjivanje čovjeka. Uopće“smo protiv toga, da se na pozornicu iznose svete stvari i prikazuju religijozni čini, ali ako se to već čini, onda bi moralo to biti što decentnije, jer napokon nijesu ni svi pohagjači kazali- šta bezvjerci, pače možemo reći, da je u nas većina kazališne publike još religiozna. Ali kad smo jučer gledali, kako Maliella bludnica govori, da će se onome podati, koji ukrađe nakit s kipa Bogorođičina, što se nosio u svečanoj procesiji, pak onda ta ista bludnica u tom ukradenom nakitu grli i ljubi svetogrdnoga tata, a on toj bludnici kao u nekom orgazmu kliče, da je ona njegova madona, onda to doista mora vri- jegjati vjersko čuvstvo svakoga katolika. Ćudimo se, da naša uprava, kadgod daje komade s religioznim ceremonijama inih konfesija, vrlo pazi, da ne povrijedi vjer- skoga osvjedočenja tih inovjeraca, ali kad se radi o katolicima, koji su u većini u Hr- vatskoj, a valjda i kod samog kazališta, on- da se smije sve, onda je slobodno i na naj- gadniji način vrijegjati religiozno čuvstvo — dakako, opet ističemo — katoličko i sa- mo katoličko, Istina je, da su i sami glum. ci dotičnih uloga nastojali bar kako tako prikriti skandaloznost te profanacije kato- ličkih 'svetinja, ali to nije dosta, jer je u- prava svakako morala bar promijeniti one prizore, koji baš kruto vrijegjaju katoličko vjersko osjećanje, pak je mogla izostati bar ona scena, gdje bludnica u kruni i ostalom nakitu bogorodičinom grli svetogrdnoga ta- ta, a on joj se divi kao madoni i onda ona postaje za čas njegova. : Sigurno je, da bi se stvar sasvim druk- čije prikazala i sasvim drukčije bi se bri- sale scene, kad bi se radilo o komadu, gdje dolaze na pozornicu n. pr. židovske reli- giozne scene i ceremonije, ali zar smo imi doista tako duboko pali, da ni ne shvaća. mo i ne osjećamo toga, kad i gdje se u operi ili uopće kazališnom komadu, vrije- gjaju katoličke svetinje? Zar uprava zemalj- skoga hrvatskoga kazališta tako slabo pozna katoličko religiozno čuvstvo i osjećanje, te ne može razabrati, što će zlo djelovati na katoličku publiku, a što se bar podnesti može? Ovaki skandalozni prizori svakako ne smiju dolaziti na hrvatsku pozornicu, koja je uzdržavana novcem većinom kato- ličkim ! — SDSS ologija i životi svetaca — nad ovom spre- drugi ptozor, nad kojim je slika biskupa: drugog prozora spremište je: »Jus Canoni- cum et Civile« — crkveno i \ ŠTVU. — ZA ZAHVALE | PRIOPĆENA PLAĆA SE 30 PARA PO PETIT RETKU, ZA OGLASE 20 PARA PO RETKU A KOJI SE VIŠE PUTA TISKAJU PQ POQODBI UZ POPUST. RUKOPISI SE NE VRAĆAJU. LISTOVI NEFRANKIRANI.NE PRIMAJU SE, mom stoji slika R. Kunića. Zatim dolazi |snik O. fra Beninja Albertini, dubrovčanina, za | ADMINISTRACIJI, A PISMA I DOPISI. UREDNI. God. IX, i py Dubrovnik, 24/X. Nasljednik prestolja nadvojvoda: Frano Ferdinand uzvratiće posjetu njemačkome caru Viljelmu dneva 30. ov. mj. .. Talijanski djaci održali su ovih dana u kotaru Tridenta nekoliko skupština, za u- strojenje talijanske pravne fakultete u Tr- stu. U resolucijama pozivlju svoje zastu- pnike na car. vijeću, da porade za riješenje zak. osnove o ustrojenju sveučilišta. # +. Socijalni demokrati i česki radikali upra- vili su u sjednici od utorka carevinskog vijeća u Beču interpelaciju, koja je upere- na proti ultimatumu Austro-Ug. u Beogradu. + **# U nedjelju na pangermanskoj skupštini u Beču burno se klicalo njemačkome caru Vilimu. Na posredovanje polic, komesaru klicali su: »Fuj!« i »Heil Hohenzollem !« * *. Srpska je vlada odlučila ustanoviti kato- Hlički episkopat u Prizreau, * *.# Osamdnevni rok ultimatuma Austro-Ugar- ske Srbiji, da ostavi područje autonomne Arbanije, preksjutra svršava. Kao što se uopće u političkim krugovima dežalo, Srbija je tome zahtjevu udovoljila, i već jučer pot- puno izvršila. s. Francuska je vlada odgovorila austro- ugarskom poslovogji, da prima na znanje činjenicu predaje ultimatuma Srbiji, ali pri- držaje pravo, da ispita uzroke, koji su austrij- sku vladu nagnali pa njen korak, Francu- ska je vlada izjavila, da je nedvojbeno u- stanovljeno, da su Armauli sa područja Ar- banije napali na srpski teritorij, Zatraženo je od austro-ug. vlade, da li je kadra za- jamčiti Srbiji, da neće biti opet napanuta od arbanaških četa, lzjavljeno je, da je arbanaško pitaaje u najvećem stepenu euro- pejsko pitanje, i po tome da imađu pravo sve vlasti, da zajamče izvedbu zajedničkih odluka. Rusko, njemačko, čugleško 4 nađite držanje Srbije, koja se na. savjet velevlasli odlučila, da povuče svoju vojsku iz Arbanije. Pitanje razgraništaje izmegju Srbije i Crne-Gore potpuno je riješeno, Naročito po- vjerenstvo još ima da obilježi granicu. s U okražju Kistendila ked Vojderice do- šlo je do oštra sukoba izmegju srpske če- 16 vijeka, a na drugom stoji katalog i upi- Koja blage pak u sebi krije BiblioteLa Braće? Grad Dubrovnik i pred mnogo većim gra- so š