CRVENA HRVATSKA CIJENA JB LISTU SA DONASANJEM U KUĆU ILI S POŠTOM NA GODINU K8& NA POILI ČETVRT GODINE SURAZMJERNO; ZA INOZEMSTVO GODIŠNJE K. 12. KO NE VRATI LIST KAD MU PRŠDPLATA MINE, SMATRA SE DA JE PREDBROJEN I ZA DOŠASTO POLUGODIŠTE. — PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Meta MA SAA: poi tata JRS SA AA JERE A ENJE E PJ Treći ratni Božić. »Mir se svijetu naviješta«. Po treći put doživljujemo veliki kon- trast: mile Bcžićne svetkovine u ratnom stanju. Ovog pak puta srce nam neobično kuca i nestrpljivo se pita: hoće li nam ovaj treći ratni Božić donijeti željeni mir ? Hoće li uspjeti mirovna akcija centralnih vlasti ? To su pitanja, koja nas najvećma zanimaju, a na koja još nemožemo sigur- no odgovoriti. I naša pamet ne zaustavlja se samo kod pojedinih činjenica, ni kod zadnjih do- gagjaja, već zahvaća na dalje i na šire, da nagje razloge i uzroke ovom svjetskom kr- voproliću, ovom strašnom ratu, te se za- čugjeno pita, kako je moguće, da je to, došlo u vijeku civilizacije i napretka. Moderni svijet nije se naime ničim | većma razmećao, nego li svojom kulturom, koju je htio da stavi na mjesto Boga. Na' sva usta govorilo se i pisalo o bratstvu, | o filantropiji, o ljubavi i jednakosti, pak | kako je i zašto ta kultura doživjela svoj poraz i dokazala ne samo nesmisao svog programa već u laž utjerala i sva svoja proročanstva a pustom varkom pokazala sva svoja obećanja ? Zgrada se je zidala na slabom teme- lju, došao vjetar i razrušio je. Čovječan- stvo pozaboravilo, da sve što imamo lijepa i uzvišena, treba da zahvalimo onom velikom dogogjaju, onom historičnom da- nu, kad su angjeli nebeski nad betlemskom štalicom navijestili mir ljudima dobre volje. Od onda povijest ljudska krenu no- vim tokom : stare ideje, stari ljudski nazori i sav državni i socijalni poredak ustupi mjesto novom, uzvišenom, božanskom nau- ku, što ga svijetu objavi vječna Istina, u- tjelovjena Riječ Božja, Isukrst. | tad se ljud- skom duhu otvoriše novi, do tada nepo- znati vidici, a umoreno i izmučeno ljudsko srce nagje svoj mir i pokoj. Sretan i za- zadovoljan ćutio se čovjek, da nalazi od- Konavli. Geogratijsko-historička crtica. Napisao Prof. Dr. Božo Cvjetković. (Nastavak) Konavle naseliše u historijsko doba lliri, koji pokriše svojom riječi sve krajeve od sred- njega Dunava do Epira. Cijepahu se u više ple- mena, a vrlo im se mijenjahu plemenska imena. Megju ilirskim plemenima oko vremena rimskog političkog nastupa na istočne jadranske obale (228 pr. I.) nose barjak Liburni, vrsni brodogra- ditelji i vični plovidbi po moru. Za njima dolaze Daorzi oko Neretve. Od ove rijeke do preko Vo- juše u Arbaniji prostirahu se izvrsni pomorci Ar- Od Boke-Kotorske do Cavtata bijahu Ar- dijejci pomiješani sa ribarskim narodom Enhe- ljana. Ardijejci i Euheljani sačinjavahu dakle u glavnome pučanstvo Konavala u onim drevnim = Poslije krvavih ratova izmegju ilirskih ple- mena: Avtarijata i Ardijejaca poradi solne trgo- vine počinje da stupa u povjesnicu i staro ilir- sku naselište, koje Heleni prozvaše Epidauros, a Rimljani Epidaurum na mjestu današnje Tihe | Cavtata pa Molunat, Župe, Zaton, Ston (Sla- LA Na tn ISA A a. po POJEDINI BROJ sva RAVA Nata ad RJRSSSRAA Ai JE IZLAZI SVAKE SUBOTE RlRNNSRSSSaSSD—mmmmmm—me= ERE IO S ve Nam Anja m U DUBROVNIKU, 23. DECEMBRA 1916. E E E ŠTVU. — ZA ZAHVALE | STOJI 20 PARA. ai ai a tt J RG TS A JENS SA RA JEG tE AES \ PRETPLATA I OGLASI SALJU SE ADMINISTRACIJI, A PISMA 1 DOPISI UREDNI- PRIOPĆENA PLAĆA SE 30 PARA PO PETIT RETKU ? ZA OGLASE 20 PARA PO RETKU A KOJI SE VIŠE PUTA TISKAJU PO POGODBI'' | UZPOPUSTRUKOPISI SE NEVRAĆAJU.L VI NEF ; PSS * a. govor na sva pitanja, te su kroz stoljeća | no zavaditi države sporazuma ili slično. Trijez- | nost ne ovisi o čvrstoći, kojom jedan natod drži trgala i srca i umove najvećih učenjaka. I kršćanska je nauka obnovila i pre- | porodila svijet, proizvela je silom preokret i učinila ono, što nijesu mogli da učine i najveći umovi starog poganskog svijeta : donijelo je slobodu, jednakost i bratstvo u pravom smislu tih riječi i u pravoj mjeri. Moderno je pak poganstvo uzelo za svoju lozinku te riječi, e da s njima op- sjeni prostotu, i da pod njihovim plaštom stvori moderno roblje, da udovolji egoizinu, da gore od Kaina prolijeva i siše krv sla- bijega, a da u svemu zavlada pravo jačega gore od starih tirana. Tražila se emancipacija od načela Isu- krstovih, nije se poštivao moral kršćanski, nije se htjelo da vlada Bog ni u školama, ni u sudnicama i činilo se je sve moguće, da se iščupa vjera iz srca ljudi i da ih se tako baci u bezvjerstvo i očaj, tu najljuću nevolju. To su dublji i pravi uzroci svemu zlu pak i sadašnjem ratu. Ko nema u sebi mira Božjega, taj će uvijek zametnuti kavgu. Mir i poredak će na zemlji opet za- vladati, kad se čovječanstvo povrati k izvoru mira i istin:, kad se novi Irudi okane klati i progoniti nedužnost i nevinost, kad se moderni Jude zasrame svoje izdaje rad ne-| čistog interesa i sebičnog egoizma, kad“! Pilati upoznaju svoju krivnju a prestanu prati pred svijetom svoje krvave ruke. Sveta Božićna noć badi u pameti ljud-. skoj takove i slične refleksije, zbog kojih tolika srca bolno krvare, a usta sama šapću : Uskori, Gospode, mir ljudima dobre volje ! Mirovna ponuda i naši neprijatelji. Na mirovnu ponudu centralnih vlasti raz-: mahala se je sva svjetska štampa. Dok je sve na-. še novinstvo bez razlike jezika, težnja i progra- ma neopisivim veseljeim pozdravilo korak central- | nih vlasti i njihovih saveznika, dotle je goto- vo cijela ententina štampa, kako je bilo i pred- vidjeti, upravo pobijesnila i ustala proti svakom pokušaju miru, jer da centralne vlasti nemaju is« krene želje za mirom, nego da misle megjusob- | Heleni. Priča kaže: kad protjeraše iz Tebe Kad- ma, vladara i osvajača Beotije, sina feničkoga kralja Agenora i Telefase, zajedno sa njegovom ženom Harmonijom, nagje ovaj utočište kod En- heljana, koji su bili u ratu sa Ilirima (Ardijejci ma). Po savjetu proročišta Kadmo postane vo- gjom Enheljana, svlada lire i dogje na kraljev- sko prijestolje. Priča još hoće, da je Kadmova i Harmonijina grobnica tamo negdje u pećinama i hridinama ili Sniježnice ili Konavoskih stijena, a može biti i u pećini Šipunu na cavtatskome poluostrvu. U ovim su se pećinama, hoće priča, legle zmije osobite veličine i strahote te da se i sam Kadmo sa Harmonijom poslije smrti pro- metnuo u zmije. Ova legeuda, koja je samo ljuskom priča a jezgrom istina, ima da kaže, kako su u krajevima današnjega Cavtata a staroga Epidavra stanovali Iliri, kojih milologija takogjer govori o vjčrovanju u zmije i zmajeve ; ona još kaže, kako se Feničani, protjerani od Helena iz Helade, silom probiše megju Ardijejce i Enhe. ljane, te se namjestiše na mjestu današnjega Cavtata, a predobiše za sebe i rodne Konavli (Kava.t)). Poslije pak, kad dogjoše helenski Par. tenci iz Peloponeza (Moreje) i osvojiše feničku koloniju, dadoše joj ime Epidavar po imenu svoje postojbine na istočnoj obali Argolide u Saron- skom zatonu. Feničani se povukoše u današnje Konavli i tamo negdje na konavoskom polju udariše svoju naseobinu sa ishodištem na more kod Sutorine ili Subtorine. Partenci ne zabora- više da donesu u svoju novu postojbinu štova- neutralnih država uzelo je to pitanje dosta mir- nije i ozbilnije. Uza svu viku neprijateljske štampe, moglo se ipak uspostaviti, da i kod naših neprijatelja, osobito u Italiji i Francuskoj, postoje u narodu jake struje za što skoriji svršetak rata i da pi- sanje njihove štampe nije odraz mišljenja znatno jakog broja naroda. Napokon su se oglasili i dotični ministri, i — kako se je bilo i nadati — izrazili se u parlamentima ne najbolje o mirov- noj ponudi centralnih vlasti, i kao da im ne bi ništa smetalo, kad bi nevoljno čovječanstvo bilo izloženo još tko za kako dugo ovomu groznomu klanju i prolijevanju krvi. U sjednici ruske dume 16. ov, mj. izjavio je ministar izvanjskih poslova Pokrovsky, da se osjeća obvezanim, da dumu odmah obavijesti, kako je car pristao na držanje vlade prema mi- rovnoj ponudi. Riječi o miru, što dolaze od stra- ne, na koju čitav teret, odgovornosti pada radi svjetskog požara, što ga je ona raspalila, ne bi- jahu za aliirce nikakovo iznenagjenje usprkos toga, što su neobične. Za vrijeme rata je Nje- mačka i više puta, ne samo jednom, govorila o miru. Njemačka je nakon svakog vojnog uspjeha, koji je bio proračunan, da svojim djelovanjem upadne u oči, pokušavala da izravna puteve po- sebnom miru, sad prema jednoj, sed prema dru- goj strani. Svi su ovi njemački pokušaji udarili na otpor i na odlučan mir aliirnih vlasti. Pošto je Njemačka vidjela, da ne može zabiti klina u našu neraskriljivu alijancu, učinila je službeni korak, da potakne mirovne pregovore. Govor Pokrovskoga je primljen dugotrajnim odobravanjem, na što je jednodušno usvojen o- vaj predlog: »Državna se duma jednodušno pri- ključuje kategoričnom otklonu aliirskih vlada, da se uz sadanje prilike upuste u bilo kakove mirovne rasprave te izrazuje svoje mišljenje, da će trajan mir biti moguć tek nakon potpune po- bjede nad neprijateljskom vojnom snagom te kada se Njemačka konačno odreče težnja, radi ko- jih je i postala začetnicom velikog rata«. Talijanski ministar Sonnino rekao je u tal. komori 19. ov. mj. izmegju ostaloga : U općem interesu, te iz dužnog obzira prema saveznicima, | ne mogu ništa saopćiti o tekstu odgovora, što ćemo ga mi dati na korak četiriju neprijateljskih sila ; odgovor će se proglasiti, čim bude ugovoreno. Mi svi želimo trajan mir, no pod tim mi ra-; zumijevamo onakav red i odnošaje, kojima traj- | nje Eskulapa, boga ljekarstva, poglavitog božan- | stva grada Epidavra u Peloponezu, kojemu je bila posvećena zmija; odatle i potuče brkauje pojmova o tome bogu sa pojmovima o zmijama cavtatsko-konavoskoga kraja, a odatle i rečeno prometnuće Kadma i Harmonije u zmije. Uspo- , mena na sve ovo ne pometnu se ni do danas. | Cavtatsko-konavoska općina ima na svome štitu. boga Eskulapa, a kapitel jednog stupa u arkadi kneževskog dvora u Dubrovniku kaže i danas toga boga ljekarstva. Kad je bila udarena ova inelenska naseobina, | zvana Epidavar, ne može se tačno uglaviti; bit će da je to bilo oko V. stoljeća pr. I. Epidavar je bio spočetka trgovačka i donekle narodna helenska naseobina, a nikako politička. Partenci ne osno- vaše tu svoju nezavisnost no se namjestiše kao došljaci u tadašnju ilirsku državu, baveći se tr- govinom i brodarstvom ; valjda su im Iliri i po- mogli, da protjeraju Feničane, Ipak tijekom vre- mena Epidavar pusti slobodne žile pa osnova svoju nezavisnost. Sve daje nazreti, da je kaš- | nje Epidavar bio slobodna republika imajući znatnu državu. Pripadahu mu zemlje kraj mora više i niže njega pa nekoliko gradova, megju kojima bijaše Asamum (kod Trebinja), Molunat i druge varoši. Stari Partenci u Peloponezu imali su hram svoga boga Eskulapa jedno 10 km daleko od djedovskoga grada Epidaurosa. Eskulapov hram, koji je onda slovio kao čudotvorno lječilište, na- lazio se je u toj daljini na polju te je bio opasan \ miji listovi kod naših neprijatelja kao i novinstvo | druge u lancima, nego mi pod trajnim mirom razumijeyamo pravedno ravnotežje megju drža- vama, poštivanje narodnosnoga načela, određaba megjunarodnoga prava, te prava čovječanstva i kulture, Nitko ne bi odmah s mjesta niti se us- protio raspavljanju, kad bi netko ozbiljno pred- ložio pregovore i to na temelju općenitih zahtje- va pravde i kulture, što sam ih ja napomenuo. No do sada ništa ne kaže na to, da se u našem slučaju obistinjuju rečeni uslovi, nego naprotiv mnoge stvari upućuju na protivno. U francuskom senatu progovorio je 20. ov. mj. Briand o mirovnoj noti i rekao neka se niko ne da zavarati njemačkim manevrom. Ciljajući na zadnji govor državnoga kancelara, rekao je Briand, da je mirovna ponuđa zadnji bluf, što ga je Njemačka pokušala. Hoće đa sa sebe svali krivnju nastojeći ljudime utuviti u glavu kao da je njoj nametnut rat. No rat je bio u Njemačkoj zaključen već pred 40 godina, te su mislili da im je pobjeda sigurna. Bethmannov je govor ne samo znak slabosti, nego je to nova finta. Odgovor, što ćemo ga dati na mirovnu ponudu, bit će dostojan naših hrabrih vojnika i saveznika. Isti je dan u Engleškoj Lloyd George držao govor, očekivan s najvećim interesom, pred dup- kom punom kućom, koja je njegove riječi po- zdravljala burnim pljeskanjem. »Naš ćemo odgovor na njemačke prijedloge dati u potpunom dogovoru s ostalim saveznicima Ko bi god lakoumno produljio rat, taj bi na svoju dušu maprtio krivicu; ali ko bi god pre- kinuo borbu prije no se postigne cilj, taj bi na sebe lično uzeo odgovornost. Primiti prijedloge državnoga kancelara bilo bi svejedno kao uvući glavu u zamku s konopcem. Bez zadovoljštine nema mira«, Zatim je nastavio: »Saveznici treba da za- htijevaju potpuno jamstvo, da pruski militarizam ne će nikad više poremetiti mira. Do malo će dana saveznici dati formalan odgovor«. Odgovor ententnih vlasti još nam nije po- znat. Ipak, kakav god odgovor bio, prvi je ko- rak za mir učinjen. Ne gubimo još nade u us- pjeh, jer hoćeš nećeš, kod naroda je jaka čežnja za mirom; ta se čežnja s dana na dan i poja- čava, a ministri se od dana do dana mijenjaju. Hrvatski Sabor. Prva sjednica ovog petog ratnog zasjedanja hrvatskoga sabora dne 14. o. mj. bila je isklju- sa svih strana gorama i šumom, koja je kazala sveti gaj. | nova postojbina Partenaca, naime Cavtat-Tiha sa Konavlima, ima sličnu fizijono- miju sa materom-zemljom. Možda su ovi, kao i u svojoj otadžbini, uz svoj grad imali negdje tamo u konavoskom polju hram boga Eskulapa, a uza nj jako naselište. Možda da su Heleni po- tisnuli Feničane i sa konavoskoga polja, a na njihovoj postojbini podigli nov grad sa svetištem napomenutog boga liječništva. Valjada se po o- | vome svetištu i nazivaše novi grad Asklepitanija ili Sklepitunija, jer Tito Livije nazivlje uopće Epidavrane Sklepitancima. Godine 229 i 228 pr. I. Rimljani utrkaše ilirsku premoć od Neretve do Arbanije, svladavši kraljicu Teutu, koja je držala u svojoj vlasti i hrabre Ilire Konavala. Tada se Epidavrani za- jedno sa svojim konavoskim zalegjem predadoše u vlast potomaka Romula i Rema. Partenci ot- prave u susret rimskim konsulima C, Fulviju i A. Postumiju svoje poklisare te predadoše svo- jevoljno svoj grad Rimljanima. Rim ih primi pod svoje vrhovništvo i dopusti im, da se vladaju po svome običajnome pravu. Gragjani Epidavra pripadahu tribusu Tro- mentina i imagjahu jakog udijela u daljoj evo- luciji rimske političke moći te materijalne i mo- ralne kulure, Za vrijeme borba o vlast megju Ce- zarom i Pompejom, Epidavar se silno založi za prvo napomenutog. | Kad je Oktavijan potukao Antonija i Kleo- patru kod Akcija, postane samovladarom cijele