BOR ARIS

Strana 2.

nn ma #1.———<«<—

strukcije proti vojnim reformama. No Khuen
s tim još nije proturao vojne reforme. Ne
dadu ih Justhovci. Oni nastavljaju s opstruk-

cijom. U utorak na večer držala je Justhova

stranka konferenciju, kojoj su prisustvovali
i vanstranački četrdesćtosmaši. Na toj je
konferenciji jednoglasno zaključeno, da. se
nastavi borba proti vojnim reformama svim
dopustivim sredstvima do skrajnjih granica.

Grudanske škole

Njihovo djelovanje i korist, osobitim obzirom
na Dalmaciju.
Jedan stručnjak.

t

Ustanove građanskih škola, kako odre-
đuje državni Zakon u Austrijskoj carevini,
moraju da budu tako uređene, da se u njima
steče ona naobrazba, koja je potrebita za
pristup u preparandije i stručne škole. S
druge opet, one se pokazuju potrebitim za
praktičan život, prema posebnim potrebama
poučavanja i ekonomskim prilikama stemov-
ništva.

Ovoliko kako zakon propisuje. Ali, da
se shvati pravi značaj građanskih škola i
njihov poziv, mi ćemo da razjasnimo gornje
riječi, a pritom ćemo se obazrjeti i na one
dopune i raspise viših školskih vlasti, koje
su popunile i raširile djelokrug ovih škola.

Građanske škole osnovane su većinom

 

Piše:

za srednji i niži stalež pučanstva. Ali ima
slučajeva, naročito po bogatijim i napredni-
jim zemliama, gdje u ove stupaju i imućniji,
koji žele, da zaokruže svoje znanje, pripre-
majuć ga za one zanate, ili industrijske pot-
hvate, kojima su se odali. Obrtnici, radnici,
. pak i sami trgovci po svom zvanju i pozivu,
upravo su upućeni u ovake škole. Pogodne su
i za težački stalež, jer se po svome ustrojstvu
označuju na one, trgovinsko-obrtničkog smjera
poljodielskog i dr.

Tečaj poučavanja u Građanskim  ško-
lama traje tri godine, te. se prema tome
sastoji od tri razreda. Najnovija školska od-
redba, koja se provađa po svoj Austriji,
određuje, da se pri građanskim školama

 

- filološka- istorijska ;

,CRVENA HRVATSKA“

 

more spojiti još jedan godišnji tečaj, kao
tečaj usavršavanja. Ovakov tečaj za sada pos-
toji kao prvi u Šibeniku, pri tamošnjoj žens-
koj Građanskoj školi, koja je ustanovljena
nakon ukinuća muške 'Građauske škole.
Uzgred spominjemo, da se ova potonja, gra-
đanska škola u Šibeniku, kao takova morala
da ukine, pošto se je god 1909, ustanovila
tamo C. K. Realka.

U normalnim prilikama, biva, kad je
škola' sa tri razreda, djeluju na njoj osim
vjeroučitelja, još četri učiteljske sile. Od ovi-
jeh jedan je upravitelj. Učitelji se po stru-
kama dijele na tri skupine, kako se oni pred
naročitom komisijom usposobe. 'Te su grupe:
wmatematična - prirodos-
lovna i treća iz tehničkijeh predmeta, biva :
risanja, kaligrafije, te matematike, ili geo-
metrijskog crtanja, po volji kandidata.

U Građansku školu primaju se ona
djeca, koja su barem s dostatnim uspjehom,
svršila peti godišnji tečaj koje javne pučke
škole, ili privatne pučke škole, s pravom
javnosti. Jedna odredba glede primanja uče-
nika u prvi razred građanske škole, kada
ovi u svjedodžbi petog god. tečaja imaju
uspjeh tek dostatan, upućuje nastavnički
zbor, da učenika podvrgne ispitu, — za koji
se ne plaća pristojbina. — iz onih nastavnih
predmeta, koji su osobito važni za napredak
u Građanskoj školi, biva: nauk o vjeri, nas-
tavai jezik i matematika.

Hoće li učenik da prođe u koji viši
razred Građanske škole, potrebita je prim-
+jerena doba i =. dostatne naobrazbe. 'To
se može dokazati svjedodžbom koje javne
Građanske škole, ili privatne Građanske
škole s pravom javnosti. Nema /li ovijeh do-
kaza, onda je lužno da položi ispit iz svijeh
predmeta. Za ovaj ispit, plaća se kao pris-
tojbina taksa od dvanajest kruna.

Školska godina traje kao i po ostalijem
školama deset mjeseci. Školske se obavijesti
ne izdavaju, već djeca svake Građanske
škole, primaju nakon svršetka prvog semestra,
semestralanu svjedodžbu, gdje su ocijenjena
u scijem nastavnim predmetima, kao tako-
đer u ponašnju i marljivosti.

- škole u Cislajtaniji,

Broj 18.

nn ——————h—m———m—m<m<—<m—muU—>————mm—m—m=—m—m—m—<m<m_—_

Nastavničko osoblje ima kao starješinu
odgovornog upravitelje škole. On nosi naslov
direktor“. Kako sun Građanske škole po
svome ustrojstvu strukovne, tako i učitelji
koji imađu usposobljenje iz jedne grupe
gore istaknute, označuju se: stručni učitelj“,
odnosno ,,stručna učiteljica“.

Nastavna osnova za Građanske škole,
uopće slaže se sa nastavnom osnovom niže
Realke. Ministarstvo nastane naredbom 15,
Julija 1907, Br: 2368 opredijelilo je opće-
pitu nastavnu osnovu, za sve Građanske
kojom je svestrano i
temeljito određeno gradivo, koje se ima po
ovijem školama da uporavi. Po ovoj osnovi
koja je posve opširna, a da je donesemo u
pojedinostima, istaknuto je i određeno, da u
Građanskoj školi učenici dobiju zaokruženo
i što većma. savršend znanje u poglavitijim
predmetima. Takovo znanje dava im moguć-
nost, da u praktičnom životu i pri budućem
položaju lakše se kreću i shvaćaju sve ono,
što ima stalež opredjeljuje, jer su za to bili
pripremljeni u Građanskoj školi.

Da dokazima potvrdimo našu tvrdnju,
navađamo kao primjer, kako se po Građans-
kijem školama učenici poučavaju n. p. iz
jezika hrvatskog ili srpskog, osim _ čitanja
pojedinih štiva; odnosnog  razglabanja i
gramatičke vježbe, još u lijepoj književnosti.
Tu se uči poglavitije doba iz naše književ-
nosti; proučavaju pojedini spisatelji iznoseć
im djela i radove. Tako isto iz povijesti i
geografije, vrijedan učenik znaće se u ma-
lom snaći pri ispitavanju i proučavanju
stvari, za koje se traži veće naobrazbe. Važno
Je istaknuti obradu matematike u Građans-
koj školi, jer savremena i od velike prak-
tične vrijednosti. Iz matematike obrađuju se
trgovački predmeti, kao poslovni sastavci,
koji se odnose na ovu struku, pak zatim:
računanje efekata, skontiranje deviza i do-
maćih mjenica, vođenje trgovačkih knjga.
Naravno, da ovo nije sve, već samo onaj
suvišak što se izvađa sa ovim gradivom,
pošto se prethodno već ispunilo i dovršilo.
Prirodne znanosti također zauzimlju vidan
položaj, i o njima se vodi ozbiljna briga.

==> DSIENISSIJAJRNAA A NNEDAŽR AŠERA ==

 

 

 

J. Boglić: Crtice opće patologije
Go UH

O definiciji bolesti u opće, i pojedinih
napose. (3)

Ocrtav u kratko što je opća patologija,
i potrebu nje učenja, prelazim na gori po-
menuti naslov. Dva su načina označivanja
opredjeljena. Jedan sastoji u tačnomu ozna.
čenju naravi jedne stvari, a drugi u kratkoj
enumeraciji nje poglavitih karaktera. Da
označenje, definicija, bude tačno u oba slu-
čaja, potrebito je, da ova podade bistru
ideju označene stvari, eda ta stvar kad se
pojavi bude shvatljiva, i u isto doba, da se
bude mogla razlikovati od drugih. Prvi na-
čin označenja bio bi doista bblji jer cilja
na to da nam označi bitnost stvari, ali nam
nemože jamčiti niti se možemo u nj pouzdati
niti ga ljubi , toli opća aplikacija, a to stoga

: što nam je skrovita bitnost velikoga broja:

predmeta, pa i ako je koji predmet ima, a
nama se čini da mu poznamo narav, ipak
ovo poznavanje nije nikada potpuno niti
sjegurno da se pouzdamo, kao u temelj
definicije. Drugi se način označenja rađe
može nazvati kratkim opisom, nego li defi-
nicijom, on se naravno temelji na fenomene

.
ZVON RANA < > sti A

koje dobivamo, a nipošto na intimnoj naravi
stvari, ova nam izbijegava, i nemožemo je

postignuti nego preko abstrakcije i razloženja,

Svak znade da je bolest protivno zdravlju.
Ovo može svak shvatiti, ali nije lako opre-
djeliti nemoć prepisanom tačnosti, što nam
dokazuje i množina različitih definicija. Neki
su označivali nemoć po bitndsti, mnogi po
prvomu uzroku iste. Alkmeon Crotoniates
n, p. govorio je, da je nemoć jedan nered
snaga, a zdravlje, da je: sklad, red, ovih
snaga. Platon je predpostavljao elemente sna-
gama, Asklepijad nevidljiva telesa. Silvio je

govorio, da je nemoć reakcija soli. Browon'

povrijeda uzbuđenosti, Ritter galvanička al-
teraija, Baumes promjena u razmjeru kalo-
rika, osigena, hidrogena, azota i fosfora.
Brousseis efekt iritacije itd. itd. Sve je ovo
neshvatljivo, mračno, trebalo bi komenata,
a neznam bi li i tada učenik bio na čistu i
koliko bi mu u glavu, 1 Sijdenhan je, premda
oštroumni . čovjek, i jasan u razlaganju, po-
kušao da definira bolest, po unutrnjoj na-
ravi isto te kaže: Tvrdim : da bolest; premda
se nje uzroci protive ljucčkomu tijelu, nije
ništa drugo nego napor naravi, za uništenjem
bolestne materije na zdravlje potpomožena
bolnika svom silom. Ova definicija premda

PIA E AO ZUTČNAA a n

se može snaći sa čnim što veli moderna
znanost, ipak je manjkava kao i prvo. U
istinu: On daje nestalnu ideju nekakva ne-
opredjeljena napora naravi t. j. jedne sile
koju ne poznamo, naime, da napor po komu
bi narav našla nešto da uništi bolest, nije
bolest, nego sredstvo proti bolesti ali nema
uvjek reakcije proti uzroku bolesti, s toga
i ako bi definicija Sydenhena bila zgodna
pod jednim vidikom, ne bi bila dobra sa
pomenutog t. j. da definicija ima sadržati
u sebi sve moguće slučajeve. Nama nije
poznata untrnja narav bolesti, i za to treba

\erpiti definiciju iz drugih izvora. U sva

vremena, oni koji su se bavili učenjem
opće patologije, uviđali su da su za defini-
ciju bolesti potrebiti drugi izvori. 'Toga radi
neki su kušali da opredjele bolest po stanju
funkcija (djelovanja) i zato su kazali, da je
nemoć poremećenje funkcija; nu ni ovo
nije dostatno za uspostavljanje nemoći, jer
neki fenomoni mogu poremetiti prvo a ne
prouzrokovati drugo. Žensko - praaje n. p.

nije nemoć, i ako se osoba u to doba ne
nahodi najbolje; rođaj n. p. ijed, strah, mogu
poremetiti funkcije, a ne prouzrokovati ne-
moć, tako kod staraca, n. p. njihove funk-
cije, ne tupiholjonit pravilno, kako u drugim