0.

čajenog
poznato
znaju
nlatkon
biva tg
me dje
one, š
O naše,
la zbog
h sreq
u kako
ilika zi
teta, je
| snose
reba d
Irastao

ebi o
up u k:
ga upi
ađan ske
me rodi
vu sred
o četi

buduć

razred;

rodnos
4 u vidi
zome st
o je pi
ih ško
| i ras
avlasti
g ih imi
- selim
imnaziji
ola. On
e škol
tehniku
sku Ak
da dođi
ih jezik
zici, ko
h  nauč
\ potreb
U nji
priroda

pučkog
obatalil
\ tablic
ao ogle
e up

lavlje

e takmi

Broj 20.

,CRVENA HRVATSKA“

Strana 3.

manner SLS...

znanosti i crtanje. To su mahom one oblasti
svjetskog znanja, kojemu ljudstvo ima da
zahvali zbog tolikih izuma i korisnih tekovina.

U gimnazijama još uvijek cvjeta verba-
lizam i one nastavne građe, koje uz klasi-
cizam ne dopuštaju ni da se približe ško-
lama, koje imadu strukovni smjer i svrhu
osnovanu na podlozi privrednoj. Tolika je
nadmoć ukorijenjene navike! — rekao bi
Herb. Spencer; — i mi žalimo što tako užasno
pouci prevlađuje ono što je spoljašnje, za
nakit i ukras, nad onim što je potrebno i
korisno. Gle, koliko ponovo Herbert Spen-
cer ima pravo kad tvrdi: Znam da ne ću
ništa novo reći ako kažem, da latinski i gr-
čki jezik od deset slučajeva u devet, ne će
trebati ni za što mladome čovjeku u njego-
vom praktičnome životu. Svaki dan se može
vidjeti da njemu ni u dućanu, ni u radio-
nici, ni u upravi imanjem i porodicom, ni
u dužnosti direktora kakvoga novčanoga za-
voda ili željeznice, ništa ne treba ono zna-
nje, na koje je utrošio tolike godine i koje
će u brzo zaboraviti možda sasvijent. A ako
se kad u kojoj prilici i upotrebi kakva la-
tinska izreka ili grčka skaska, to opet ne
će biti za to, da baci više svjetlosti na ka-
kvo naučno pitanje, nego za to da bi se po-
kazala ,visokoučenost“, Ako potražimo uz-
rok za što se mladim ljudima daje ovo kla-
sično obrazovanje, naći ćemo ga u tome:
što se prosto hoće da ugodi javnome mi-
šljenju. Ljudi kite po modi duh svoje djece
listo onako kao i tijelo. — Ovo je i razlog
zbog koga Gimnazija nikako nije u stanju
da odgoji budućeg trgovca, ili obrtnika.
[Realka pruža djaku barem tu pogodnost, da
može lakše svršiti srednju školu, u toliko u
koliko mu _ dopušta vrijeme, a nadasve
sredstva.

uši dopisi.

Vrgorac, 4 ožujka 1912.

(V. redovita glavna skupština Pučke
blaga.ne. Uzaludno spletkarenje i pravaška
ova tvornica potrošne zadruge.) Dne 3 tek.
njeseca obdržavala se je V. redovita glavna

 

lamenita, ali ti je u različitim kotarima
ake razlike, da se može slobodno kazati
la su to svakako drugi običaji. Tu ti Aije
togod zajedničkoga između zagoraca i oto-
ana, pa i između primoraca. I neka se
posljednje doba prijašnji običaji polagano
mijenjaju, to ipak nije lako, kad putuješ
pd mjesta do mjesta, da shvatiš kako je
paš toliko razlike u tomu svakomu načinu.
ko će iz Spljeta do Trogira, a tu je preva-
iti do osamnaest talijanskih vrsta, opaziti
8 razlike u odjeći u Spljetu, u Solinu, u
Maštelima i u Trogiru. Još je puno razlike
gradićima istoga predjela, u varošima
stoga grada, pa i u istom selu. U Tjaricama,
ocu sinjskoga kotara, u jednoj te istoj
upi, žene se oblače na četiri različita na-
ina: po tursku, na imoćansku, na sinjsku,
p& nešto po poljičku i sinjsku, Sada ću
lavlaš pisati o zagorcima, te brižljivo uzdrže
iru nošnju, Osim svečanog ruha, sve ti
» ostalo prosto, pa sve jedno te isto, go-
vo za svako doba godine, Po običaju
kokada, :luže se čokom (rizom), suknom
platnom (tkanjem). Kroj je po narodnu, a
o isto i šara ili mast (boja) modra (plava)
vena i bijela.

skupština za našu Pučka Blagajnu u Vrgorcu
zadruga uknjižena na neograničeno jamčenje
pod predsjedanjem ravnatelja gosp. Jurja
Prvana, te na istoj bilo je raspravljeno raznih
tačaka koje je nosio dnevni red. Ravnatelj
je otvorio skupštinu slijedećim govorom :
Počimljem moj govor sa onom mudrom
narodnom poslovicom: ,U radiše svega biše
u štediše i još više“, te se je njegov govor
krećao u glavnom koliko je od potrebe
štednja, da bez štednje nema napredka kod
pojedinca, nema napredka u obitelji, nema
u društvu niti u pokrajini, niti u državi,
Kao što pojedinac tako i čitavi narodi postali
su štednjom bogati, kulturni, slobodni i
napredni; dočim kao što pojedinci tako i
čitavi narodi koji nijesu znali štedjeti pali
su u robstvo, lišeni su ljudskih prava. Šte-
dišan i pametan gospodar vlada svijetom i
okolicom, nadalje naglasio je pred prisutnim
članovima kojih je bilo prisutno na skupštini
preko 300, da svrha jedne zadruge nije
samo da uzajmljuje, nego da je njezina
svrha' pretežnija u štednji. Mi svi kazao je,
dužnici smo zadruge ili bolje mi smo duž-
nici jedan drugoga, jer svi za naše drugove
solidarno jamčimo. Jamčiti svim svojim ima-
njem, zato je braćo družinari potrebno imati
na upravi naše zadruge ljude koji su kadri
čuvati naš interes i naš imetak, ljude, kojima
je ljudsko dostojanstvo, poštenje i pravica
više nego cijelo blago od ovoga svijeta. Ti
ljudi moraju bditi da članovi naše zadruge
strogo vrše svoje dužnosti. Osobito .treba
da su ljudi na upravi blagajne uplivni na
imućne osobe, koji imadu svoga novca da
ulažu kod naše zadruge, koja kad je uprav-
ljena pruža im veću garanciju nego jedan
drugi novčani zavod.

Karakterističan je naoseb njegov govor
proti lihvarka u ovoj općini: Cetiri su
godine braćo družinari da je naša zadruga
započela svojim radom, četiri su godine
odkada je naša zadruga krvavi udarac proti
kamatništvu, proti onijem pučkim sadrikožam,
koji su žalibože sve do početka našeg rada
ljenčareći bezbrižno mnapunjali svoje kese
našim trudom i imanjem; četiri su godine

evo sretno navršila odkad smo započeli r
šim radom, da se okoristimo kao i dru
napredni narodi, u zadrugarstva, gospodi
stvu i u štednji.

Između ostaloga završio je svoj gov
preporukom na prisutne članove, da se i:
ostave zlih navika kao n. p. svađe, pravd
nja, ljenčarenja, kalašenja i pjanstva. Na
je svrha ne samo da se materijalno oko
stimo, nego da se moralno usavršimo, /
živemo kao pravi kršćani, jer bez moral
snage nema pi materijalnoga napredka. N
kon toga što su prisutni članovi buri
pozdravili govor ravnatelja prešao je :
prvu tačku dnevnoga reda podastirući glavn
skupštini konačni račun i bilance zadružne
rada za godinu 1911.

Stanje naše blagajne na svrsi godi:
1911 bilo je: Ulazka 140.303-71 K. Izlazi
138.309-58 K. Ukupni promet dakle godi:
1911: 278.613-29 K, te pošto bijahu usp
ređenje prvašnje godine zadružnoga rada
osrednjemu prometu mjesečno i za svak
godinu napose, prešlo se je na uložke g
dine 1911, u kojoj godini naša je zadru;
izdala 45 uložnih knjižica, na koje je bi

, stavljeno novca na štednju 122.639-06 .

dočim godine 1910 nije bilo uloženo neg
75.012:76 K. Godina 1911 nadmašila .
godinu 1910 za K 47.626-30 K.

Dalje je bilo predočeno skupštinarin
kako je naša zadruga radila u godini 191
u drugim granama, te pošto je konači
obračun i bilanac od glavne skupštine od
bren uz pohvalu i priznanje rada članovin
ravnateljstva i nadzornoga odbora, raspra\
ljalo se je i zaključjv alo o drugim tačka:
dnevnoga reda, i kad je bilo pri četvrt
tački, gdje se je imalo micati neke članov
ravnateljstva i nadzornog odbora, a to p

“propisu zadružnoga pravilnika naše klerikaln

i pravaške mutikaše uzvrpoljiše se da im j
staviti na upravu naše blagajne ljude njim
poćudne, i to sve po receptu Šušteršićevi
prave pučke perjanice, ostadoše jadni raze
čarani, jer uvidiše da cijela njihova muk
i nastojanje, cijeli mjesec dana što su bi
dava oblijetali okolo članova ove zadrug

 

Tu nema ženskih haljina, što su po ne-
koliko iskićene, onako puno zamršenih, a
i na broju ih nije baš tako mnogo.

Košulja je rasporena na prsima, ispod
vrata zapučena i sapeta zaponcima i kovčama,
široki su joj i pahasti rukavi, te je katkada
duga do peta. Mnogo je žena, te nose košuljak,
što im pokriva pisi, pa će na nj prišiti i
rukave.

Haljina je mješte suknje ili kasa, a
rasporena je sprijeda do dna, te lozjena i
iskićena (vezena) na rasporku. Ako je od
modra sukna, zovu je modrinom, od bijela
bjelačom, a brnjica je ljetna suknja od platna.
Krožet je pršnjak bez rukava, od škrleta,
od fanele (vunice) ili od platna, a ponajviše
šitkov, te ga sprijeda zapučaju, a onda ti
je pas. Potpasat će o boku pršnjak i suknju
pasom od crvene vune, od šarene svite i
od kože, a taj je pas ponešto širok, te kićen
ili vezen. Pregača je izatkana od vune
omaštene na različit način, pa će doprijeti
do ispod lista. Običavaju nositi o boku njeku

vrstu nožića, obješena o okrajak kože, britvu _

krivaljastu i sklopljenu u korice, pa i ključ.

Sadak je od' crna, bijela jali od modra -

sukna, a to je haljina bez rukava, zasukana
kroja, kraća od suknje, rasporena sprijeda,

obrubljena raznomanjastom rizom i u crven
optočena vezovima različitih šara, te i va
cima. Sadak, što načinja struk, pa i suknje
padaju do lista. jLjeti, osobito cure, idu
košulji i u sadaku ili pod pregačom. Divn
a na rijedak način, zenske povežu glavi
Obično su do sedme godine gologlave, p
onda pod crvenom kapicom. Kad se udad
povežu kapicom mahramom, gdjegdje je
i skinu, a mješte kapice pribodu nad zatilj
kom pokupljen ubrus (jašmak), podbrade s
pa se još njeke i povežuju. Crven-kapica j
obilježje neudate cure (djevojčice), ubru
bijeli jali šareni udate žene, a gari (crni
ubrus udovice. Običavaju resiti kapicu, kak
je komu drago, pribodenom koprenom (du
vakom), te pada niz pleća, lančićima, srcima
polumjesecima, spužićima, caklenim, krugli
cama, trepetljikama, srebrnim varcima, raz
nomanjastim caklenim litcima, novcima, mi
risnim i mrtvim  viječem, paunovim perjer
kukicama i sindžirićima, što prolaze ispo
grla, pa padaju niz dojke. Siromašice s
zadovoljne i ljušticama, kakvom  ribljon
koščicom, caklenim draguljcima, kositrinin
uresima, te i od tenićke, kakvim cvijetom
jali ptičijim perjem. I mlade nevjeste ne ć
ti grđe načiniti (nakinđuriti se) na glavi