Broj 22. NHREHEREESSNEEEEEEEEmmm—=m——————a načinom došlo do zajednice i sloge svih društvenih slojeva, jer se samo tako može dobiti složan i kulturan narod. ' Osnovna ideja Građanske škole i dovađa se u svezu sa nacionalnom školom, u koliko kako veli Natorp — ne samo što svi imaju učešća, već u izvjesnom smislu i svi imaju isti dio. Pojavu pak samih Građanskih škola u našoj carevini, uspostavila je uviđavnost zanimanih, koji vode brigu, da se svi staleži ne izuzam ni onaj niži i srednji odgoje i usavrše u praktičnom zvanju. Iz statističkog pregleda, što ga donosimo opazićemo, kako su one brojno zastupane u najkulturnijim našim pokrajinima, gdje je vidan zaostatak u kulturi i ograničenost u primanju moder- nih institucija. Kod nas u Dalmaciji opstanak građan- skih škola, nije bio u svezi sa potanjim ispitivanjem gdje da se one podignu. Jer, da se tako provađalo, ne bi se nikako, uza svu slabu pismenost, moglo mimoići listom svu zagorsku Dalmaciju od Zadra, preko Benkovca, Knina, Vrlike, Sinja, pa čak do Metkovića. Otragu kakovih trideset godina, ove su se. počele nustanovljavati najprije po onim mjestima, gdje su bile niže srednje škole, kao n. p. u Šibeniku, Makarskoj i Korčali. Ovake su škole bile državne, a nastavni im jezik bio, kao i poučavanje isključivo u italijanskom jeziku. Po pravici ove su škole morale odmah nakon podjele ustava, da se ponarode, i da u njima bude predavanje isključivo u našem jeziku, njegu- juč dakako i zbog same kulture, jezik itali- janski. Ali to onda bilo je teško i skoro nemoguće, da se izvede od jednog maha. Take su onda bile prilike, a na: njih je aljalo svakako računati. : Da prestane ovako stanje, jer su škole bile državne, morala je pokrajina, da se lati i riješi spor o jeziku narodnom, hoće li, da što prije provedeečisto narodnu orga- nizaciju koja je odgojena nar. jezikom. Mješte vih srednjih škola, koje bjehu prije gimnazije ili realne gimnazije, preduzela je i usposta- ila Građanske škole, sa nastav. jezikom irvatskim ili srpskim. a može biti i druge boje itd. Isti su lje- ari nastojali da isprave ove netačnosti u iomenclaturi. Mnogi su se za to i izmučili Mi su njihovi pokušaji, izvan onih Piorry-a spostavljenih na jednoličnim načelima za Dve nemoći, bili samo djelomični, te su veće tetovali nego koristili nmomenelaturi; jer remda su priličniji nazivi zamjenuli opširna netačna, ipak novi pokušaj nije uništio Opširna i ne tačna, te su ostali na štetu, a bezkoristno su se umnažala imena nemoći. Ppominjem samo žutu ognjicu koja imade reko dvađeset naziva. Suvišno je rijeti jer vak to vidi; premož je naziva povećao proj riječi, a nipošto fakata čina. Imade i lrugo zlo još veće, koje poteklo iz ovih ljelomičnih pokušaja, a to je, da su mnogi )bnovitelji naziva, kako da nije bio dostatan dodatak novih. starim. obratno aplicirali ive nemoći s jedne na drugu, stoga što g naziv manje pristajao onoj nemoći o kojoj u np. imali ideju da postoji, nego li onoj, oju su smjerali da opredjele. Koja je šteta ladošla radi ovoga tobož usavršivanja, lako pojmiti, naravno konfuzija u patologičnom Vorenju. Možda ko upita, je li potrebito medicini kako je ona danas, skrojiti novu Menclaturu i na kojemu temelju. Premda ,CRVENA HRVATSKA“ Motiv dakle, koji je kod nas potstrekao misao osnivanja Građanskih škola, bio je u ono doba nacionalnog političkog osjećaja, a to svakako nije za osudu. Provađanje je uspjelo, i ove su škole dostojno zamjenjivale one srednje ukinute, i još više ispunjavale svoj zadatak kao strukovne. Docnije su se vremena izmjenila, a navlastito u zadnje doba, gdje se ovijem školama podava ova zamašitost i važnost, kakove su svojim radom i uspjehom stekle pu ostalijem pokrajinama. _ Danas, kad se uzme u pretres ono, što su Građanske škole kod nas poradile za ovo trideset godina, pak uz to procjenimo njihov rad, ne će se jamčimo naći niko ozbiljan, a još manje čeljade strukovno koje će moći potpisom da odreče one zasluge koje do danas, uza sav nedostatak školskih knjiga i pribora podadoše Građ. škole. Donosimo međutim ovdje statistički broj škola Građanskih po našoj carevini, kako su one postojale šk. god. 1905/906. Ovo je najnoviji izvor kojega smo se držali, ali u ovo šest godina bez dvojbe je njihov broj poskočio : Pučkih škola Građan. škola Stanovnika Donja Austrija 177 1651 | 3,600.000 Gornja Austrija 16 525 845.000 Saleburg 9 168 220.000 Štajerska 19 876 | 1,450.000 Koruška 11 372 380.000 Kranjska 2 389 525.000 Austr. Primorje 12 496 830.000 Tirol s Voralbergom + 1465 | 1,060.000 Češka 567 5420 | 6,800.000 Moravska 190 2517 _| 2.620.000 Šleska > 28 563 770,000 Galicij.. 89 4710. | 8,140.000 Bukovina — 456 810.000 Dalmacija 6 428 650.000 Pregled iz ove statist. tablice jasno nam predstavlja, kako i u kojem su razmjeru zastupane Građanske škole u Cislitavi. Što je koja zemlja naprednija i kulturnija, to sve većma ima broj uređenih Građanskih škola, ne obaziruć se ni malo na broj stanov- ništva. Malena pokrajina Salcburg, sa svojih se mnogo bolje unaprijedilo danas u ovomu pogledu nego li je prije bivalo, ipak obzi- rom na nepotpunu savršenost, i nesuglasje naziva koji se rabe, bila bi potrebita neka reforma, i to metodična da podade dvije koristi. Prvu korist, da nomeclatura dade ka- rateristične znakove pojedinih nemoći, a drugu korist, da označi odnošaje nemoći prema nemoći t. j. odnošaje koji opstoje među nemoćima. Nu nastale bi velike pote- škoće; poteškoće glede učenja. znanosti me- dicine, i poteškoće glede udovoljenja raznomu mnijenju, pa opet i glede kontradikcije koje bi nastale iz nove nomenclature, Najbolje se dakle držati one, koju danas imamo u tomu pogledu, do boljega i savršenijega iznašašća, ali do tada ja neću biti živ. Potre- bito je štogod nadodati i patologičnoj nomen- claturi. Ova se potreba opaža najbolje pri utkriću kakve afekcije koja nije bila opisana ili ako. su različite afekcije bile uvrštene pod istim imenom. Bilo je dakako protivnika neologizma ali su napokon upoznali potrebu da se novim imenom nazovu novo otkrivene nemoći, i da ih u istinu treba razlikovati od drugih. Patologiste nijesu samo udovo- ljili ovoj potrebi, kako nam , svjedoče nova imena opće rabljena np. iperemia, nevralgia, Strana 3. 220,000 stanovnika ima devet Građanskih škola, dok dvojstruko veća Kranjska nema već cigle dvije, a trojstruko veća po stanov- ništvo Bukovina nema niti jedne. S druge opet vidimo naj industrijalniju i bogatiju našu pokrajinu Češku, gdje je broj Građan- skih škola, po onomu što ih danas ima čak nadmašio i ovaj broj što je u gornjem pregledu biva, više ih je od 567, U Ugarskoj Građ, škole, osobito u no- vije doba znatno se rasprotiru. U samoj prijestolnici Budimpešti, broj Građanskih škola iznosi 42 škole, na kojima djeluju 562 učitelja:ce. Službeni izvještaj od god. 1905/906 donosi, da se u ovijem školama poučavalo 5888 učenika, i 8545 učenica. Ukarska je u kulturnom pogledu i da- nas agrarna, a njezina je industrija u raz- vitku, pa ipak su se pored znatnog broja realki i gimnazija, ugarske Građanske škole razvile brojem razreda i pravom, što ih mogu da steku njihovi učenici do srednje škole. Njihov je broj, ukupni za deset godina porastao od 160 do 300! Nastavna osnova tih škola upravljena je na opće obrazovanje, osim što neki predmeti odnose se nd Gra- đanski život, kao n. p. knjigovodstvo, nauk o gospodarstvu i obrtu. , U Hrvatskoj i Slavoniji, gdje su gotovo iste kulturne i socijalne prilike naroda i zemlje kao i u Ugarskoj, Građanske su škole zamijenjene t. z. višim pučkim školama »realnoga smjera“. Ove su škole neka vrst realne gimnazije i ne odgovaraju onom smjeru kojem Građanska škola. Radi toga se osjećala praznina i. neki zastoj porad nestašice Građanskih škola. Jer i ako Građanska škola doduše ne more, po svom djelokrugu da stvara gotove ljude, daje mnogima poputbinu za dalji put u životu. Kako već istakosmo, ona to može da dokaže i kod nas, gdje ima njenih uče- nika, da danas spremni zaslužuju svoj kruh čestitim i poštenim radom. Imajuć u vidu s jedne strane zastoj, a s druge korist Građ. škola, u Zagrebu, baš ovih dana namjeravaju da ponovo pokrenu Građansku školu, te je o tome vijećano i miclitis, gastro enteritis, nefritis pielitis, nego su još uveli neke koristne modifikacije ri- ječima, bilo da su ih stegli ili promjenuli dočetak. 'Tako su np. opredjelili svršetak na ite itis, one riječi, koje označuju upalu predhodne nemoći, mješte rijeti pneumonia, pneumonite ili is, pleurizija, pleurite-tis itd, tako su ustanovili riječi osi-osis, da se označi bolest predhodno ili nje vrst nevrosis, iste- rosis, tuberculosis, tako dočetak regia, da se označi krvotak np. pneumoragia, metro- reggia tako: rea np. cistorea, oterrea. Na svrhu dočetak oides-is np. tifoides-is itd. Premda i ovđe ima mnogo iznimaka, ipak je lakše shvatiti nemoć. Ko bi se pak ho- tio opširnije pozabaviti ovim pitanjem no- menclature, što je np. ona bila, i što je patologična nomenclatura, neka konsultira neologičnu nomenclaturu Sauvagesa i re- fleksije Bonilland.a u Svez VI Journal hebd 1830, tu će naći i upute za nove ri- ječi, i kako da se rsbe, a u toliko ovo neka bude dostatno ovđe u pogledu pred- postavljena pitenja. (Slijedi),