Strana 2. ——-—— — — _— _ _ _ __ ______—————— joj bi se imalo vijećati o uspostavi ustava. Grof Pejačević je odgovorio delegatu Pin- teroviću, da ne drži shodnim sazvati dele- gaciju na konferenciju, jer da nema ni naj- manjeg izgleda u uspjeh. Govori se, da će delegati, koji ne pristaju uz Cuvaja sami sazvati konferenciju bez obzira na predaje- dništvo. Govori se također da će delegati koji pripadaju koaliciji, poći u peštanski sa- bor i tamo otvoriti debatu o hrvatskom pi- tanju. Oktroiranje izbornog reda u Banovini. Bečka. ,, Reichspost“ saznaje, da komesar Cuvaj i grof Khuen spremaju oktroiranje izborneg reda u Banovini i to tako, da bi ustanova virilista bila ukinuta, broj zastu- pnika povećao bi se od 88 (90) na 120, od kojih polovicu birao bi narod, a drugu po“ lovicu imenovao bi kralj na predlog bana. Cuvaj će odmah, iza kako bude name- tnut novi izborni red, raspisati izbore te se nada, da će postignuti madžaronsku većinu. Gradanske škole Njihovo djelovanje i korist, osobitim obzirom na Dalmaciju. Piše: Jedan stručnjak. (Nastavak) 32. Zemaljska obrtnička škola u Bečkom Novom Mjestu. (Wiener-Neustadt). 33. C. k. Učilište za tkalačku industriju u Aschu (Češka). 84. C. k. Učilište za tkalačku industriju u Brnu. (Od red. broja 22, pak uključivo do 34, uvjeti za primanje su jednaki. Sve ove škole a učilišta napose imadu svoj stru- čni smjer, sa oznakom onoga pravca po ko- jemu su ustrojene, kao n. p. ona pod br. 21. i druge). 35. Dvorazredna Trgovačka škola. Propi- sani prijamni ispit dozvoljen je po pravilu apsolventima Građanske škole. 36. Viša Trgovačha škola, odnosno Trgo- vačka Akademija. Pobliži uvjeti za prijem u ovu školu imaju se uzeti iz statuta pojedi- nih zavoda. O Etiologiji nemoći (riječ o uzrocima) aitialogos. Etiologija u nje naiširemu smislu smjera u svim znanostima na spoznanje uzroka, a u ljekarstvu na spoznanje uzroka nemoći. Pod ovim nazivom razumije se sve ono što može prouzrokovati jednu ili veće nemoći, Najpotrebitije np. stvari za naš opstanak, zrak, hrana, piće, proizvodi ljuckog obrta, postaju mnogo puta uzrocima zala koji nas muče. Različiti pak organi, koji sastavljaju naše tijelo i uzdrže njegovu cjelinu, mogu također i oni u nekim slučajevima poreme- titi međusotni sklad, Mišičje np. može pro- uzrokovati smještenje ili ulomljenje kosti, zubi, obrve, nokti np. ako se nepravilno razvijaju, mogu katkad prouzrokovati veće ili manje ozbiljnu nemoć. Dijete u materinoj utrobi, osobito rođaj, katkad su uzrokum smrti. Kada dakle pomislimo, da i najpotre- bitije stvari za život i uzdržanje ljuckog roda u nami i izvan nas, postaju u nekim slučajevima uzrocima raznih nemoći, tada J. Bogllć: Crtice opće patoloeije CRVENA HRVATSKA“ . 87. Nautička škola. Strogi prijamni ispit iz svih predmeta pripravnog tečaja. 38. Zemaljska Gospodarska škola ,Fran- cisco-Josephinum“, u Modlingu. Apsolviranje Građanske škole sa barem dovoljnim uspje- hom. Prijamni ispit iz njemačkog jezika, arit- metike i prirodopisa. Zahtijeva se još naj- manje doba od 16 godina. 39. Gospodarska pokrajinska Zemaljska srednja škola kraljevine Češke u Hrudimu. 40. Ista škola u Raudnitzu (Češka). Ap- solventi Građanske škole sa uspjehom naj- manje ,dovoljnim“. Doba od 15 godina, ili najmanje da će navršiti ovu dobu tekom godine. — Oni apsolventi jedne pokrajinske gospodarske srednje škole, koji pokazuju barem ,dobar“ uspjeh mogu biti primljeni kao ,redoviti“ slušatelji na kralj. češkoj Gospod. Akademiji u 'Taboru, ili u Lieb- werdu, U ovu Akademiju primaju se kao ,vanredni“ slušatelji i apsolventi Gra- đanske škole, ako pokažu znanje, koje se zahtijeva, da mogu nastaviti sa uspjehom nauku cjelokupnoga gradiva, ili pojedinih predmeta, što su u tu svrhu naročito iza- brani. Ograničen je broj razrednih slušatelja. 41. Ista škola u Kaadenu. (Češka). 42. Pokrajinska Gospodarska Zemaljska srednja škola u Nov. Tišnovu, Apsolventi irađanske škole sa ,dovoljnim“ uspjehom. Poprječno doba od 16, god. tjelesno razvi- jeni uz potpuno zdravlje. 43. Ista škola u Preravi sa jednakim uvjetima. 44. Ista škola u Gornjem Hermsdorfu. Apsolventi Građanske škole sa uspjehom »dovoljnim“ i doba od 15 godina. 45. Pokrajinska Gospodarska zemaljska srednja škola u Černovicu. Prijamni ispit. 46. C. k, Više učilište za vinarstro i vo- ćarstvo u Klosterneuburgu. Apsolventi Gra- đanske škole sa najmanje ,dovoljnim“ us- pjehom. Uz to mora da ima barem 16 go- dina, koje može da navrši u sunčanoj go- dini. Prijamni ispit. Preporuča se odnosna praksa iz voćarstva, vinarstva, ili kono- barstva. 47. Viša voćarska i povrtlarska škola u FKisgrubu. (Moravska). Doba od 15 godina. smo i nehotično usilovani da rečemo, da je svaka stvar u sebi škodna, ne obaziruć se na zlorabu njihovu, da su po samoj naravi jasni učinci nemoći. Pošto su brojni i razli- čiti uzroci nemoći, potreba je tražila da ih se uvrsti u neke razrede. Govoriti ovđe o svim tim razdiobam obzirom na njihovo značenje, djelovanje i razlog zašto su uvr- šćene tako, bilo bi dugo i suvišno, a to stoga, što su one manjkave. Uzroci su ne- moći bili prozvani i razlikovani u izvanjske i nutrnje, poglavite i acesorne, bližnje i daljne, razpolagajuće, fizične i kemične, fi- ziologične, lokalne, opće, nječne, pozitivne, materijalne i ne materijalne itd, Sve su ove razdiobe pune pogrešaka. Uzrok bližnji, nije drugo nego bitnost iste nemoći, ili intimna modifikacija koja uspostavlja nemoć, te se nemože ubrojiti u proizvodne uzroke, Pod imenom okasijonalnih nemoći, smatrale su se stvari sasma ragličite. Zima np. koja može prouzrokovati jednu pneumoniju (plu- čenicu) ili anasarha, koji veće puta ne škodi bili su ubrojeni među uzrocima otrovnih oruđa, koji u svakom pogledu prouzrokuju opredjeljeni efekt u ehonomiji. Bilo bi uza- ludno tući vrhu ovih pogrešnih razdioba, Broj 30. —-—— — — n:Ć—TĆD<__—-—————SI Jednogodišnju vrtlarsku praksu. Apsolvira. nje Građanske škole sa najmanje ,dovolj. nim“ uspjehom. 48. C k. Šumarska škola u Hallu. Gor. nja Austrija. 49. C. k. Šumarska škola u Guswerku. (Gornja Austrija). 50. C. k. Šumarska škola u Idriji. (Krani- ska). 51. C. k. Šumarska škola u Bolechiiwu, (Galicija). U Šumarskim školama od br. 48 do 51 zahtijeva, se apsolviranje Građanske škole sa najmanje ,dovoljnim“ uspjehom. Dokaz navršene 17. godine, a ne prekora- čene 22. Još se hoće fizična sposobnost za šumarsku službu i po visovima. Najmanja dvogodišnja praksa u šumarskoj službi. 52. Šumarska Strojarska škola u Aggs- bachu. (Donja Austrija). Zahtijeva se doba od 15 do 20 godina i prethodna praksa od 1 godine dana. 53. Njemačka šumarska škola u Budjeo- vicama (odio zemaljskog šumsko gospodar. stvenog učilišta ,Cesar FranjoJosip“), Apsolventi Građanske škole, moraju poprje- čno da imadu ,dovoljan“ uspjeh u nau- kovnim predmetima. 54. Sumarska strojarska škola u Jegeru. Doba od 15 godina, uz praksu od jedne godine. 50. Reviziona šumarska škola u Piseku. Doba od 16, godina i jednu godinu prakse. Apsolventi ove škole, koji postignu najma- nje ,dobar“ uspjeh u nauku i pohvalno u ponašanju, mogu da budu primljeni tako- đer u više šumarsko učilište u Piseku. 56. Šumarsko strojarska škola u Morar- skim Ostrovicama (Miihrisch-Weisskirchen), Ne manje doba od 16 godina. Godinu dana najmanje prakse, a uz to i fizična sposob- nost. 57. Javna ptvarska stručna škola u Zla- tnom Pragu. Doba od 16 godina nakon pou- ke u praksi od najmanje godine dana. 58. Škola za distilaciju likera u Zlatnom Pragu. Apsolventi Građanske škole primaju, koju u nauci postignu uspjeh ,pohvalan“, jer u tomu sastoji ne istinitost, što ne sa- kupljaju kao u jednu sliku jednake _uzroke u njihovomu djelovanju, a ova je po mome mnenju uvjet, bez kojega ćeš zaludu tražiti i mučiti se da učiniš jednu pravu njihovu razdiobu. Pošto se opaža, da među uzrocima bo- lesti neki porađaju uvjek jednu te istu nemoć a da su drugi često nestalna i zamršena djelovanja, sa ova dva gledišta možemo doći do priličnije razdiobe t. j. možemo na- zvati determinentnim uzrocima, one uzroke koji su stalaog djelovanja. Uzroci pak koji su nestalna i vazda zamršena djelovanja i oni, ili mnjenjanju postepeno ehonomiju razpolažuć je na jednu ili drugu efekciju i porađajuć raspoloživost k nemoći na drugi način, ili često letimičnim djelovanjem po- tiča razvoj nemoći u osobi raspoloženoj već od prije. U prvomu slačaju nazvaćemo ih poredisponentes, a u drugomu okazijonalni.n ili ekcitantnim uzrocima. Na temelju ovoga mogu se svi uzroci razdijeliti u tri razreda na determinantes (opredjeljujući nemoć) na predisponentes (koji već predraspolažu) i okazijonalne (slučajne). O pojedini ću povesti riječ, i označiti koji su poglaviti uzroci ne-