Broj 32.

sključeno, da bude imenovan i grof Tisza,
za Khuena se kaže, da se posvema povlači
ga političkog polja.

Odgoda delegacija. Na zajedničkom mi-
istarskom vijeću u nedjelju odlučeno je, da
e delegacije sazovu za utorak dne 23 o.
mj. Uslied ugarske krize, koja je stupila u
vrlo akutan stadij demisijom Khuenovog
kabineta, delegacije su odgođene, te će se
sazvati tek kad bude riješena ugarska kriza.

Jubilarni broj ,Narodnog Lista“. Prvog
ožujka ove godine navršilo se ravnih pedese,
godina, da je počeo izlaziti ,Narodni List“.
Za proslavu tog rijetkog i znamenitog jubi-

leja izdalo je požrtvovno uredništvo ,,N. L.“'

svoj jubilarni broj sa cijelim pogledom na
teški ali i junački prevaljeni put. Pedeset
godina ustavne borbe čine i kod najvećih
naroda znamenitu povjesnu periodu, a kod
nas ponadasve. Napomenuta polovica devet-
naestog vijeku ispunjena je najsvetijom bor-
bom našeg naroda u Dalmaciji za svoj jezik,
narodnost i dom; ovo pedeset godina borbe
i donijele su našemu narodu najveću steče-
vinu i Dalmacija je sačuvana majci Hrvat-
skoj. Tuđinska talijanska najezda, koja je
bila priklopila ove naše mile obale, potisnula
hrvatsku riječ, odnarodila dobar dio našeg
naroda, morala je uzmaknuti i zbiti se na
sam Zadar ali i to nepotpuno. Junačkim
borcima ove sretne borbe, a u prvom redu
Klaiću i Pavlinoviću i oda u jubilarnom
broju sam Biankini svojim brčnim perom
dostojnu poštu. Druge radnje, na broju ih
osamdeset i pet, dostojno osvijetliše rad i
svih drugih pobornika za našu narodnu
stvar u Dalmaciji kao Bulata, Ivičevića,
Vojnovića, Čingrije,braće Pucića, Strossmayera
Nodila, Biankinia i drugih. Nas specijalno
zanima u jubilarnom broju radnja dra. Boža
Cvjetkovića o »Dubrovniku u našem politič-
kom i kulturnom preporodu od 1861. do
danas“, gdje je iscrpljivo prikazan sav rad
našeg grada na obim poljima. Uopće zaslu-
žuju sve radnje svaku pohvalu, a najvećma
g. Kisić, koji je sin našeg grada, te onaj,
koji je onako dično i opremio ovaj broj.

Stogodišnjica biskupa Dobrile. Ovih se:
ana navršilo 100 godina, da je u malom

CRVENA HRVATSKA“.

seocu Ježenje kraj Tinjana ugledao svijetlo
svijeta otac i proporoditelj hrvatskog naroda
u Istri biskup Dr. Juraj Dobrila. Ovom
prilikom istarski rodoljubi proslaviše uspo-
menu ovog velikog Hrvata.

Biskup Dr. Juraj Dobrila bio je pravi
otac povjerenog mu puka. A bio je i njegov
preporoditelj. On se je najviše isticao u
preporodu Istre. Putovao je zemljom i učio
mlađi naraštaj hrvatskom jeziku i hrvatskoj
svij sti, Pisao je za narod knjige na hrvat-
skom jeziku, a i u politici se istakao te je
i u istarskom saboru i u carevinskom vijeću
ustajao, da brani prava istarskih Hrvata.

Utemeljio je mnoge štipendije za odgoj

siromašne istarske mladeži. Za štipendije je.

ostavio po svojoj smrti 80 tisuća forinta.

U stvarima svoga domoljubnog i na-
rodnog uvjerenja. u stvarima karaktera nije
poznavao transakcija. N jegov život i njegov
rad svjedoče o svemu tome i sačuvat će
mu u hrvatskom narodu vječnu uspomenu.
Slava biskupu Dobrili!

m —————————

Gradanske Škole

Njihovo djelovanje i korist, osobitim obzirom
na Dalmaciju.

Piše: Jedan stručnjak.
(Nastavak)

Bopis učilišta u koja mogu da budu
primljeni oni apsolventi, što svrše tečaj usa-
vršavanja pri jednoj Građanskoj školi.

1. Srednje škole. (Gimnazija, realka, re-
alna gimnazija, djevojački licej). Uz prijamni
ispit po propisanoj uputi. Ispit se može da
položi i za koji viši razred, ali valja uz zna-
nje da bude i prikladno doba.

2. Pripravni tečaj odnosno opća niža
škola sli? ske akademije. Uz najmanje ,d o-
volja«* uspjeh primaju se aps. Građanske
škole i čaja usavršavanja pri Građanskoj
školi.

3. €. i k. Vojnička kadetska škola. Škole
kadetske za naobrazbu vojničkih časnika i
to: infanterija u Zlatnom Pragu, Beču, Kar-
lovcu, Kčnigsfeldu u Morav. Lavovu, Sibi-
nju, Trstu, Libenan kod Graca, Požunu,
Insbruku, Temešvaru, Mariboru, Kamenici

Strana 3.

kod Petrovaradina, Košavi i Lobzovu. —
Konjaništvo u Mor. Ostrovicama, Artiljeria
u Traisckirchenu, a za pionirske čete u Hain-
burgu. Zahtijeva se svjedodžba tečaja usa-
vršavanja za Građanske škole, sa najmanje .
»dovoljnim“ uspjehom, uz pretpostavku,
da se,na takom tečaju usavršavanja uči al-
gebra na način, kojim može biti izjednačena,
sa četiri niža razreda srednjih škola. Uz to
se još hoće da francuski jezik, po školama
gdje nije njemački nastavni jezik, bude za-
jedno obligatan u nauci sa njemačkim jezi-
kom. Predavanja iz ovih jezika nastavljaju
se prama stečenom poznanstvu u tri razreda
Građ. škole.

4. C. i k. Domobranska Kadetska škola.
Uvjeti za prijem su isti kao pod br. 3.

5. Mušta i žgnska Preparandija. Pota-
nji uvjeti i upute o načinu prijema učenika-
ca u ove zavode, mogu se naći ked uprava
dotičnih učilišta.

6. Učevni zavod za fotografski i repro-
duktivni pokašaj na c. k. geografs. i pokus-
nom Zavodu u Beču. Uvjeti za prijem na-
laze se u oznaci a) odnosnog zavoda.

7. Zemljoradnička i šumarska učilišta.

8. Javna pivarska stručna škola u Zlat-
nom Pragu.

9. Škola za distilariju likara u Zlatnom
Pragu. Uvjeti za prijavu pod br: 7.8 i 9.
isti su kao oni pod br: 5. —

Izbor nauka ili staleža za djevojčice koje
uče ili svrše Građansku školu.

1. Djeaojačke Građanske škole. Ove su
školu dužne pohađati one djevojčice, koje
imadu propisano doba i stanuju u okolišu
gdje je škola. Vanredne učenice mogu se
propustiti uz dozvolu starije školske vlasti.

2. Tečaj usavršavanja za Građanske
škole (četvrti razred Građ. škole). Uspostav-
ljen je u više glavnih mjesta u pokrajinama
Cislitave. U Dalmaciji postoji u Šibeniku
pri ženskoj Građ. školi. Zahtijeva se svje-
dodžba svršenog III. razr. Građanske.

3. Viši zavod za odgoj djevojaka. Ustro-
jen je skoro po svim većim gradovima.

4. Više djevojačke škole. Uz ova spadaju
i Ženski licej Djevejačka Gimnazijalna uči-

daza mavršlo 100 godina, da je u mon bi PO On _

——=—————————=—==========

pitanje i da zapriječi katastrofu nenadnog i
silovitog riješenja ovog pitanja. 'Te se upotri-
jebi napomenuti princip, koji je slavio triumf
u Italiji, pokazat će se sjegurno valjanim
i u istočnom pitanju i ne će više biti nekim
strašilom političarima i zaoštravati se tolikim
odjelitim zadacima kao hrvatskim srpskim,
ugarskim, rumunjskim, slovenskim, crnogor-
skim, kretskim, grčkim, arbanaškim bugar-
skim itd. 'Taj narodnosni princip u legitim-
nom riješenju istočnog pitanja, morao bi
dovesti do balkanske konfederacije. Centrum
gravitacije u toj konfederaciji sačinjavali bi
Jugoslaveni, ka kojim bi po Njutonovu
zakonu gravitacije, koji vlada ljudima jednako
kao i nebeskim tjelesima, gravitirale manje
skupine kao Grci, Arbanasi, Rumunji i drugi.
Pucić iza ovog razlaganja u riješenju balkan-
ske krize, meće oko naokolo, ko bi mogao
ovo pitanje najbolje riješiti i zaustavlja se
kod velevlasti, koja ima najviše interesa na
Balkanu, a to je sadašnja Aurtro-ugarska
monarhija. Česar austrijski morao bi preuzeti
obiteljske tradicije .ratovanja s Turcima i
pomoći ostvarenju balkanske konfederacije,
tu imati predsjedništvo, a time i prevlast
na istoku. No tu nailazi Austrija na jakog
suparnika, u to je Rusija

: pomoći. Oni

Gesar Leopold II. sklopi naime gedine
1791 mir s Turcima u Švistovu, po kojem
Sava i Dunav postadoše granicama između
jedne i druge države. Ovijem mirom svršiše
višestoljetni redoviti ratovi među ćesarevinom
i Turcima. Ovomu događaju daje Pucić ve-
liku važnost. Ovo uzmicanje ćesarevine od

istočnog rata podijeli Jugoslavene na dvoje
privezavši jedan dio sudbini Austrije, a

drugi sudbini Turske. Ova pasivnost Austrije ,

učini, da narodna stvar na Balkanu bi pri-
puštena samoj sebi. Jer dok je u istinu
prije narodna stvar bila potpomagana oru-
žjem i željama cijele Europe, od onog časa
nije bila više i bješe ostavljena samoj sebi.
U tom zdvojnom stanju, stanu se balkanski
narodi okretati prema istoku. Tu je bila
jedina Rusija, koja im je mogla izdašno
se njoj i priključe dušom i
tijelom, a to navede Rusiju, da stupi aktivno
na Balkan i postade sa malo trudu gospo-
daricom težnja balkanskih naroda. Onaj mir
u Švistovu, smatra dakle Pucić diplomatskom
Austrija njime dobi jakog
suparnika na Balkanu. Suparništvo ovih
dviju velevlasti, oteže povoljnim riješenjem
istočnog pitanja, koje može svaki čas svršiti

katastrofalno. Turska se naime pokazuje ne-
sposobnom za mirni razvitak državnog života
u smislu zahtjeva novoga vremena. Tu nema
društvene praktičnosti između vjere i vjero
naroda i naroda, a to rađa neprestanim
trvenjem i bunama.

Glavni uzrok, da Turska ne
može postati modernom državom jest to,
što je ona izgubila svoju raison d' čtre.
Mladi mjesec osmanlijskog grba jest i ha-
rakteristični simbol muhamedanstva. Mladi
mjesec mora rasti, da postane punim mje-
secom, a ta se izmjena mora neprestano
izmjenivati te on ostade aktivnom i atrak-
tivnom silom. Isto tako i muhamedanstvo
mora neprestano napredovat, a jedini napre-
dak u njegovu duhu jest slavodobitno vo-
jevanje. Ovo je dakle eminentno ratoborno,
u ratu je njegov život i jedina svrha, Na-
predovati u znanostima, u umjetnosti, u
gospodarskim disciplinama, u diplomatskim
radnjama, to vrijedi za pojedince, nu po
narod to su stvari sasvim nepoznate. Rat
je dakle ono što daje Turskoj snage, To
nam je i očito od prve navale Turaka u
Europu do prve polovice šesnaostog vijeka.
Kroz to vrijeme dohvati mladi mjesec