Strana 2.

, CRVENA HRVATSKA“

 

Gradanske Škole

Njihovo djelovanje i korist, osobitim obzirom
na Dalmaciju.

Piše: Jedan stručnjak.
(Nastavak)

Dvije važne naredbe, kojima se mogu
da okoriste oni, koji svrše Gra-
đansku školu.

I. Naredba Ministarstva Trgovine u Beču
dd 18 januara 1909, kojom se uređuju služ-
beni odnošaji poštarskih oficijanata, aspira-
nata i pomoćnika (L. D. Z.) 1909 VI komad.

U & 6. Normalne odredbe ove naredbe,
a pod stavkom 4. određeno je, da mjesto
poštarskih oficijanta (aspiranta) mogu postići
oni, koji svrše jednu Gradansku školu.

Dotična stavka 4 pomenute odredbe
glasi: Natjecatelji (za pošt. oficijante) treba,
da s dobrim uspjehom svrše, četiri godišta
koje domaće srednje škole, (ženskoga liceja)
ili /trgovačku školu, koja ima barem đva
razreda, ili da otpusnom svjedodžbom dokažu,
da su potpuno svršili Građansku školu.
(Tačka 5 raspisa c. k. Ministarstva za Bo-
gošt. i Nastavu od 12 junija 1903, Br. 22,
787; L. M. N. Br. 36).

II. Naredba Ministarstva Trgovine u
Beču 18 januara 1909. godine članak 1 u
pogledu prava na natječaj podoficira, traži
se: a) da su svršili s dostatnim uspjehom,
barem četiri donja razreda koje srednje
škole, ili kojega zavoda, što je s njima izjed-
načen, ili tri razreda Građanske škole, ili
napokon, ako služe kao aspiranti za službu
vojničkih računara.

Dodatak.

Normalna nastavna osnova za muške gra-
đanske škole.

Objavljena naredbom I5. julija 1907. br.
2368. ć. k. Ministarstva za bogoštovlje i nas-
tavu u Beču.

I, Nauka vjere.

Po $& 4. državnog školskog zakona do-
tične crkvene vlasti (starješinstva židovskih

und das osterreichische Kiistenland. Vortrige ge-
halten im Milrz 1910 anliisslich der ersten Wiener
Universititsreise von Professeren... Herausgegeben
im Auftrage des Rektorats der Universit&t Wien
von Prof. Dr. Ed. Britckner.

Wien und Leipzig.
Franz Deuticke 1911.

(Nastavak) (8)

U Lici i Krbavi bavi se tkanjem i pre-
divom samo ženskadija, a o muškima ni
govora u tom poslu, kao da im je ovaj po-

sao sasvim nepristojan. Više mladih žena.

drže sjetvu i svu radnju skupa svekrvom,
svo dotle, dok u mlade rodi se djece i po-
stane obitelj, a djevojke, koje imaju živu
mater, ne rastavljaju se od nje i u tom po-
slu, dok se ne udadu.

Sijač (obično nasjevač) ne viče ,cvrk“,
cvrk, cvrkću, ne zoblju!“ tobože da ptice
ne bi sjemena pozobale, nego ženske meću
:u sjeme samo kokošinja jaja, da kokoši ne
čeprkaju i ne zoblju sjemena, jer kokoši su

jako pomamne za ovim sjemenom, pa kad
j šteto čeprka-

bogoštovnih općina) određuju učevnu građu za
pojedine razrede.

II. Hrvatski ili srpski nastavni jezik u svezi
s poslovnim sastavima.

Svrha: Ispravno čitanje i tačno shva-
ćanje onoga, što se čita, pazeći na sadržaj
i oblik. Sigurnost u usmenom i (pismenom
iskazivanju misli. Sposobnost u sastavljanju
poslovnih . pisama češće potrebitih u običnom
životu, pazeći uvijek osobito na prilike u
mjestu i školskom kotaru. Poznavanje jed-
rih, znamenitijih književnih djela, prostih
oblika iz srednjega i novoga doba narodne
knjižvnosti, s osobitim obzirom na domaće
pjesništvo, a prama shvatljivosti učenika.

Prvi razred.

a) Čitanje: Pravilno, razumno i izrazito
čitanje. Ispravno kazivanje štiva dijelom po
upitima, dijelom slobodno. Pravilno a po
smislu tačno kazivanje' napamet naučenih
pjesničkih i prozaičkih štiva.

b) Slovničke vježbe: Razlikovanje pros-
tih i složenih rečenica uopće. O prostoj re-
čenici napose. Vrsti riječi potrebite za građu
proste rečenice. Vježbe u slaganju i porabi
prijedloga, 's osobitim obzirom na mjesne
pogrješke. Ono što -je naj jednostavnije o
tvorbi riječi na temelju štiva.

Pravopisna pravila u svezi s pismenim
radnjama. Razgoci u svezi s naukom o re-
čenici.

ce) Pismene radnje: Prerađivanje manjih
štiva u jednostavne rečenične oblike. Što samo-
svojnije sastavljanje manjih pripovijesti prije
kazanih naustice i opisa. Kratki opisi onoga
što se opazilo i doživjelo po prepravi. Jed-
nostavni poslovni sastati i laka pisma,

Drugi razred.

a) Čitanje: Nastavak vježbanja u čitanju.
Vježbe kako da se nađe red misli i razdioba
prikladnih štiva, za kraće kazivanje sadr.
žaja. Vježbanje u izrazitom kazivanju na pa-
met naučenih pjasničkih i prozaičnih štiva.
Napomenuti najznamenitije književnike, oso-
bito domaće zastupane u obrađenim štivima.

 

«Stražnje konoplje“ narod zove ,kašnje
konoplje“; ,izabirače“ i  ,glavače“ kaže
»prve“ i ,kašnje“. %

Sve konoplje počupaju i povežu u kite,
pa se kite strpaju u plast, t. j. sjeme unu-
tra, u plastu, te se ugrije i upljesnivi lišće,
a sjemenu toe ništa ne škodi, nego još više
uzori, i tad se istresa sjeme, ili ako je lijepo
i suho vrijeme, prislone se kite uz plot ili
drvljad, dok se dobro osuše, inače se sjeme
ne da otući. Prvih je: konopalja ,koje su
ostale“ nepobirane, pa su prezrele i pale po
MEA nOljvine“.

to se tiče kiselenja, tu je štošta pri-
čati, što se pri tom događa, n. p. promje-
njivanja  konopalja (,močionica“), dizanje
snopova, krađe, poplavi, (zbog ove dogodi
se da već i ostanu tamo) itd., te pri toj
nevolji prilivate i muški za posao, eda bi
ih ,povadili iz kiselila“ ili iz ;,močila“. Pa
i kod ,metanja“ (u vodu) dosta puta muški
pomažu.

Običnija je riječ ,nabijati“ nego li ,stu-
pati“. Ne kaže se ,grijačnica“, nego ,gri-
jačica“ ,somić“ ne znači ništa. Somić je
sasvim nešto drugo. Proštena nije ,prutena“,
nego od prošća ljesica; ,prutena“ je pak
pletena ljesica, dakako od ,pruća (gran4).

Broj 34.

b) Slovničke vježbe: Proste rečenice
ličitih vrsta i oblika. Jednostavna slože
rečenica, Pravi i kosi govor. Pouka o sy
vrstama riječi. Dalje o tvorbi riječi. Nas
vak vježbanja u pravopisu kao u I. razred
s osobitim obzirom na tuđe riječi, koje
u građanskom životu [češće upotrebljava
Razgoci u svazi s naukom o rečenici.

e) Pismene radnje: Pripovijetke, opi
poređenja, pazeći na red misli. Nastavak
prikazivanju vlastitih opažanja i doživli:

Pisma i poslovni sastavi.

Treći razred.

a) Čitanje: Lijepo čitanje, Njegova
osjećaja za ritmičko blagoglasje i ljepotu
ražaja. Pravilno i po mogućnosti što sam
svojnije kazivanje štiva. Najprostiji obli
pjesme i proze, koji se mogu izvesti iz p
gleda pročitanih i na pamet naučenih šti
Glavne crtice i najvažniji dogođaji iz živo
najznamenitijih pjesnika, što su im djela
čitanci.

b) Slovničke vježbe: Mnogostručno s
žena rečenica. Ponavljanje, vježbanje i |
punjanje nauka o riječima, koliko je pot
bito za mnogostručno složenu rečenicu. Pou
kako riječi mijenjaju značenje. Nastavlja
pažnja u pravopisu i čitanju, u slovnički
vježbama i u pismenim radnjama.

e) Pismene radnje: Pripovijetke, op
ocrti i poređenja lakšega oblika. Nastav
vježbanja u prikazivanju vlastitih opaža
i doživljaja.

Pisma i veći poslovni sastavi.

Dok se učenici vježbaju u poslovn
sastavima, neka se koliko je potrebito up
nadu s tiskanicama, što se češće upotrebl
vaju u poštarskom i željezničkom prome

* #
* ,

Napomena. U svakom razredu tre
izraditi po najmanje dva sastava na mjes
i to jedan domaći a drugi školski. Prepu
se pokrajinskoj školskoj vlasti, da na mje
jednog dijela domaćih radnja dopusti, da
uvedu češće domaće vježbe, koje će se
razredu ukupno ispravljati.

Uopće zovu se ,nabijalje“, koja je na sti
ona ,nabija“, a koja drži i prevrće , račić
»držalja.“ -

Ne kaže se, kod nožne stupe ,trlac
ležaja“, nego ,gornja“ i ,donja“, a kad
sklopljene, pa kad se rastvore za rad
kaže se ,zijev“, ,gornja“ i ,donja čeljui
a u svake su ,zubi“, što upadaju je
među druge.

Kad su ,nab'jene“, treba ručice ,f
guliti“ (kad su puno dugačke), pritisne
jedan kraj: nogom, a za drugi poteže se
kama, te ih se naravna na povoljnu dalj

a pri tom ispane mnogo pozdera, a ,vlaki
so rascijepa.
Za ovim dolazi ,otirati“ ,otrti“ ,,

ljičati“ , ručice“ (kaže se i ,omaja“). O
cama biva ovako: Načini se ,,sabljica“
drveta 60-65 cm duga, 6 cm široka, te
ručice poredane prama suncu ili vatri, u
lje so jodna po jedna, drži so u lijevoj
po srijedi, pa se sabljicom (u desnoj
maše niz ručica i obija preostali
okrećuć ručicu u lijevoj ruci.

Kad su ,otrvene“, tad se ,ogrebi
na ,ogreblo* ili, kad nema ogrebla, slu
ngrebenom“. ,Ogreblo“ je načinjeno ov
duga daska 70-75 cm, a do 20 cm ši