,CRVENA HRVATSKA“ Broj 36. m —————————————— Iz kazališta. Gostovanje hrvatskog zemaljskog kaza- lišta. U srijedu veče davala se je po drugi put Puccinijeva ,,Madame Butterfly“. Izve- dba je bila sjajna, a publika je više puta silnim aplauzom izazvala pjevače. Ulogu svećenika pjevao je ovog puta g. Lesić, mnogogodišnji član zagr. kazališta, koji je otpjevao svoju ulogu na sveopće zadovolj- stvo. Također g.ca Car bila je u svojoj ma- loj ulozi veoma dobra. U četvrtak na večer davao se je Hat- zeov , Povratak“ muzična drama u 1 činu. Riječi napisao po istoimenoj svojoj drami Srđan pl. Tucić. Iste ;večeri pjevala se je uz , Povratak“ i Wolf-Ferrarijeva komična opera ,Suzanina tajna“. Maestro Josip Hatze naš je zemljak, a rodio se je u Spljetu. Još kao dijete poka- zivao je neobičnu glazbemu nadarenost. Prve teoretske početke dobio je u svome rodno- me mjestu. Nastavio je glazbene nauke u Italiji na konservatoriju u Pesaru, baš onda kada je na čelu ovog znamenitog glazbenog zavoda stajao proslavljeni Mascagni. Bio je jedan od najboljih njegovih učenika, kako se je sam Mascagni više puta o njemu izra. zio. Još za vrijeme nauka proslavio se je Hatze u Italiji sa nekoliko svojih kompozi- cija, a osobito sa skladbom jednog našeg narodnog kola. Nakon povratka iz tuđine bavio se je privatnim poučavanjem u glazbi. Do nazad malo vremena poznavali smo Hatze-a kao skladatelja narodnih pjesama od kojih je nekoliko zbiraka izdao, te ko- jima je melankoničnoj slavenskoj melodiji dao neki uzvišeni umjetni, stil moderne gla- zbe. Sa , Povratkom“ stupa Hatze pred nas prvi put kao operni skladatelj, te slušajući ovu operu lako nam je odmah pojmiti, zašto se je glasoviti Mascagni mogao toliko odu- ševiti i onako visoko procijeniti djelo ovog našeg mladog umjetnika. Vjerao svome nči- telju, a dosljedan savremenom talijanskom načinu skladanja, traži temelja glazbenim efektima u vokalnoj ilustraciji, no uza sve to ne zanemaruje ni orkestralnu stranu svoga djela, dapače svaki i najmanji dra- matski prizor nalazi uspješnog orkestralnog izražaja. »Povratak“ mogli “bismo razdijeliti u dva dijela: lirski i dramatski, kojima pak udara granicu sinfonički intermezzo. Koliko u jednom dijelu, toliko u drugom naš je Hatze vanredno uspio. Veoma je lijepa i puna lirske snage priča starca ,,Daka“ kao i dvopjev ljubavnog očitovanja Jele i Stanka. Samo ova dva glazbena momenta puna ori- ginalne čustvene melodije bila bi dovoljna da proslave svoga auktora. Hatze je van- redno uspio sa svojim sinfoničkim interme- zom, stil i instrumentacija mu je skroz mo- derna, te u njemu majstorski otskaču i pre- pliću se motivi ljubavnog očitovanja Jele i Stanka. Piesma Stankova, žkoju on pleva iz daleka veoma je lijepa; te je skroz naro- dnog karaktera. Od nenadanog nastupa Ivova pa sve do svrhe opere u svim prizorima pokazuje auktor bogatu i silnu dramatsku snagu svoje duše, te potresno i privlačivo djeluje na publiku. Slijedila je zatim ,, Suzanina tajna“ opera u 1 činu od Wolf-Ferrari-a poznatog skla- _datelja komorne glazbe. Puna ne posve ori- ginalnih melodija, ali fino instrumentiranih. U oba komada pjevači uložiše sve svoje' umjetničke sile, da uspjeh bude što veličan- stveniji. U prvom redu pohvaliti nam je g.cu Korošec kao ,Jelu“. Zadivila nas je svojim pjevanjem punim temperamenta i čuvstva, te sam auktor ne bi mogao zaže- ljeti bolju: Jelu. G.ca Wellar kao majka zadovoljila nas je potpuno. G. Vulaković, do sađa našoj publici nepoznat, veoma .je dobar bariton, kojemu je uspjelo čavstvenim pjevanjem i dotjera- nom igrom dati svojoj ulozi svu potrebitu interesantnost, G. Vušković pokazao se je u ulozi ,Stanka“, da je izvrstan i kao lirski bariton, a u ulozi ,Grofa Gil-a“ istakao je u igri i pjevanju svu eleganciju, koja se može iziskivati u teškim ulogama salonskih opernih komada. ————m—S——m—m—=—m—m—=mmmm——m—m= === E ——— — Ne plaši se Ivane, — prihvati — sve će ići dobre, vjeruj mi, bit ćeš zadovo- ljen, pomoći ću ti. On ga pogleda s pogledom punim ko neke sumaje i zahvale, ali u kojemu si mo- gao istodobno vidjeti nešto, kao da pita: — Kako? = Kad sam sve ono rekao glavaru — nastavi župnik — naglasio sam mu, da me je na sve to podsjetila jedna druga dobra duša. Htio je tad znati, tko je to, nu ja mu je, kako si mi i sam bio preporučio, ne ot- krih. Iza kako mi je ispričao sve, što ja tebi malo prije ispripovjedik, opet me za- moli, da mu rečem koja je ono osoba. Ni tad mu ne. ništa, sli mu obećah, da ća mu je otkriti, kad bude sve gotovo. sreće, zadovoljstva i napretka. Utješi se stoga Ivane i budi hrabar. Moli mila našu majku Mariju, nek i ona pomogne u onom času, umekšati srce glavarevo, da blagoslovi vez ljubavi Marijine, njene imenjakinje i Petra. On se zbilja ponešto utješi, te si mu na lica odmah mogao opaziti neki veseliji izraz.. Ipak je još nekako ko sumnjao, dali će glavar popustiti, nu brzo se umiri pomi- slivši, da je tu župnik, koji na njega, a na- dasve u ovoj prigodi, može dosta uplivati. Usrdno mu stoga zahvaljivaše, a on mu odbijaše sve to, jer da on kao pastir cije- loga sela njemu duguje zahvalnost, a i kad nebi toga bilo, da očinsko njegovo srce u sličnim prigodama mora pomoći. — Budi miren i hrabar Ivane. Ne mi- ali, da si nesretan i da mi se nijesi više najsjajnija zvijezda hrv. operete, pokazala nam je u svojoj kapriciznoj ulozi svu gra- ciju i čar, kako to ona sama umije. Njenim zvonkim i izvježbanim glasom zanijela je publiku.! : Gosp. Grund, i ako mu je bilo ovaj put suđeno da muči, ipak svojim kretnja- ma vrsnog komičara izazvao je salve smijeha. Režija kod oba komada bila je veoma do- bra zahvaljujuć gosp. Tuciću i g. Grundu. Orhestar pod upravom g. Zune bio je mnogo bolji i precizniji u ,Povratku“ nego u ,Suzaninoj tajni“. Ne možemo učinit s manjega a da ne spomenemo gg. prof Fab- bri (soloćelista), g. Lotka (I. korno)i g. Henrich (I. violin), koji se pojedince u svo- jim ,solo“ na osobiti način istakoše uz ču- stvo i veliku sposobnost. * * o * Sinoć je hrv. opera završila svoje drugo gostovanje u Dubrovniku sa , Povratkom“ i ,Suz. tajnom“. Sinoć i prekosinoć , Po- vratak“ je bio primljen sa velikim odobra- vanjem. Klicalo se je Hatzeu i Tuciću. |lz- vedba je bila divna. Pošto su ove godine na izričitu želju izostali darovi, to je uprava našeg kazališta nadarila pjevačice i pjevače kitama cvijeća i lovorovim vijencima. Plje- skanja i odobravanja nije bilo kraja, a po- stiglo je vrhunac kad se je cijeli operni eusembbe pojavio na pozornici, a orhestar intonirao ,Lijepu naša“. To je bio u istinu ganutljiv monenat. Teškom je mikom pu- blika ostavila kazalište i oduševljena nije mogla da se raziđe, već je čekajući. pred kazalištem pravila burne ovacije hrv. operi i njenom osoblju. Sinoć je po svršenoj pred- stavi slijedio banket u ,,Hotel de la Ville“, kojega je odbor građanstva upriličio u po- "ast opernim članovima, koji je u veselju, zabavi i nazdravicama potrajao do kasne noći. : Pridružujuć se i mi onom oduševljenju i zanosu, kojeg je građanstvo pokazalo spram hrv. opere, i njenih članova od srca iskreno im zahvaljujuć na vanrednom i ne- prispodobivom užitku, kličemo im sretan pat i do viđenja! , Različite ollesti. Knjiga, kupljena za 300.000 maraka. Ovih se dana obavljala dražba. ,,Hoebi-Bi- bliotek“ u New-Yorku. Među ostalim knji- a prodana je i ,editio princeps“ biblije, ju je godine 1450—1455. tiskao Guten- berg. Kupio ju ER milijunaš Gu- i maraka. To je najveća Zaire 4 Sutli." pdeNiyt Sie so i i papsraniit ooo eto izazvalo, u luci - odkrilo da se je tu od više š X a *i I ik!