,CRVENA HRVATSKA“

Broj 36. m ——————————————

Iz kazališta.

Gostovanje hrvatskog zemaljskog kaza-
lišta. U srijedu veče davala se je po drugi
put Puccinijeva ,,Madame Butterfly“. Izve-
dba je bila sjajna, a publika je više puta
silnim aplauzom izazvala pjevače. Ulogu
svećenika pjevao je ovog puta g. Lesić,
mnogogodišnji član zagr. kazališta, koji je
otpjevao svoju ulogu na sveopće zadovolj-
stvo. Također g.ca Car bila je u svojoj ma-
loj ulozi veoma dobra.

U četvrtak na večer davao se je Hat-
zeov , Povratak“ muzična drama u 1 činu.
Riječi napisao po istoimenoj svojoj drami
Srđan pl. Tucić. Iste ;večeri pjevala se je
uz , Povratak“ i Wolf-Ferrarijeva komična
opera ,Suzanina tajna“.

Maestro Josip Hatze naš je zemljak, a
rodio se je u Spljetu. Još kao dijete poka-
zivao je neobičnu glazbemu nadarenost. Prve
teoretske početke dobio je u svome rodno-
me mjestu. Nastavio je glazbene nauke u
Italiji na konservatoriju u Pesaru, baš onda
kada je na čelu ovog znamenitog glazbenog
zavoda stajao proslavljeni Mascagni. Bio je
jedan od najboljih njegovih učenika, kako
se je sam Mascagni više puta o njemu izra.
zio. Još za vrijeme nauka proslavio se je
Hatze u Italiji sa nekoliko svojih kompozi-
cija, a osobito sa skladbom jednog našeg
narodnog kola. Nakon povratka iz tuđine
bavio se je privatnim poučavanjem u glazbi.

Do nazad malo vremena poznavali smo
Hatze-a kao skladatelja narodnih pjesama
od kojih je nekoliko zbiraka izdao, te ko-
jima je melankoničnoj slavenskoj melodiji
dao neki uzvišeni umjetni, stil moderne gla-
zbe. Sa , Povratkom“ stupa Hatze pred nas
prvi put kao operni skladatelj, te slušajući
ovu operu lako nam je odmah pojmiti, zašto
se je glasoviti Mascagni mogao toliko odu-
ševiti i onako visoko procijeniti djelo ovog
našeg mladog umjetnika. Vjerao svome nči-
telju, a dosljedan savremenom talijanskom
načinu skladanja, traži temelja glazbenim
efektima u vokalnoj ilustraciji, no uza sve
to ne zanemaruje ni orkestralnu stranu

svoga djela, dapače svaki i najmanji dra-
matski prizor nalazi uspješnog orkestralnog
izražaja.

»Povratak“ mogli “bismo razdijeliti u
dva dijela: lirski i dramatski, kojima pak
udara granicu sinfonički intermezzo. Koliko
u jednom dijelu, toliko u drugom naš je
Hatze vanredno uspio. Veoma je lijepa i
puna lirske snage priča starca ,,Daka“ kao
i dvopjev ljubavnog očitovanja Jele i Stanka.
Samo ova dva glazbena momenta puna ori-
ginalne čustvene melodije bila bi dovoljna
da proslave svoga auktora. Hatze je van-
redno uspio sa svojim sinfoničkim interme-
zom, stil i instrumentacija mu je skroz mo-
derna, te u njemu majstorski otskaču i pre-
pliću se motivi ljubavnog očitovanja Jele i
Stanka. Piesma Stankova, žkoju on pleva iz
daleka veoma je lijepa; te je skroz naro-
dnog karaktera. Od nenadanog nastupa Ivova
pa sve do svrhe opere u svim prizorima
pokazuje auktor bogatu i silnu dramatsku
snagu svoje duše, te potresno i privlačivo
djeluje na publiku.

Slijedila je zatim ,, Suzanina tajna“ opera

u 1 činu od Wolf-Ferrari-a poznatog skla-

_datelja komorne glazbe. Puna ne posve ori-

ginalnih melodija, ali fino instrumentiranih.

U oba komada pjevači uložiše sve svoje'

umjetničke sile, da uspjeh bude što veličan-
stveniji. U prvom redu pohvaliti nam je
g.cu Korošec kao ,Jelu“. Zadivila nas je
svojim pjevanjem punim temperamenta i
čuvstva, te sam auktor ne bi mogao zaže-
ljeti bolju: Jelu.

G.ca Wellar kao majka zadovoljila nas
je potpuno.

G. Vulaković, do sađa našoj publici
nepoznat, veoma .je dobar bariton, kojemu
je uspjelo čavstvenim pjevanjem i dotjera-
nom igrom dati svojoj ulozi svu potrebitu
interesantnost, G. Vušković pokazao se je
u ulozi ,Stanka“, da je izvrstan i kao lirski
bariton, a u ulozi ,Grofa Gil-a“ istakao je
u igri i pjevanju svu eleganciju, koja se
može iziskivati u teškim ulogama salonskih
opernih komada.

————m—S——m—m—=—m—m—=mmmm——m—m= === E ———

— Ne plaši se Ivane, — prihvati —
sve će ići dobre, vjeruj mi, bit ćeš zadovo-
ljen, pomoći ću ti.

On ga pogleda s pogledom punim ko
neke sumaje i zahvale, ali u kojemu si mo-
gao istodobno vidjeti nešto, kao da pita:

— Kako?

= Kad sam sve ono rekao glavaru —
nastavi župnik — naglasio sam mu, da me
je na sve to podsjetila jedna druga dobra
duša. Htio je tad znati, tko je to, nu ja mu
je, kako si mi i sam bio preporučio, ne ot-
krih. Iza kako mi je ispričao sve, što ja
tebi malo prije ispripovjedik, opet me za-
moli, da mu rečem koja je ono osoba. Ni
tad mu ne. ništa, sli mu obećah, da
ća mu je otkriti, kad bude sve gotovo.

sreće, zadovoljstva i napretka. Utješi se stoga
Ivane i budi hrabar. Moli mila našu majku

Mariju, nek i ona pomogne u onom času,

umekšati srce glavarevo, da blagoslovi vez
ljubavi Marijine, njene imenjakinje i Petra.

On se zbilja ponešto utješi, te si mu
na lica odmah mogao opaziti neki veseliji
izraz.. Ipak je još nekako ko sumnjao, dali
će glavar popustiti, nu brzo se umiri pomi-
slivši, da je tu župnik, koji na njega, a na-
dasve u ovoj prigodi, može dosta uplivati.
Usrdno mu stoga zahvaljivaše, a on mu
odbijaše sve to, jer da on kao pastir cije-
loga sela njemu duguje zahvalnost, a i kad
nebi toga bilo, da očinsko njegovo srce u
sličnim prigodama mora pomoći.

— Budi miren i hrabar Ivane. Ne mi-
ali, da si nesretan i da mi se nijesi više

najsjajnija zvijezda hrv. operete, pokazala
nam je u svojoj kapriciznoj ulozi svu gra-
ciju i čar, kako to ona sama umije. Njenim
zvonkim i izvježbanim glasom zanijela je
publiku.! :

Gosp. Grund, i ako mu je bilo ovaj
put suđeno da muči, ipak svojim kretnja-
ma vrsnog komičara izazvao je salve smijeha.
Režija kod oba komada bila je veoma do-
bra zahvaljujuć gosp. Tuciću i g. Grundu.

Orhestar pod upravom g. Zune bio je
mnogo bolji i precizniji u ,Povratku“ nego
u ,Suzaninoj tajni“. Ne možemo učinit s
manjega a da ne spomenemo gg. prof Fab-
bri (soloćelista), g. Lotka (I. korno)i g.
Henrich (I. violin), koji se pojedince u svo-
jim ,solo“ na osobiti način istakoše uz ču-
stvo i veliku sposobnost.

*
* o *

Sinoć je hrv. opera završila svoje drugo
gostovanje u Dubrovniku sa , Povratkom“
i ,Suz. tajnom“. Sinoć i prekosinoć , Po-
vratak“ je bio primljen sa velikim odobra-
vanjem. Klicalo se je Hatzeu i Tuciću. |lz-
vedba je bila divna. Pošto su ove godine
na izričitu želju izostali darovi, to je uprava
našeg kazališta nadarila pjevačice i pjevače
kitama cvijeća i lovorovim vijencima. Plje-
skanja i odobravanja nije bilo kraja, a po-
stiglo je vrhunac kad se je cijeli operni
eusembbe pojavio na pozornici, a orhestar
intonirao ,Lijepu naša“. To je bio u istinu
ganutljiv monenat. Teškom je mikom pu-
blika ostavila kazalište i oduševljena nije
mogla da se raziđe, već je čekajući. pred
kazalištem pravila burne ovacije hrv. operi
i njenom osoblju. Sinoć je po svršenoj pred-
stavi slijedio banket u ,,Hotel de la Ville“,
kojega je odbor građanstva upriličio u  po-
"ast opernim članovima, koji je u veselju,
zabavi i nazdravicama potrajao do kasne
noći. :

Pridružujuć se i mi onom oduševljenju
i zanosu, kojeg je građanstvo pokazalo
spram hrv. opere, i njenih članova od srca
iskreno im zahvaljujuć na vanrednom i ne-
prispodobivom užitku, kličemo im sretan
pat i do viđenja! ,

Različite ollesti.

Knjiga, kupljena za 300.000 maraka.
Ovih se dana obavljala dražba. ,,Hoebi-Bi-
bliotek“ u New-Yorku. Među ostalim knji-

a prodana je i ,editio princeps“ biblije,

ju je godine 1450—1455. tiskao Guten-
berg. Kupio ju ER milijunaš Gu-
i maraka. To je najveća

 

Zaire 4 Sutli." pdeNiyt Sie so
i i papsraniit ooo eto
izazvalo, u
luci - odkrilo da se je tu od više

 

š
X
a
*i

I
ik!