RHRENlRIHIIIIIINIE NSNISNRSaE Š 2

God. XX.

 

 

Gljena je listu unaprijeda: sa Dubrovnik i sa Austro-Ugarsku na godinu 10 K. Za ino
ematvo 10 K i poštarski troškovi. K » n> vrsti list, kad mu pretplata mine, smatra se
predbrojen sa došasto polugodište. ===

 

 

U DUBROVNIKU, 8. januara 1910.

 

IZLAZI SVAKE

 

 

#

Broj 3.

 

SRIJEDE I SUBOTE ——

 

 

POJEDINI BROJ 10 PARA

 

 

zdavatelj i odgovorni urednik Dr. Milorad Medini. NANA

 

 

 

 

Rimska politika i njezini plodool

Latinski jezik u crkvi to je nešto
kao i njemački jezik u austrijskoj
vojsci. Njega uzdrže razlozi shodno-
sti i politički, i ujedno starinom po-
svećeni običaj. Bez njega bi se možda
raspala anacijonalna rimska crkva
u toliko nacijonalnih crkava, isto
kako se raspala istočna crkva u to-
liko antokefalnih crkava, kad je
grčki jezik zamijenio onda živi na-
rodni govor južnih slavena.

Sasvim je dakle razumljivo, da
Rim nastoji uzdržati u latinskoj cr-
kvi ovu nutrašnju svezu, ali način
kako postupa sHrvatima ne kaže
samo to nastojanje, već i to, da stara
mržnja u Talijanaca na Hrvate još
uvijek živi. Pio X. ne slijedi samo
onu politiku rimskih papa, koji su
uvijek išli za tim, da na obalama
ovim pomagaju latinsku službu na
uštrb staroslavenske, već kao rodom
i po osjećaju Talijanac on ide još
dalje, te ne dopušta ni ono, što su
drugi pape u razumnom popuštanju
potrebama dopustili. On hoće da živi
govor sasvim isključi iz crkve, a do.
pušta samo staroslovenski, i to opet
samo u onim crkvama, gdje se je
staroslovenski kroz zadnje trideset
godina neprestano misilo. Tih pako
crkava ima veoma malo.

Prama tomu borba za jezik u
crkvi uzimlje sada drugi oblik nego
što ga je prije imala. Prije se borilo
za jednu povlasticu, a sada za naro-
dni jezik u crkvi uopće, prije su
bili povučeni u borbu samo oni di-
jelovi našega naroda, gdje se staro-
slovenski bio očuvao, a sada cijeli
narod, jer nema skoro crkve u cije-
10mu našemu narodu katoličke vje-
roispovijedi, gdje se hrvatski jezik
ne bi bio od davnina uvukao kao
jezik skoro cijele službe božje, osim
jedine mise, a i preko mise se barem
evanđelje: pjeva hrvatski.

'Treba spomenuti i to, da ovo
proširenje hrvatskog živog govora u
crkvi bila je kao naknada za staro-
slovensku službu božjv, i da je to
bilo u Rimu, ako ne preporučeno, &
ono barem: smatrano politički kori-

Štamparija DeGiulli 1 dr.

 

SE gm.

 

 

 

 

sno. Rituali i evanđelistari hrvatski
tiskali su se u Rimu. Sada su se
stoprva sjetili, da je to bilo zlo, i
da hrvatski jezik treba zabraniti.
Zašto, to smo rekli prije. Talijanska
vlada i rimska kurija složni su u
talijanskoj propagandi na ovim oba-
lama, i toj propagandi trebalo bi
da pane kao prva žrtva — hrvatski

jezik u crkvi.

Dobro promišljeno, kad bi ljudi
bili vojnici od papira, koje svaki
dječko može po volji namještati. Ali
to nijesu, i Istra, gdje se našao bi-
skup spravan, da provađa naredbe
Rima, pokazuje, da su se u Rimu
grubo u računima prevarili. Ukinuće
hrvatskog jezika u crkvi, to bi zna-

čilo cijelu revoluciju ne samo u cr-

kvi, već u cijelom životu naroda.
Jezik, kojim se Bogu moliš, srastao
se je s tobom, ona služba božja, gdje
toga jezika nema, :nije ista kao i
prijašnja, jer ti u njoj ne učestvuješ.
Novotarije u tom pogledu diraju
uprav u živac naroda. Poznat je n.
pr. raskol u ruskoj crkvi, koji .je
postao s naredbe mitropolitove, da
se čeljad krste ako se ne varamo
stri prsta, a ne su dva. Kad je da-
kle u Rusiji nazad vijekova, u doba
najgoreg autokratizma i najposlušni-
jeg kmetstva, jedna takova reforma
mogla probuditi takovu revoluciju,
ne smiju nas nimalo začuditi glasovi
iz Istre koji javljaju nova Ricmanja.
Ne radi se ni od dva ni od tri prsta,
nego o nečemu više, što je narodima
u današnje doba najsvetije, o naro-
dnom jeziku.

Ovakav otpor nije smio Rim izne-
naditi. Već stanovište biskupa koji
nijesu htjeli proglasiti papin dekret,
jer su neki znali, da ga nije mo-
guće povesti, a drugi nijesu ni htjeli
ga oni provesti, jer se nijesu htjeli
ogriješiti na vlastitom narodu — već
to stanovište moralo je dakle: upo-
zoriti Rim na pogibli, koje bi se
mogle izviti iz njegove odluke. Ali
mješte da sluša one, koje bi morao
slušati u ovakovim stvarima, on je
poklonio svoje uši zamamnim glaso-

“< vii Inšnog talijanskog patriotizma,

Pretplata i oglasi šalju se upravi, & dopis\ uredništvu lista. Zaizjave,priopćena sahva
plaća se 40 para po retku, a sa oglase 80 para. Oglasi, koji se više puta štampaju pope
godbi us rasmjeran popust .Nefrankirana pisma ne primaju se.

SR ===

 

 

 

koji se ne ograničuje na njegovanje
svojega, već hoće i tuđe. Vlastito
nagnuće i lažna izvješća doveli su
ga tako u položaj, iz koga je barem
za sada teško naći izlaza. Bit će
dobro, ako ga u Istri stečeno iskus-
tvo, opameti barem u toliko, da
borbu ne prenese i u Dalmaciju.

izjave Supilove 0. položaju. -

Baž na desetgodišnjem dolasku Supi-
lovu na Rijeku priredili su mu prijatelji
svečani banket, na koji je pristupilo što je
na Rijeci i Sušaku otmenijega a hrvatski
misli i osjeća. Predsjedao je starina Barčić,
Na banketu je uzeo riječ i Supilo te je ovo
kazao o općem položaju :

,No današnji dan imade na sebi jednu
političku znamenitost, koja daje najveću za-
dovoljštinu našoj politici. Danas se mi nala-
zimo u ex lexu. Sin Ljudevita Kossutha,
sin onoga, koji je htio razmetnuti Ugarsku
od Austrije, taj sin, koji poznatim načinom
razmetnuo započeti sporazum između. Hr.
vatske i Ugarske, nalazi se sa svojom vla-
dom danas u ex-lezu, u absolutizmu, u kom
je eto i Ugarska i Hrvatska, i on mora da
vlada pod okolnostima, koje za sina Ljude-
vita Kossutha znače najveću političku bla-
mažu. Ako to nije zadovoljština za našu
politiku, ako to nije kazna za zlu vjeru, što
su je ta gospoda počinila prema našoj iskre-
noj politici, onda ja ne znam, što znači po-
litička kazna!

No nije samo ex.lex u Ugarskoj i u
Hrvatskoj, on je i u Austriji. Istina je, ona
se doduše provukla kao kroz iglu sa parla-
mentom, ali gdje su delegacije? One dele-
gacije, gdje se imao votirati proračun za
Aerenthalovu politiku, kojom se ovaj htio
proslaviti kao Disraeli ? Gdje su? Jerst. go-
dine 1909. držale su se one u bečkom tri-
bunalu, gdje je njegova politika u formi
Friedjunga i ,Reichposta“ došla na obtuže-
ničku klupu! — jer kako svi znamo optička
je varka, da je ondje sjedio Friedjung i
,Reichspost“, Zapravo je ovdje sjedio Ae-
renthal. 'To su bile njegove prošlogodišnje
delegacije ! |

'To je kazna za infamnu politiku proti
našem narodu, jer prelom riječi sina Ljude-
oita Kossutha, koji se izjavio sporazumnim
sa politikom Aerenthala i zaslužuje da dođe
na optužničku klapu.

A to mora biti zadovoljština našem
narodu.

Reklo se, da će se naši odnošaji popra-
viti.

Ima već 40 godina natezanja i kombi-

nacije, da se održi nešto, što se održati ne
može, te sa moramo pitati, u kakovom je