i b : : e : f » propasti i sklonuo se je u jedan lični kotar: Srb. To je jedan srpski kotar, pa je made, da će i tamo propasti. Odjelni predstojnik za pravosudje Slavko Aranicki kandidira u Novoj Gradiški proti D.r Aleksandru Badaju, bivšem odjelnom predstojniku za narodne vlade. U zadnji čas došlo je do sporazuma između srpskih radikala i bana baruna Rau- cha, te će prama tomu radikalni kandidat u Novoj Gradiški Jovan Jovanović odstupiti na korist Aranickoga. Jovanović će pak kandidirati u Novskoj proti Dra. Augusta Harambašića, gdje će ga vlada podupirati. Ovih je dana bilo po ovdješnjim novi- nama dosta govora o posljednjoj audienciji bana Raucha te o sporu njegovom sa zaje- dničkom vladom. Vaš je dopisnik u sretnom položaju, da može javiti neke detalje i o jednoj i o drugoj stvari. Što se tiče audien- cije stvar stoji ovako: Jedna uplivna ličnost iz Hrvatske, koja ima sveza s dvorom prika- zala je istinski položaj u Hrvatskoj, te je također pokazala u pravom svijetlu djelovanje i namjere baruna Raucha. Osobito je bilo istaknuto, kako Rauch terorizira činovništvo i kako vlada sama nastoji da izazove nerede, da opravda svoje oštre mjere. Iza ovog pri- kaza uslijedio je poziv iz kraljeve kabinetske kancelarije direktno na bana, da dođe u audienciju, a da prije nije bio obaviješten ni Wekerle ni Josipović. Sada se može razu- mijeti, kako je hrvatski ministar Josipović samo dan prije Rauchove audiencije mogao u novinama izjaviti da njemu i zajedničkoj vladi nije ništa poznato o banovoj audienciji. Kako se vidi banova audiencija je bila neke vrsti : ad audiendum verbum. Što se pak tiče spora između Raucha i zajedničke vlade također vaš dopisnik zma iz posve pouzdanog izvora kako stvar stoji. .Spor između Raucha i zajedničke vlade stoji u savezu s njegovom audiencijom. Onaj pri-- kaz uslijed kojeg je Rauch bio pozvan' u audienciju, djelovao je na samoga kralja. Sam kralj želi, da ima mira i neće da se upusti u nikakve protuustavne mjere. Kralj CRVENA HRVATSKA“ Broj 16. je uputio Wekerlea, da pregovara s koalici- jom, jer će ona dobiti većinu u izborima. Sada postaje još razumljivije, radi čega se je sam Wekerle približio u prošlu subotu našim dolegatima i izjavio im, da on nema ništa protiv koalicije i ako ova dođe u ve- ćinu, da će snjima pregovarati. Tako se može već kazati, da je Rauch pao, ako se održi Wekerle. Rekao sam, ako ostane Wekerle, jer je i njegov položaj uzdrman i ako se o tomu za sada ne govori po novinama. Stvar naime stoji ovako: Košutovci hoće pošto po to, da održe Raucka, jer kad nemaju uspjeha prama Beču, hoće da ga imaju pra- ma Hrvatskoj. Radi toga se oni i bune sada proti Wekerleu i hoće da ga sruše. Pitanje je sada hoće li pobijediti Wekerle ili neod- visna stranka To su dočuli i srpski radikali, te se odmah požuriše u Peštu, da obaznaju, što je na stvari. Grof Batthyny im je ka- zao, da se ne boje ništa, da će se neodvisna stranka svim silama zauzeti za Raucha i radikale jer, reče im: Vaša stvar i naša Je stvar. ać. Volja u Životu. Minuli je vijek dostojan spomene, što nam je ukazao veliku moć sugestije, doka- zavši koliko ona može uplivati na ljuski ustroj, prouzročivši mnoštvo reakcija i fe- nomena, koji nam se na prvi mah prikazuju neshvatljivim. Trebali bi čitavi svezci, da se dokaže materialno djelovanje duha; dje- lovanje, to jest, naše ideje, naša iznenađe- nja, naši osjećaji o tijelu. Slučajevi su to, koji nedvojbeno dokazuju, da psihični upli- vi proizvode jednake učinke, kakve i pod- ražaji ili uplivi mekanike. Kad se promišlja na ovaj nedvojbeni odraz duha na tijelo, odmah se uvidi, da nam je narav dala na razpoloženje neka sredstva s kojim možemo podpuniti našu sreću na zemlji. Ali na žalost, ljudi se ne služe s ovim sredstvima. Mi znamo dobro kako se lako upotrebljuju, te kako su od stalna usjeha moralna stredstva podana nam od naravi; ali se ipak malo ko s njima služi. Naše psihične sile, ako se dobro upot- rebe, mogu nam biti od neprocijenive ko- risti za prodaljiti naš život. Pisac je ovog članka dokazao u knjizi Philosophie de la longevitć, kako sugestija zlo upotrebljena skračuje ljudski život: kad dođemo na neku dobu mi se trujemo s idejom o blizom koncu našeg života. Gubimo vjeru i naše sile, a one nas ostavljaju. S isprikom, da nam starost pritišće leđa, priučujemo se sjeda- nju, te. napuštamo svaku zaposlenust. 'Tako po malo naša krv iskvarena od ljenosti, i naše stanice ne pomlađele, otvaraju vrata svim bolestima. Prerana nas starost napane, te joj mi podlegnemo prije vremena, radi štetne autosugestije. A mi, antisugestijom inoramo : se _ služiti, da produljimo naš zivot, a ne da s njome pospješimo smrt. U ovom se može uspjeti, ako dozovemo u pa- met mnoge primjere dugovječnosti, te ako se uvjerimo, da ćemo i sami dugo živjeti, utisnuvši u naš um koristne, zdrave i utje- šljive sugestije. * Proučavajući život nekih stogodišnjaka, uvjerit ćemo se, da su pri podnašanju te- žine starosti bili pomagani od samosvijesti u vlastitu snagu. Barun de Waldeck, koji je umro u Parizu 1875. u. 109 g. svog života, veoma je brižno pazio na ovu sugestiju : da će još dugo živjeti. Kad se mu bile 102 g. zapo- čeo je pisati, kako kaže njegov biograf Pierre Giffard, djelo o mesičkoj arheologiji u tri svezka; a umro je u potpunoj svijesti. ("[ghiDekan francuskih načelnika Rigand, rekao je piscu, namjerivši se na nj na iz. ložbi g. 1900, da se on svako jutro diže na 4 sata premda mu je 92 g., te pošto se izamija, da se odmah dade na posao. — A vaša 92 godišta? zapita ga pisac — Ne vidim ih — odgovorio mu je dobrodušno starac, koji, premda opterečen javnim pos- lima, nadzirao je još uvijek svoje težake. === mmm u ———————————————————— o—————= Rrummacher: Parabole. Čovjek na Karmelu. U tihom seocu na gori Karmelu življaše "mudrac, kojem je duh gospodnji podao dar utjehe i vidanja. Polazaše sve kuće, u ko- jimgod bi se malazio koji bolesnik, te ga njegovaše s velikom brigom ; ili je prijatnim riječima tješio i okrijepljivao umiruće ili je tišao muke i boli .plačućiu. ; Ta, on poznavaše tajnu moć ljekovitih trava i srca ljudi, premda je i on bio čovjek, tačnije mladić. Radi togu ga ljubljahu svi ljudi i moljahu ga, da se svrati u njihove stanove, njegovo se pak in. uadaleko raz. prostranilo. Ali gle! Iz kraja Mizraim nadođe u seoce na gori Karmel i u naokolo ležeća mjesta kuga, ljudi se razboliše, & mnogi od njih i pomriješe. Ta kuga bijaše pogubna. Odasvad, gdje bi se nalazio koji bolestnik, Nd e ga ozdravio i tješio u i noću. . - Njegovo se tijelo tada izmori, a njegova duša bijaše tužna stoga, što je kuga često bila jača od moći njegovog umijeća i od lje- kovitih trava, te :se stade bojati sa svoj mla- denački život. _Nije mu dostajala kruna snanja, smjer- .- nost, jer se je pouzdao u sama sebe i u svoje umijeće, a ne u Gospodina. x — Tada ga povede i njegov duh na goru Karmel, te je oklijevao, da li će ostati ma gori i nepovrativ se više, ili će tražiti lje- kovitih biljka i trava, na utjehu i okrepu bolestnicima. Tako izađe i govoraše u svom srcu: »Narav mi je iz mladosti bila učiteljicom. Neka me ona i sada poući !“ Stade pred krasan cvijet, koji se je u svom cvatu ljepše dizao, nego li Salamon u cijelom svom veličanstvu i reče: ,Ovaj ovijet cvate u svojoj ljepoti i mladenačkoj snazi sam od sebe, te otvara svoju čašku zrakama sunca i blagom lahoru, koji se prid večer šulja nad razinom , morskom. “ može čovjek riječima uraditi, već, da se bezbrižno u samom sebi dokonča ? plod mog znanja! Kao što se ovdje nad krasnom cvijetnom čašicom krili leptir, tako neka se moj život bude krilio nad mojim umijećem. * Tako govoraše i pogleda cvijetnu čašicu. Gle! fa dnu čašice ležaše mrtva pčela. Odveć natovarena cvjetnim praškom u radnji je ispustila svoju dušu. On je to gledao i mučke je promatrao bezživotnu odjeću životinjice — a purpurno rumenilo stida oblije njegovo lice. *,O poznam te“, poviče, ,božji duše u maravi;- oprosti mojoj turobnosti i ludosti. Od sada slijedim tvoj mig, te se,,kao vjeran pitomac, vraćam k tebi i k svom zvanju !“ : 'Nato skupi najplemenitije biljke gore, te se smjerno i vedra čela povrati u seoce k kolibicama trpećih. Ovčice. Bijaše jedne, a tihe ljetne večeri. Majka sjeđaše u sobi kraj kolijevke ljubaznog odoj- četa i pjevaše mu uspavanku. U o dođe iz vrta u sobu mala Ade- poviče ,dođi, vani ima krasnih stvari da vidiš“. ' »Ta što je to 1“ zapita majka.