U DUBROVNIKU, 14. ožujka 1908. Cijena je listu unaprijeda: za Dubrovnik i za Austro-Ugarsku na godinu 10 K. Za ino- somstvo 10 K i poštarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se E - predbrojen i za došasto polugodište. Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Milorad Medini. Štamparija DeGiulli i dr. Dubrovnik, 13. marča. Frank demisijonirao. — U Zagrebu se odigrava jedna gruba komedija. Frank je demisijonirao. Hrvatska je javnost na ovakove demi- sije Frankove odavna navikla. Kad se pro- budi u stranci uspomena na ono, što je Starčević htio da bude, pa kad se Starčevi- ćevi epigoni počnu da puntaju proći ,,pro- roku“, ovaj redovito prijeti, da će odstupiti. Tad buntovnici uvide zlo, koje su učinili, i ničice padnu na koljena pred Njim, i mole ga za oproštenje. Bit će da je Frank sam razumio, da ovakovi ,,colpi di stato“-više ne djeluju, pa je htio primješati uz komediju malo tragike. On nije samo zaprijetio, već se ovoga puta i zahvalio i kazao uzroke svoje ostavke: on ne će da njegova osoba bude od omete. Kako bi sve to lijepo bilo, kad Frank ne bi bio Frank, a telići ne bi bili telići. Ovako demisija Franka sliči demisiji vlade Rauchove. Pod pritiskom poraza na izborima počela se bila tresti ovomu čovjeku banska stolica i on je sa ostavkom u džepu pohrlio u Peštu, da se osvjedoči uživa li još uvijek povjerenje onih, koji su ga poslali. 'Tako i Frank hoće da se rehabilitira od udarca na izborima, hoće da ljudi zaborave njegovu žalo- snu ulogu,i ugovors Rauchom, pada opskrbljen povjerenicom ,svojih“ nastavi svoj zatorni rad. A mi ne sumnjamo, da će tu izjavu povjerenja i dobiti, jer u Hrvatskoj na ža- lost ima još uvijek ljudi, koji ne razumiju i ne će da razumiju, kuda ih taj čovjek vodi. Dolje nedostojni! — 'Taj se je poklik orio hrvatskom sabornicom u četvrtak pri otvoru sabora. Tim. je sabor u ime naroda žigosao ono sramotno postupanje nekih si- nova hrvatskog naroda, koji zaboravljajući koga su roda, dadoše se u službu tuđinu samo da udovolje svojim ambicijama, a neki od njih novcem naroda uplate svoje dugove. Između banova hrvatskih, što se izmi- jeniše kroz ovo šest stotina godina, otkad nas je sudbina vezala sa Madžarima, bilo je mnogo slabića i mnogo ljudi, kojim hrvat- ski narod nije ni malo haran ostao, ali teško će se naći jedan, koji je tako ponizio ban- sku čast, kao što je Rauch. Pa to nije ban hrvatski, to je jednoslavni madžarski poli- tički komesar, koji nema ni toliko razbora, da uvidi, kako je ono, što Madžari hoće, prosti nesmisao. Njegovo djelovanje postić će samo to da nagodbu Qigateđu Hrvatske i Ugar- garske učini nemogućom, pa ako mu iko ima biti zahvalan, Madžari bogme me bi smjeli. Oni ga ipak drže, a drže ga samo za to, jer ne znadi što će, ni na koju će stranu. a To se razumije po cijelomu njihovu držanju, koje ne odaje nikakvog stalno odre- đenog političkog pravca. Oni su pa čistu s im, da je hrvatsko pitanje za njih od naj. većeg zamašaja, i da bi riješenje, kako ga hrvatska koalicija hoće, značilo svrhu mad- žarskih težnja na more, ali razumiju i to, da je nemoguće uzdržati ono stanje, kakvo je bilo pod Khuenom. Što će, oni ne znadu, i za to traje ovaj provisorij, za to nedostojni još sjedi na banskoj stolici, »vremda svi vide, da bi mu trebalo naći zamjenika. Samo otkle i gdje?! Dolje mjere. Poznato je, kako je piošle godine be- čka vlada dozvolila austrijskom Lloydu, da nabavi dva nova parobroda za brzu dalma- tinsku službu u inozemstvu, da mu je po- dijelila 5—6 milijuna potrebitih za nabavu, kao bezkamatni zajam, povrativ nakon 12 godina, a to-sve i ako nije s njime sklopila godbezatu službu. Naša domaća parobrodska društva nijesu ni[u snu mogli promišljati na takove potpore, pa ih nijesu ni tražila, ona su samo zahtijevala, kad su sklopili po- godbu s vladom, da im čim prije dozvoli, da sagrade nekoliko parol.uda u inozemstvu, jer je to bio jedini način, da očuvaju svoje interese i udovolje obvezama preuzetim po- godbam. . Naša Dubrovačka parobrodska plovidba, koja je sklopila u oktobru pr. g. pogodbu za dalmatinsku službu i onu s Italijom, te ju je morala odmah, početkom ove godine, započeti, kako je samo mogla i znala, za- tražila je odmah, da joj bude dozvoljeno graditi u inozemstvu dva parobroda, koja su joj bila upravo od prijeke nužde, jer sonom službom, što obavlja sadašnjim svo- jim materijalom ne može, da zadovolji ni svojim interesima, niti onim svojih mušte- rija, putujuće publike i trgovaca, kao niti onim pokrajine, koja trpi od sadašnjeg ne- sređenog poštarskog i prometnog saobraćaja. Držeći se strogo pogodbe, koja određuje, da je za nabavu parobroda u inozemstvu potrebita vladina dozvola, koja se pak ne će moći zanijekati, ako se dokaže da se potre- biti materijal ne može dobiti u ovoj zemlji, ili da bi predaja slijedila u nerazmjerno dužem roku, ili kad bi uvjeti u inozemstvu bili osobito povoljni, ona je dokazivala, kako joj nije moguće sagraditi parobrode na pos- tojećim domaćim brodogradilištima, kod Stabilmento 'Tecnico i Lloydovog arsenala u Trstu te Martinolića u Lošinju, kako u inozem- stvu može imati osobito povoljne uvjete, a oso- bito, kako će joj na taj način samo poći za rukom, da u najkraćem roku nabavi nove parobrode i tako udovolji, vršeć tačno službu, obvezama koje je preuzela. Da se je ta molba riješila u smielu pogodbe i pri tom uxelo u obzir interese društva i zemlje, društvo bi imalo kros jedan ili dva mjeseca nove pe- robrode, a zemlja bi imala dobro Fjntiia IZLAZI SVAKE SRIJEDE I SUBOTE POJEDINI BROJ 10 PARA. Pretplata i oglasi šalju se upravi, a dopisi uredništvu lista. Za izjave, priopćena, zahvale plaća se 40 para po retku, a sa oglase 30 para. Oglasi, koji se više puta štampaju, po po ===-—— _godbi uz razmjeran popust. Nefrankirana pisma ne primaju se. plovidbu, jer će i Lloydovi novi parobrodi kroz to vrijeme početi da rade. Ali napro- tiv uprkos svih pospješivanja, ta se molba nije riješavala, a da ne bude izgledati pre- dugo čekanje, nijesu manjkala ni ponovna obećavanja, da će se ta dozvola udijeliti. Kad je napokon definitivna odluka slijedila, ona je. bila negativna, a međutim se je počeo ustrajati novi škar: ,Cantiere navale Triestino“, osnovan od Cosulicha pomoću bečkih i njemačkih kapitalista, na kog u prvo doba, kada se je tražila dozvola za gradnju u inozemstvu, nije niko ni mogao misliti. Ko pozna praksu koja u Beču vlada, kad se radi o našim interesima, ne će se začuditi, kad začuje, da je vlada uputila Dubrovačku parobrodsku plovidbu, da tamo gradi parobrode, i ako će ti parobrodi istom poslije roka predviđene po pogodbi moći biti predati družtvu na uporabu. Vladi dakle : ne smeta ni najmanje, što se škar nije još | osnovao, što neće moći predati parobrode u rok, kada ih društvo po pogodbi mora imati, što će ti parobrodi biti kvalitativno gori od onih što bi ih izgradili iskušani škari u Kngleškoj, što će. te i takove paro- | brode društvo morati platiti 40-50.000 više MU nego što bi ih drugovdje dobilo, te što je ' e općenito poznato, da pogodbe preuzete i one što se sprema preuzeti taj škar neće moći biti izvršene u uglavljeni rok. 'To joj je sve potpuno indiferentno, kad ona ima za se bečke i njemačke kapitaliste, koji su * zainteresovani u tom poslu, bilo direktno u samom škaru, bilo indirektno, kao vlasnici tvornica oejela i drugog materijala, koji bi se eventualno imao upotrebiti pri gradnji parobroda. Što će Dalmacija od toga trpiti, što će naše parobrodarstvo imati štete, to joj je deveta, bit će valjda i to u programu za podignuće Dalmacije ili za najmanje u onom Chlumetzkovom za osvojenje. Da se pak ne bi ko sjetio, iznašla se je i za to krilata riječ: unapređenje brodogra diteljske industrije u Austriji. Ali i ta riječ, koja bi imala značiti nekakav program rada bečke vlade, nije drugo nego puka fraza u koliko nije samoobmama. Svaka industrija, razvija se ondje, gdje ima uvjete razvitka. Vlada može, da u mnogom pogledu domaću industriju zaštićuje i potpomaže, a to je i učinila za brodograditeljstvo, osobito zako- nom glasovanim prošle godine od parla. menta, Ali prvi uvjet svemu je, da ta in- dustrija postoji, da se razvija postepeno prama prilikama, dok se kod nas brodogra- $ diteljstvo, na uprav- nečuveni način hoće da vii forsira. Kompetenti ljudi naime uvjeravaju a Cantiere navale“ bit izvrlen: materijalom dovezenim iz inozemstva, da će brodogra- ditelji biti skoro svi inozemci &d . 8 će radništvo biti većinom ; td = 7 sko parobrodi biti samo skalapljeni na do. = >