Broj 80.

»CRVENA HRVATSKA.“

Strana 4.

 

1000 osoba, koje bi svaki dan dale po sami
jedan heler u ovakovu skrinjicu. Na svrhu
godine kolika bi se svota sakupila? Ništa
manje nego 3650 kruna! Izgleda nevjero-
jatno, ali je istinito, brojke su tu, a one ne
lažu. A do ove svote nije teško doći, jer
nije baš potreba, da hiljadu osoba svaki dan
dade po heler. Neko će negda dati 2 helera,
neko 10, neko 50, neko krunu, a neko i
više, pak će svota na svrhu godine i pre-
koračiti ovu cifru!

Bilo bi dobro, da se organizuje jedan
odbor Hrvata, bez razlike stranaka, u komu
+ bi imale sudjelovati i naše gospođice i to u
velikom broju, te i one i muški odbor da-
nomice oko ovog raditi i to svuda u svakom
lokalu i na javnim mjestima, kad n. pr.
glazba udara. U početku bi bilo možda malo
teže, ali kad bi se narod naučio, sam bi
tražio, da uvijek i svuda -doprinese, ako i
najmanju mrvicu za narodnu stvar.

Vidjeli smo brojkama, što bi mogao
sam. Dubrovnik. A kad bi se ovako postu-
palo u svim našim gradovima, kolika bi
svota na svrhu svake godine bila!?

Ovako rade Česi i zato su ono što jesu.
Radimo. i mi, kako oni, ugledajmo se u
njih, biti će od velike koristi za marod i
domovinu.

Domaće oljesti.

Jezično pitanje.

U Zadru se gospoda na vladi i zemalj-
skom odboru, općini i članovi sabora krva-
vim znojem znoje. Nije šala, riješavaju je-
zično pitanje. :

Već sama ta činjenica, da u zemlji gdje
žive 98% naroda, kojem je materinski jezik
hrvat. iliti srpski, a od kojih opet 99% ne zna
drugoga jezika, gorka je ironija za prilike u
zemlji. A još je gore, kad u isto doba, gdje
se jezično pitanje riješava, izlaze naredbe po-
jedinim činovnicima, da moraju ponavljati
svoja izvješća za to, jer su ih prvi put na-
pisali hrvatski.

Pa hoće li to pitanje barem već jednom
riješiti ?

 

=== => nz = =mm=mR== Sa =a === SPalaSEAAJAIPEŽNAOAAAO E. EA Ia = = aa a RA =a l aa II SSS DRISSS NEEE

Bojimo se da ne će! A ne, zbog toga,
što se ne radi više ni o talijanskom ni o hr-
vatskom jeziku, već jedino o njemačkom.
Mi smo uvjereni, da kad bi se reklo vladi:
Ostavi ti nas i Talijane, da se mi pogodimo,
a samo ti ne dovađaj njemačke činovnike u
Dalmaciju i ne uvađaj njemačkog jezika, da
ona ne bi na to pristala. | baš za to što
većina Dalmacije to znade, za to je i doče-
kala vijest o pregovorima hladno.

Prekinuti pregovori.

U Zadru su se bili poveli pregovori
izmađu Srba i Hrvata, da složno istupe
proti Talijanima. Prijedlog su Srbi odbili
ovim pismom upravljenim zast. Biankini.

Časni gospodine zastupniče,

U odgovor na štovano Vaše pismo 24,
a primljeno 26. septembra, čast mi je na
bolje razjašnjenje mog prvog pisma donijeti
Vam do znanja, da je upravni odbor srpske
stranke, kad je o predmetu vijećao u svojoj
sjednici 18 septembra, našao, da je za srpsku
narodnu stranku, bez obzira na moguće kan.
dature i uvjete, isklučena mogućnost svakog
bilo direktnog ili indirektnog sudjelovanja
pri izborima sa pravaškom strankom

S odličnim poštovanjem

U Zadru, 29. septehra 1908.
Vaš odani

M. Katurić.
Izborne vijesti.

Prestao je izlaziti , Velebit“. Doduše je
on u svom zadnjem broju javio, da prestaje
samo za kratko vrijeme, ali je to samo puka
forma, pod kojom se umirući sakriva, o tome
ne može onaj dvojiti, kome je poznata ne-
sređenost u Splitu.

Gospodin Mato Ostojić s Povlja na Braču
poslao je pismo Dr. Vici Mihaljeviću u kom
javlja, da prestaje biti članom odbora Hrv
stranke i istupa iz stranke, jer je razočaran
preokretom u stranci.

U Kotoru je velika smutnja. Gopčevi-
ćanci i pravaši rade skupa proti Srba i Hr-
vata novog kursa. Vlada im je g svemu pri
ruci, uza sve to sigurna je pobjeda nezavi-
snih i složnih Hrvata i Srba. Kandidati još
nijesu stalno određeni.

 

Ne bi se ono isto, što se tiče junaka
Shakespeara moglo kazati i o Eshilovo Pro-
meteju, Goetovu Faustu, Byronon Kainu,
Nietzschovu Zaratrustri — naprosto o svim
najvećim vrhuncima ljudskog genija, naročito
o geniju, opirućem se, u vječnu svrhu u borbi
s Bogom nalazeće se, božanske osobnosti ?

Nijekanje kao put  k pobjedonosnoj
tvrdnji, neznaboštvo kao put k kršćanstvu,
borba proti Bogu kao put k božanstvu, to
je uprav ono, što Tolstoj ne vidi i s toga
* gvu kulturu, možda ne kršćanskog ali k Krstu
naginjujućeg evropejskog ljudstva. Kristovo
je očitovanje, očitovanje apsolutne ličnosti.

Paiu svjetskoj kulturi luči se Tolstoj od
svih drugih isto kao u svojim umjetničkim
djelima, sebe prisvaja usprkos svima, razdire
sveze između sebe i ostalih. Svima kaže:
vi ili ja, vi svi ili ja sam.

Samopriznanje osoba, od Tolstoja za-
nijekani religijozni princip revolucija, do-
pustilo mu je, da zaniječe revoluciju.

Uprav ovdje u svom ponašanju prama
revoluciji, dosegao je možda granicu svog
samovanja, preko koje ne može, da preko-
rači: još jedan korak unaprijed, a za njim
:: je klanac, već je na drugoj strmini brda,
<. adkle se već opaža sunce novog priznanja.

Hoće li se Tolstoj dat na ovaj korak?
Ako se dade, tada će se možda isto ovdje
dogoditi — u njegovom ponašanju prama
ruskoj revoluciji.

Pa koliko je i proklinje, ne može do
svrhe, jer mu je ona preveć u svojti: nje-
gov život nije ništa drugo, nego jedan ne-
prestani unutarnji poticaj, neprestana unu-
tarnja revolucija. Zar se neće nutarnjost sto-
piti s vanjštinom ? Do sada se je svojevoljno
svima opirao; ne će li početi sveopćom vo-
ljom sebi se protiviti ?

 »Bacite mi nasapunano uže.o moj sta-
rački vrat!“ — što naznačuje to, nego li
povik vanjske samoće, preokrenute getse-
manske molbe: O oče, nek me mine ova
čaša ?

Zar ne će on o tomu promišljati, kako
ova čaša kraj njeg prolazi, zašto njegova
Golgota sastoji u tomu, što nema Golgota,
njegov križ u tomu, što nema za njega križa,
a za one pak, koji je javno prokleo i koje
možda u srcu zavidi — hiljadu križa, hi-
ljadu ,nasapunanih užeta“ ? :

"Tako je o tomu promišljao, ne će li
napokon shvatiti, da čovjek ne smije ,,osam-
ljen živjeti i osamljen umrjeti“, već sa svima

i za sve?

 

Prevare među našim u Americi.

Među našim kolonistima u Sjedinjenim
državama sjeverne Amerike događa se veliki
prevrat, koji će posve utući bankirsku po-
litiku, koja, mislimo, da je našim čitateljima
dobro poznata : to je zakup političkih načela sa
strane bankira. Svi listovi hrvatski svojina
su ili su poduprti od bankira, te služe za to,
da svome gospodaru prave reklamu; da na-
padaju druge banke i prikazuju ih nesigur-
nim, a onu svoga gospodara uzdižu i hvale.
Tako je vas narodnr život, naših kolonista
bio u rukama bankira, koji su posijali stran-
čarstvo, i zaoštrili odnose ; a potisli pravu na-
rodau politiku, koja može jedino počivati na iz-
mjeničnom udruženju, jačanju, i pomaganju
naših kolonista, na narodnom očuvanju po-
moću škola narodnih i crkava; na stečenju
ugleda i simpatija duševnim prednostima i
radnom sposobnosti u stranim državama.
Od svega toga ništa ili posve malo: ban-
kirska je politika stvarala od naših kolonista
frankovce i resolucijonaše, žestoke, da se ne
može žešće ni pomisliti ; kao da ima važnosti,
ako je, Hrvat u Americi frankovac ili rezo-
lucijonaš. Simpatije može biti, ali strančar-
stva nikako, a najmanje, da bezuzročno i
neumjesno strančarstvo potisne samo hrvat-
stvo, našu narodnu kolonijalnu politiku, ko-
joj nikako ne može biti mjerilo politika u
domovini.

, Ali bankirima nije bilo stalo do narod-
nih probitaka nego do svojih, pa za to i
posijaše strančarstvo, držeći se one: fran-
kovac kolonista će se služiti s frankovcem
bankirom, a resolucijonaš s bankom resolu-
cionaša. A što je najglavnije ti bankiri nijesu
bili baš nikako uvježbani u svojoj struci,
ljudi*obično bez škole, bez više naobrazbe.
Banke su otvorili, da sebe obogate na račun
naroda. Nego i u tom zanemarenju morao
je neko skrhati vrat. Prvi je ljosnuo Frank
Zotti, koji je imao banku s tri podružnice.
Optužen radi prevara, zatvoren je, pošto je
prevario hrvatski narod za po milijuna kruna.
Iza njega slična je sudbina stigla Gojaovića,
pa napokon i Škrivanića. Za Škrivanića
vele, da je poštenjačina, ali da ga je nov

 

Očitovanje apsolutne ličnosti, očitovanje
Kristovo ispunja se u svim ljudskim stva-
rima, u Rusiji se pak ispunja više nego
igdje — u revoluciji, koja nije ništa drugo
nego oslobođenje i oporavak apsolutne
ličnosti u osobi ugnjetavanog i ujarmljenog
puka. Krist je u Rusiji u revoluciji ili
nigdje. Ili ruski puk nema križa, ili je taj
križ revolucija. Ne sam, već s cijelim ruskim
pukom može Tolstoj poprimit svej križ.

Da će ovo uraditi, svak bi to rada da-
nas vjerovao, kad se preko volje drugih, a
preko same svoje volje prikazuje, kao svi-
jetla tačka ruske revolucije. On ju je osudio,
ona ga je opravdela, on ju je prokleo, ona
ga je blagoslovila, on joj je otrgao vijenac
s glave, ona ga je okrunila. Danas su nepri-
jatelji ruske revolucije — neprijatelji 'Tol-
stojevi, njegovi neprijatelji — njeni prija-
telji. On i ona su danas jedno. Hoćeš, ne
ćeš — Tolstojevo je slavlje, slavlje ruske
revolucije. —

I ako i on to uvidi, tada će se ispuniti
njegova želja, tada ga ne ćemo okruniti
samo kao umjetnika, već ćemo ga slijediti
kao proroka.

Kao prorok ruske i svjetske slobode,
živjet će Tolstoj, dok bude ljudstva. M. P.