e. M ma Strana 2. »CRVENA HRVATSKA“ i: Broj 80. er e e ON ri o ainirtsnitsaimmmmntisansammmmmtamnn_sstupuatamsmismummasisummempmtammnmimmsnmumammmutižžmaninaoamn RR Na odgovor ,,Marodnom Listu“. Ograničit ćemo se na drugi dio članka. Na prvi odgovaraju već naši pređašnji članci, a mi ne ćemo po- navljati, što .-smo već jednom kazali, i to tim više, što bi rijet, da je raz- lika između nas i , Narodnog Lista“ poglavito u shvaćanju pojedinih po- java, koji su kroz zadnje tri godine dana izbili u stranci, a u tom slu- čaju ne ćemo ni mi prekrstiti , Na- rodni List“, ni ,Narodni List“ nas. Za njega će gg. Ivčević, Madirazza bit bili uvijek vjerni pristaše ,,Hr- vatske Stranke“, a za nas će oni uvijek predstavljati ohu struju u stranci, proti kojoj se borimo ne samo mi, već koju osuđuje cijelo ja- vno mnijenje donje Dalmacije, .a i dobar dio gornje. Valjda na to javno mnijenje cilja »Narodni List“ kad kaže: , Dubrovčani držahu do svoga položaja pred masom pravaškom i omladinom naprednjač- kom — rezultat istup“, ali nek nam kaže, jesmo li mi pravije radili, kad se nijesmo oglušili , javnom mnijenju“ ili neka gospoda, koja misle, da su oni pozvani, da vode 's visina udes naroda, pa ne cijene svojom dužno- sti obazirati se na narod. Što će »Hrvatska Stranka“, ako ona nema imati podloge baš u javnom mnijenju. Ako je ona kod puka likvidirana, tad je ne će spasiti ni vođe, oni po- staju denerali bez vojske, da upotre- bimo izraz, kojim su starčevićanci krstili jednom ljude, te su se kupili okolo ,,Obzora“. Za to mješte da nam prigovara, što smo se identifikovali s javnim mnijenjem naših krajeva, mnogo bi pravije bio uradio , Narodni List“, da je ispitivao, je li , Hrvatska Stran- ka“ kao takova dala povoda, da je javno mnijenje osudi. Jer ne radi se o osobama. Sve kad bi one osobe, koje ,, Narodni List“ spominje, bile imale snage i volje da prkose, bi li bili za to spasile ,Hr- vatsku Stranku“? Zar ne vidi ,Na- rodni List“ kako joj vidljivo grabe terena u gornjoj Dalmaciji pravaši, a u srednjoj naprednjaci. A tomu je uzrok baš to, što su neki ljudi u »Hrvatskoj Stranci“ mislili i još uvi-. jek misle, da su oni, koji vode, pa mješte da se oni prilagode vremenu i puku, hoće da se ovi prilagode njima. Tim se tumači, da je na oto- cima i u dubrovačkom korčulanskom kotaru ,hrvatska stranka“ znala sa- čuvati svoj posjed, a da ga je u Za- dru, Šibeniku i Splietu izgubila. Nu da nas ovamo ne zateče udes Hrvatske Stranke u gornjoj Dalma- čije, trebalo je dakako da se druk- čije vladamo pa da zahtijevamo i da se stranka drukčije vlada. Što se naprotiv dogodilo? Dok je nas uvje- renje i javno mišljenje držalo na okupu u obrani onoga, što smo ci- jenili, da ,Hrvatska Stranka“ ima da brani, ova ne samo nije ostala stacijonarna, to jest na onoj po- dlozi, koju su joj bili dali događaji od g. 1903. do g. 1905., već se po- makla nešto na desno. Što je tad prirodnije, nego da je došlo do istupa? Jedan poteži, tamo, drugi ovamo, pa bi bilo puklo i nešto tvrđe, a kamo li ne one veze, koje su stranku vezivale. Ovako stvari stoje, a sad nek nam »Narodni List“ reče, jesmo li imali pravo mi, koji uvjereni da je javno mnijenje opravdano, nijesmo se nje- mu opirali, ili oni, koji su pustili da ih javno mnijenje baci u kut. Nek nam reče, jesmo li mi škodili ,Hr- vatskoj Stranci“, koji smo je tim po- stupanjem sačuvali moćnu i složnu u ovim krajevima, ili oni, koji su svojom politikom spravili teren za naprednjake i pravaše. Što smo radili, radili smo u. du- bokom uvjerenju, da radimo za , Hr- vatsku Stranku“, i baš to uvjerenje dovelo nas je do toga, da kad smo se našli na raskrsnici, pa trebalo ili se oprostiti s Hrvatskom Strankom ili s našim radom, da smo znali, što ćemo i kuda ćemo. Mi idemo svojim putem, u nas nema kolebanja, pa čemo vidjeti, ko:će prije k cilju, mi ili ,Narodni list“, Dubrovnik, 2. oktobra 1908. , se gabberai le genti grosse, temi |I' orecehio spalancato al vero che ne tuoi sforzi dell' inno guerriero, sente la tosse. Giusti. ,Čudnovati su to pojavi koji se ne dadu tumačiti“. Tako se izrazuje naša dru- garica Hrvatska Šibenska Riječ u uvodniku od 26. rujna, koji opet nosi naslov: Pred- izborni čudnovati pojavi. Govor je o secesiji, koja je shjedila u Hrv. Stranci, nakon spljet- skog sastanka. H. R. ima potpuno pravo! A kako ne bi, poznato je da šibenski list, otkad je počela izborna kampanja, izrugavajuć i bagatelizajuć svakoga i sve što nije pravaško, majestati- čnim prezirom prelazi preko utvare, svih drugih stranaka, i njihovih ljudi te na sva usta viče: utvara je izčezla, u pravaštvu je spas, pravaši će samostalno istupiti, bez ika- RmRJRJrrmrrkEeeekEkoŠŽŠŽŠŠČČČĆEE==== D. Merelkowsky: Lav Tolstol. Tolstojevo je slavlje jedino u povjesti ljudstva. Do sada smo ovakovim slavljem krunili još za života samo junake maća i krvi, ge- niju bi ova slava — lovor vijenac nad tr- novom krunom — pripala tek po smrti. Tolstojeva je svečanost prva, koja ne počiva na krvi, prva proslava ,mira i zado- voljstva“, prva vigilija one posljednje svet- kovine, kad će napokon cijelo ljudstvo za- pjevati: ,Slava Bogu na visini, a mir. lju- dima dobre volje“. Ali dok na zemlji .ne bude mira bez prepiranja, lovor vijenac bez trna, cijela će naša radost sastojat u tomu, da nijesmo mi oni, koji su ovi trn savili u Tolstojev vijenac. Mi ne, dakle tko? On sam ili onaj, koji ga je stvorio, kakav je sada. , A me osjeća li on danas, na- ovaj tako svečani dan svog 'slavlja, sred sveopće — radosti, najljuću . bol, koju može ovaj tn prouzročiti — neizmjernu žalost? krunimo? Najprije umjetnika. Ali je on 'zgazio nogama ovaj vijenac, te . možda sva njegova veličina sastaji u tomu da je to uradio: da nije svoju snagu šr- tvovao najvećoj svetinji, nebi bio tako velik umjetnik, kakov je sada. Ali između nas i njega opstoji u ovom smislu velika prepirka : mi ljubimo u njemu ono, što on u sebi prezire, blagosivljemo ono, što on u sebi proklinje. Ta mi bi pri izboru između Tolstoja umjetnika i Tolstoja proroka, radili uprav protivno, nego on sam. Proroka žrtvovali pjesniku, jer je u svojoj umjetnosti veći prorok, i ako prorok nećeg _ drugog nego li u njegovim proročkim djelima. I uprav nam fo neće Tolstoj nikada oprostiti, uprav ovu slavu neće nikada od nas poprimiti. I ako sada mući, kao da odobrava, ne zbiva li se to, radi nesloge, koja se može jedino u muku promijeniti? Pa ipak nam se čini, da bi mogao nadoći čas, da se on neće moć dalje uzdržati, te će povikati : »Ne mogu dulje mučati! Radije bacite mi ko mog starog vrata osapunano uže, a nemojte samnom postupati, kao što vi činiti !“ Da, čovjek se ne smije podati nikakvoj obrani: u ovoj prepirci &njime za njega nećemo se nikada slagati. počimlje i završuje već od 30 godina svoje vjerske rasprave. Ne osjećali on napokon, ne osjećali danas, da nije čovjeku tako lako, »da se sporazumi“, i da nije tomu na putu samo ljudska zla volja, već također nešto većega, što ne ovisi o čovjeku ? pljubite li me?“ »Mi te ljubimo“, » Vjerujeteli mi ?“ »Mi ti vjerujemo“. »Zaštodaklene radite ono,što vam kažem“. »Jer smo zli, mahniti, slabi, + još radi jednog uzroka. jer ti, koji sve vidiš, ne uvi- đaš; koji sve znadeš, ne poznaš, i koji je sa nas ne manje svet od tvoje svetinje“. nŠto je to? Kažite mi“. »Koliko smo ti puta već kazali! Onda nas nijesi shvatio, i sada nas ne ćeš shvatiti. Možda da nije ni potrebno. Budi, kakav si, i ne osuđuj nas, ne zahtijevaj nešto od nas što nemožemo dati“. »Kada nemožete, ja ću vas napustiti i ostat ću sam“. n»Moram sam živjeti i gsamljen umrijeti“, jednom je priznao, i to je možda najistini- tije od svih njegovih priznanja. Ne osjeća li danas, kad bi cijelo ljud- »lludi se moraja sporazumjeti“, tako stvo htjelo biti kraj njega, svoju samoću ' žalosnijom ? RASTEM RR INOLNA OO