8 i U DUBROVNIKU, 12.'s iječnja 1907. ATSKA Broi %. Cijena je listu unaprijeda : Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Ivo DeGiulli. Štamparija DeGiulli i dr. a —m—————————————=——m—m—<—<—<—<m<—<m——————— TEZn————————————————ma€<—mum=== Dubrovnik, 11. januara 1907. Ima u nas ljudi, koji prama kruni osim dužnog počitanja kao glavi države i pred- stavniku našeg državnog individualiteta, goje i neko drugo čuvstvo, koje nema nikakvog temelja ni u našoj povjesti, ni u našem u- stavu. I povjest i ustav znadu samo za hr- vatskog kralja, dotično za nosioca krune Stjepanove po zakonima od g. 1867. Jedino u Dalmaciji, koja je provizorno među Zze- mljama zastupanim na cesarevinskom vijeću imamo cara austrijskog kao onoga, u ime kojega se vlast vrši. Kralj hrvatski i car austrijski, istina je jedna su osoba, ali ta osoba Hrvatima jedino, je kralj. Priznavajuć njega kao cara, priznali bi ujedno i one faktore, koji sa carem sa- činjavaju austrijsku državnu zajednicu. Oni bi tim dali pravo uplitanja u svoje posle i austrijskoj vladi i austrijskom parlamentu. Pitaš li, svak će ti kazat, da je ovako; ali ako motriš, što se radi, vidjeti ćeš, kako kod nas ima i takovih ljudi, koji ne mogu razlikovati cara od kralja pa se uvijek oba- ziru na ono. što u Beču 'To dovodi do (toga, da drugi faktor, a to Je hrvatski narod, predstavljen od svoga sabora, ne mo- že doći do one znamenitosti, do koje se na- misle. rod uzdigao u drugim državama. 'To zlo vu- če za sobom još jedno gore, a to je pre- drasuda, da volja sabora dotično naroda, mora biti uvijek u skladu sa voljom krune. Ljude, koji tako misle, nazvali smo, da ne upotrebimo drugi izraz, legitimistima per ana- logiam onih francuskih političara, koji hoće da francuske revolucije nijesu uništile pra- va Burbonaca. I naši legitimisti gluhi su za glas vremena, koji je unio malo demokrati- zma i u shvaćanju odnošaja između naroda i krune. Proti ovim stoje demokrati svih - nijan- sa, počinjući sa socijalnom demokracijom pa svišavajući sa hrvatskom strankom“. Oni pridržavaju samo državi pravo da bira, kamo će. I kralj je dio države, i kao takav udioništvuje u odlučivanju prama ustavu, koji 'ačno uređuje odnošaje između pojedi- nih državnih koeficenata. Prenesimo ovo shvaćanje na konkretni slučaj, t. j. na političke prilike svrhom pro- šle godine i razumjet ćemo riječku resolu- ciju. U njoj je prvi put hrvatski demokra- tizam došao do izražaja. Iz svake njezine riječi probija demokratsko načelo : Ovako hoću, jer cijenim, da je ovako dobro. Ono se očituje već u temeljnoj misli, da hrvat- ski narod ne će da bude ničije ratilo u borbi madžarskog naroda za slobodu. Što se poslije dogodilo to je reakcija legitimizma, koji nije mogao shvatiti, kako su zastupnici mogli pružiti ruku Madžarima, koji su u očitoj opreci sa intencijama kru- pe. | od tad eto doživljujemo svakoga da- na kojekakve argusijade, gdje se naše na- za Dubrovnik i za Austro-Ugarsku na godinu 10 K. Za ino- zemstvo 10 K i poštarski troškovi. Ko ne vrati list. kad mu pretplata mine, smatra še predbrojen i za došasto polugodište. zu plaća še 40 para po retku, IZLAZI SVAKE SRIJEDE Pretplata i oglasi šalju se upravi, I SUBOTE POJEDINI BROJ 10 PARA. & dopisi uredništvu lista. Za izjave. priopćena, zahva — a za oglase 30 para. Oglasi, koji se više puta štampaju, po po * godbi uz razmj = eran popust. Nefrankirana pisma ne primaju se. stojanje krsti veleizdajničkun, a one uza svu apsurdnost nalazo ipak čitalaca, što je znak, da u Danskoj ima truleža. Sudaranje u shvaćanju države privelo je u kolo Frankovo sve ljude, koji su prije bili rastrkani amo tamo po strankama, a koji su bez obzira na stranačke programe mislili, da tako najbole služe svomu + bogu Za to vidimo gdje u stranku prava litistii- pa jedan Kršnjavi, a gdje se Tomašić do- govara s Frankom o podjeli izbornih kota- ra, samo da u sabor ne dođu »prokleti“ re- solucijonaši. Pristaše te stranke postali su u dalmaciji Perić i Crnica, Varešanin 1 Ma- šan, od kojih svaki ima svoju povjest. Njih je doveo tamo onaj isti razlog, s kojega je Frank vodio prama Kuenu lojalnu opoziciju, a sada hoće da baca opoziciji na vladi kli- pove pod noge i ondje, gdje se radi o op ćem dobru svih stranaka. Ne bismo litjeli, da se naše riječi shva- čaju, kao da mi priznajemo, da postoji iz- među nasi krune kakav sukob. Mi smo sa- mo dopustili mogućnost kakvog nespora- tonkret- -nom slučaju toga sukoba nema. Sto se tiče zamka. i to govoreći uonće * a u banovine, na vladi su ljudi vladareva povje- renja, a pitanje aneksije Dalmacije već je riješeno zakonom. No u nas ima ljudi, što no je riječ, više papinskih nego je sam pa- pa, koji sukob, što ne postoji, stvaraju u svojoj glavi. Za njih hrvatska vlada imeno- vana od Nj. Vel. nije vlada Njegova povje- renja, nego mu je nametnuta; za njih zah- tjev aneksije Dalmacije naperen je proti vladarevoj osobi. 'Ti sa ljudi nabunjeni i potpomagani od t. zv. kamarile t. j. od društva ljudi u Beču, koji hoće da znadu bolje interese dinastije nego sam vladar, pa kako kamarila ima svojih affigliati, počinjući od ministarskih dvornica do žandarskih po- staja, a domaći ,legitimisti“ znadu prekriti svoj rad patriotskim i vjerskim tirad ima te djelovati tako na masu, tako se mi eto na- lazimo pred na daleko i široko razgranje- nom urotom, koja je tim pogibeljnija, što s njihove strane znadu što hoće i koga imadu slušati, a s naše svak hoće da zapo- vijeda tobože u ime demokratizma. Ova pocjepkanost najgori je neprijatelj demokratskim strankama, pa za to vidimo, da one najposlije podlegnu dobro organizi- ranim ekstremnim strankama. 'Toga se za sada nije kod nas bojati, jer je odveć snažna i *zdrava misao, koja pripadnike demokratskih organizacija drži na okupu, pa će se oni i bez discipline naći u određeni dan na braniku krvave svoje tečevine. Protivnici su uz to bili tako neoprezni, da su odveć brzo otkrili kar- te, te pokazali što hoće. O njihovim namje- rama niko nije u sumnji, pa će ih vlastita agitacija pokopati. Om su mogli uspjeti pod i ali nigda kao antianeksi- jonisti. NARODNA ? NAUČNA g1BLIOTEKA, D405 cPUBLJIKA HRV ATSKA Sloga — slogu. Kad bi htjeli da iznesemo bilans sloge od riječke i zadarske resolucije do' danas, taj bilans ne bi mogao za- dovoljiti nikoga, koji se za slogu za- grijaya u pravom njezinom . smislu“. re vako Dubrovnik“, a odmah ćemo kazati, da ne slažemo. Trebalo bi ne vidjeti, kako se staro svaki dan pred našim očima lomi i krši, da možeš kazati, da sloga iz- među Hrvata i Srba nije pronijela onaga ploda, komu smo se mogli na- dati. Trebalo bi ne vidjeti očajničke se "pokušaje protivnika sloge, da možeš sadašnju slogu uporediti sa časovi- tim primirjima, kojih je i prije spo- radično bilo između Srba i Hrvata. I možda baš zbog onih uzroka, s ko- jih se Dubrovnik“ boji za slogu, sloga ovoga puta može da prkosi neprijateljima, te postane s vremenom ono. što bi ,Dubrovnik“ želio, da je već postala. Ideal, na koji treba da težimo svi, koji narodu želimo budućnost, to je da ne bude razlike između Srba i Hrvata. Bit će i poslije toga stra- naka, ali ne će bit ubitačne, kao što je bila borba između Srba i Hrvata, gdje su političku borbu zao- štravale vjerske i etnografske, često umišljene razlike, koje su masu ispu- nile takovim fanatismom, da već nije ništa razabirala. "To smo svi do- živjeli, a jesmo li sebe pitali, koji je početak tomu zlu? Nije naš narod bio odgojen u mržnji, pravoslavni i ka- tolici uvijek su se najbolje pazili, dok. nije neko među njih bacio Eridinu jabuku, te: svađu tako raspirio, da je mržnja zamijenila ljubav. Tad su se stoprva počeli vaditi iz starih kronika dokazi srpstvu i hrvatstvu Dubrovnika, tad je stoprva proletjela narodom riječ, da katoliku pravo- slava radi o vjeri, tad smo se sto- prva podijelili po načinu, kako se ko krsti i kako su mu se djedovi krstili. Ta Eridina jabuka bila je Bosna i Hercegovina, a bacila ju je među narod inteligencija njegova. Ne čemo kriviti nikoga, jer hi najradiji nedavnu prošlost zastrti koprenom zaboravi, ali u radu za slogu ne smijemo zabora- viti, da nas je politika razdvojila, pa kako nas je ona rastavila, tako va- lja i da nas sjedini. Najprvo je tre- balo da među nama nestane razlike u političkim aspiracijama, a tek tada mogli smo promisliti na vida- nje starih rana. Riječka i zadarska resolucija sjedinile su nas u politici,