God. XVI. U DUBROVNIKU, 27. veljače 1907. Broj 17. Up Cijena je listu unaprijeda: za Dubrovnik i za Austro-U garsku na godinu 10 K. Za ino- zematvo 10 K i poštarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine. smatra se predbrojen i za došasto polugodište. Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Ivo DeGiulli. 0 atentatu na narodne svetinje. Poznata je već svakomu zadnja odluka rimske kongregacije obreda od 18. Decem- bra 1906., kojom se ukida glagolica, hrvat- ski evanđelistar i hrvatski ritual po našim zemljama. Mi se izričito tom odlukom, — koja je stilom svojim i sadržajem uvrijedlji- va po naš hrvatski narod, nijesno htjeli ba- viti; a to da nam se ne bi predbacilo, da kao oglašeni liberalci uzimljemo i ovu pri- godu, da iskalimo svoju liberalnu žuč pro- tiv vjere i crkve katoličke. Zato smo mučali, i čekali, da vidimo, što će ob ovoj odluci reći veće naše novi- ne, osobito one, koje su uzele u monopol, da brane katoličku vjeru u hrvatskim ze- mljama; narovno na svoj način, malo evan- đeoski. Hoćemo, da rečemo: Zagrebačko Hrvatstvo“, spljetski ,Dan“, a i naša na žalost susjeda ,Prava Crv. Hrvat.“ Nu sva tri lista mučala su kao sinje kukavice. 'Trebalo je stoga, da se oglase liberalne novine, na obranu vjerskih svetinja hrvat- skog naroda, katoličke vjere. Proguvorio je prvi riječki ,Novi List“. Progovorio je oš- tro, muževno, ali ne potpuno. Novi List“ ustao je na obranu samio glagolice, a hrvatski evanđelistar i hrvatski ritual niti ne spominje. Znak, da pisac ,Novog Lista“, nije shvatio zamašitost rimske odluke 18. Decembra pr. g. — Oglasio se je zatim zadarski , Narodni List“. Uvodni članak , Atentat na narodne svetinje“ uvršten u 12. broju o. g. ,Naro- dnoga lasta“, u imalo redaka, otkrio je vas zamašaj pomenute odluke. Ovom odlukom — riječi su ,Narodnog Lista“ — ne samo da se uništuje glagoljica . po našim stranama, već se ukida i hrvatski evanđelistar i hrvatski ritual. S njom je da- kle počinjen atentat na naše narodne sve- tinje. Odluka je ova prava ćuška našim bi- skupima, svećenstvu i svemu narodu“. I uprav je tako. — Za Narodnim, Lastom“_javila se je za- grebačka Hrvatska“, zatim , Pokret“. Nije više bilo kud kamo. Moralo se je oglasiti i ,Hrvatstvo“. 1 ono se je oglasiio. Člankom tri laži o glagolici“, u br. 37.' Hrvatstvo“ oborilo se je na ,Narodni List“ i, neviđenom bezobraznošću, nepošteno i ne- vjerno navađajuć pojedine stavke iz odluke rimske kongregacije od 18. Decembra pr. g., uprav po furtimašku, hoće da zavara naše općinstvo, uvjeravajuć, da se s onom odlu- kom ne ukida glagolica, već da se ista do- zvoljava (još ,Hrvatstvo“ ovu riječ: dozvo- ljava tiska debelim slovima'), — čuva, po- tvrđiva, brani i pobuđuje. — Ne ukida se veli ,Hrvatstvo“ ni hrvatski evanđelistar, ni hrvatski ritual! Ma za koga ,Hrvatstvo“ ovako piše? — Odluka je tu. Ona je jasna NA Štamparija DeGiulli i dr. e RV Ali je jasna i zlobna tendencija furtimaškog Hrvatstva“ ! Razumijemo ga! _Hrvatstvu“ će, stalni smo, odgovoriti Narodni List“ kako treba. Mi nemamo pro- stora, da se podulje š njim pozabavimo. A i za što bi? Zar da ga uvjerimo o protiv- nom ? Kao da ljudi okolo ,Hrvatstva“ n:- jesu shvatili zamašitost rimske odluke; kao da oni nijesu uvjereni, da je š njom poči- njen pravi atentat na naše vjerske i naro- dne svetinje! I te kako da jesu! Ali pišu onako, jer njima nije stalo ni do interesa vjere, ni do prava hrvatskog naroda. Njima je jedima težnja, da u teškim kušnjam, ko- jima će bit izloženo naše rodoljubno sve- čenstvo i 'vijernici, otskoče akcije njihovog zlosretnog klerikalizma, koji će, previđamo, bit od velike štete katoličkoj vjeri po hi- vatskim zemljama. — Nu karakteristično je držanje u ovom pitanju zadarske , Hrvatske Krune“, glavnog glasila stranke prava u Dalmaciji, i naše susjede ,Prave Crvene Hrvatske“, ovog ne- odvisnog i nepodmitljivog glasnika stranke prava u Dalmaciji“: _Hrvatska Kruna“ muči. Prvi dnevnik u našoj pokrajini, koji svakomu dijeli lekcije o patriotizmu, i koji piše o svemu i svače- mu, do sad ni člančića nije napisao, da u- pozori svećenstvo i narod na ovaj atentat na naše narodno«crkvene svetinje. Zazoran je i svake osude dostojan ovaj muk ,Hr- vatske Krune“ Da pravo rečemo, nas naj- više čudi, kako se sada nije oglasio Dum Ivo Prodan. *) Prodan je djela napisao u prilog glagolice. Čemu sada u ,Hrvatskoj Kruni“ ne napiše sgodni članak ob ovom važnom pitanju, na orijentaciju svećenstva u Dalmaciji, koje hoće da čuje i njegovu riječ? — Ali ako muči junačka ,Hrvatska Kru- na“, ne muči neodvisna i nepodmitljiva Prava Crvena Hrvatska“. Prava“ u svom zadnjem broju od 16. o. mj. donosi članak Glagoljica“, primljen iz Beča(?) od jedne ugledne ličnosti“. Ovaj je članak, kako čujemo, pobudio veliku sen- saciju, pošto uprav na nepošteni i nemoralni način hoće da zavara naše općinstvo.i da mu prikaže rimsku odluku kao tobož nami u prilog. Vrijedno je, da i naše čitaoce upo- znamo s ovim famoznim, jako interesantnim člankom, ,neodvisne i mepodmitljive“ naše Prave Crvene Hrvatske“. 'Taj članak glasi doslovno : , Buka, koju su podigli neki hrvatski lis- tovi proti odluke sv. Oca objelodanjene na 18. Dećembra pr. godine glede uporablje- bavi. O njemu drugi pat. (0p. Ur) NARODNA REPUBLIKA HRVATSKA BAUČA tIDLOTEKA, 602.200R A IZLAZI SVAKE SRIJEDE mzm———————— ——m—m—————— ———=—=—<m<m=<m<m<_— z—— ——————m————————————————= jedino u staroslovenskom jeziku vršiti. ATI I SUBOTE = POJEDINI BROJ 10 PARA. Pretplata i oglasi šalju se upravi, & dopisi uredništvu lista. Za izjave, priopćena. zahvali plaća se 40 para po retku, a za oglase 30 para. Oglasi, koji se više puta štampaju, po po godbi uz razmjeran popust. Neirankirana pisma ne primaju «e. : žje u oči izbora (Naš je kursiv. U ovim ri- ječima koliko je nepoštenja i nemoralnosti ') Jučer na drugo sam govorio s njego- vom preuzv. apostolskim Nuncijom, i potan- ko mi je čitao i tumačio kako neki hrvatski listovi od prve do zadnje riječi ili su iskri- vili ili su izvrnuli pravu vrijednost pome- nute odluke. Viče se i pobunjuje se narod da sv. Otac Papa za ugoditi bečkoj politici uništio je povlasticu, koju hrvatski narod uživa od hiljadu godina i dragocijenjeno ju uzdrži i podupire. Ovo je opaka i podla laž (); jer ko čita onih 14 članaka, s kojim se mora glagoljica unaprijed uzdržavati (1), na prvi mah razumije, da je sasvim proti- vno (!). I doista prvi članak određuje, da se glagoljica mora sačuvati u svim crkvama gdje opstoji(!) i kaže da ova povlastica spa- da crkvi a ne svećenicima. Kad bi svećenici imali ad personam takvu povlasticu, tad bi mogli čitati misu glagoljski i # Rimu, i u Francuskoj i svuda. Lasno je razumjeti da katolička crkva ne bi to mogla dopustiti ra- di raznih teških posljedica()). Članak treći određuje da župe i crkve. koje uživaju ta- moraju sve crkovne funkcije Čla- nak šesti kaže, da biskupi moraju narediti bogoslovcima ne samo nauk u latinskom dali i u staroslovenskom jeziku. Clanak de- seti kaže, da gdje opstoji običaj pjevati pi- štule i evanđelje u hrvatskom jeziku, to mora da bude i unaprijed(!). A članak četvrti da- je oblast biskupima, da tiskaju latinskim slovima glagoljske molitvenike, e da vijer- nici mogu lašnje moliti i pjevati glagoljski. Apostolski Nuncij otvoreno mi _je rekao, da je to sve nepoštena manevra nekih, € da u narodu omalovaže toli erkovnu koli po- litičku oblast, i da su takovu manevru za snovali baš u odsutnosti zadarskoga nadbi- skupa, i ispod busa protivili su se podatim naredbam. Ako je pak Numcij naredio u od- kru povlasticu. sutnosti nadbiskupa, splitskomu biskupu da sakupi ostale dalmatinske biskupe e da se međusobom dogovore glede uporabe glago- ljice, to je učinio jedino, jer mu je bila du- žnost da podijeli taj nalog biskupu Nakiću, pošto je najstariji; nu i ova odredba od listova bila je iskrivljena. Laž je što neki dopisnik jednog zadarskog lista kaže, da je od dobrog izvora doznao, kako se je ta odred- ba sv. Oca neugodno dojmila kod bečkog mi- nistarstva, jer da vrijeđa sveto pravo hrvat- skoga naroda; dočim ne samo ministri odo- brili su i poklonili su se odredbi sv. Oca, dali i isti naš Vladar prekojučer govoreći s Nuncijom potpuno je potvrdio način kako je sv. Otac odlučio glede povlastice glagoljice a istodobno žalio i strogo je osudio one va- ralice naroda, koje i najsvetija prava izva- bljuju za njihove sebične spekulacije. Do koji dan javiti ća vam _ još točnije o predmetu e da narod ne bude prevaren, KA 5