_ God. XVI.

U LUBROV NIKU, 15. lipiija 1907.

Broj 48.

 

CRVENA MR

 

Cijena je listu unaprijeda: za Dubrovnik i za Austro-Ugarsku na godinu 10 K. Za ino-
ia 10 K i 1 poštenekki troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se
s predbrojen i za došasto polugodište. —-==

 

 

Izdavatelj i odgovorni urednik Dr. Ivo DeGiulli.

 

 

Štamparija DeGiulli i dr.

 

 

 

 

 

 

VATSKA

IZLAZI SVAKE SRIJEDE X V.

 

 

BROJ 10 PARA.

 

Pretplata i oglasi šalju se upravi, a dopisi uredništvu lista. Za izjave, priopćena, sahvale
plaća se 40 para po retku, a za oglase 30 para. Oglasi, koji se više puta štampaju, po po
————— godbi uz razmjeran popust. Nefrankirana pisma ne primaju se.

 

 

 

Nije riješeno.

Sastanak zastupnika i odbornika
Hrvatske Stranke“ ud prošle ne-
djelje u Zadru nije riješio pitanja,
koja  drmaju strankom. Kriza u
stranci još traje, to ni samo priop-
ćeno ne taji. Riješenje se samo od-
godilo, a ako igdje, to vrijedi ovdje
ona latinska: quod differtur, non
aufertur.

U ovakim slučajevima nabolji je
lijek iskrenost. Treba otvoreno otkriti
ranu, ako joj hoćeš naći lijeka. Treba
se s protivnikom u oči pogledati, ako
želiš pobijediti.

Hrvatska Stranka“ nastala je
fuzijom na temelju jednog programa,
koji nije u nijedoom pogledu izrazit.
Uzrok je tomu, što se htjelo okupiti u
nju ljuderazličita shvaćanja socijalnih
pitanja na temelju jednog nacijonal-
nog programa, a kako su se fuzijo-
-nirali narodnjaci i pravaši, nije čude
da ni taj nacijonalni program nije
bio tačno određen, tako da su ga mogli
prihvatiti i prihvatili zastupnici poput
Korlaeta i Perića. Ti su u prvoj pri-
godi, kad se došlo do konkretnog
rada, od stranke otpali, a kamo
sreće, da su imali tolike poštenja
ljudi, koji i sada kažu da stranci
pripadaju, a cijeli je njihov rad pro-
tivan načelima, što stranku vode.
Tada bi barem stranka bila kom-
paktna u narodnim pitanjima !

Nego o njima je često bilo go-
vora u ovom listu. Danas ćemo se
osvrnuti samo na socijalna pitanja,
za koja poslije iskustva zadnjih izbo-
ra može se otvoreno reći, da je samo-
obmama i pomisliti, da ih stranka
može mimoići.

Znamo i mi, da bi za naš narod
bilo ubitačno, kad bi socijalno pita-
nje prevladalo još prije, nego se kao
narod razvijemo, zato i odobravamo
svim onim, koji bi htjeli to zaprije-
čiti. Ali sama povjest dokazuje, da to
nije uvijek moguće, a pogotovo ne
onda, kad je pitanje izneseno. Ne
može se učiniti, da ne postoji nešto,
što postoji, pa zato i u maciji,
ako socijalna pitanja već postoje,
ignorirati ih žnači | ne razumjeti za-

mašaja njihova. "Tim se samo uli-
jeva ulje u vatru, koja ima da prož-
dere sve, što se ne zna prilagoditi
novim prilikama.

Ovo jednako vrijedi za demokra-
tizam, kao za liberalizam i klerika-
lizam. Nijesmo mi stvorili ta pitanja,
ona su se sama nametla, a mi ih valja
da riješimo, dotično suzbijemo, ako
možemo. Držati se po strani znači,
a to se baš događa ,hr-
vatskoj stranci“. Ona bez
socijalnog programa ne može da

propadati s

-odoli protivnicima, koji dolaze pred

narod lozinkama, koje mu ugađaju.

Tako stranku pobija u Spljetu
Smodlaka ,pukom“, a drugovdje je
čisti“ lagamaju ,vjerom“. I jedni i
drugi navaljuju žestinom, koja je
prirođena ljudima, koji ne grade,
nego hoće prije da sruše staro; a u
komu je stanju stranka pokazuje
najbolje to, što se u nekim kotarima
morala poslužiti - istim sredstvima, _
kojim i protivnici. Tako je n. pr. u;
Spljetu ,hrvatska stranka“ jedva je-
dvice odoljela Smodlaci, bacajuć se
na stranu klerikalaca. Sličnim balan-
siranjem ona je doista spasila neko-
liko kotara, ali je ujedno sama
pokazala, da su se čisto nacijonalne
stranke preživjale, te da stranački
život u Dalmaciji ide u susret veli-
kim, neizbježivim promjenama.

Ne bilježimo ni ovo nikakvim zado-
.voljstvom, nego za to, jernam nije milo
obmamivati sami sebe. Kako mi mi-
slimo o odnošajima svećenstva prama
svjetovnjacima, najbolje pokazuje, što
se nijesmo skanjivali raditi za sve-
ćenika Biankini. Istina, mi ga nijesmo
isticali kao svećenika, ali za to ni-
jesmo ga ni pitali, kako ono parok
u Mandaljeni, je li on za civilni
brak. U njemu smo dakle vidjeli
samo narodnog političara, dokazujuć
tako, da nama nije do njegovih so-
cijalnih nazora, nego samo do poli-
tičkog pravca. Tako smo radili mi,
a doživjeli smo ipak u Dubrovniku
borbu, koja je nosila na sebi sva
obilježja klerikalne navale. Doživjeli
smo agitaciju iz seminarija, iz sakri-
stije, iz kurije, vikalo se proti frama-
sunima i bezvjercima, utjecalo na

REPUBLI)

izrazito.

žene, a sve zašto? Da ne izađe |sve-
ćenik Biankini, nošen na temelju
narodne misli, nego svećenik Liepo-
pili, zatočnik vjerskog i narodnog
ekskluzivizma.

U Dubrovniku jedno doba živjelo
je svećenstvo u neprestanom saop-
ćaju sa svjetovnjacima. Sastajali bi
se u zajedničkim društvima i taj ne-
prestani doticaj i izmjena misli dje-
lovala je povoljno. I to se htjelo
omesti, i po nalogu s višega uteme-
ljilo se nekakvo katoličko znanstveno
društvo Bošković. Reklo se, da će
to društvo služit samo za promicanje
katoličke misli i znanja, a da će mu
članovi u isto doba moć biti i u
drugim društvima. A dogodilo še, da
su svećenici istupili iz svih drugih
društava, a da se u tom njihovu
društvu ne goji znanje, nego učini
partita i inače zabavlja, kao i u

drugim dvuštvicia. Postiglo se samo

..
a a zao
že e i
-  SBVve ] A
kiš u NS OVK
OAO g , g
# i $ *

 
  

O JANE COME GANE
Trebalo bi istaknut ovdje, kako

je svećenstvo htjelo imati svoju štam-
pariju i svoj list, ali o tomu smo
druge pute govorili. Dosta je samo
sjetit toga, da se vidi, kako se
ustrajno i neprestano ide za tim, da
se svećenici organizuju kao nekakva
osobita skupina, osobita kasta, koja
ima pred očima svoje ideje. A kako
je u Dubrovniku, tako je više ili
manje i drugovdje, pa je s toga uza-
lud nijekati klerikalizam, kad već
postoji.

Nu jedna struja izazivlje drugu,
klerikalizam sjeća ljude, da svećeni-
ci nemadu i ne smiju imati monopol
javnoga života, ako ne čemo da za-
padnemo opet u srednji vijek. Borba
između te dvije struje opaža se ne-
gdje više, negdje slabije, ali ona je
već nastupila, i: hrvatska stranka“
ne smije da je ignorira. Ona bi
imala raison d' 6tre samo onda, kad
bi znala okupiti uarod pod . zastavu
snošljivosti, ali prošli su izbori do-
kazali na žalost, da ona te snage
nema.

Moguće da je i ima, ali da je
nije znala upotrijebiti. U tom slu-

dho