kako :vam_ već pisasmo, da sakupimo neke
podatke. Propitasmo u selu najprije za popa
Dum Ivana Petkovića, ali nam rekoše, da
popa u mjestu nema, jer da popo popuje
sveđ u Kotoru, a da u pedjeljama i u fe-
stama obično dolazi u Bogdašiće, da očata
misu. Po misi ide opet u Kotor. Gdje živi
u Kotoru, u samostanu ili u kojem hotelu,
baš ne znamo. Rekoše nam samo, da kad ko
u selu trebuje popa, da mora obilaziti od
nemila do nedraga, dokle ga nađe. Pa opet
gdie popo živi u Kotoru i kako živi, to su
opet njegovi posli i njegovih starešina. Ni-
jesmo mi pozvani, da ga stražimo. Žalbe
au velike na Dum Iva Petkovića. Narod je
naš dobar, pa zna trpjeti, ali što je odveć,
zaludu. Svi u Bogdašićima žale za ona vre-
mena. kad su im župnikovali Dum Pero
Luković, Dum Božo Pasković i Dum Marko
Vušković. To su bili popovi, koji su se bri-
nuli za dobro crkve i za dobro puka, koji
su složno s pukom živjeli i vrijeme s njima
prolazili, dijeleć s njima i dobro i zlo. 'To
su bili popovi. koje bi i Dum Ivan Pe-

tković mogao uzeti sebi na izgled. —

Ispravak = Dum _ Ivana Petkovića uvršten
u br. 68. Crvene Hrvatske“ ne ispra-
vlja ništa. Opće je poznato, kakav je pro-

tivnik općine kotorske i ljudi, koji su

danas na čelu naše općine, dum Ivan;
opće je poznato, kakvu je on ulogu igrao
prigodom zadnjih općinskih izbora i s kim
je onda šurovao; opće je poznato, šta je sve
radio u vrijeme izbora za carevinsko vijeće
i kako se je bio zagrijao on, Dum Ivan
Petković neodvisni i osvjedočeni pravaš naj-
čišće pasmine za kandidata srpskih odmet-
nika pravoslavnog srbina Gopčevića; poznati
su nam i svi oni noćni sastanci, koji su se
onih dana držali u parohijalnoj kući u Bog-
dašićima; opće je poznato, .na koji je način
on varao puk samo da glasuje za Gopčevića
i on, pravaš, predvodio je puk na izbore, i
dao svoj glas, i ako drhtavom rukom, za
srbina Gopčevića. Još je toliko bio smion, da
se u pismu, upravljenom uredništvu pOrv.
Hrv.“ žali, što je došlo do svađe među bo-
keljskim Hrvatima. On, Dum Ivan, žali radi
svađa, a on požiže te svađe i buni narod,

  

Strojan iz Spljeta fungirao na brodu ,Monte
Libanon“ kao živinar na veliko zadovoljstvo
spomenutog baruna. Osobito se istaknuo u
njegovanju konja na transportu iz Rijeke u
Capstadt. U ovom dokumentu riječca ,dr“
bila je umetnuta od samog Strojana.

S tako falsificiranim dokumentom počeo
je u Tangeru da prakticira liječenje na lju-
dima. Uspjelo mu je, te je za kratko vrijeme
postao okružnim liječnikom. Iza kako se op-
skrbio otpusnim dokumentima, ode u Casa-
blancu, gdje bude namješten kao vojnički
liječnik. U istom svojstvu vršio je poslije
svoju praksu za engleško-boerskog rata u
Pretoriji. Kad se austrijski prestolonasljednik
nadvojvoda Franjo Ferdinand na svojem znan-
stvenom putovanju oko zemlje, bio svrnao u

  

   
 

 

Em EEE nan

kako nam pripovijedaju, jedino stoga što
smo mi od hrvatske stranke za mir i Za
poštenu bratsku slogu sa braćom Srbima,
za koju su vazda bili pošteni bokeljski Hr-
vati. Ali ste mu veleuč. g. uredniče sa onom
vašom opaskom u br. 68. ,Crv. Hrv.“ dobru
lekciju dali. — Pisali smo vam, kako smo
bili čuli, da je Dum Ivan sastavio na ime
nepismenih seljana sebi u obranu nekakovo
pismo. 'To je pismo ugledalo svijetlo u br.
132. ,Prave Crv. Hrv.“ od 31. augusta. Ovo
pismo najbolje karakteriše Dum Iva Petko-
vića. Sam je jadnik u svom ispravku očito-
vao svojim potpisom, da u Bogdašićima niko
osim njega niti prima niti čita novine. Po
tomu seljani nijesu mogli ni znati za onu
vijesticu ,C. Hr.“ o Dum Ivanu Petkoviću.
Smatrao im je to potrebitim priopćiti sam
Dum Ivan. Pa znate na koji način? —
Nevjerojatno! — Na 18. augusta pošto je
očatao misu, izišao je ispred crkve, kako nam
kažu, pa će ovako tu sakupljenim seljanima :
nimali ljudi bune u selu“ * — Kakve bune,
gospodaru ?“, oni će njemu. ,4 u foljima
piše da ima u selu bune. Bili ste vi potpi-
sali da ovdje bune nema?“ — Dum Ivan
nastavi. — , Bismo, šjor — gospodaru“. —
Na ove riječi Dum Ivan izvadi iz žepa u
Kotoru sastavljeno sebi na obranu pismo,
koje pismo, kako. čujemo, on nije ni proči-
tao seljanima i na to pismo metnuo je on
križe i potpise mnogih, koji nijesu ni bili
pred crkvom. 'To je pismo, on poslao na

svoje troškove ,Pravoj Crv. Hrv.“, — jer
oni seljani i ne znadu, da na svijetu izlazi
list ,Prava C. H.“ — i sovim pismom

Prava C. H-“ pravi kapitala i sva araj-
dana kliče: sa ovom izjavom svak(!) je
na čistu sa kakovim podlim lažima i sra-
motnim klevetama puni stupce famozni kli-
kin organet ,Crvena Hrvatska“. Na ovo mi
očitujemo: Govorili smo sa više osoba u

'Bogdašićima, kojih se križi i potpisi čitaju

u ,Pravoj C. H.“, pa nas ove uvjeravaju,
da ne znadu za ovo pismo, čude se i lijevom
krste, kako su njihova imena mogla biti
metnuta na dnu one izjave, koja izjava nije
drugo nego li skup lažnih i netemeljitih
pohvala u prilog Dum Ivana, protiv kojega

 

jana sa zadovoljstvom uzimljući na znanje
njegovo djelovanje i izrazujuć mu za to pre-
višnju hvalu. To je bilo god. 1898.

Ovu je nadvojdinu priznanicu Strojan
uokvirio, te se svagdje snjome hvalio i
banio.

Vratio se opet u Pretoriju, ali poslije
burskog rata, kad je Engleska učinila malo
reda u Pretoriji, pak zavirila i u papire
našeg pustolova, ,doktor“ Strojan morade
ostaviti to miesto, pa ode ravno u Beč.

Tu se je javno .it.1avao za liječđika
Govorio je, da je svršio univerzu u Pretoriji,
pokazivao je svakome nadvojvodinu svje-
dodžbu. Hvalio se, da je izumio lijek proti
tuberkulozi. Tako je došao u doticaj sa lije-
čnicima bečke klinike, kojima je pripovijedao
o svom izumu. Ovi ga naputiše na prof.
d.ra Kocha u Berlinu, poznatog strukovnjaka
u tom predmetu. I ,doktor“ Strojan ode u
Berlin, ali netom je počeo da prof. Kochu
raspreda o svom izumu, ovaj odmah uvidi
da ima posla s neznalicon. Otpravi ga ne-
milo i ne htjede se više upuštati u dalje
jalistom. Međutim on je i dalje nesmetano

 

oni isti tužbe podnose i biskupu i cirkulu i
općini i žandarima i svakomu. Ali lakav je
Dum Ivo! U ovom pismu, izjavi, nazivlje
sebe ,prezaslužnim župnikom“.

Otkriva u izjavi svoje papke Dum Ivan,

kad kaže da su ,grčko-istočnjaci zanešeni

za njim i škaljarski Hrvati“. A seljani nam
kažu, da oni i ne znadu, koji su to ,grčko-
istočnjaci“ ni što je tim Dum Ivan htio sreći.
Oni znadu u šelu za svoju braću pravoslavnu
koje i hrišćanima zovu, ali za grčko-istočne
nijesu nikad čuli. "Taj će izraz nehote bit
Dum Ivanu, nč perdom piscima — nepisme-
nim seljanima izbjegnuo po popovskom voka-
boluriju. Hvata se i sa škaljarskim Hrva-
tima! A zar misli, da se ne zna, kako on za-
lazi u Škaljare i kopa jamu rodoljubnom
škaljarskom župniku Dum Marko Vaškoviću,
jer je ovaj kao svaki pravi bokeljski patriot
za slogu, u svrhu da ovomu onemogući op-

stanak u Škaljarima, a da on zasjedne na ,

..

njegovo mjesto. Polako !

Dum Ivan u ovom pismu spominje» i
»pokvareno srce Božanovo“ i ,klevetnika
Božana“. Ne znamo, što je s ovim htio reći
i na koga cilja. Seljani potkrižani, ubitani
od nas za razjašenje, nijesu nam ga znali
dati, već su nas naputili, da pitamo Dum
Ivana Petkovića, da nam ovo razjasni om.
Za to ga ovim pozivljemo, da se jasnije
izjavi, što je s ovim htio reći i na koga cilja.
— ,Ako je naša Matica (i ovo je popovski
stil dum Ivanov!) Danas okićena i kapele
popravljene, kao usred grada, putevi ure-
đeni i ostalo, to je zasluga Dum Ivanova“.
A kad tamo, potkrižami seljaci nama kažu,
da se oni dobro spominju, kako je za njihove
crkve zaslužan bio Dum Božo Pasković, koji
je crkve popravio, crkvenom odećom i ure-
sima obskrbio, grobišta napravio i sve ostalo.
Za puteve oni su hamni općini kotorskoj,
koja se pobrinula, da im putevi budu ure-
đeni. Ovako seljani. Dum Ivan se hvali
muzornim vladanjem“, i koliko se on skrbi
za moralno i materijalno dobro“ seljana
Kad smo ovo kazali nekim potkrižanim se-
ljacima, klimnuli su glavom, govoreći nam :
ne pitajte nas zato. Zato ob ovome ne ćemo

ništa ni reći, već samo, da bi jadna bila

   

Početkom god. 1901. bane Strojan ize
nenada sa svojom obitelji na Rijeku, Poče
ta pripovijepati cijeli roman o svom života.
Tvrdio je da je za vrijeme burskog rata
fungirao ništa manje nego keo liječnik ,cr-
venog križa“, pak da je poslije bio od Kn-
gleza zarobljen. Pušten na slobodu da se
vratio u Evropu. U Napulju da su mu haj-
duci oteli cijelo blago i imanje! ,Dr.“ Stro-
jan namjesti se tad na Sušaku, gdje je kao
bivši burski liječnik i uslijed sjajnih svje-
dodžaba, koje su mu bili izdali Kritger, De
Wet i Cronje, stekao silu klijenata. Nu po-
licija sušačka nanjušila je brzo s kim ima
posla, pa ga je otjerala. On se nastani tad
preko mosta na Rijeci, gdje mu ni tamoš-
nja policija također nije dala mira, pak je
bio pozvan da odgovara radi vračanja. Tada
ga nestane.

“Nalazimo ga 1902. kašnje u Pešti. Tamo
je bio bolje sreće. Sveučilišni profesor me-
dicine Dr. Lenhossek primi ga vrlo ljubezno
i dozvoli mu, da smije u anatomičnom #a-
vodu petrificirati lješine. Treba naime znati,
da se Strojan, iza kako mu je pobjegla i
ubila se od očajanja njegova prva žena, po
drugi put oženio u Milanu ništa manje ne-
go kćeri itog talijanskog državnika

e
v.