Br. 4. U DUBROVNIKU 25. Januara 1906. Godina XVI. UATEMA NRVATSKA Cijena je listu unaprijeda ; za Dubrovnik sa do : na godinu 10 kruni, na po godine štarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za do- | šasto polugodište. našanjem w kuću; za Austro-Ugarsku, Bosnu i 5 kruna. Za inozemstvo: 10 kruna i po- Pojedini broj 20 para. puta tiskaju po pi i Pretplata i oglasi plaćaju se upravi Crvene Hrvatske" u Dubrovniku Za izjave, priopćena, zahvale plaća se ara. ] j ogodbi i uz razmjeran popust. Dopisi šalja se Uredništvu. Rukogisi se ne vra- je su utužljivi g para po retku, & za oglase 20 pi i koji se više Gaju, a nefrankirana pisma ne primaju se. i Izdavatelj i odgovorni urednik Dr, Ivo DeGiulli. Izlazi svakog Cetvrtka. Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gricića i dr. Poslije sjednice vijeća. U umjeću izvrtanja i izmišljanja zadnji broj ,Prave“ dostigao je vrhunac, eda bi tako, kad me može razlozima, zapriječila, da se ustanove zadarskog ugovora ne izvrše u Dubrovniku. Ova taktika kaže najbolje, kako smo imali pravo. Mi dakle možemo biti zadovoljni i mirne duše izvršiti ono, što nam dužnost i uvjerenje nalaže. ,Hrvatsku Stranku“ u Dubrovniku ne može odvratiti od toga ni oblijetanje oko vijećnika, ni klevetanje, ni prijetnje. Ona stoji nepomična na mjestu, koje joj označilo vodstvo strunke, uvijek spremna da ne dopusti ništa, što bi moglo pobuditi sumnju, da Dubrovnik nije u redovima na- rodne vojske, već hoće da se odijeli od ostale pokrajine. Pogledajmo samo, kako je čitava Dal- macija prigrlila misao narodnog izmirenja i pristala uz sporazum sa Srbima. U Kotoru Srbi i Hrvati kao rogjena braća, u Vrlici se uz srpski vije na općini i hrvatski stijeg. Pre- pirke su po novinama zamukle; svijem kao da je odlanulo od teške more, koja im je grudi gniječila. A ipak mir nije potpun. Iz Dabrovnika, Gundulićeva grada, širile se vi- jesti, koje su mnoge uznemirile. Reakcija ovdje htjela je da kuša zadnju sreću, zaigra zadnju kartu. Posljedica u slučaju uspjeha, bila bi ta, da bi se Dubrovnik odijelio od ostale Dal- macije. Hrvati bi dubrovački ponovili onu pogrješku, zbog koje su toliko Srbima prigo- varali. Takov bi raskol komu možda dobro došao, ali ,Hrvatska Stranka“ dužna je bila to da prepriječi. Dubrovnik morao je da ostane. vjerau narodnoj misli i sam sebi. Na njega nije smio pasti prikor, da je iz zlo shvaćenih lokalnih obzira batalio obzire prama cijelomu narodu. Ova je svrha lebdjela Hrvatskoj Stranci“ u Dubrovniku, kad je pregla, da ispuni oče- kivanja cijele Dalmacije i naroda. Njezinoj ustrajnosti i volji treba zahvaliti, da iz Du- brovnika sada leti vijest mira po hrvatskim krajevima. Kad nije mogla zapriječiti uspjeha, Prava“ hoće da u sporazum uštroa otrov: »Nego ipak nek se Srbi vele ne raduju. Ona ista gospoda, koja će im izvjesiti njihovu zastavu, dali su im u ovom poslu moralnu ćušku, koju ne bi smjela trpjeti nikakva po- štena stranka. Što će se ma općini dubro- vačkoj razviti srpska zastava, to nije plod nikakva uvjerenja, već intriga.« Ovakovo pisanje, koliko pokazuje zlobe, toliko i djetinjarije. Trebalo bi da Srbi ne vide postupanje i djela , Hrvatske Stran- ke“ u Dubrovniku, da bi mogli vjero- vati u kojekakve podvale, koje se ovih dana naumice šire. A da nije drugo, dosta im je pročitati =, Prava Crvenu Hrvatsku“, koja bezočnom iskrenošću priznaje svoje intrige. Ljudi, koji su tarili preko ,H. K.“ u svijet toliko izmišljotina, da ih nije vrijedno ni ispravljati; koji su, da se osiguraju, kušali lažima izmatati obećanja od ljudi, za koje su anali da pripadaju drugoj stranci; koji su na om sastanku izjavili na usta svoga predsjednika, da oni n+ mogu glasovati, ali da će se ograničiti, da stanovište obrazlože, a kasnije preko svoga lista izvrću riječi na- čelnikove, izrečene u toj prigodi, samo da im mogu dali odijozno značenje, koje bi im trebovalo; ljudi, koji zamjeraju, što čovjek žrtvuje svoje impresije disciplini stranke — takovi ljudi ne bi smjeli govoriti o poštenju. Oni sami sebe izopćuju iz društva poštenih stranaka. Poregjujuć pisanje prečasnog kan. An- tuna Liepopili, koji u zadnjoj ,P. C. H. kaže, da je ,Hrvatska Stranka“ dužna, da obvezu, kojom se zavezala, i izvrši, i njegovu izjava u pouzdanom sastanku, sazvanom od načelnika, sa pisanjem ,P. C. H:“, reklo bi se da i s pravaške strane ima ljudi, koji bi se htjeli držati granica političke pristojnosti. Ali poslije onoga, što smo doživjeli, takove izjave postaju smiješne. Odgovornost pada na svijeh bez razlike: i one, koji su jedva do- čekali prigodu, da iskale svoj: skriveni jed, i one, koji su im to dopustili. U svemu ovomu možda je najgore, to, što se ovakova politika tjera tobože u ime puka. Lijep bi zaista bio taj puk, kad bi ga se imalo suditi po njegovu organu“! Ali on takav nije, u puku dubrovačkom još uvijek kuca srce za sve ono, što je ple- menito. Poslovičnu pitominu Dubrovnika ne mogu omrčiti provale strasti, kakvih smo eto vidjeli. U načinu, kojim ih je Dubrovnik znao pogušiti, ona se još ljepše sjaji. Dvije riječi ,Hrv. Dnevniku“. Sarajevski dnevnik ,za interese bosansko- hercegovačkih Hrvata“, osvrnuo se je u dva broja na ono, što smo kazali o njegovoj pojavi. Na naš upit: ,smije li list, koji kaže da je ute- meljen za širenje hrvatske svijesti braniti ka- toličku vjeru, a ostale samo poštovati,“ odgovara drugim upitom: smije li list, osnovan lih za interese hrvatstva u južnoj Dalmaciji, osnovan većinom od svećenstva, i od njega dugo i dugo podržavan, smije li ,Crvena Hrvatska“ grditi katoličku vjeru, vrijeđati katolička čuvstva svo- jih čitatelja, pobijati njezinu nauku, kao što te- meljito dokazaše u svojoj predstavci na Dr. Čingriju starijega kaptol i svećenstvo dubro- vačko?* Dopustit će nam ,Hrv. Dnevnik“, da ovako pitati ne znači odgovarati, ali ćemo se mi ipak zadovoljiti i ovakim odgovorom, jer baš on dokazuje, da smo potpuno imali pravo, kad smo gornji upit upravili. ,Hrv. Dnevnik“ ovim naime kaže, što razumije pod riječima: ,branit katoličku vjeru“; on se identifikuje sa tužbama dubrovačkoga svećenstva na naše pisanje; a javnost te tužbe krstila je već onim, što zbilja jesu: klerikalnim pretensijama. Crvena Hr- vatska“ nije nikada napadala ničiju vjeru; njoj je svačije vjersko osvjedočenje takova svetinja, da se u nju ne smije dirati. Ona je samo osu- divala nerodoljubno nastojanje jednog dijela hrvatskog svećenstva, da hrvatsku politiku uharače Beču i Rimu. To je izazvalo na nju po- znatu hajku, ali to nju ne smeta, da ide dalje svojim putem ne obazirući se ni desno ni lijevo. Za to ona i osuđuje politiku, koju .Hrv. Dnev- nik* zastupa, jer u njoj nazire pogibelj za svoj narod, vrelo neprestanih sukoba. Hrv. D.“ pozivlje nas neka kažemo gdje i kada su rekli, da su oni proti ravnopravnosti i slo- bodi vjerskog uvjerenja. Njegov je zadatak, što so vjere tiče zagovarati najživlje potpunu vjersku slobodu, slobodu odozgo i odozdo. — Ovakovoj izjavi mi bi se od srca radovali, kad bi njoj odgovaralo djelovanje ,Hrv. Dnevnika“, ali u to sumnjamo, a naše sumnje opravdava već to, što ,Hrv. Dnevnik* kaže, da će braniti kato- ličku vjeru, jer mjoj pripada većina Hrvata. U tim se riječima krije identifikovanje hrvatstva katoličanstvom, a to je ono, što moramo osu- dru, jer stvara jaz između pripadnika jedne i druge vjere u istom narodu. >.Crvena“ osnovana na programu hrvat- skoga ekskluzivizma u hrvatskim zemljama, još nam spočitava taj ekskluzivizam.« ,Cr- vena“ prije svega nije bila osnovana na pro- gramu hrvatskog ekskluzivizma, nego proti srpskom ekskluzivizmu; nu i kad bi bilo onako kako .Dnevnik“ kaže, vremena se mnijenjaju, a s njima i prilike. Iz toga, što smo se mi je- dnom u Dubrovniku borili proti Srbima, ne sli- jedi, da se uvijek moramo boriti proti njima. Jer tada bi borba bila svrha, a borba može biti samo sredstvo, da se nešto postigne, pa_kad se to postigne, upravi rad na drugo. >Gospoda oko .Crvene“ u svojoj neobuz- danoj mržnji na sve, što je katoličko, radije bi da propade cijeli hrvatski narod, nego da pri- znadu i najmanju zaslugu jednom katoličkom biskupu«. — Naše pisanje sigurno nije moglo dati povoda Dnevniku“, da se ovako izrazi. Strossmayeru mi smo uvijeke odavali ono po- čitanje, koji pristoji veleumu, a i u-sadašnjim prilikama, premda nemamo vele uzroka hvali- ti se, sa narodnog gledišta, s našim biskupima, ipak znamo razlikovati. Tu skoro izrazili smo naše štovanje biskupu Uccellini i cijelom sve- ćenstvu kotorskom, što su znali ne podleći in- trigama fra Cherubina Šegvića i Mahovtza. Ako naprotiv nadbiskupa Stadlera korimo, krivica je njegova, 4 ne naša. x+ Antun Radić i ,Prava Crv. Hrv.“ Ko je Antun Radić, čitaocima jo već po- znato. On i njegov brat Stjepan Radić dosljedni su samo u nedosljednosti. Inače pišu i govore, kako im ido u račun. Kad im se je bilo igrati opozicionalstva, bili su veliki prijatelji Srba. Nije bilo prilike, da'ne bi istakli jedinstvo naroda hrvatskoga ili srpskoga. Za Franka i .čiste“ imali su samo riječi prezira. Sada je drukčije. U pobijanju riječke re- solucije oni su se našli skupa sa Frankom i 'Towmašićem, a kako ih prošlost ipak barem u toliko veže, što ne mogu zanijekati ono, što su na sva usta pripovijedali, trebalo je naći načina da se iz škripca izvuku. Za to oni sada na vas glas viču, da pristupom banovinskih Srba u koaliciju i zadarskim ugovorom nije riješen spor i razdor među Srbima i Hrvatima. To je — po njihovu kazivanju — varka, prvo za to, što je većina Srba u banskoj Hrvatskoj još i danas uz stare mađarone. Srbi i Hrvati složili su se u mađaronskoj politici, a tim nije nestalo spora. Prava dika bila bi tek onda, kad bi se i Hrvati i Srbi u Hrvatskoj složili za slobodnu hrvatsku dižavu. Ne bismo se na ovo tumačenje ni osvr- tali, kad ,P. C. H.“ ne bi kušala pobijati na- šega načelnika Dr. Pera Čingrije sa jednim Antunom Radićgm. Načelnik je naime kazao, da je u ovomu času sloga sa Srbima prijeka potreba zbog položaja, u komu se sada nalazi- mo, a .P. C. H.* to nazivlje frazom, koja je nastala iz nepoznavanja odnošaja u Banovini. .Dr. Antun Radić pozna dobro prilike u Ba- novini i tamošnje srpske stranke, pa on tvrdi da je prosta varka, štogod se govori o po- moći, koju bi Srbi htjeli i mogli pružiti hr- vatskoj stvari. Radića neće niko obijediti da je protivnik Srba, pa je za to njegova izjava značajnija, a svi ti široki vidici, koji bi htjeli opravdati novi pravac nijesu drugo ništa nego prah u oči da se'i dalje pod novim obrazinama tjera advokatska protupučka politika.“ Ovakovo bi razloženje — naravski, kad se odbiju uvrijede i podmetanja -- moglo vri- jediti samo onda, kad bi Antun Radić, na ko- ga se ,P. C. H.* pozivlje bio nepristrani sudija prilika u Banovini. Ali on to nije, njegovo pi- sanje, tako je prozirno, kako je prozirno i pisa- nje njegove drugarice ,P. C. H.“, pa bi u naj- boljem slučaju moglo vrijediti onoliko, koliko bi vrijedilo “kazivatije onoga, koji bi tvrdio, da su: svi Srbi u Banovini pristali u% koaliciju. To bi dakako bilo željeti, ali žalibože zna- mo da nije. Među banovinskim Srbima ima ih dosta, koji su još uvijek s mađaronima. To je činjenica, koju neće niko poreći, ali ona nije do- kaz onomu, što ,,P. C. H.* tvrdi. Kad se nai- me odnošaji između Srba i. Hrvata u Banovini i u Dalmaciji ne bi uredili tako, da ne bude više uzroka svakidašnjem prepiranju, onda mi proti sei ne bismo imali samo Srbe madarone, nego sve Srbe, kako smo ih i do nedavno i- mali. To bi znatno otešćalo položaj Hrvata u današnjoj krizi, a zadaća je svakog misaonog političara, da tomu doskoči. ORLDCAT Carinski rat imeđu Srbije i Austrije. Najnovija je vijest, da su prekinuti svaki trgovački pregozori između Srbije i Austrije. Usljed toga će srpska vlada još danas) požvati svoje delegate, da se vrate iz Beča. Kako se je ova vijest dojmila Srbije svjedoči brzojav iz Beograda, da su na glas o šikaniranju srpskog izvoza sa strane Austro-Ugarske, beogradski ma- nifakturni trgovci anulirali sve naručbe učinjene u Austro-Ugarskoj te da se među beogradskim trgovcima vodi agitacija da se transitnoj robi, koja iz Austro-Ugarske prolazi kroz Srbiju, na granici prave poteškoće. Srpsko činovništvo — javlja se dalje — kani pitanje carinske unije s Bugarskom učiniti narodno-političkim pita- njem te u slučaju zatvora granice, staviti na raspoloženje vladi polovicu svoje plate. Tjerajući lisicu istjerala je Austrija vuka. Ona je htjela, da Srbiju učini ekonomski sa- svim ovisnom o sebi. Posljedica je takova na- stojanja, da je ono sve stanovnike Srbije složi- lo u oporbu. Bečka je vlada na taj način pro- igrala simpatije, koje je kod nekog dijela Srba znala steći, služeći se u tomu često puta sred- stvima, koja kasnije moraju dovesti do pri- jeloma. : Politiku Austro-Ugarske u Srbiji najbolje označuju spletke bečke diplomacije, kojima ona hoće da osujeti srpsko-bugarsku carinsku uni- ju. Kako javlja beogradska ,Politika“, Srbija je posuta austrijskim agentima. Nedavno su u Sofiji uhvaćena pisma pukovnika Mašina, u ko- jima su kao bajagi poziva bugarske oficire da zbace kneza Ferdinanda i proglase kralja Petra za kneza Bugarske. U Sofiji su se zvanični kru- govi zbog tih pisama dosta uzrujali, no brzo im se dala prilika, da se uvjere, da su sva ta pisma i proklamacije ordinarni falsifikat. Borba koja je sada nastala između Srbije i Austrije, pravi je carinarski rat, ali u taj rat ide Srbija svijesna svoga narodnog i državnog dostojanstva, a u Austriji je većina pučanstva osvjedočena, da je po zemlju šteta, a da ga je samo izazvala bezobzirnost i nesposobnost. Srbi imadu pravo u ovome času gahtije- vati, da se austrijski Slaveni opru njemačkoj bahatosti. Simpatija. kojom slavenska štampa u Austriji prati njihovu borbu za njih je dobar ,omen“, a što je još značajnije, nastojanje Srbi- je, da se ekonomski osovi na noge, shvaćaju i razumijevaju i u Budimpešti, Franjo Košut pi- še o sukobu sa Srbijom: .Kao političko pitanje možemo ga pozdraviti samo sa simpatijom, jer je u našemu interesu, da balkanske države bu- du neovisne i samostalne,“ a Pavao Lazar piše u M. Orszagu“: .Mi ćemo samo historijskoj tradiciji ostati vijerni, kad rad pozdravimo srpsko bugarsku curinarsku užiljit Kao sjeme za veliki savez balkanskih država. 'Uvjereni smo, da će iz ovoga skromnoga sjemena iznići ono razgranato stablo, koje je spasilo balkanske narode u borbi, da se oslobode svakog stranog utjecanja i kinjenja. U ovoj težnji mogu raču- nati i na nas.“ COBRA