Br. 14.

U DUBROVNIKU, 6. Aprila 1905.

Godina XV.

 

 

 

 

GRVENA MRTATS

IM

 

 

Cijena je listu unaprijeda: za Dubrovnik sa donašanjem u kuću; za Austro-I Igarsku, Bosnu i

Hercegovinu s pošt:
šasto polugodište.

x po om: na godinu. 10 kruna, na po godine 5 kruna. Za inozemstvo: 10 kruna i po-
štarski troškovi. Ko ne vrati list, kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za do-

 

 

Izdavatelj i odgovorni urednik Dr, Ivo

Dubrovnik 6 aprila 1905.

U svomu pismu upravljenom D.ru Čin-
griji, — onom prvom, a ne ovom dru-
gom — svećenici tvrde, da bi oni posta-
li ,brukom svećenstva u drugim biskupija-
ma naše hrvatske domovine“, kad bi mu-
čali na naše pisanje, U tim je riječima u-
ključeno priznanje onoga, što smo u nekoli-
ko navrata istakli, a to je, da je klerikalizam
razapeo svoje mreže po svim hrvatskim dio-
cezama, te zastrašivanjem misli ugušiti protu-
pokret megju samim svećenstvom, koji se
amo i tamo bojazljivo javlja, sad pod jednom
sad pod drugom formom, ali uvijek pun ob-
zira prama hijerarhiji, koja bi htjeli štediti.

Sve ovo dogogjajima u Dubrovniku daje
neko osobito značenje. Ne bi bilo uopće ni
došlo do prijeloma u Dubrovniku, da su pri-
like u cijeloj hrvatskoj domovini drukčije,
a što je klerikalni pokret upro sve svoje sile
baš u Dubrovnik, znak je, da je ovdje tre-
balo nešto po što po to omesti, pa štetovalo
pri tom i hrvatstvo ovih strana.

Radi se o nastajnim općinskim izborima.
Na te izbore morali bi Srbi i Hrvati u cije-
loj pokrajini ići složno, te tako prelomiti sa
već ukorijenjenim strančarenjem u našim op-
ćinskim upravama. Pitanje općin& smatralo
se u pregovorima, u koliko su se o tomt
vodili, pitanje skroz ekonomno, te osigurava-
juć manjinama zastupstvo u općinskim vije-
ćima htjelo se staviti upravama općinskim
neku kontrolu, a da se ne tiče u općinsku
autonomiju, taj alem kamen u našem ustav-
nom životu.

Do ove misli ne bi se sigurno bilo do-
šlo, da su poliličke opreke megja Srbima i
Hrvatima onakove, kao što su negda bile,
jer je strast zla vodilica u prosugjivanju od-
nošaja, a i nakana da se manjinama  osigu-
ra u općinama zastupstvo, kao i političko
približenje sa Srbima, nijesu uzroci, nego po-
sljedice. Uzrok je pravi svemu ovomu, što
je kod Hrvata, a nadamo se i kod Srba, pre-

vladao u shvaćanju političkih prilika drugi:

duh, što ni jedni ni drugi ne će više da žr-
tvuju svoje narodne interese za ljubav dru-
gima, a kad je to uvigjanje prodrlo, prestala
je isti čas i napetost izmegju jednih i dru-
gih, pa se počelo shvaćati, kako je uz malo
dobre volje moguće interese jednih dovesti u

DeGiulli.

sklad s interesima drugih. Za to vidimo, da
se sporazum smatra kao gotov, premda do
raspravljanja o sporazumu nije još ni došlo.
S drugim riječima sporazum je stvar, koja
se uslijed promjene prilik& sama po sebi na-
meće, a koju ne mogu omesti spletke čisto-
klerikalne, jer to nija nikakvo djelo pojedi-
nih ljudi, koje se može odobriti ili zabaciti,
već posljedica cijeloga preokreta u mišljenju
i shvaćanju, a do toga je preokreta dovelo
žalosno iskustvo zadnjih decenija.

Samo s toga, što ne vide promjene, mo-
gli su se čisti i klerikalci uobraziti, da će
oni prijetnjama i pritiskom zaustaviti prirodni
razvitak ovoga pitanja, Da to postignu, treba-
lo je iznova promijeniti Hrvate ili učiniti, da
se ono što se dogodilo, nije dogodilo, a t0
nadilazi moć običnog čovjeka. Novi narodni
pokret, koji smo mi mogli pratiti od svoga
začetka, raste nečuvenom brzinom i žestinom;
Potrebu njegovu uvidjeli su u početku samo
pojedinci, a sada je već počeo zahvaćati ma-
se te buditi narod iz onog drijemeža, u ko-
je ga je pravaštvo bilo uljuljalo, pričajuć mu
priče o pravu, kao da mare jači za pravo
slabijega.

Prama nutarnjoj snazi preokret», napre-
zanja jednog Liepopili-ja u Dubrovniku a
Šegvića u Kotoru, radnja je pigmeja. Ovi
naroda -ne mogu škoditi, a neće škoditi ni
sebi jer nemadu što da izgube. Ako ko ima
izgubiti, izgubiti će svećenstvo, koje se dije-
lom zaslijepljeno, a dijelom zavedeno, stavlja
u slažbu tugjinske misli, te koje 4e narod
činit odgovorno za sve. Caveant cottištles!

=a
Popovski odgovor.

Locuti sunt labiis et moverunt caput
Psal. Davidov.,

Blažena iskrenost! Nakon puna četiri mje-
seca naši popovi odgovaraju Dru. Čingriji. Da
li su iskreni, kad mu izrazuju zahvalnost što
je njihovo pismo objelodanio, dvojimo, kad vi-
dimo, kako ih je sva ozbiljna naša štampa izim
, Narodnog Lista“ osudila.

Kažu da promjena stanovišta našeg lista,
na koju su oni mislili, nije se odnašala za za-
govaranje sloge sa Srbima, nego napadaje na
vjeru. Tijem upadaju u pogrešku, koju smo im
više puta spočitnuli, jer naš list nije nikad na-
padao vjeru. Znamo da se na žalost klerikalna
stranka, na koju se je ciljalo, često zamjenjuje

Pojedini broj 20 para.

 

ćaju, a nefrankirana pisma ne primaju

Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske*
Za izjave, priopćena, zahvale plaća se 40 para po retku, a za og i i |
puta tiskaju po pogodbi i uz razmjeran popust. Dopisi šalju se Uredništvu. Rukopisi se ne vra-

u Dubrovniku gdje su utužljivi
lase 20 para. Oglasi koji se više

se.

mztn——m—————————a—=———<——m=—=<m<—<m—————u—<=—<—=mSmĐe_.V<=———

 

Izlazi svakog Četvrtka.

vjerom, ali to mogu samo oni, koji su i daleki
pojam pravi Isukrstove vjere izgubili.

Pa koje dokaze iznose za tu svoju tvrd-
nju? Naše riječi, da mi nad narodnim inte-
resima ne priznavamo drugih, pa bili in-
terosi Besa, Pešte ili Rima; ali kad po-
sljedne izjednačujemo sa prvim, očito je da smo
mislili na političke interese rimske kurije a ne
na one katoličke vjere.

Kako je uzaludna rabota da nas se pri-
kaže protivnicima vjere, tako je uzaludno i oprav-
davanje, da pitanje sloge sa Srbima nije prvi
uzrok svim ovim žalosnim dogogjajima. Najbo-
lji je dokaz tomu postupanje njihovog kolovogje
Dum Antuna Liepopili i u odboru za dogovore
sa Srbima | prigodom proslave ,Gundulićeva“
barjaka i svukuda i svagda, gdje se je prilika
desila.

Isto jedtako neiskrenost kad se kaže, da
potpisatelji odgovora ne primaju instrukcija ni
iz Beča, ni iz Rima. Da ih direktno ne primaju
može biti da je istina, ali to ne isključuje da
sa svojim radom ne meću izvan svake sumnje,
da oni tu akciju, koja teži za tim da osu-
jeti svaki sporazum, podajući hrvatstvu
neki vjersko-politički značaj i tražeć da
kao stranka samostalno postupa, odlučno
podupiru. A to čine očito kad njihovim vogja-
ma i njihovoj štampi, radili oni što mu drago,
hoće da se ne prigovara pod izlikom da to vri-
jegja vjeru. Pak za to ne odgovara istini onaj
pasus njihovog pisma gdje kažu: mi ne tra-
žimo nikakav povlasni položaj ni za nas
ni za pojedine struje, tražimo samo da se

sa 030 \ieešvd i strajama na miješa vjara..|.

jer to faktično čine, kad rad Posilovića, Stad-
lera, Jeglića i Mahnića i njihovih listova hoće
da očuvaju od javne kritike, kao da su to o-
tajstva njihove vjere, u koja obični ljudi ne bi
smjeli da tiču, činili oni i pisali što ih je volja.

Za to se nije Dr. Pero Čingrija izvinio
kad im je javio da ne može uplivati na ,Cr-
venu Hrvatsku“ da piše u njihovom smislu,
jer da bi tim ista postala klerikalnim listom.
A i slijepi vide da sva njihova pisanija teži za
tim, da opravda što se opravdati ne da, biva da,
dok je njima dopušteno napadati na sve i na
svakoga u svojijem novinama, njihove prepo-
štovane osobe i njihove poglavice i njihova gla-
sila trebalo bi štediti za to samo, što su po-
povska i onda kad budale.

Neka nam dopuste da im rečemo ovo.
Znamo da megju njima ima i dobrijeh ljudi, koji-
jem stoji na duši narodna stvar, a ipak nemaju
srčanosti da se opru terorizmu jednog abnor-
malnog čovjeka, koji ne sanja drugo, nego kako
bi pod popovsku papuču skučio vas svijet. Bilo
bi vrijeme da ti ljudi vide, gdje ih slični ele-
menti vode i kakvu uslugu čine samoj vjeri,
kad ih slijede. Nek promisle dobro da slabost
i malodušnost — tu ne može nego pogoršati

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića.

stanje, jer ako su oni zadovoljni tim, da trpe
tugji jaram, mi drugi to trpjeti ne možemo i ne
ćemo, nego ćemo pobijati svačiji rad, koji cijeni-
me sebičan i nenarodan, bio to popovski bio
nepopovski, bio krštenih ili nekrštenih glava.

ORBDCAT

Klerikalci ili liberalci“.

+*. Pod gornjim naslovom donosi Prava Cr-
vena“ od prošle subote uvodnik, t. j. dajemo
mu takav naziv, jer je na uvodnom mjestu. Ina-
če to je pisanija puna nesmisla i netačnosti na-
vlaš podmetnutih, koja je valjda kadra da za-
vede neuke i naivne, ali sigurno ne čovjeka, '
koji prati naš javni život i koji ima samo malo
vlastitoga suda.

U tom nam se članku osim ostalog pod-
meće da grdimo vjeru. — To je naprosto infa-
mija. — Neka nam taj ,nesvećenik“ navede i
cigla dva retka, kojima smo mi vjeru grdili, ne
samo katoličku, već kojugod drugu. Ali mi smo
sigurni, da nam takovih dokaza ne će donijeti.
Mi iz principa ne diramo u ničiju vjeru, i jer
ju smatramo stvarju savjesti svakog pojedinca,
i jer nijesmo zadahnuti vjerskom intolerancijom.

Ali dakako nijesmo klerikalci, ne ćemo da
pripadamo toj sekti, koja je očita protivnica
svakog napretka, koja svojim podzemnim ro-
varenjem može samo da pogubno djeluje na
razvitak našeg naroda. Mi nijesmo vezani rezo-
lucijom prvog katoličkog kongresa, kojom se
hrvatski narod stavlja pod vodstvo episkopata,
a hrvatstvo i katolicizam proglašuju se identič-
nima, pa, da se poslužimo riječima .nesvećeni-
ka“ ne damo, ,da nas vode kao marvu užetom
oko vrata“ — i ne ćemo da tom rezolucijom
budemo vezani, jer znamo da je protivna sva-
koj aspiraciji našeg naroda. Moramo ovdje na-
glasiti da ipak nijesmo neprijatelji svećenika,
dapače, mi se ponosimo muževima, kao što su
bili Pavlinovići, Pulići, Vodopići itd. ali oni
nijesu bili klerikalci, oni nijesu plovili ultra-
montanskom strujom, koja teče sa izvjesnih
središta — oni su bili narodni ljudi, koji su za
svoj narod radili i trpili, a o klerikalizmu nije-
su nikada ni sanjali.

Mi smatramo sve ljude, ma kojem stališu
pripadali, ravnopravnima, pa uprav s toga ne
možemo trpjeti privilegovanih kasta. Ko se bavi
javnim poslima, mora da se podvrgne javhoj
kritici, a ko se kukavno ponaša, taj nek bude
ožigosan, pa zvao se on i nadbiskup Stadler.
Klerikalei vele da hoće slogu! Jest, al kakovu
— kod njih nema popuštanja, za njih sloga
znači: moraš raditi onako, kako mi budemo
htjeli. Ne možemo i ne ćemo mirno da gledamo,
kako klerikalizam, pod plaštem hrvatstva, preo-
timlje mah, kako se širi, a vidljiv mu je pravac
Zagreb, Sarajevo, Spljet, a sada Dubrovnik.
Kraj tog simptomatičnog pojava ne možemo

 

Podlistak.
Jules Verne.

U zatišju prirode, okružen bezbrojem ek-
sotičnih biljka, pod dojmom veličine nebeske i
svemirske vaselene, u sanji o zlaćanim zvjez-
dama, u užitku mrmošanja srebropjenih vala,
jednom rječju u fantastičnoj sferi naravi, pro-
živjeo je zadnje dane i umro otac, stvoritelj
i nositelj najveće, najoriginalnije, najbujnije fan-
tazije, auktor nebuloznih, maginarnih romana, sin
romantike i misticizma, genijalni Jules Verne.

Kao da je htjeo ostati vjeran do skrajno-
sti, do kraja žića onoj velebnoj ideji, koja ga
je zadahujivala, koja mu je pokazivala put, na
kojem se beru lovor-vjenci.

A jeli mogao, možda, da i uradi inače o-
naj, koji je bio personifikacija, onoga što ne ob-
stoji, što se tek umišlja, onoga što duša stvara,
onoga carstva, u kojemu kraljuje boginja slatke

" fantazije? Je li mogao Jules Verne, da i za je-
dan čas ostavi mističnost naravi, neba i mora,
tog polja njegove književne duše, polja koje mu
je pribavilo veliku slava? Ne! nije mogao....
Rogjen u Nantesu g. 1828 izučio je prve pučke

škole i gimnaziju u svome rodnome gradu, gdje
je već iz mladosti pokazivao neobični talenat i
veliku stvaralačku dušu. Kašnje, poslje dovrše-
nih gimnazijalnih nauka, pogje u Pariz, da se
posveti pravu, koje pak u najzadnje i napu-
sti. Možda da je postao odvjetnik, ne bi nikada
bio vrjedan civilni branitelj, a možda pak u par-
benom postupku bio bi uspio sa raskošnošću
svoga stila i svoje fantazije.

U to je vrieme Francuska a na čelu joj,
duša svjetskoga mozga, Pariz slovio kao eldo-
rado na polju ljepe knjige. Od vremena re-
naisanse, pa dalje preko frivolne knjige Fra-
ne I, preko robinjice Ljudevita XIV i preko
veličine ideja ljudih prosvjetne literature, prešla
je bila Francuska i navješćivala novi pravac,
koji ako so je do sada i bio pojavio, to ne-
imaše izričite karakterizacije, pravac naime ro-
manticizma. Koliko je ovaj novi smjer u knji-
ževnosti uplivao na mladoga Julesa, svjedoči
bezbroj onih pisama, koje on piše svojim pri-
jateljima i u kojima, na neki način, suzama po-
mješanim veseljem raduje se tome a i žali, što on
nije u kolu pokretača. Još se nije mogao usu-

 

diti, bilo ga je strah, a ne imagjaše tko da ga

 

potakne, tko da otkrije u njemu svesilnu ge-
nijalnost... I zbog toga uprav traži on sreću
svoga početničkog književnog rada. U početku
nastupa na daskama pozornice, dapače često
puta na daskama šantana bučnoga Pariza, pi-
šući librete, drame i conplote. Fiasco svečani!
, i Jules Verne zamukne. Boljelo ga je to,
silno boljelo .... Ali kao što ranjeni oro, spu-
stiv se na visoku hrid, ne pušta s vida modre
nebeske visine, neso skupljenim silama hiti o-
pot k njoj, tako i Verne ne klone duhom, nego
pomlagjenim silama koraca naprijed ....

Vidio jo, da za nj nema smisla ovaj realni,
zbiljski svijet, da on nije prorok zvan, da ruši
poroke ljuske vidio je da na daskama slave nema,
baci se on tada na drugo polje, polje fantazije i
uspije... Život Pariza, putovanja, koja ga učiniše
velikim geografom, astronomija, proučavanje u-
trobe zemlje stvoriše krug njegove knjige, po-
kazaše u pravom svjetlu njegov um. I jednog
dana, dok je u svojoj redakciji sjedio urednik
tada najpoznatijeg pariškog ilustrovanoga lista,
stupi u sobu Verne i prikaza mu svoj roman
.Put okolo zemlje“. Kad je bio doštampan, kri-

 

tike ga jednoglasno pohvališe. Put je bio otvo-

ren, publika je bila Verneova, slava njegova
započe .... | od tada svojim romanima pozna-
tih naslova steče priznanje i književničku veli-
činu. Dizao je on publiku na krilima svoje fan-
tazije u nedogledne, napristupne kraje. Opijao ju
je mističnim bajkama, ucvjerojatnim pripovje-
stima, opisanim živim stilom, jakom, intensiv-
nom bojom poznavanja svemira i prirode, na-
kićenu eksotičnim arabeskama ugodne ,Tisuć
i jedne noći“, I on se je čitao ugodno i milo,
priklanjao se je srcu i ušima i tepao fino i
slatko o nječemu, što djeluje kao sok bambusa,
kao morfij i opijum, o nječemu, gdje čovjek u-
živa ko u antiochijskim vrtima dafina, kao u
krilu boginje Ašere, o nječemu, što uspavava
dok usta govore, izvrstno, lijepo ....

Nije bio, kako njeki hoće romantik, bio je
velik i mirisav kao parfinirana demagodkinja,
fantasta i to originalni. Ni jednoj školi nije pri-
padao, stajao jo sam za se negdje između neba
i zemlje i ružama svoje mašte opijao svakoga,
tko je u ruke uzeo, da čita njegove romane,
djecu, koja ga stvoriše velikim i zbog kojih da-
vno mu učeni svijet kliće: Slava:

S. Perišić.